Een pup kopen of niet?

Discussie in 'Honden' gestart door samor, 7 nov 2008.

1. samor

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik ben hier voor het eerst en wil graag wat advies van jullie...

Ik wil heel graag een hond... een pup om precies te zijn...ik wil graag een flatcoated retriever of een labrador, maar ik heb een probleem!

Wij wonen in een 3 kamer appartement, maar hebben wel de intensie om te verhuizen naar een eengezinswoning over zo'n 2a 3 jaar.
    Ik en mijn vriend werken beide. wij werken beide 36 uur. Hij is op maandag altijd vrij en ik op vrijdagmiddag en op donderdag begint mijn vriend altijd pas om 1 uur en is dus s;ochtend gewoon thuis... Ik ben zelf ma t/m do om 17.30 thuis. Wanneer wij een hond zouden nemen betekent dit dus dat 2 dagen per week de hond zo'n 8 uur alleen zal zijn en de donderdag en vrijdag zo'n 5 uur.
    Voor die 2 dagen per week zou ik de hond eventueel kunnen brengen bij familie die op de hond passen die 2 dagen, maar het kan ook gebeuren dat dat niet altijd kan natuurlijk.

In het weekend ben ik altijd thuis en zit ik bijna de hele dag op de manege bij mijn paard, onze hond zou dan in principe altijd meegaan met mij de hele dag, om lekker in het bos te rennen met mij en mijn paard. Verder zou ik de hond doordeweeks ook meenemen naar mijn paard dus s'avonds en in het weekend zou de hond meer dan genoeg beweging hebben, aangezien ik alleen maar in het bos aan het paardrijden ben.

Wanneer we een pup zouden nemen begrijp ik natuurlijk dat je niet vanaf dag 1 daar mee kan beginnen, maar ik zou dan ook zeker eerst 2 of 3 weken vrij nemen vanwege de zindelijkheidstraining e.d. en alles rustig opbouwen. Ik wil ook heel graag trainingen gaan volgen met de hond, beginnend met puppycursus natuurlijk, maar uiteindelijk ook behendigheid enzo.

Als jullie mijn verhaal zo lezen, kunnen jullie dan je mening geven over het wel of niet nemen van een hond? Wij willen het heel graag, maar dit mag uiteraard niet ten koste gaan de hond.
    De tijd in het weekend is gewoon geen probleem, omdat ik dan samen met hond de hele dag de hort op gaat, maar ik twijfel zo erg over de rest van de week. Ik wil de hond niet te kort doen.

Alvast bedankt! Hoop dat jullie reageren...

Sammie

2. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel ik heb wel zo'n paar "bedenkingen". Ik schrijf ze in het kort neer:
    - Je mag dan wel vaak thuis zijn, maar voor die hond betekent dat niet dat hij meer ruimte heeft in dat appartement.

- Ik weet niet of die hond dat wel zo prettig vind van altijd te veranderen van omgeving. Bovendien: is je familie daar akkoord mee? Zullen ze jouw regels volgen of gaan ze de hond te zeer verwennen?

- Je wil de eerste 2-3 weken thuis blijven (klinkt prima op zich) maar die hond zal daaraan wennen en dan ineens ga je wel weer werken. Dan zal ie zich pas eenzaam voelen.

- Je zou al veel oplossen door een vriendje voor je hond in huis te nemen (2 hondjes dus) omdat een hond eigenlijk toch niet alleen hoor te zijn. De hond van men schoonmoeder is hyper en altijd zo nerveus. Ik hou zoveel van dieren, maar dat beest kan ik niet uitstaan omdat ie altijd zo opgejaagd is. Je kunt em niet eens fatsoenlijk aaien of hij keft hevig van blijheid of likt en krabt je heel nerveus :confused:
    Dat is omdat hij toch te weinig aandacht heeft (ik snap trouwens goed dat je niet zoveel met je hond bezig kunt zijn als dat hij/zij dat zou willen) en hij zou volgens mij al veel kalmer zijn als hij een kameraadje zou hebben.

Pas op, niet lang alle honden die alleen zitten zijn/worden zo, maar ik ben gewoon van mening dat een hond toch op zijn minst een kameraadje zou moeten hebben.
    Kies je dan niet beter voor een kleiner ras (en mss wacht je toch best nog even voordat je er in huis neemt?)

