dit noemen ze dan: "manegepaard"

Discussie in 'Paarden' gestart door heppyke, 28 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    mag verwijderd worden

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Tja, dat komt voor. Bij ons hielden de paarden er ook niet van om alleen in de bak te moeten zijn en als de ruiter dan niet genoeg overwicht had kreeg je dit soort problemen of stond het paard de hele tijd bij de uitgang te klieren...

Ik vind het niet goed dat ze iemand die voor het eerst langs komt op zo'n lastig dier zetten, maar misschien hadden ze je rijniveau overschat?

3. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    ik ging daar horen voor springlessen en ja ik moest laten zien wat ik kon

4. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik snap niet waarom mensen er altijd vanuit gaan dat manegepaarden altijd afgestompt moeten zijn.
    Wij hebben bij ons op de manege ook paarden die door iedereen te rijden zijn, maar ook zeker paarden met pit, die dus alleen geschikt zijn voor gevorderden.

Maar als ik het zo lees kom ik een beetje op de zelfde conclusie uit als Plumeau, dat ze jouw niveau misschien wat hebben overschat.

5. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    een manege paard moet toch niet dat het begint te regenen al op zijn achterpoten gaan?

6. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja het blijven dieren, of het nu manegepaarden of privépaarden of wat dan ook zijn.
    Misschien schrok hij, of misschien nam hij gewoon 'misbruik' van de situatie om jou te testen. Aan jou de taak om daarop te kunnen inspelen. En in mijn ogen moet het dan dus ook niks uitmaken of het een manegepaard is of een privépaard, het is en blijft een dier met eigen karakter.

En ik wil je hiermee niet aanvallen, en ik hoop ook niet dat je je aangevallen voelt. Maar ik vind het gewoon raar dat mensen denken dat manegepaarden robots zijn die hun rondjes lopen en daarbij vergeten dat het levende dieren zijn.

7. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Het is op zich idd niet zo netjes dat ze jou een pittig paard gegeven hebben terwijl ze je niveau nog niet kenden.

Dat hij er 3x vandoor ging ligt echter volledig aan jou. Dat hij 1 keer idioot doet kan gebeuren omdat je hem nog niet kent. De rest had jij moeten vermijden door het paard aan het werk te zetten en z'n concentratie bij jou te houden.

Er zijn manegepaarden die idd onder alle omstandigheden rustig blijven doorsloffen, maar dat zijn niet de paarden waar je iets van kunt leren.
    Goede manegepaarden hebben naast een braaf karakter vaak toch ook wel wat pit.
    Ik heb er genoeg gereden die bij complete beginnelingen of kindjes braaf hun rondjes sloften, maar een gevordere ruiter serieus lieten zweten. Ze waren braaf genoeg om hun ruiter in het zadel te houden, maar ook pittig genoeg om de ruiter bij de pinken te houden.
    En dat zijn de goede paarden.

8. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ja, zo hadden we er vroeger ook 2. Vooral Pablo... Hij kende de comando's uit zijn hoofd en hoefde bij een beginner niet begeleid te worden. Maar als de ruiter zelf dacht te kunnen sturen, dan werd het leuk :grinning: De halfgevorderden hadden echt de pest eraan om op hem te moeten, want je stond aardig voor paal met die 'schat'. De gevorderden konden hem wel weer waarderen, want áls je hem aan het werk kreeg dan bleek hij best mooi te kunnen lopen.

9. heppyke

heppyke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    en het minst leuke: dit word dus mijn lespaard

10. kim=kitty=ikke

Lid geworden:
    11 mrt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gegrepen uit een ander topic van jouw, dat je ook aan het kijken bent voor een nieuw eigen paard. Als ik dan nu hoor hoe je eigenlijk schrikt van de reactie van een in jouw woorden "manegepaard" Dan denk ik dat het voor jouw eigen leerproces en zelfvertrouwen heel goed is om op dit paard lessen te blijven nemen voordat je weer een eigen paard neemt. Als je dit "manegepaard" goed kunt laten lopen en dat het naar jouw luisterd ben je beter voorbereid als je toekomstige eigen paard "raar"gaat doen.

11. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Ik ben het met Kim=Kitty eens.
    Manegepaarden zijn lang niet allemaal even sloom en suf, gelukkig niet. Wat denk je dat er gebeurt als je al jaren op zo'n suf manegepaard rijd, dat nooit een stap verkeerd zet, ne je koopt dan een eigen paard die ineens aan de haal gaat met je? Daar ben je dan helemaal neit op voorbereid en dat gaat dan goed fout.
    Ieder paard kan schrikken, bokken, steigeren of vluchten.

Als dit een (redelijk) goede manege is waar je lest, dan laten ze je niet voor standaart op dit paard lessen als ze denken dat je hem niet aankan.
    Misschien was hij die dag om de een of andere reden wat van streek, en gaat het volgende keer veel beter.
    Probeer niet bevooroordeelt te zijn als je hem gaat rijden: je zal blijkbaar voorlopig met hem moeten samenwerken dus neem hem zoals hij is en leer van hem. Als je bij voorbaat hem al niet mag, dan zit je je voornamelijk te ergeren en dan zal je neit veel leren en zeker niet meer met plezier rijden. Dus probeer dat te voorkomen.
    Probeer zelf kalm te blijven als hij ergens van schrikt.
    Neem, als dat mogelijk is, de tijd om hem beter te leren kennen door hem agf en toe te poetsen en gewoon wat aandacht te geven. Zo zal je merken dat jullie elkaar wat makkelijker vertrouwen, waardoor hij niet zo snel iets geks zal doen en jij sneller je kalmte kan bewaren als er toch iets gebeurt.

12. caviagek28

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij mij op de manege staan verschillende paarden. Rummikub is de grootste en heel erg lief. Met beginners doet hij praktisch niet terwijl een gevorderde hem bij de les moet houden omdat hij schrikt... Maar ze zouden je nooit op zo'n paard mogen zetten. Maar manege paarden moeten niet sloom en super braaf zijn. Vindt ik persoonlijk niks aan. Iki rij nu op een Fjord die zo aan het klieren is dat je er gek van word geen beginner wordt daar opgezet.

13. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Aangezien de TS de oorspronkelijke tekst in de beginpost heeft verwijderd, hier een slotje.

:lock:

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina