Een (gratis) eigen paard!

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door Darkwolf, 4 jun 2007.

1. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Je... je doet jou fjord weg? Helemaal gratis?!

Ik ken iemand die haar paard gaat weg doen.
    In jaren heb ik haar niet meer gezien en afgelopen vrijdag zijn wij toevallig als vanouds weer eens uit gegaan met dit keer een vriendin van haar en SupernovA.
    Ze gaat namelijk 6 maanden naar Australie.

Het lijkt een grapje want het is een M1 dressuur paard die ook nog eens heel goed kan springen.
    Een lieverd, waar ze jaren mee heeft getraind.
    Ze wil hem ook niet terug als ze weer terug komt.

Nu kwam ik in aanmerking nu ze het er zo over had en ze heeft verder nog niet echt nieuws laten rondslingeren erover.
    Stel je voor.
    Een eigen paard.
    Qua afstand 20 minuten fietsen.
    Stalling, spullen en paard alles gratis en voor niks.
    Al doet ze hem naar een kinderboederij... als hij maar een goed tehuis krijgt.
    Misschien wil ze hem daarom niet zomaar even gaan verkopen?
    (165 euro de maand voor de stalling ect. waar hij nu staat.)

Iemand verzorgt hem al 2x per week, vertelde ze.
    Zij kreeg het zelfs voor elkaar om hem alleen in het weekend te hoeven doen toen ze 5 dagen stage moest lopen ergens ver weg voor een tijdje.
    Mensen die ik er nu al over vertel zijn razend anthousiast en vinden dat ik het moet doen.
    Ik heb al 2 a 3 personen die mijn paard ook eventueel af en toe zouden willen doen.
    Toevallig is eentje daarvan iemand op mijn eigen manege die er een kwartiertje er vanaf zit en de stallen waar hij staat nog schijnt te kennen ook nog!

Ik zit in dubio.
    Het zou mijn leven ingrijpend kunnen veranderen.
    Misschien het zetje dat ik nodig heb om meer met dieren (en dieren communicatie) bezig te zijn?
    Is dit wat het Universum mij geeft als oplossing/antwoord?
    Het paardje laat mij niet meer los en ik heb haar al een mailtje gestuurd of het echt geen grapje was en dat ik serieus geintresseerd was.

Het paard heet Marius en hier kun je alles over hem lezen: Marius zijn eigen homepage

Wordt vervolgd...

(...)

Update:

Het blijkt geen grap te zijn, en ze is blij dat ik er serieus over nadenk!
    Ik heb haar terug gemaild dat ik een tijdje met haar mee wil lopen qua verzorgen en rijden om het gevoel te krijgen hoe het is en tegelijkertijd alles te leren.
    Ik heb nog nooit een eigen paard gehad natuurlijk en dus ook niet de zorgen en (extra) kosten daar omheen.
    Mooi moment om het te leren en het te ervaren via haar door mee te lopen dus voor een tijdje.

To be continued...

2. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, klinkt als een leuk aanbod maar bedenk wel goed waar je aan begint! Een eigen paard is niet zomaar iets en kost ontzettend veel tijd en geld! Uit je post begrijp ik dat je nog geen ervaring hebt met een eigen paard, ik zou je dus eerst adviseren om veel info er over op te zoeken. Ik las echter dat je de mogelijkheid hebt om een tijdje mee te lopen met de huidige eigenaar, dat zou natuurlijk een prima optie zijn!

Blijft de eigenaresse de stalling betalen? Staar je anders niet blind op die 165 euro want daar blijft het niet bij. Denk ook aan de hoefsmid, wormenkuren, entingen, tandarts en natuurlijk de evt. veearts kosten! Dan komt er nog lesgeld bij en extra kosten aan aanvullend voer/suplementen etc.etc.

Kortom, al met al kom je vaak een heel stuk duurder uit. Ik ben momenteel toch zeker wel gem. 400 a 450 euro per maand kwijt. Zorg ook dat je een flink spaarpotje achter de hand hebt voor de evt. Va kosten, met wat pech kan dit je namelijk echt een hele hoop geld kosten. Je kunt evt. overwegen om het paard te laten verzekeren.

3. unionracer

Lid geworden:
    6 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    nou dat is toch een geweldige kans voor je!
    Ik zou er idd eens serieus over nadenken en met haar meelopen. Kijken of je er een goed gevoel bij hebt.
    Maar zo'n kans, krijg je nooit meer.
    Dus als je het echt wilt, zou ik er zeker voor gaan!
    Veel succes! :ok:

4. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet het! Als geen ander! (Desondanks dat ik geen ervaring ermee heb! :wink:)

Bedankt voor de tip!
    Ik weet echt heel veel maar heb het idee dat ik mij zelf overschat als het gaat om een eigen paard op dat gebied! :wink:

Dat gaat ook gebeuren.
    Vandaag of begin volgende week ga ik met haar mee lopen!

