En toen brak de hel los

Discussie in 'Vissen' gestart door kekavo, 5 jan 2012.

1. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Mijn ouders hebben al sinds de jaren '70 een aquarium. Dat is mijn vaders grote trots, het is werkelijk een practige bak. Vroeger heeft hij er wel eens wat stip in gehad waar hij dan 1 of 2 vissen aan kwijtraakte, maar de bak is tegenwoordig kerngezond en is al 20 jaar ziektevrij. Geweest.
    Begin december kocht hij een paar nieuwe visjes, gewoon bij de winkel waar hij ze altijd haalt. De nieuwe vissen zaten binnen een week onder de witte stip en ze staken ook de andere vissen aan. 2 weken lang heeft de ziekte rondgewaard. Nu is sinds anderhalve week de rust weergekeert, de vissen die er nog zijn zijn weer schoon en zien er weer gezond uit. Er zijn er nog maar 7 over, 55 vissen zijn dood.
    De reactie van de winkel: "Tsja, kan gebeuren. In iedere bak zit potentieel stip. Niks aan te doen."
    Maar mij maak je niet wijs, dat een bak die al zo lang geen zieke vis heeft gezien, zomaar ineens zo vreslijk ziek kan worden dat bijna alle vissen doodgaan. Het moet wel door die nieuwe vissen komen.

Op aanraden van mijn broer heeft mijn vader nu een kweekbaje gekocht, waar hij nieuwe vissen eerst een week in in quarantene zet voor ze in het grote aquarium erbij mogen. Die moet eerst even 2 weken staan om op klimaat te komen, en als dan de vissen in de grote bak er nog steeds gezond uitzien, gaat hij langzaamaan weer nieuwe vissen kopen. Maar niet meer bij die winkel.

2. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind het best wel belachelijk van die winkel, hun reactie...

Volgens mij is een winkel hier ook voor verzekert als ik het goed heb??
    Weet het niet zeker maar heb het ergens gehoort een keer...

3. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Nee, dat denk ik niet. Er zit nooit garantie op vissen en dat begrijp ik ook best. Maar de reactie was echt zo, alsof het niet door hun vissen kwam

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Witte stip is vaak latent aanwezig in het aquarium. Bij stress of verminderde conditie van de vissen kan deze opeens woekeren. Nieuwe vissen aanbrengen in het aquarium is steeds een risico. Deze staan namelijk onder stress wegens transport, nieuwe huisvestiging, etc.
    Maar het kan ook gewoon zijn dat zijn vissen latent besmet waren en pas in uw aquarium de verschijnselen toonden.
    Daarom is een quarantaine aangeraden. Ook de basismedicijnen horen thuis in het aquariumkastje zoals exit en esha2000. Bij snelle reactie wordt de schade tot een minimum beperkt.

Of de verkoper al dan niet in fout is zal niemand weten. Indien het zijn fout was, is dat ook op eigen risico.
    Op dieren zitten normaal wel garantie. Hoelang of op welke dieren weet ik niet, dat zal je moeten opzoeken. In geval er wel garantie opzit, die nog binnen de periode valt, dient hij u de betaalde dieren terug te betalen

5. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Dank je voor je reactie.
    Mijn vader heeft altijd stip-medicijn in het kstje staan, dat heeft hij gelijk in het water gedaan zodra hij de eerste paar stipjes ontdekte. Helaas heeft het dus niet echt geholpen.

6. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Echt heel erg jammer van al je visjes!!

7. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Vreemd dat een aquarium waar 20 jaar geen ziekte in geweest is niet op medicatie voor stip reageert? Doet uw vader preventief producten in zijn water??

8. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Nee, dat doet hij niet. Voorheen werd er in de winkel als hij vissen kocht, altijd een beetje spul in het water erbij gegooit, maar dat blijken ze nu niet meer te doen. Mijn vader had dat niet gezien, had er niet op gelet omdat het dus tot en met de vorige keer wel gebeurde.

9. MarcoG

Lid geworden:
    28 mei 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

kan het zijn dat de medicatie die je pa nog had staan over de datum was?
    Dat zou niet voor het eerst zijn :wink:

10. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom doet een winkel product in het water als ze vis verkopen?? Dat vind ik op zijn minst zeeer verdacht. Doe ik nooit, en ik hoor zeer zelden tot nooit klachten, als de klanten willen luisteren naar ons advies natuurlijk.

Maar ik kan u met de gegevens die ik nu heb geen pasklare oplossing geven. Mijn huidig standpunt is 'een samenloop van omstandigheden'. Zeer vaag,maar meestal komt wite stip niet alleen.

11. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Marco, nee dat houd hij altijd goed in de gaten. Het is niet over datum en hij had het nog niet zo lang in huis.
    Bassetje, dat deden ze gewoon uit voorzorg. Juist omdat het vervoer zo'n stress met zich meebrengt. Ik heb vroeger ook in een dierenwinkel gewerkt en daar deden we het ook altijd, hoewel de vissen gewoon gezond waren.

12. Keiko1

Keiko1 Nieuw Lid

Lid geworden:
    30 dec 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Wie kan mij helpen??
    Hallo allemaal, even een vraag in de gehele groep gooien..

Ik ben sinds n klein jaar begonnen met een koud-zoet-water-aquarium en leer nog steeds bij over wat er allemaal bij komt kijken in het houden van een aquarium..
    Ik heb 1 leeuwenkop sluierstaart, 2 " gewone" sluierstaart en en een telescoopoog sluierstaart in een 100 liter aquarium.

Ongeveer 2 weken geleden heb ik er 5 appelslakken aan toegevoegd. Alles ging fantastisch, dacht ik... tot gisteravond toen zag ik dat mijn telescoopoog witte stipjes op zijn kieuwen heeft. Hij gedraagt zich verder heel normaal, eet goed, zwemt zoals gewoonlijk, zondert zich niet af en schuurt ook niet.
    Heeft mijn vis nu witte stip? En hoe ga ik een genezing aanpakken? Want overal lees ik dat je naast medicatie ook de temperatuur in het aquarium omhoog moet gooien naar zo'n 29 a 32 graden, maar dit is gezien de vissoorten en de slakken, geen optie voor mij.

Ik hoop dat er iemand is die mij wil helpen en advies voor mij heeft

Deel Deze Pagina