- Ohja en most important: ben je al eens in (de lokale) asielen gaan kijken? Daar hebben ze ook regelmatig puppies. Je hebt mss één bepaald ras voor ogen, maar ik ben er zeker van dat je een ander ras ook leuk zult vinden, en al helemaal als je weet dat het een "gered" hondje is!

3. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

als ik het zo lees zou ik zeggen : doen =D> =D> =D>

ik ben van mening dat je een hond moet nemen die bij je past qua karakter enz, en als jij denk dat het een Reteriever is dan zou ik daar voor gaan..veel te vaak belanden er honden in de her plaatsing omdat de eigenaren zich vergist hebben in het soort hond...
    ik zou me goed gaan verdiepen met alle "eisen" (die ik echt super vind en terecht ook)die je heb,en dan kom je vanzelf bij een hond dat bij jou,je gezin en je paard past...

heel erg veel plezier en su6 met het vinden van een maatje....

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Iemand die van dieren houdt koopt geen hond. Die gaat naar het asiel om daaruit een op te vangen.

@Maula: Ja, het is wel belangrijk idd te letten op wat voor dier je in huis gaat halen, maar dat kan ook goed via het asiel. Maar in een goed asiel/opvang kennen ze het dier goed en weten ze ook vaak wel goed te vertellen hoe en wat betreffende het dier.

5. horse_love_tiny

Lid geworden:
    1 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    @ denatuur
    Wat gebeurdt er soms met puppy's die niet verkocht geraken door een amateur?
    Ze leggen ze in een zak aan de kant van de baan en het asiel vindt ze .
    Dus is het niet slecht van een hond te kopen bij een fokker of een amateur ofzo.

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Maakt op zich niet uit, tenzij de pup 1 regelmatig kan buiten gelaten worden om zindelijk kan worden en 2 zolang de hond als hij groter wordt maar genoeg physieke beweging krijgt buiten en mentale stimulanzen.

Voor een hond maakt verandering van omgeving he-le-maal niks uit. Ze vinden die afleiding zelfs leuk. Het geeft meer stimulanzen waar een hond dol op is. + zeker voor een pup is het een goede manier voor socializatie. De enige die probs zouden kunnen hebben met het volgen van jou regels zijn jullie zelf. Qua voeding, qua opvoeding, wat mag en wat niet mag. Dat moet het 'mensenvolk' goed onderling afspreken. Honden en zeker pups kunnen heel gemakkelijk 2 stel regels aangeleerd worden in 2 verschillende huizen. Wat bij de hond thuis mag mag per definitie nog altijd niet bij een hondenpension of uitlaatdienst. Toch kunnen honden net als kleuters op de kleuterschool de regels van hier en de regels van daar goed gescheiden houden.

2 pups tegelijkertijd in huis halen en zeker 2 pups van hetzelfde nest is vragen om props. Het is te doen met heeeeeel veel geduld en als je heeel veel ervaring ermee heeft. Maar alles duurt ook bijna dubbel zo lang. Dan moet je wel heeeel intensief ermee bezig zijn. Zou ik niet aanraden.

Dat hondje is compleet niet opgevoed, wordt volledig kolder door zijn voeding of is compleet misfokt. Maar ik denk stellig het eerste. Daar een ander hondje bijzetten....... :laughing: bwahahaha, dan voedt dat hondje het nieuwe hondje op volgens ZIJN standaard, en zit je in no time met 2 irritante, onopgevoede knetters. En een hond voedt je NIET op met de gedachte dat HIJ altijd JOU aandacht kan opeisen als hij dat nodig vindt. Enkel de ALPHA krijgt aandacht telkens en elke keer wanneer hij dat wenst. En die alpha behoort dus wel de mens zèlf te zijn. Je hebt dus geen hekel aan het beestje, je hebt een hekel aan de 'opvoedkunde' van je schoonmoeder.

