fokken met je huisdieren

Discussie in 'Discussies' gestart door marcella, 9 dec 2003.

1. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    voor de mensen die fokken met hun dieren, of dit nu honden, reptielen of knaagdieren zijn..

waarom fok je? om iets toe te voegen aan de bloedlijnen?
    omdat je het leuk vind?

en hoe ga je te werk, kies je echt bepaalde dieren uit voor de fok en kijk je echt naar de genetica?

heb je al nieuwe eigenaren voor de kleintjes?
    hou je ze zelf?
    hoevaak fok je met hetzelfde koppel?
    wissel je koppels voor de bloedlijnen enzo?

en wat vind je van mensen die kwakkeloos zitten te fokken met hun dieren, die amper weten waar ze mee bezig zijn?

kortom, brand maar los over hoe jij dat allemaal doet :smiley:

2. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Stelling: Fokken is er voor het ego van de mens.

3. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, bobbes, je hebt wel gelijk. Zo ongeveer.

Mensen fokken voor het geld of omdat ze van dat diersoort houden enzo.

Maar idd waar houd het op? Je kan wel dieren weer plaatsen bij andere mensen, maar de dieren die andere fokkers fokken blijven ook weer nergens te plaatsen etc. En er zijn al zoveel dieren die nog een plekje zoeken...

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je inmiddels wel weet hoe ik er over denk he marcella :wink: Ik ben absoluut tegen het fokken van fun nesten, hiermee maken de fokkers vaak meer kapot als dat zij beseffen :imp: De opvangadressen zitten overvol, genoeg dieren die opzoek zijn naar een goed huisje. Dat al ten eerste, waarom fokken als er al een overvloed aan dieren is? Daarbij ben ik van mening (minstens zo belangrijk :end: ) dat fokken heel wat meer kennis vereist als vele mensen denken. Bij het fokken van dieren is het van belang dat er grote waarde wordt gehecht aan de gezondheid en het karakter, iets wat moeilijk zal gaan als je geen verstand hebt van genetica en informatie hebt over de voorouders :pensive: . Nee, geen fun-nestjes voor mij :imp: Als je een jong diertje in huis wil neem dan eens een kijkje in de opvang. Daar zitten er helaas al meer als genoeg :imp: :cry:

5. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je moet niet fokken met je huisdieren. Huisdieren houd je voor het plezier en niet omdat ze goed zijn voor de fok.

Vooral in het geval van tamme ratten komt het helaas veel te vaak voor dat mensen "voor de lol" gaan fokken en dat is zo ontzettend fout! Je weet niets over erfelijke eigenschappen (en dan voornamelijk leeftijd, ziektes, karakter) en het draagt ook absoluut niet bij tot het verkrijgen van mooiere ratten.

Als je fokt, moet je daar serieus mee bezig zijn, dus professioneel. Goed inlezen, veel vragen stellen en pas na jaren van informatie verzamelen kan je het eventueel gaan doen, maar zelfs dan zou ik er nog vanaf zien als je twijfels hebt.
    Het is ook geen vetpot, financieel gezien en je moet van tevoren weten waar je de kleintjes kunt plaatsen als je ze zelf niet houdt.

Met huisdieren fokken is dus een GROTE NEE!

6. xxappiexx

Lid geworden:
    29 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat je niet zomaar kunt gaan fokken, dierenasiels zitten al bomvol en je vind heus niet voor al je kleintjes een nieuwe (goede, sommige hebben eisen) eigenaar.
    Wij fokken niet echt met onze dieren, de katten hebben al tijden geen kleintjes meer gehad gelukkig, de hamsters die we een paar jaar geleden hadden waren volgens de dierenwinkel allebei vrouwtjes en een tijdje later hadden we een nestje jongen, wat ds niet de bedoeling was. Gelukkig hebben die allemaal een leuk nieuw baasje kunnen krijgen.
    De shet heeft een veulen gehad (drachtig gekocht) omdat we wilden weten of ze drachtig kon worden, we hebben er namelijk ook 1 die we gekocht hadden op latere leeftijd, we wilden dan een veulen bij haar fokken om haar te kunnen vervangen als ze te oud zou worden zodat ze gewoon rust kon krijgen, maar nu zijn we er dus achter gekomen dat ze niet drachtig kan worden.....
    Het shetveulen hebben we gelukkig bij een leuk nieuw baasje staan.
    Maar fokken voor de geld of de lol doen we niet, er zijn al genoeg dieren.
    Met de honden gaan we niet fokken, kuikens voor eigen gebruik....
    Maar ik ben er dus tegenstander van!!!

7. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik bedoel verder niks met het fokken hoor, ben het zelf ook niet van plan ofzo, ben alleen benieuwd hoe andere er over denken enzo :wink:

8. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    En hoe denk jij er zelf over?

9. turtle

Lid geworden:
    9 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind fokken met dieren ook een ontverantwoorde daad, ik ben het met je eens.:d Maar ik heb zelf ook wel eens een konijn gehad die de hele tijd deed alsof ze zwanger was en toen werd ze ook een heel fel konijn terwijl ze eigenlijk altijd zeer lief was. Nadat ze een nestje had gekregen was ze weer heel anders en kwam haar oude karakter weer terug, dus als je fokt om het welzijn van het beestje dan vind ik dat niet erg , maar als je het voor je eigen ego doet dan is het en schande te noemen

10. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De beste 'fokker' is moeder natuur. Mij lijkt dat fokken als bewust fenomeen een (ongewenste) inbreuk op de mutuale verhouding tussen twee levensvormen is zolang je niet een bijna onbegrensde kennis van ecologie hebt.

11. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ik die zin nog maar eens drie keer ga lezen... Mijn woordenschat en kennis van biologie zijn best groot, maar dit moet ik even rustig ontleden...

Eh... ook niet altijd hoor. Hoe vaak ontstaan er geen diersoorten die figuurlijk niet "levensvatbaar" zijn of hoe vaak is het niet voorgekomen dat twee diersoorten "per ongeluk" met elkaar zijn gaan kruisen?
    Dat "fokken" berust soms gewoon op puur toeval. Door mutatie ontstaat er een verbeterde 'versie' of juist niet. En als die versie beter is aangepast ("survival of the fittest"), dan zal die meer en beter nageslacht produceren. Maar het gebeurt ook vaak dat een beter aangepast dier juist "foute" genen heeft en dus geen levensvatbaar of vruchtbaar nageslacht krijgt, hoe "fitted" voor overleving het ook is.

'k Wil hiermee overigens niet zeggen dat mensen het beter kunnen, verre van dat zelfs...

Ontleden:
    "... fokken als bewust fenomeen..."
    Ik neem aan dat je hiermee alle fokkerspraktijken van de mens bedoeld? Dus zelfs als mensen fokken ter verbetering van een diersoort (bijvoorbeeld het versterken van het immuunsysteem of het uitbreiden van de genenpoel - ik heb het hierbij over het fokken met bedreigde dieren), is dat dan ongewenst?

"... inbreuk op de mutuale verhouding tussen twee levensvormen..."
    Mutuale kan zijn "onderlinge" of "wederzijdse". Ik zou graag voorbeelden willen lezen van hoe het bewust fokken met bijvoorbeeld katten (mits goed gedaan door mensen die een uitstekende kennis hebben van erfelijkheid bij katten) inbreuk maakt op de onderlinge verhouding tussen mens en kat. Naar mijn weten verandert deze toch niet.
    Of ik begrijp je helemaal verkeerd, dat kan ook. Hoe dan ook, enige specificatie zou erg fijn zijn, denk ik. Ik ben altijd erg trots op mijn kennis van de Nederlandse taal, maar volgens mij zet je nu heel kernachtig iets uitgebreids neer...

En een bijna onbegrensde kennis van ecologie... dat heb je toch niet nodig als je huisdieren fokt? Als je wilde dieren fokt waarschijnlijk wel (ofschoon het niet bijna onbegrensd hoeft te zijn, dunkt me), maar goed, met wilde dieren fokken lijkt met niet echt wenselijk, tenzij het is om de soort in stand te houden.

12. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik bedoel met de quotes om fokker is dat de natuur niet fokt, fokken is een bewust proces dat door de mens geïntroduceerd is. Fokken is ingrijpen in de vrijheid van andere levende wezens en brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Het impliceert volgens mij ook dat je in het bestaan van de natuur geen doel erkent (hetgeen uiteraard iedereen vrij staat). Zou je dit namelijk wel doen zou je eerst dit doel moeten kennen om je ingrijpen in het natuurlijke proces te kunnen verantwoorden. Anders zou je bewust de keuze maken om op het leven van andere levensvormen in te grijpen zonder dat je de consequenties kan overzien. Dat lijkt mij ethisch niet wenselijk daar deze ingrepen op zich vermijdbaar zijn.

