er van door gaan

Discussie in 'Paarden' gestart door heppyke, 23 mei 2009.

1. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    ik heb super probleem met de 2 paarden, altijd dat we in bos aankomen, gaan ze maar rennen en rennen en rennen, de volbloedxdraver is amper te stoppen, vorige keer is mijn nicht er moete voorspringen met haar paard maar de merrie die stopt wel goed

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mogen ze toevallig ook altijd hard in het bos?
    En heb je misschien wat meer info, hoe ziet een normaal bosritje er uit bij jullie?

3. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    bij ons is een bosritje, als het lang is zoals smorgens vertrekken, namiddag terug komen, stappen en draven, normaal mogen ze wel even in rengalop, maar niet lang

4. bonte

Lid geworden:
    27 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    als de paarden het bit erbij vast pakken, kun je misschien met een martingaal proberen. Mijn paard ging in de bak keihard draven met het bit vast en haar hoofd omhoog, en door de martingaal kon dat dus niet meer.

5. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Zorg ervoor dat je nooit één of meerdere vaste galoppaden hebt, dus elke keer op een ander geschikt pad galopperen. :wink:

6. vroli1

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    en als ze alsnog gaan proberen een volte te maken.. :wink: tenminste word altijd tegen mij gezegt :smiley:

xx

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Martingaal kan idd soms ook erg goed werken.
    Het wil soms ook wel schelen als je niet continu een enorme druk op de teugels hebt maar af en toe ook durft toe te staan als dat mogelijk is. Zo kun je die zware druk bewaren voor wanneer je paard ervandoor te gaan. Daarbij moet je ook steeds ophoudingen maken en niet de teugels op constante druk houden. Wees ook snel in je ophoudingen. Waar mogelijk zou je een volte kunnen inzetten.

Ik zou persoonlijk even helemaal stoppen met de rengalop. Zorg eerst dat je haar volledig onder controle kunt houden in stap, draf en arbeidsgalop. Als dat goed gaat kun je de galoptempo steeds iets opbouwen, maar zorg ervoor dat het tempo ten alle tijden van jou blijft. Jij bepaald hoe hard je gaat. Gaat je paard weer klieren probeer dan bovenstaande hulpen.

Wees ook vooral consequent en beloon je paard ook regelmatig als het wél goed gaat!

8. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat is goede tip ja: voorlopig geen rengalop of zelfs helemaal geen galop. Paarden kun je op die manier goed opfokken en bij een pittige kruising zoals een draver x volboed is daar misschien nog minder voor nodig. Daarnaast zijn paarden kuddedieren dus als het ene paard gaat, volgt het andere paard meestal ook wel. Het bos betekent bij deze paarden "lekker crossen" volgens mij en dat is niet de boodschap die je wilt overbrengen.
    Eerst zorgen dat je in het bos de controle terugkrijgt en de paarden bij je kan houden. Wanneer dat uiteindelijk goed gaat en het racen eruit is, zou ik pas weer af en toe een galopje doen (elke bosrit op een ander geschikt bospad). Als je de mogelijkheid hebt, zou ik voorlopig niet met deze twee paarden samen het bos in gaan maar juist apart van elkaar en in gezelschap van een rustiger en cool paard. Dat scheelt vaak enorm dan dat je met twee heethoofden die elkaar opjutten op pad gaat. :wink:

Het is een oplosbaar probleem denk ik maar je moet er wel in willen investeren.

9. Pluko

Lid geworden:
    28 jul 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik sluit me helemaal aan bij Fabsje en Trice
    het kost je veel tijd en inzet maar wordt uiteindelijk wel beloond
    geloof in jezelf en vertrouw je paard
    wie weet kan je ook eens naar een ander bos gaan voor de afleiding

succes an

10. riablaster

Lid geworden:
    5 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien last van stalmoed?
    je kunt het beste als je met je paard uit rijden gaat eerst een paar keer longeren; zodat de drukte er uit gaat.

Xx

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Valerie
    Reacties:
    14
    Weergaven:
    3.829
  2. thorne-y
    Reacties:
    17
    Weergaven: