Een uil

Discussie in 'Vogels' gestart door BlindOwl, 22 sep 2007.

1. BlindOwl

BlindOwl
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zit er aan te denken om een uil, ik denk een steenuil, als "huisdier" te nemen. En dan bedoel ik het op deze manier:
    -Zoeken naar een uilen-ei
    -die vervolgens meenemen naar huis en die daar laten uitkomen
    -de uil zal mij dan waarschijnlijk zien als moeder en ga ik hem opvoeden, dode muisjes voeren, insecten enzo.

Ik ben niet van plan om de uil in een kooi ofzo te gaan stoppen maar gewoon in het begin los op mijn kamer. En als hij ouder is wil ik hem leren om buiten te leven maar wel een beetje in de buurt te blijven waar ik ben en dat hij dan bij mij komt 'chillen' als ik ook buiten ben. Ik heb geen idee of dit mogelijk is met een uil, ik hoop dat er hier iemand is die mij hier informatie over kan geven.

2. Woest

Woest
    Expand Collapse

Lid geworden:
    13 dec 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk dat dit sowieso strafbaar is! Volgens mij mag je uilen(eieren) niet zomaar uit de natuur halen.
    Of het verder mogelijk is weet ik niet.

3. Tom Verbeeck

Tom Verbeeck
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Jep, is strafbaar om eieren uit het wild te halen en je plannen zijn ook niet haalbaar met een uil. Denk dat je beter eens kijkt voor een kauwtje of een ekster.

4. BlindOwl

BlindOwl
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het illegaal is dan koop ik er wel gewoon 1 in de winkel, een jong uiltje..als ze dat hebben... of een ei.. ik kom nooit in de dierenwinkel, misschien binnekort maar weer eens een keer binnelopen. Maar als ik er dan 1 in de winkel moet gaan kopen dan denk ik dat ik eerder een oehoe wil dan.

5. Sarii

Sarii
    Expand Collapse

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Zomaar een ei laten uitkomen en een uil opvoeden?
    Je wilt, je wilt, je wilt.. Denk je ook eens na over of het wel kan?
    Weet je wel waaraan je begint?
    De uil op de kamer houden?
    Ik zou hier maar eens héél goed over beginnen nadenken en je wat beter over laten informeren, wat jij hier zet is in mijn ogen meer iets uit een droomwereld en ietwat onrealistisch. Dieren zelf opvoeden is zo vreselijk moeilijk.. Er lopen zo vaak dingen mis wegens onkunde en onervarenheid, doe dit alsjeblieft niet! Ik zou eens goed gaan praten met kerkuilenhouders.

6. BlindOwl

BlindOwl
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom denk je dat ik niet meteen op mijn fiets ben gestapt op zoek naar een uilen-ei :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Ik kwam gister pas op het idee om eens te proberen een uil als huisdier te nemen, dus het gaat eerst nog een tijdje duren voordat het eenmaal zover is. :wink: ALS het er al van komt, en dan neem ik, inderdaad, iets van een ekster ofzo.

7. Sarii

Sarii
    Expand Collapse

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Eerst héél goed informeren en bij een ervaren houder gaan kijken dan. :wink:
    Niet zomaar zelf met iets beginnen.

8. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij is het in Nederland verboden om een in het wild levend dier als huisdier te houden. Je mag dus geen uil, ekster, kauwtje (of een ei uit het wild) vangen en thuis houden.

Er worden wel uilen gefokt speciaal als huisdier, dat mag wel, maar dan moet je dus bij een fokker zijn en mag je niet zelf in het bos een uilenei gaan opzoeken.

Tenminste, dat dacht ik, weet het niet zeker :wink: .

9. Athene

Athene
    Expand Collapse

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Of een parkiet :smiley:?

10. Tom Verbeeck

Tom Verbeeck
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn redelijk wat mensen die eksters en kauwtjes kweken en die dieren mag je dan wel zonder probleem houden. Net hetzelfde als met uilen.

Dieren of eieren uit het wild halen is inderdaad verboden en daar staan fikse boetes op!!!

11. jakkuros#

jakkuros#
    Expand Collapse

Lid geworden:
    27 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    kauwen en eksters worden met tientallen per jaar uit het wild gehaald en opgevoed.

In een dierenwinkel vind je trouwens geen uilen, maar als je bij een kweker gaat horen dan kun je er wel een jonge kopen.
    Als je het echt serieus meent spreek ik mijn contacten wel is aan, of die er nog weten zitten.

12. Benfan

Benfan
    Expand Collapse

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    al die vogels ook uit het wild zijn strafbaar te houden als het om inheemse dieren gaat. Ik denk alleen dat blindowl absoluut niet weet waar hij aan begint, anders was ie uberhaubt niet op het idee gekomen om een sneeuwuil in zijn slaapkamer te gaan houden.. denk iets teveel Harry Potter gekeken.

