Fobie

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door horse_love_tiny, 27 nov 2006.

1. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Echte fobieën heb ik niet. 'K heb wel vanaf m'n puberteit tot een jaar geleden last gehad van angst voor bellen, angst om vreemde mensen aan te spreken enz. Of het bellen nu naar familie of een bedrijf was, allemaal even erg. En dat was niet zo handig omdat ik toen journalistiek studeerde... dat ging echt niet samen. Nu ben ik daar ineens overheen, gewoon door mezelf te dwingen om te bellen. Dat is het enige wat hielp, niet afwachten maar doen. Bellen met knikkende knietjes en trillende stem en daarna jezelf op de borst kloppen dat het toch gelukt is :grinning:

Vorig jaar heb ik tijdens het 'inslapen', dus net als je in slaap valt, een aantal keer een paniekaanval gehad. Een paniekaanval is een soort extreme adrenalinerush die door je heen gaat, dit gaat gepaard met in mijn geval angst om dood te gaan, zweten, trillen, niet kunnen ademen, een razendsnel kloppend hart en tintelingen in m'n hoofd. Dit is een aantal keer vanuit het niets ontstaan of gewoon als ik eraan dacht. Sindsdien ben ik er best wel bang voor om weer een aanval te krijgen, maar ik merk dat ik het dan trigger bij mezelf. Dus ik probeer er zo min mogelijk aan te denken en m'n gedachten om te leiden.

Verder heb ik nog de angst om geestelijk ziek te worden net als mijn moeder. Na de geboorte van m'n broer is ze manisch depressief geworden en ons hele gezin is erdoor belast met enorme bagage. Ik ben zelf erg gevoelig voor depressie en ik hoop echt dat ik nooit zover doorsla als mijn moeder want daar gaat iedereen kapot aan. Helaas kan je daar zelf nooit volledig de controle over houden omdat je jezelf niet meer bent wanneer je manisch bent. En van de meeste medicatie word je alleen maar gekker :eyes:

2. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Haha, ik ben wel aardig wat mensen tegen gekomen die er ook last van hadden. Ik ben wel heel erg blij dat ik er vanaf ben, want het was een hele belemmering. Hij staat niet op de fobielijst zie ik, Telefonofobie :grinning: Misschien een goede toevoeging?

3. Basch

Lid geworden:
    9 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja paniekaanvallen zijn ook leuk. Zeker midden in de nacht. Kunnen op de meest gekke momenten komen. Zoek alsjeblieft hulp ermee als je er last van heb. het word alleen maar erger

4. kasannak

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook jarenlang last gehad van paniekaanvallen. NIET leuk. 1 keer zelfs zo erg dat mijn vriend midden in de nacht de dokter heeft gebeld omdat ik serieus geen adem meer kreeg. Tsja, dat was de paniek, maar ik dacht dat ik dood ging. Van de paniek ga je op een vreemde manier ademhalen, heel oppervlakkig, terwijl je denkt dat je juist heel diep ademhaalt. Daarvan gaat je stressradar omhoog en wordt het erger.
    De dokter is uiteindelijk niet geweest, hij merkte al dat ik niet een ernstige longontsteking had ofzo, dat kon ie horen aan de telefoon.
    De volgende ochtend gelijk naar de eerste de beste dokter en die vertelde dat ik hyperventileerde icm een paniekaanval.
    Laat het ajb niet zover komen!! Niet fijn voor jezelf en ook niet voor de dokter..
    Ik slik nu medicijnen voor oa die paniekaanvallen en heb mbv een ppsycholoog de aanvallen onder controle gekregen.

5. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja ik had ook telefonofobie ( :grinning: ). Ik vond het vreselijk om mensen aan de lijn te hebben. Ik durfde thuis de telefoon ook nooit op te nemen. Nu heb ik ivm school zoveel moeten bellen dat ik er geen problemen mee heb. Maar het is wel zo dat als ik die kiestoon/wachttoon te lang hoor dat ik wel weer even kriebels krijg.
    En ook ik ben hartstikke blij dat ik ervan af ben!

6. Juut13

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ook, volgens mij behoor ik ook tot de groep! Ik had een advertentie gezien op een leuke site, voor een spel (DS). Ik moest bellen, ik vond 't doodeng! En ook de Intertoys, Dixons én Free Record Shop bellen, 3x iets engs. Bah ik vind het verschrikkelijk! :grinning:

7. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik vind het juist hardstikke leuk om overal naar toe te bellen :grinning: en blijft gerust een hele poos praten met mensen die ik geeneens ken

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik heb gelukkig geen fobie meer. Mijn wespenangst is (na jaren) eindelijk afgenomen tot een hanteerbaar niveau. Afgelopen zomer was ik niet eens meer de eerste om op te staan en weg te lopen als de gele monsters weer langskwamen op de camping :ok: Vroeger moest ik me niet aanstellen en blijven zitten. Dat heeft er 1x toe geleid dat ik zo ging flippen dat ik spontaan begon te rennen. Hoever en waarheen maakte niet uit. Op de terugweg kwam ik een drukke weg tegen die ik op de heenweg blijkbaar blind ben overgerend. Gelukkig heb ik geen ongeluk veroorzaakt :blush: Mijn manier om over de fobie heen te komen is eenvoudig geweest: gewoon toegeven dat ik bang ben! Niet bij pannenkoekenhuizen buiten eten, wel met mijn bord in de caravan achter de horren schuilen als het druk werd aan tafel. In de schaduw komen wespen minder graag, dus als er een nieuwsgierige wesp achter me aan komt ga ik de schaduw in. Geen parfum of felle kleuren kleding dragen. Kortom: zorgen dat je niet bent waar de wespen willen zijn :wink:

Telefoonangst komt me ook heel bekend voor. Ik was echt misselijk als ik moest bellen. Ik vind zoiets nogal een handicap, dus heb ik bij het uitzendburo een baan aangenomen waarbij ik mensen telefonisch moest herinneren aan formulieren die nog opgestuurd moesten worden. Na een half jaar daar werken is de angst keurig weggesleten, maar wat had ik een hoofdpijn die eerste weken! :wink: Ik vind bellen trouwens nog steeds niet leuk, maar ik weet dat ik het goed kan.

