Dringend hulp nodig, vechtende ratten!

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Mariska3697, 19 mrt 2017.

Tags:
  1. Mariska3697

Mariska3697 Nieuw Lid

Lid geworden:
    19 mrt 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik heb een flink probleem. Ik heb 2 ratten van ongeveer een jaar oud. Hector en een iets grotere Albi. Hector was helaas nog net te jong toen ik hem mee nam. Ik had hiervoor nul ervaring met ratten en geloofde het meisje dus op haar woord dat hij oud genoeg was. Hier is wat afwijkend gedrag bij meegekomen, waaronder het continue irriteren van Albi tot ze ruzie hebben. Het lijkt of hij keer op keer 3x per dag een poging wil doen de dominante te worden. Albi is echter groter dus is sterker. Tot nu toe leverden dit geen problemen op, omdat Albi zo zachtaardig is dat hij Hector nooit echt pijn heeft gedaan maar waarschuwingen gad tot deze stopte. Af en toe had Hector wel wat oppervlakkige krasjes als hij niet wou stoppen. Nu echter begind Hector te winnen. Hij stopt ook niet als Albi al op zijn rug ligt. De ruzie's worden steeds heviger en Albi had vandaag drie flinke bloedende krassen op zijn rug. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil het niet riskeren dat dit nog een keer gebeurd, maar ik wil ze ook niet uit elkaar halen. Ze zijn erg afgesteld op elkaar en slapen ook altijd tegen elkaar aan. Bovendien is een rat alleen houden sowieso eigenlijk geen optie.

Ik hoop dat iemamd me kan helpen.

2. Ratgirl

Ratgirl Nieuw Lid

Lid geworden:
    30 mrt 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo!
    Ik zou de ratten apart zetten :smile:

3. Mariska3697

Mariska3697 Nieuw Lid

Lid geworden:
    19 mrt 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo!

Dit heb ik nu gedaan, maar ze lijken er allebei erg ongelukkig van te worden. Ze mogen nu bij elkaar als ik erbij ben, ze hebben in die tijd een paar kleime ruzies gehad, maar geen diepe wonden. Ik vraag me af of er een manier is ze wel weer bij elkaar te kunnen zetten, of hoelang ze geen ruzie moeten hebben gehad voor het weer safe is ze bij elkaar te zetten

Groetjes Mariska

4. Lilly253

Lilly253 Nieuw Lid

Lid geworden:
    8 apr 2017
    Leuk Bevonden:
    0
    Ratten appart zetten voor altijd is inderdaad niet zo goed want alleen zitten is erg slecht.
    Wat je kan doen om het vechten te stoppen:
    Zet je ratten voor 5 dagen appart. Kuis het hok(waar de 2 ratten samen in zaten)
    Doe dit zeer geondig(m.a.w. alles in het kot poetsen Inc. Tralies, stoffen speeltjes etc. In het wasmachine ZONDER ZEEP drinkbusje en etensbakjes uitkuisen,...)
    Na die 5 dagen kies je een rustig moment (liefst laat in de avond. 22of23u dan zijn ze rustiger)om ze opnieuw te introduceren op neutraal terrein(een plek waar ze alle 2 nog nooit zijn geweest en waar dus ook geen geur van een van de 2 ratten aanwezig is.)
    Leg hier bv. wat stukjes appel.
    Blijf er naaf kijken. Probeer de ratten zoveel mogelijk hun gang te laten doen.
    Doe dit na 5 dagen elke dag ietsje langer tot je het gevoel hebt dat ze terug samen kunnen.

Als dit is gelukt zorg er dan voor dat je ratjes elk een eigen drinkflesje etensbakje en slaaplekje hebben. Sommige ratten zijn erg territoriaal dus geef ze gewoon elk hun eigen grief.

Ik hoop dat ik je kon helpen.
    Groetjes,
    -A

Laden...

Deel Deze Pagina