Kies een puppy om zijn karakter, kies er verschillende, desnoods 50 uit. En ga dan naar het uiterlijk kijken. Kies dan het uiterlijk die je mooi vind. :wink:

Bedenk wel van te voren dat een pup een veel intensievere verzorging nodig heeft dan een volwassen hond. 4x per dag voeding, telkens buiten laten als hij heeft gegeten en ook nog eens als hij wakker wordt na een slaapje. Dat hij veel slaapt, maar als hij wakker is wèl aandacht nodig heeft etc. In het begin niet gemakkelijk, maar als je het goed aanpakt ben jij wel een veeeeeel betere thuis voor een toekomstige pup dan menig ander :wink: .

7. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Jawel, want je houdt dat proces wat je nu beschrijft in stand.

Het is dus erg slecht om een hond bij een fokker te kopen of 'amateur', want je zorgt dat die asielen blijven. Vol blijven.

Zolang er vraag is voor honden bij fokkers en particulieren blijft het asielprobleem.

8. samor

Lid geworden:
    7 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het leuk om al jullie antwoorden zo te lezen...

Onze vorige hond (bouvier) kwam ook uit asiel en was 1,5 jaar oud toen zij bij ons kwam. Zo'n 3 maanden geleden hebben wij haar in moeten laten slapen, zij was inmiddels 14,5 jaar oud en was gewoon helemaal op....

Wat ik altijd heel erg jammer heb gevonden is dat wij haar niet vanaf het nest hebben gehad, voor mijn gevoel heb je dan toch een stukje gemist vanaf die 8 weken tot 1,5 jaar. Daarom zou ik deze keer zo graag een keer een pup gelijk uit het nest willen hebben.

Ik kan heel goed begrijpen dat mensen een hond uit het asiel halen, maar niet iedereen heeft zoveel geluk als dat wij hebben gehad met onze bouvier... Deze honden hebben toch vaak een onprettige achtergrond achter de rug waardoor de ook veel problemen kunnen voorkomen.

Ik hoop dat jullie daarom begrijpen waarom ik graag een pup wil van een fokker... En dit keer niet voor een hond uit het asiel ga. En 2 honden tegelijk is echt geen optie... 1 pup heeft al zoveel aandacht en opvoeding nodig dat het haast onmogelijk is (volgens mij) om je aandacht evenredig te verdelen.

Wij zijn in iede geval nog erg hard aan het nadenken en in eerste instantie was het plan om 2 of 3 jaar te wachten, totdat we de stap hebben genomen naar een huis en een tuin, maarja nadat je ruim 12 jaar een hond in huis heb gehad gaat het toch wel kriebelen dat je gewoon iets mist... we hebben wl ook 2 katten, maar ja de intense band is daarmee toch iets anders.

9. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

sorry maar ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat het "heel erg slecht" is om bij een fokker te kopen...
    het fokken ansich zou aanbanden gelegd moeten worden, dan pak je het asielprobleem pas aan...
    en er zou meer voorlichting moeten komen over de aanschaf van een hond...
    nog veel te vaak kopen mensen een schattige pup zonder te weten tot wat het uit groeit, veel te vaak worden er bij mensen thuis nesten geboren omdat hun reu en teef zo lief zijn samen, naar ras,karakter en erfelijke afwijkingen enz word niet gekeken..dat zou verboden moeten worden..
    fokken met stamboom zou verplicht moeten worden, het laten ondergaan van erfelijkheids testen zou verplicht moeten worden,en dan praat ik over bij wet.. voordat iemand een kennelnaam kan aanvragen moet die minimaal KK1 gedaan hebben (bijvoorbeeld), voor uberhaupt te mogen fokken en stambomen te kunnen krijgen zouden ze een kennelnaam moeten verplichten...

zolang dieren voor de wet een ding zijn,dus eigendom kan het broodfok en alle ellende blijven bestaan...

een pup bij een fokker kopen is niet perse fout,maar verdiep je wel in de fokker waar je heen ga..koop je bij een goede fokker dan WEET je wat je koop,qua gezondheid enz...
    vergeet ook niet dat veel asieldieren uit het buitenland komen,mee genomen van vakantie was zo'n zielig beessies...
    veel asieldieren komen van mensen die in een opwelling een dier aangeschaft hebben en naar verloop van tijd er genoeg van hebben...

ik zeg dan ook vaak : zolang mensen denken dat dieren niet voelen,moeten dieren voelen dat mensen niet denken/alleen aan zichzelf denken....