Als de natuur zich vormt zonder bewust ingrijpen van de mens is er geen ethische vraag, alleen ontwikkeling zoals deze van het begin af aan in de blauwdruk van de natuur is vastgelegd. Ik prefereer niet ethisch verantwoord te hoeven zijn voor dat waar ik de consequenties niet van kan overzien en moet dan concluderen dat de beste 'fokker' moeder natuur is omdat in deze het natuurlijke verloop zijn weg vindt en niet de mens die (nog) te weinig kennis van het gehele plan van de natuur (verondersteld dat dit er zou zijn) heeft en die bewust voor iets kiest waarvan we op dit moment wel kunnen vaststellen dat hierbij het welzijn van de dieren niet voorop gestaan heeft maar het welzijn van de mens.

Ik pretendeer niet te weten wat verbetering voor een andere levensvorm is, ik zal me die hoogmoed nooit willen aanmeten. In het geval van dieren die bedreigd zijn in hun voortbestaan als soort zou ik persoonlijk liever zien dat er alles gedaan wordt aan de oorzaak in plaats van met lapmiddelen een door de mens geforceerd ecologische wanorde in stand te houden.

Ik heb het over mutualiteit als ecologisch proces. En ja ik probeer kernachtig een tip van een heel moeilijk en uitgebreid onderwerp op te lichten. Het bewust fokken met katten heeft soorten voortgebracht die kenmerken hebben die er alleen zijn omdat mensen daar een esthetisch genoegen in scheppen. Dat noem ik een inbreuk op de mutualiteit omdat esthetiek geen ecologisch beginsel is.

Ik denk dat je die bijna onbegrensde kennis nodig hebt als je bewust er voor kiest om leven naar eigen wens te vormen. Zoals ik al heb gezegd lijkt mij de aangegane verantwoordelijkheid die je hiermee op je neemt de reden daarvoor.

13. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb zelf al bij meerdere dieren perongeluk nestjes gehad, das heel stom allemaal, maarja ze hebben uiteindelijk allemaal een goed tehuis gekregen gelukkig, en heb er ook veel gehouden.

fokken moet kunnen, mits je echt weet waar je mee bezig bent en niet kwakkeloos 2 dieren bij elkaar zet en fokken maar :confused:

maar fokken moet kunnen, als het maar niet je werk is maar je hobby, en niet overfokt, er zijn idd al genoeg dieren, maar als we zouden stoppen met fokken wat gebeurd er dan? :eyes:

14. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom moet fokken kunnen?

Waarom moet fokken kunnen als hobby en niet als proffesionele beoefening?

Als we stoppen met fokken wat gebeurd er dan? Dan zouden de asiels niet zo vol zitten misschien? Dan zouden niet regelmatig huisdieren bij het hhuisvuil gevonden worden? Dan zouden niet duizenden vogels en ander kleinwild als slachtoffer (want vaak ongegeten) ten prooi vallen aan katten. Dan zouden er geen mensen op geld belust dieren roven uit hun natuurlijke omgeving en op risicovolle (met veel slachtoffers) transporten zetten? Dan zouden....

Wat nu dan volgens jou als we zouden stoppen met fokken (als een teken dat we bewuster met ander leven willen omgaan)?

15. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0

als iedereen stopt met fokken dan zijn er over 20 jaar geen dieren meer over? :eyes:
    en idd, je moet kunnen fokken, als proffesionele hobby ja!

16. loltorie

Lid geworden:
    19 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    je moet er iig niet je brood mee willen verdienen dan ben je iig zeer verkeerd bezig.....

17. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit is een grapje of zo?

Waarom moet dat kunnen?

18. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het moet geen ego zaak zijn lijkt me een heel mooi algemeen criterium. Je neemt de verantwoordelijkheid voor andere levende wezens, je speelt een beetje voor god, daar moet je zeer terughoudend mee omgaan lijkt me.

19. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    nou dat is mijn mening oke! :eyes:

20. Bobbes

Lid geworden:
    8 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja hoor :ok: maar omdat er ander leven mee gemoeid is en de verantwoordelijkheid die je daar bewust mee op jezelf laadt vind ik dat men daar wel verder over mag nadenken. Das mijn mening dan maar weer. :stuck_out_tongue_winking_eye: Geen gegronde argumenten hebben om in te grijpen in het leven van een ander dier vind ik geen verantwoordelijke houding. :cry:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. -Brenda
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    1.058
  2. ik+nijntjes=luf
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    784