DUIVEN: Vraag over het houden van een duif

Discussie in 'Vogels' gestart door stamper, 14 jul 2009.

1. stamper

stamper Dierenfanaat

Lid geworden:
    3 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik heb een aantal vraagjes over het houden van een duif.
    Ik zal eerst even kort de situatie schetsen zodat jullie het beter begrijpen en dus gerichter kunnen antwoorden.

Ik heb vorige maand een duif gekregen. Het was de kat van de buurvrouw die deze duif had gevangen. We hebben gelukkig het duifje op tijd kunnen redden en de eigenaar gecontacteerd. De eigenaar wou het duifje niet meer komen halen omdat ze toen niet kon vliegen,omdat ze verzwakt was. Ondertussen is het duifje terug hersteld en kan ze ook vliegen.

Nu zou ik haar zelf graag willen houden. Maar ik weet niet of ze hier zal blijven. Ze is geboren in 2009 en we denken dat het een vrouwtje is. Ze zit momenteel in een papegaaienkooi , maar ik zou haar natuurlik willen laten rondvliegen.

Hier zijn dus mijn vragen:

1. Kan ik een duif alleen houden of moet ze bij andere duiven zitten? En indien er meerdere bij moeten is dan 1 vrouwtje voldoende?
    2. Welke afmetingen moet de kooi hebben?
    3. Hoe kan ik haar leren dat ze moet terugkomen?
    4. Mag ik haar een hele dag los laten vliegen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!
    Alvast bedankt! :smiley:

2. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    1. Dat doe je best niet. Koop er nog 1 bij
    2. 1mx1mx1m is voldoende :smile:
    3. Kun je niet leren. Voor je zou laat uitvliegen moeten ze minstens 1 maand in het hok zitten (buiten wel te verstaan, zodat ze zich kunnen orienteren)
    Zorg dat er altijd eten en drinken aanwezig is. De eerste keer moet je gewoon eigenlijk geluk hebben dat ze terug komt, meestal doen ze dit wel. Zorg dat tegen wanneer ze terug is er een 'snoepje' in de kooi ligt, bvb trosgierst. Dan mag je er zeker van zijn dat ze alle volgende keren ook terug gaat komen, wel blijven een snoepje leggen.
    4. Dat mag je zeker. Sommigen laten ook de deur van de kooi altijd open zodat de duiven kunnen kiezen wanneer ze vliegen/rusten, maar vind ik wel wat gevaarlijker omdat de katten er dan ook kunnen inkruipen en dan zit je met een probleem.

(wat ik hier heb geschreven heeft de ex-duivenmelker van hier wat verder me nog verteld, kan niet geranderen dat het goed is zo, maar bij hem ging het zo wel goed :smile: )

3. stamper

stamper Dierenfanaat

Lid geworden:
    3 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Bedankt voor je antwoord. Ik ben er al heel wat wijzer uit geworden. :wink:

4. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    waarom denk je trouwens dat je een vrouwtje hebt?

5. stamper

stamper Dierenfanaat

Lid geworden:
    3 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    omdat iemand tegen mij had gezegd dat het een vrouwtje is als de twee tenen vooraan evenlang zijn

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Het is absoluut niet moeilijk om een duif bij je te houden. Ik zou hem dus ook niet in een kooi zetten. Als je de duif elke dag eten geeft, dan komt hij terug. En als je 1 pstduif hebt en voert, dan heb je er binnenkort vanzelf meer.
    Wij zijn net zo begonnen: een postduif zat zwaar gewond bij ons in de tuin. Gepakt door ene kat. Wij hebben hem verzorgd en 2 weken in een afgesloten ren gehad. Want alles moest genezen en hij mocht niet wegvliegne. Na die 2 weken losgelaten en hij vloog niet meer weg. Hij bleef tussen de kippen zitten. Uiteindelijk nog een dui faangeschaft (alleen is ook maar alleen, ook al zat hij tussen de kippen op stok en vocht hij met de haan om de kippen). En als je dan 2 duiven hebt zitten, dan komen in de zomer postduiven bij jou uitrusten en gaan ze niet meer weg :laughing: Wij hadden er op een gegeven moment gemiddeld een stuk of 10. Die vlogen snachts de stal in, om te slapen. En vlogen de rest van de dag gewoon rond.

Ook zijn ze heel goed in veel nesten produceren. En volgens mij is het onzin dat je aan det tenen kunt zien welk geslacht het is. Maar ik vond al die duiven altijd heeeel gezellig :smiley:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Corneel123
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    4.749
  2. jeskimo
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    2.009