Dwerggeit met gezwollen uier

Discussie in 'Overige dieren' gestart door jjf, 23 mei 2016.

1. jjf

jjf Dierenliefhebber

Lid geworden:
    7 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Onze stokoude dwerggeit (>16 jaar) heeft een gezwollen uier. Aanvankelijk maakte ik me niet teveel zorgen omdat de geit zeer fit blijft en er schijnbaar totaal geen last van heeft. Ik deed wat opzoekwerk en las dat een dike uier vaak ontsteking als oorzaak heeft, maar dat de geit dan sloom zou zijn met duidelijke pijn. Onze geit blijft rondrennen als gek en haar gedrag is niets veranderd, dus het zou mij verwonderen moest er een ontsteking zijn. Intussen is het ongeveer 2 weken dat de uier langzaam aan dikker wordt.

De geit heeft bij ons weten nooit gelammerd. Ze leeft hier samen met een gecastreerde bok. Deze probeert haar de laatste tijd wat vaker te bestijgen dan normaal. Vroeger gebeurde dit zeer uitzonderlijk. Kan het een hormonaal problem zijn? Iemand ervaring hiermee? We hebben nog geen dierenarts ter plaatse gevraagd omdat de geit er écht niet ziek uitziet en omdat het ons meer dan 5 jaar genomen heeft om haar te kunnen benaderen/aaien zonder dat ze angstig is (de twee geiten lopen hier vrij tussen de paarden op 1.5 ha). Ik wil dus vermijden van haar onder bedwang te moeten houden indien het niet nodig is om haar vertrouwen niet te schenden...

2. steinbuch

steinbuch Speurneus

Lid geworden:
    3 sep 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    hi jjf
    hoe is het afgelopen met je geit, die van ons heeft precies hetzelfde, en ook erg oud (17)
    Met vriendelijke groet!

Laden...

Deel Deze Pagina