Een angst waar ik niet overheen ben is vuurwerk. Ik hou niet van schrikken en ik hou niet van het risico dat een stelletje &@$%! me een brandwond bezorgen door een rotje naar me te gooien. Ik leef erg mee met de dieren die rond oud en nieuw niet veilig binnen kunnen schuilen :pensive: Zelf blijf ik in elk geval wel binnen rond oud en nieuw!

9. Lotte91

Lid geworden:
    7 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    hmpf k vind het echt verschrikkelijk

laatst had ik zo'n vrouwtje van een of andere kapperszaak aan de lijn die een paar vragen vroeg en probeerde dat ik een afspraak bij haar ging maken
    echt erg :stuck_out_tongue_winking_eye:

10. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb ook bang van wespen , hommels, bijen, ik begin te gillen en krijsen en schreeuwen en wegrennen MET MIJN BORD, maar ik denk niet dat ik er een fobie van heb

11. Lotte91

Lid geworden:
    7 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    haha ik zie het al voor me :grinning: :laughing:

12. Juut13

Lid geworden:
    10 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wahaha, me2! :laughing:

13. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hihi als er bij mij een wesp om me heen vliegt blijf ik zo stil mogelijk staan. Had ik laatst op school. :stuck_out_tongue_winking_eye: Of ik ren keihard weg, ligt er maar net aan, hihi. Maar echt een fobie heb ik niet volgens mij. :smile: Al moet ik zeggen dat ik een tijdje geleden op een survivalkamp met school een grot in ging en daar moesten we door zeer nauwe gangetjes. Dat was eerst wel eventjes eng hoor!

14. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt waar ik kan geen medelijden opbrengen als mensen die vuurwerk naar anderen gooien hun lichaamsdelen eraf knallen hoor! Good Riddance! :smiling_imp:

Ik ben dus ook als de doods voor vuurwerk!

15. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is nu juist de essentie van een fobie: een irreële angst, een angst die niet goed beredeneerbaar is.

Mensen met een spinnenfobie weten heus wel dat een huis-tuin-en-keuken-spin ze niet opeet, mensen met een sociale fobie weten heus wel dat ze niet dood zullen omvallen als ze eens tegen een vreemde praten etc. Dat maakt een fobie nu juist zo moeilijk: het helpt niet om te zeggen 'ja maar er gebeurt toch niets': men is namelijk helemaal niet bang dat er iets gebeurt, maar bang voor het fenomeen zelf. Dus je bent bang voor de spin, niet bang dat-ie je opeet of bijt ofzo...

16. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik had dat ook altijd! het komt door mn vader. toen ik klein was heeft hij een keertje zomaar een nummer gedraaid en gaf toen de telefoon aan mij. hij zei tegen mij dat hij oma had opgebeld. :unamused:

toen er werd opgenomen riep ik vrolijk: hallo oma!! en toen was er aan de andere kant een zware stem, WIE IS DAAR? IK BEN JE OMA NIET!! ( :blush: hihi :notes: )

ik schrok me te pletter en ben toen echt heeeel lang bang geweest voor de telefoon. :eyes:
    ook nu vind ik het nog eng om iemand te bellen, ik weet ook nooit wat te zeggen :stuck_out_tongue_winking_eye: tenzij het mijn vriendin is natuurlijk :eyes:

17. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Net zo vreemd als een andere fobie...

18. PinkBoi

Lid geworden:
    17 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb last van sociale fobie... Heel vervelend, want zelfs gewoon naar de bakker gaan is een hele uitdaging. Ik kan me om de domste dingen zorgen maken. Wat zeg ik, hoe bestel je een broodje ("wit gesneden", "gesneden wit", "een witte gesneden blok", etc), wat doe je als ze die niet meer hebben, wat als je te lang treuzelt met betalen (stel dat ik m'n geld niet zo snel bij elkaar heb, dan word ik zenuwachtig, ga ik klungelen, duurt het nog langer, worden mensen achter me geïrriteerd), wat moet je zeggen als je weggaat, enzovoort. En dit dus voor praktisch alle situaties.

Het is al een heel stuk minder (gelukkig), maar uitzonderlijke of nieuwe situaties vermijd ik liever... Zoals een etentje met mensen die ik niet goed ken, een feestje, een formulier ophalen bij het politiebureau.

De angst zit vooral in m'n hoofd... Heel veel nadenken, dus. Ik kan echt de vreemdste situaties bedenken. Het vorige voorbeeld, van bij de bakker, ik kan me dus heel makkelijk inbeelden dat mensen boos op me worden omdat het zo traag gaat, of ik iets vergeet en mensen moet laten wachten, ik iets verkeerd zeg. Als ik het dan uiteindelijk doe, gebeurt er natuurlijk helemaal niets, maar het duurt een tijdje voor ik dat besef :eyes:

Nu heb ik het vooral met werk zoeken. Ik krijg al een paniekaanval als ik naar een interimbureau moet. Ik ben zo bang om beoordeeld te worden, dat mensen me niet goed genoeg vinden. De eerste week van een stage of een nieuwe job moet ik (of iemand anders) mezelf echt dwingen om te gaan, anders blijf ik thuis, gewoon uit angst. Daarvoor ben ik nu wel in behandeling, want werken kan je niet blijven uitstellen...

Deel Deze Pagina