10. unionracer

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Twee dagen kan een volwassen hond wel alleen zijn. Zo te lezen krijgt hij veel beweging en mag ie veel met je mee. Dat is voor de meeste honden fantastisch!
    Ik zou wel voor een vaste oppas / uitlaatservice zorgen. Een pup kan vaak ook niet gelijk 4 uur alleen zijn. Of mocht er toch onverwacht een van jullie moeten werken dan heb je iig altijd iemand achter de hand die voor je hond kan zorgen.
    Het ontbreken van een tuin op dit moment is misschien jammer, en wel handig voor zindelijkheidstraining. Maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat je geen grote energieke hond erin kan houden. Hoeveel hondjes er niet of nauwelijks buiten de tuin komen.. Oh en er zijn er ook nog zat die een hond voor uren in een bench op sluiten. Wat heeft een hond dan aan een villa. Als een hond voldoende uitdaging buiten krijgt zal ie binnen rustig zijn en niet veel ruimte nodig hebben.

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Er zijn ook pups in het asiel en bij opvangcentra. Bij opvangcentra worden regelmatig dozen of zakken met puppies achter gelaten.

Dat kan ik niet begrijpen.. zeker niet als je eerst wel bij een asiel gehaald hebt. Je kiest er nu bewust voor puppies in het asiel aan hun lot over te laten en de sector te steunen die juist zorgt dat er steeds maar honden in het asiel komen.

Je hebt eerst een asielhond gered.... kan je je voorstellen dat die hond waarvan je zoveel plezier hebt gehad toen wellicht niet geadopteerd was door jullie... en dat die een hele tijd in asiel gezeten heeft zonder een prettig leven te hebben gehad bij jullie? Wat denk je van die puppies en andere honden die nu net als jullie bouvier toen zitten te wachten op een leuk thuis?

Ik vind het erg jammer...

12. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Het is gewoon zo.

Daarom moet je ook niet een dier halen bij een fokker of particulier. Dat zeg ik toch ook.

Dat staat haaks op wat je hier boven zei.

Leuke uitspraak. Leuk voor op een t-shirt.

13. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0

en waar denk je dat zo'n uitspraak vandaan komt?

juist van mijn ervaringen met dierenleed,al vanaf dat ik in de luiers zit heb ik te maken met broodfok,verwaarloosing,mishandeling enz van met name honden...je hoef mij niet te vertellen waar de vele asiel dieren vandaan komen.. ik kan je vertellen dat het NIET van fokkers kom, ja tuurlijk de welbekende puppy fabrieken, maar ik vind het te ver gaan om een hobby fokker of een kennel dat erg zijn/haar best doet om goede gezonde pups op de wereld te zetten over 1 kam geschoren mogen worden met puppy fabrieken..

bovendien vind ik dat ook erg bevooroordeeld, als het goed is,dan is mijn teef op dit moment zwanger.. ik heb haar BEWUST laten dekken,ben ik nou ook slecht ???

14. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Onderwerp verplaatst naar het Honden-gedeelte aangezien het geen discussie is :wink:

*Edit* Nou, ik heb even alles doorgelezen. Super hoe jullie erover nagedacht hebben!!! :ok: En ik zie echt geen rede om geen hond aan te schaffen. Dat je hond dan die 2 dagen op een appertement zit, dat maakt helemaal niks uit. Mijn 2 honden zaten regelmatig een halve dag op een studentenkamer van 20m2, waar ze absoluut niet kunnen rondrennen. Maar na een dag school, ging ik uitgebreid met ze wandelen en trainen (oftewel: de hersenen stimuleren). Een hond hoeft niet 24u per dag de beshikking te hebben over 3 hectare grond. Zolang je dan maar wel goed met hem wandelt en met hem traint enzo.
    Je zegt dat hij die 2 dagen waarschijnlijk oo naar familie ofzo kan. Dat is helemaal super. Of je kunt idd gebruik maken van een hondenuitlaatservice ofzo. Dat je de eerste 2 tt 3 weken vrij neemt is heel slim en dat doen heel veel mensen. Aangezien je anders geen zindelijkheidstraining kunt doen bij de hond. En voor de hond is ht dan echt niet raar als je daarna weer gaat werken. Als je in die eerste 2 of 3 weken dan ook maar het alleen blijven al aanleert. Dus niet constant met de pup samen zijn, hij moet dan ook al leren dat je altijd terugkomt. Zovaak veranderen van omgeving is alleen maar goed voor de hond. Dat stimuleert zijn hersenen. Mijn 2 honden gingen in mijn studentenleven altijd overal mee naar toe. Dan zaten we weer een weekend bij de ene vriend, dan weer een weekend bij een vriendin, dan weer eens een weekend naar mijn ouders (inclusief 4,5 uur treinreis), dan weer eens uitstapje met de trein en boot naar Texel, enz enz. Daar is helemaal niks mis mee. Dat verrijkt zijn leven alleen maar.

