enkel ruinen??!!

Discussie in 'Paarden' gestart door .....en puppies?!, 21 aug 2003.

1. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi paardenfreaks!!!

Ik vind paarden erg mooi maar ben er helaas extreem allergisch voor. :cry:

Wat ik me nu afvraag:

Waarom worden alle hengsten altijd gecastreerd?

Ik heb er tenminste nog nooit van mijn hele leven één met ballen gezien!!

Is dat omdat zij anders onhandelbaar zijn, of heeft dit een andere reden? (vechten met andere dieren of zo)

2. Cbwib

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Onhandelbaar is op onze manege de hoofdreden, toch is daar een hengst hoor :smile:.
    Mja de eigenaar beslist zelf : hou ik hem als hengst of ruin?
    Groetjes ! Witteke (v)

3. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    :O niet alle hengsten zijn onhandelbaar hoor.
    Ik ken een heleboel hengsten die hartstikke lief zijn en soms zelf makkelijker dan merrie's.
    en bovendien als een hengst eenmaal hengstengedrag aannneemt verandert dit vaak niet eens wanneer hij op wat latere leeftijd gecastreerd wordt.
    hengsten kunnen dus zeker wel onwijs lief zijn, alleen vaak is het zo dat ze echt een baas moeten hebben.
    bovendien zijn hengsten veel mooier dan paardjes die al vroeg ruin worden
    Ik ben dus voor hengsten :smiley:

4. Cbwib

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    da kan hoor, ma in ons manege ist anders :smile:
    Doegh !

5. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Maar dan zijn er toch extreem weinig eigenaren die voor dat eerste kiezen; gewoon in de wei zie je ze echt nooit??!!

6. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    De meeste mensen die een paard als rijpaard willen laten hun hengst castreren.

De hengstenhouders die hengsten voor de dekdienst gebruiken doen dit echter niet.

Onhandelbaar is een groot woord, maar hengsten hebben vaak echte hengstenmanieren wat lastig kan zijn in het gebruik.
    Als je bv wedstrijden wil rijden en je komt met je dikke hengst op een wedstrijd is dat voor jou niet makkelijk als hij de hele tijd gaat brullen maar voor de mensen die op merries rijden ook niet echt leuk.

het ligt er wel aan hoe vroeg of laat je een hengst ruint of de manieren eruit zijn, laatgecastreerde ruinen blijven vaak het gedrag vertonen.
    Wanneer ze ook maar 1 keer gedekt hebben als hengst zijnde blijven ze dit hengstengedrag ook vaak vertonen.

Het is in gebruik gewoon makkelijker, je hebt wel hele schattige brave hengsten , maar de meesten zijn toch wat onstuimiger en drukker.

ik heb zelf ook een ruin die laat geruind is, hij vertoond ook hengstengedrag en dat is niet altijd handig, als ik langs een land met merries rijdt dan denkt hij dat hij The Man is, hij drukt zn hals erop, pleurt zn staart de lucht in en zn neusgaten gaan wijduit staan en maar snuiven en showen met die hap.

Ik noem hem daarom ook altijd Nephengst :smiley:

7. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    :O bij ons staan de hengsten elke dag gewoon buiten hoor
    en het hangt echt meer van de hengst af dan van de eigenaar.
    maar ik heb ook wel es op een hengt gereden buiten en ze vallen hartstikke mee.
    ze zijn best handelbaar meestal

8. SANEX

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    En je ziet trouwens ook niet vaak twee of meer hengsten bijelkaar in de wei, dit kan vaak alleen maar als ze met elkaar zijn opgegroeid en niet bijelkaar zijn weggeweest,als je twee hengsten die elkaar niet kennen bijelkaar in zet, dan krijgt je slaande ruzie, sommige hengsten meppen net zolang door tot de ander er bij neer valt.

De hengsten die vaak voor de dekdienst gebruik worden staan meestal veel op stal en komen maar een paar uur per dag buiten.

je zal niet vaak een kudde volwassen hengsten zien staan.

op mijn stage staat 1 18-jarige hengst in zijn eentje in het land, een groep met 6 twenter hengsten en een groep met 6 enterhengsten staan bijelkaar in het land, dus wil je hengsten in het land zien moet je eens bij ons komen :wink:

9. Tooske

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    bij ons staan ze ook allemaal in 1wei.
    4Friezen
    3van 2 en 1 van 1jaar.
    de jongste is een volle broer van de grootste.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Marcha
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    6.648

Deel Deze Pagina