13. Kauwevrouw

Kauwevrouw
    Expand Collapse

Lid geworden:
    20 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet bijna overgeven van dit soort berichten. Mensen die denken dat je zomaar eens een eitje uit het wild kan roven, vogeltje opvoeden en er weer een leuk huisdiertje bijhebt... Ohja, het is illegaal, geen probleem, dan koop ik er toch gewoon 1 in de dierenwinkel. Gelukkig zijn de meeste dierenwinkels nog niet zo ziek dat ze uilen gaan verkopen. Heb je wel al eens goed nagedacht wat dat allemaal met zich meebrengt? En je wil hem gewoon los rond je huis laten vliegen, nouja, veel succes dan met je nu al dode uil. En heb je al ooit eens nagedacht hoe irritant een full imprint kan zijn? Weet je niet wat full imprint betekent? Wel begin er dan niet aan. Ik heb sinds enkele maanden een kerkuil. Ik heb me eerst een drietal jaar geinformeerd (via internet, boeken, langsgaan bij valkeniers, roofvogels bestuderen in het wild). Het kost ook enrom veel geld. Als je een sneeuwuil wil ben je al vlug 500 euro kwijt, dan moet deze nog zijn voorzien van gesloten voetring, cites-papieren, roze steekkaart en hij moet ingeschreven zijn via een inventarisboek. Verder moet je nog voedsel betalen, telemetrie, leer, huisvesting, handschoen, dierenartskosten. Je moet ook nog vliegterrein hebben en nog zoveel meer.
    Waarschijnlijk vind je dit allemaal zever en trek je je er toch niets van aan, maar ik wil gewoon vermijden dat er alweer eens een uil de dood in wordt gejaagd.

14. BlindOwl

BlindOwl
    Expand Collapse

Lid geworden:
    22 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    .... Waarom zitten er allemaal 14/15 jarige mij advies te geven? Dat zijn ook echt de enige die niet op een normale manier zonder meteen aggresief over te komen kunnen DISCUSSIEREN en ga je me ook nog eens vragen of ik weet wat full imprint is (het is nog een belg ook) <.<

En nee, ik heb niet echt teveel Harry Potter gekeken... ik wil gewoon beginnen met een vogel nemen, en nu zeggen jullie dat ik geen uil moet gaan nemen, althans niet op het begin, dan neem ik een kauw/ekster ofzo.

15. jakkuros#

jakkuros#
    Expand Collapse

Lid geworden:
    27 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je echt gewoon een vogel wilt die je tam kunt maken(dat is blijkbaar je bedoeling) dan zou ik gewoon voor een kauw gaan, ga in het voorjaar is kijken waar er van die kauwen zitten voor een jong.
    Ze mogen niet te jong zijn, maar ook nog niet oud genoeg dat ze alles zelf kunnen eten.

16. Shiver911

Shiver911
    Expand Collapse
    Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    What the hell!!
    Dat deze mensen 14 of 15 jaar zijn wil niet zeggen dat ze geen verstand van zaken hebben. Blijkbaar weten ze er meer vanaf dan jij.
    En om dan ook nog te roepen "het is nog een belg ook" kan er bij mij niet in.

Het is prima dat je hier je vragen komt stellen. En liever dat je het hier vraagt en dat duidelijk wordt dat een ei uit het wild jatten ´not done´ is dan dat je het gewoon gedaan had. Maar behandel de mensen hier een beetje met respect en ga mensen niet beledigen omdat ze uit belgie komen, dat noemen ze simpelweg discriminatie/ rascisme...

17. jakkuros#

jakkuros#
    Expand Collapse

Lid geworden:
    27 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    by the way, waar zou je in godsnaam een ei van een uil vandaan gaan halen, die leven niet zomaar op je zolder hoor, zeker geen steenuil.

18. Sarii

Sarii
    Expand Collapse

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    BlindOwl, wat heb jij volwassen uitspraken zeg.

19. Kauwevrouw

Kauwevrouw
    Expand Collapse

Lid geworden:
    20 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    BlindOwl, hou ook even in uw achterhoofd dat ook je ook kauwen niet mag houden (mits geringd). Heb geen flauw idee hoe het daar bij jullie gaat met de wetgeving over kraaien en eksters, maar die zijn hier bij de BELGEN niet beschermd. Komaan hé, je wil een vogel houden en weet niet eens of je hem wel MAG houden. Bedenk ook dat je de meeste kauwen niet langer dan een jaar kan houden, zeker als er veel kauwen in je buurt zitten, dan vliegt deze gewoon mee met de andere kauwen. Weet verder ook nog dat een kauw imprint MOET zijn en daar deze zelf haar voedsel niet kan opnemen op jonge leeftijd (niet zoals roofvogels) is voedselassociatie naar de mens toe haast onvermijdbaar. Resultaat: een kauw die van smorgens vroeg tot savonds laat zit te roepen achter eten. Leuk, niet?
    Maarja, de ervaren mening van een 15-jarige Belg die al meerdere kauwen heeft gehad en nu met hart en ziel is begonnen is met het africhten en vliegen van roofvogels telt blijkbaar niet in jou ogen.

20. Dark_wolf

Dark_wolf
    Expand Collapse

Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wees blij dat je informatie krijgt!
    Dan maakt de leeftijd en de herkomst toch nx uit? Belgjes weten even veel over vogels dan Nederlanders hoor, maak maar geen illusies!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Lizza
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    691
  2. Saff_JD
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    4.826