Flatcoated Retriever hebben wij voorheen ook altijd gehad. Hele leuke honden vind ik dat. Net wat weer pit als de Labrador en Golden, maar wel even lief.

15. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Nou nou... als jij zo in discussies stapt dan heb je zeker nooit lange discussies. Dat je tegenstander in een discussie een totaal andere mening heeft betekent niet dat daar geen discussie mee mogelijk is Maula.

Ik ben tegen fokken ja, maar dat betekent niet dat er met mij geen discussie mogelijk is. Mij argumenten zijn duidelijk. Fokken, door broodfokkers, door particulieren door 'professionals', moet gewoon per direct gestopt worden, omdat zolang die doorfokken de asielen vol blijven zitten.

De vraag bij dezen betekent gewoon dat er steeds meer dieren bij komen, en steeds meer dieren in asielen en opvangcentra lang moeten verblijven. Ik ken de problematiek en zie hoeveel dieren er maar moeten wachten op een goed thuis. En ja.. ik ben tegen fokken, maar ik was sowieso al voor een fokstop voor dat ik echt tegen elk diergebruik was.

Daarom ben ik fel tegen mensen die een hond gaan kopen bij een fokker. Ik weet dat er dan wederom 1 dier minimaal extra in de opvang gaat blijven zitten. En de extra vraag die creëert nog extra dieren die niet verkocht kunnen worden. Want de praktijk is dat het niet een markt is waarbij elke vraag met een specifiek aanbod tegemoet gekomen wordt... nee, er is een groter aanbod wat gecreëerd wordt, omdat ze uitgaan van meer en meer vraag.

Het heeft niets te maken met over 1 kam scheren. Tuurlijk zit er verschil in de broodfokkers en de gewone fokker, maar het gaat niet om de behandeling van dieren. Het gaat er om dat allemaal verantwoordelijk zijn voor de enorme aanbod, terwijl de vraag veel minder is. Plus dat er zoveel dieren in de asielen en opvangcentra zitten dat door dat aanbod deze dieren de dupe worden.

Daarnaast zijn er ook genoeg fokkers die op het eerste gezicht goed bezig zijn met de dieren, maar achteraf ook niet veel anders zijn dan een 'luxe' broodfokker.

Wat mij betreft wel. En dat klinkt misschien hard.., maar ik vind het onverantwoord dieren bewust te laten dekken... puur voor het 'nestje'. Ga jij die pups en honden maar aankijken die nu NOOIT een thuis gaan krijgen omdat jij NOG meer aanbod neerzet.

16. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ooit weleens in je opgekomen dat er mensen zijn (zoals ik) een nest op de wereld zetten met de mogelijkheid ALLE pups zelf te kunnen houden indien nodig?? ik mijn teef niet had laten dekken als ik er niet zeker van zou zijn dat ik alle pups kwijt zou kunnen,aan mensen die IK een pup gun en waarvan ik ook zeker ben dat ze tot hun dood daar blijven?
    het is echt niet alleen het fokkers aanbod wat de asielen vol doet lopen....
    dat er teveel gefokt word dat ben ik met je eens,dat er teveel gepruts word wat betreft honden en gezondheid ben ik met je eens,maar wat denk je van de honden die uit het buitenland gehaald worden (en niet alleen honden trouwens),wat dacht je van de belachelijke vraag van kopers?en de eeuwige wil naar geld van de mens??
    een fokverbod lost het probleem NIET op, het fokken en houden van dieren onder strenge controle dan kom je aardig in de richting....maar zelfs dan los je het asiel probleem niet op..want het asiel probleem is niet op te lossen zolang de mens zich suprieur voelt aan een dier,zolang de mens vind dat alleen hij het recht heb op een goed leven,zolang de mens de vrijheid heb om op vreselijke wijze veel geld te verdienen aan dieren en ga zo maar door.....