Nee.
    Ze gaat 6 maanden naar Australie en wil juist NIET 200 euro de maand blijven betalen.
    200 euro ja.
    Het is alles inclusief (dus ook voer) op het stro na.
    Uiteindelijk blijkt zij op 200 euro de maand uit te komen.
    Uiteraard de hoefsmid, worm kuurtjes ect. niet mee gerekend.
    Ik ben mij bewust van mogelijke extra kosten hier en daar.
    Daar ik alles wil weten tot in de puntjes gaan we nog eens realistisch bespreken wat haar ervaring is qua totale kosten naast die 200 euro.
    Les geld betaal ik al want ik rij zelf al 10 jaar paard.
    Ik ga geen prive les nemen dus want ik blijf gewoon op eigen manege rijden op de manege paarden.
    Goed voor de variatie.

Dat sparen is een goed idee inderdaad want je weet het maar nooit.
    Betreft verzekeren zal ik ook het een en ander over vragen aan haar. Een goede tip, waarvoor bedankt!
    Dat je 400 a 450 euro de maand kwijt bent is wel heel extreem en dat zou ik dus niet kunnen opbrengen als dit uiteindelijk het echte verhaal gaat worden.
    Maar ik zal het nog met haar checken hoe en wat dus! :smile:

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nouja, echt extreem is dat niet. Maar goed, ik sta ook op een vrij dure & luxe stal dus dan kom je al snel aan dat bedrag. (310 p/m) Met het smidje, suplementen en de verzekeringspremie erbij heb ik er weleens maanden tussen zitten waarin mijn knolletje me 600 euro kost :flushed: Maar goed, ik heb ook een verwend monstertje :laughing:

Als je er goed voorbereid aan begint kan er maar weinig mis gaan :wink: Het is iig een hele mooie kans! Het lijkt me trouwens ook een leuke fjord, ik heb de site en foto's even bekeken :wink: Als je kunt dan zou ik het zeker doen, zo'n kans krijg je vast niet meer!

6. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Holy moly!
    Hoe krijg je dat voor elkaar?
    En hoe krijg je het voor elkaar om zoveel op te kunnen hoesten per maand voor je paardje?
    Jij woont vast nog thuis! Dat kan niet anders! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nee inderdaad, daarom wil ik kijken of ik deze kans daarom ook realistisch kan benutten.
    Want het lijkt mij heerlijk!
    Ik rij nu een keer per week en dan heb ik nu wat meer dierlijke energie om mij heen i.p.v alleen maar mensen de hele dag door.
    Plus doe ik verder niks met mijn conditie de rest van de week.
    Een paard doet gewoon iets met je. Zowel fysiek als mentaal.
    (Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen! :wink:)

Als dit allemaal goed gaat komen, dan ben ik in iedergeval wat vaker te vinden in het paarden gedeelte van dit forum! Dat is zeker! :laughing:

7. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    wouwie mooie kans!!!
    veel suc6 en plezier enzo met overwegen!

8. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zo extreem vind ik die stalling niet. Hier zit je zo aan dat bedrag, en dan heb je nog en eens zo'n luxe stalling. En dan heb ik er twee :smile:.

Bedenk goed waar je aan begint. Als ik jouw eerdere berichten lees, denk ik dat jij qua band toch hele andere dingen verwcaht van een paard dan wij. Als jij een klik niet hebt met een paard, wat dan? Let wel, ik heb het hier gewoon over gevoelens, niet meer en neit minder :wink:.

9. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad, in de Randstad zijn de bedragen nog veel hoger! Ik woon echter in Brabant en voor de begrippen hier is mijn stalling vrij aan de prijs. Maar goed, ik wil dan ook de nodige luxe voor mij en mijn paard.