verander de gedachtegang van de mens met betrekking tot dieren,het houden en fokken ervan en dan kom je in de meest goede richting om het asiel probleem op te lossen...

dus is fokken slecht??? nee maar wel de normen en waarden van veel mensen met betrekking tot dieren....zo zwart-wit als jij het stelt is de wereld niet....was het maar zo makkelijk dan had dat fokverbod er al lang bestaan...

de RAD wetgeving is het perfecte voorbeeld van een verbod wat dus totaal niet gewerkt heeft....en dan wil jij een algeheel verbod doen??

:laughing: :laughing:

17. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Dat boeit me niet. Je creëert aanbod in een wereld waarin er zoveel aanbod, zoveel overschot is aan dieren. Dat is m.i. gewoon totaal onverantwoord.

Deze smoesjes hoor ik regelmatig. Maar het gaat puur om jezelf. Niet om de dieren. Waarom nog meer dieren fokken terwijl je drommels goed weet dat er al zoveel honden zijn. Kennissen van mij kampen regelmatig weer met dieren die bij ze gedumpt worden. Terwijl ze zelf weinig geld hebben om alle andere opvang dieren te kunnen behouden worden er nestjes gedumpt bij hun.

En je kan denken dat jouw gefok niet erg is, maar dat is het wel. Ook al heb je voor elke pup een plek gevonden. Jij creeert een extra aanbod van dieren, terwijl er al zoveel dieren zijn. Elke dier wat erbij gefokt is betekent in feite dat er weer een dier extra bij een opvang geen plek zal vinden. Dat is de praktijk.

Het gaat niet alleen om geld. Zeker bij de particuliere fok gaat het vooral over dat mensen egoistisch zijn. Andere smoesjes die ik hoor zijn 'we willen het ras behouden' of 'een nestje krijgen voor het dier is goed voor de gezondheid' e.d. Ik heb het allemaal al eens gehoord.
    Maar de realiteit is dat elke hond die bijgefokt wordt een extra hond betekent die permanent opgevangen zal blijven. Dat resulteert in hogere kostenpost voor de opvangcentra/asielen.

Een fokverbod zal resulteren in binnen een jaar of 10 geen asielen meer. Ik heb daar al eens goed over nagedacht. Opvangcentra zullen er nog wel bestaan ivm de andere dieren die ze vaak opvangen buiten de honden en katten. Maar als je fokverbod richt op honden en katten, dan is het probleem snel verholpen. Mogelijk al zelfs binnen 5 jaar. Maar voorwaarde is dat er landelijke registratie moet komen van honden. Nu is dat per gemeente vaak anders (hondenbelasting).

Quota's voor hondenfok kan deels ook werken, maar dan zit je nog met het probleem van dat je steeds nog meer honden creeert. Het kan de druk wel iets verminderen.

En over superioriteit... je hebt je hond bewust laten dekken. Is dat niet superioriteit?
    Jij bent de God over je dier aan het spelen.

De wereld is gekleurd. Zo zie ik het. Niet zwart-wit. Dat is een dooddoener in een discussie, omdat je het gebruikt puur als belediging naar de ander toe. Zou ik niet doen.. is jammer voor discussies.
    Het fokverbod bestaat niet vanwege economische belangen. Dat is het gewoon. Ook omdat velen in fokken er niets ergs in zien, omdat zelfs dierenliefhebbers tot in de DB zelf toe ook gewoon gerust fokken met dieren. 'Dan is er toch geen probleem'. Daarom is het o zo belangrijk dat iedereen die zich dierenliefhebber noemt niet gaat fokken met zijn/haar dieren.

[/quote]

De RAD is een heel ander iets. In principe werkt de wetgeving daarvan goed. Alleen vanuit ons perspectief natuurlijk niet ivm de selectiviteit van het beleid en de slechte onderbouwing daarvan. Wat dus resulteerde in dierenleed.

De RAD was ook gewoon verder beperkt en door slechte onderbouwing en handhavingsregels erom heen gewoon in uitvoer slecht uitgepakt.

Maar een totaal verbod is iets anders dan een selectief verbod.

Tuurlijk zal je altijd dingen houden die de wet omzeilen e.d., maar voor 90% moet het lukken. En dat zou al een hoop schelen voor de asielen.

18. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0

het is niet alleen de wet omzeilen,wat dacht je van een Raad van Beheer die erg makkelijk is met het geven van stambomen,zolang je de rekening betaal krijg je wel een stamboom..maar echt strenge controle is er niet...een Dierenbescherming die al genoegen neemt met een bak water en voer, en weinig kunnen doen tegen de fokkers die de teven elke loopsheid vol gooien...pak dat soort ongein aan dan kom je een heel eind... fokverbod kom je er niet mee,want dan moet je importeren ook verbieden...

19. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Dan vind ik het juist zo frappant dat je nu opeens met fokken bezig gaat. Juist jij weet dan hoe erg het is dat er zoveel overschot is gecreëerd door al die fokkers.

Dat je bewust een situatie creeert waar de dieren zichzelf kunnen voortplanten.

Dit is ook een vorm van K.I. Alleen op een wat meer natuurlijke weg. Het is bewust kiezen om de situatie te creeeren voor de dieren om zich voort te planten.

Dat is ook argumenten die ik heel vaak hoor. Ook van mensen die geld verdienen met het fokken.

Ik kijk daar dus niet van op. Het heeft geen ene reet te maken met natuur. Dieren zijn gewoon producten in onze maatschappij..wij bepalen voor het dier.

Zolang de economie raadgever is in het bepalen over levens, dan zal het dier het onderspit delven.

De RAD was geen totaal verbod. Een selectief verbod. Dat werkt net. Kan ik je zo ook vertellen.

Hetzelfde als bij de zeehondenbontverbod.. in de EU willen ze een gaatje open laten voor 'ethisch correct verkregen' zeehondenbont, van de inuit e.d. en met 'goedgekeurde' methoden. Maar elke expert geeft aan dat het juist dan oncontroleerbaar wordt.

Zelfde hier. De RAD, heeft bepaalde doelen gehad, nl. bijtincidenten tegen te gaan. De onderbouwing was slecht en voor emotioneel ingesteld. En verder hadden ze het probleem dat er geen goede controle kon zijn. Ook omdat er vanuit Belgie de dieren ingevoerd werden.

Het fokken in NL was wel gedaald. Maar er was ook een grote onbekendheid rondom de RAD.

Het is jammer dat je dat vind. Ik zie het als oplossing. En zolang mensen bezig blijven met fokken van dieren moeten 'wij' weer met de problemen daaruit ontstaan proberen de dieren te helpen.

Dat is hetzelfde met de CITES. Allemaal leuk en aardig, maar de praktijk betekent anders. Omdat de gaten er gewoon vanaf het begin af aan al inzitten en niet gedicht worden.

Een verbod ... dan heb je dat niet met RvB e.d. De DB kan ook niet meer doen dan de wet aangeeft. Ik zie geen probleem in als dieren gewoon gejat worden die een slecht bestaan hebben. De DB doet dat natuurlijk niet, want die willen niet burgerlijk ongehoorzaam zijn. Terwijl die ook altijd weer verwijzen naar Gandhi.

Een fokverbod met registratie van honden en katten in elke gemeente. Nu is er al in diverse gemeenten hondenbelasting. Schroef dat op naar een kleine administratieve belasting voor registratie. Een goed automatisch systeem, kan gekoppeld worden aan digid e.d.

En dan heb je goed inzicht. En tuurlijk ontspringt een deel het fokverbod, maar als 90% wel zich aan de regels houdt, dan levert dat al vele winst op. Een fokverbod kan, hoewel het nooit 100% waterdicht is, wel een enorme lastenverlichting opleveren. Zelfs als je dit fokverbod tijdelijk zal doen voor een x periode zal dat winst opleveren al.

20. maula

Lid geworden:
    26 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    je komt niet aan die 90% dat is de hele ellende ervan....

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. SabineBerg
    Reacties:
    14
    Weergaven:
    2.010
  2. daniel
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    927