Ik kom met gemak aan die 600 euro, kijk even mee:

* stalling 310 euro
    * smid 55 euro (2mnd)
    * suplementen 117,50 (3 mnd)
    * Premie verzekering: 115 (3 mnd)
    * Overig maandelijks +- 50 euro ( min. 2 zakken muesli, lijnzaadolie en andere troep)

En dan natuurlijk nog een x bedrag voor lessen. (dat ligt nu momenteel alleen op zijn gat nu mijn paard last van rugklachten heeft)

Eens in de 3 maanden zit ik dus altijd aan dat bedrag. Er komt financieel altijd veel meer bij kijken als je in eerste instantie dacht. Toen ik een paard wilde kopen kon ik stallen voor 150 euro, nu jaren later zit ik al op het dubbele. Mijn berekening was destijds dus niet helemaal goed :confused:

En nee, ik woon al jaren samen met mijn vriend :wink: Ik moet hard werken voor mijn oa. mijn paard :wink:

Daar heeft ze wel gelijk in, dat lijkt me ook nog een punt om over na te denken. De andere gevoelens of communicatie zoals jij die kent laat ik in dit topic overigens maar achterwege, daar gaat het hier niet om':wink:

10. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Woww Darkwolf, wat een kans. Als je het kan betalen, zou ik ervoor gaan. Het is maar goed dat dit MIJ niet aangeboden word... ik zou dolgraag zoiets willen, ik ben STAPEL op Fjorden, zou ook precies een ruin willen... maar ik kan het niet betalen. Daarom zou ik dan ''nee'' zeggen en dat zou geheid mijn hart breken...

Denk er goed over na, en als je het kunt bekostigen (ook met oog op de toekomst uiteraard!)... dan zou ik het gewoon DOEN! :smiley:

11. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hij krijgt hem misschien.
    Het zou wel een beetje lullig ( sorry, mag ik dat hier wel zeggen? )
    zijn als je een paard krijgt en deze dan zelf gaat verkopen :stuck_out_tongue_winking_eye:
    Ik zou het zeker doen, als ik de tijd en er het geld voor had. ( Of er voor over heb )
    Succes ermee ! :smiley:

12. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Aha.
    Dan is 200(+) euro de maand niet slecht dan.
    Ik zit inderdaad niet in de randstad maar meer in de buurt van Noordwijk.
    Tien minuten van het strand af om precies te zijn.
    (Ik bedoel, hoe relaxed wil je het hebben! Woohoo!)

Ik snap niet helemaal goed wat jij hier mee bedoelt.
    Andere verwachtingen qua band?
    Hoe bedoel jij dit precies?
    Betreft die klik... waarom denk je dat ik uitgebreid met haar ga mee lopen?
    Ik wil hem leren kennen en kijken of inderdaad die klik er is.
    Een paard is geen auto.
    Of je ligt elkaar of je ligt elkaar niet.
    Maar ik denk dat het wel goed komt.
    Jaren terug heb ik hem al eens ontmoet en zelfs op hem gereden.
    Dit ging echt zeer goed en het viel haar op dat hij binnen enkele minuten ontspannen was tijdens het rijden samen met mij.
    Nu is het kijken of die klik er nog is.

Het is wel wat meer, maar zelfs dan zou ik het nog redden.
    De hoefsmid valt nog mee, die had ik duurder verwacht.
    Supplementen zijn wel pittig, wat moet ik mij hierbij voorstellen? Worm kuurtjes ect.?
    Betreft het voer, dat is all inc.
    Wellicht inderdaad een goed idee te kijken hoe "all inc." het daadwerkelijk is betreft ander voer wat jij hier noemt.

Zo is dat.
    Het gaat erom of die klik er wel of niet is.
    Ik denk niet dat mensen hier mij genoeg kennen om aan de hand van wat posts -betreft mijn gevoelens voor paarden- te gaan oordelen qua wat ik verwacht qua band en relatie in vergelijking met jullie, toch? :wink:

Same here!
    Ik ben stapel gek op Fjorden.
    Fjorden zijn gewoon da bomb! Punt!
    En nu word er eentje gratis in mijn mik geduwd van iemand die ik al heel lang niet meer gezien heb.
    Sterker nog het is dat de juiste gespreks onderwerpen aan bod kwamen want anders zou ze het anders misschien niet eens vertelt hebben en wist ik nog niks!
    Wat dat betreft geloof ik niet in toeval en neem ik deze hele situatie bloed serieus.
    Maar blijf ook realistisch.
    Ik moet kijken wat er mogelijk is op alle fronten en ook voorbereid zijn op de rest waar ik nog niet op voorbereid ben en tegen ga komen! :wink:

En de mensen die het over verkopen hebben?
    Nee dat doe ik niet.
    Alles gaat in overleg met haar op dat soort aspecten ook al is hij later van mij.
    Dat is gewoon iemand keihard naaien en dat doe ik niet met mijn vrienden. :wink:

13. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het voer voor Utixo is ook al inn, maar ik haal ook nog een zak muesli en een paar baaltjes droog hooi per maand. En natuurlijk peen, appeltjes, sinasappeltjes. Hiermee kom ik dus al om en nabij de 20 euro extra uit.

Er was ergens een topic over hoeveel geld je kwijt bent per maand. Bij paarden overige geloof ik.

En ik steek de straat over en zit op het strand :wink:

14. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Een vriendin van mijn had jaren geleden een gratis paard gekregen :smile: 13 jaar oude KWPN'er genaamd Ferdinant (stond in Utrecht) Ze was toendertijd opzoek naar een paard, kwam in contact met die man uit Utrecht maar het paard was te duur (toen nog gewoon te koop) Maar naar verloop van tijd mailde hij haar (ze hadden geen contact meer) dat ze hem zo mocht hebben omdat we hier in bos gebied zitten, paard kon dan elke dag buiten lopen en hij vond dat zijn paard zijn laaste jaren buiten wel verdiende (dat was daar bijna onmogelijk)

De kosten is eigelijk meer naar hoe je het paard stalt, dus je zit niet vast aan al deze kosten. Bij een boertje waar bij de hele dag in de wei kan lopen ben je een stuk goedkoper uit dan dat hij op een manege staat. Je zou hem dan misschien dichter bij huis kunnen zetten (wat altijd fijn is).

15. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nog even wat betreft de kosten, mijn kosten hoeven natuurlijk niet jouw kosten te worden :wink: Ik heb mijn paard bv. verzekerd en geef haar speciale suplementen (om haar oa. los in het lijf te houden) het wil niet zeggen dat jij deze kosten ook gaat hebben :wink:

Wat betreft de hoefsmid, die prijzen verschelen ook per regio/smid. Mijn smid is vrij goedkoop, ik betaal dus 55 euro voor bekappen en voor beslaan. Ik weet niet hoe de fjord erbij staat? Zonder ijzers of rondom? Voor alleen bekappen betaal je vaak minder en voor rondom op ijzers dus weer een stuk meer.

Wat betreft het voer, ik sta ook all-in :wink: (dwz, 2x daags brok & 2x daags hooi) Ik vind dit zelf onvoldoende en voer mijn paard dus wat bij met muesli en slobber. Daarnaast krijgt ze ook nog de nodige wortels ed. All-in is dus eigenlijk haast nooit all-in :wink:

16. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist :wink:. Ik betaal hier voor rondom bekappen en beslaan 75 euro. Verder ben ik inderdaad ook verzekerd, dit is een keuze. Je moet voor jezelf op een rijtje zetten wat je wilt en niet wilt.

17. Solane

Lid geworden:
    12 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een kosten komen er toch bij pffff maar het lijkt me wel echt heel gaaf een eigen paard, maar bij zou die mogelijkheid zcih nooit voordoen te weinig tijd en geen geld ervoor

18. Darkwolf

Lid geworden:
    23 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan ga ik daar maar eens kijken.
    Misschien is het nu al een goed plan om eens mij te gaan betrekken tot de paarden fora! :smiley:

Locatie is inderdaad ook prijs bepalend.
    Wellicht staat hij nu goed waar hij staat daar het meisje 300 meter verderop woont.
    Dus misschien is 20 min. fietsen het beste en goedkoopste qua afstand en locatie.
    Ik ga hier eens onderzoek naar doen want ik heb op dit punt wel zitten nadenken al.
    Hij staat daar al heel lang natuurlijk dus misschien is er wat anders in de buurt nu, of is het even zo duur geworden als waar hij nu staat ect.

Ook een interessant punt.
    Dit staat allemaal op mijn lijstje om te gaan vragen daar ik dus niet weet wat het kost en hoe paardje lief erbij staat.

Als je je paardje een beetje verwend is een strakke 200 euro per maand ook niet reeel maar dat wist ik natuurlijk al.
    Beetje saai om dat arme dier de rest van zijn leven te laten leven op wat de pot schaft daar haha!
    Dus nee ik ben ook wel benieuwd wat ik aan extra's erbij ga kopen per maand voor hem gemiddeld! :wink:

Dat zei ik dus ook.
    Want mensen vragen wel vaker waarom ik zelf geen eigen paard heb (ik rij alweer 10 jaar).
    Het feit is dat het een hele onderneming is en een hele stap.
    Een eigen paard vinden, kopen, stalling vinden, spullen kopen... dat kost veel tijd en geld.
    Nu gaat er enkel geld en tijd zitten in het paard zelf daar al die stappen ondernomen zijn voor mij.
    De enige stap die ik zelf moet ondernemen is om te kijken of het wel klikt op alle aspecten.
    Als dit goed gaat en blijft gaan de komende maanden, dan kan ik het wel opbrengen.

Laden...

Deel Deze Pagina