Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik ga me nu niet uitlaten over wel of geen dieren in een circus, maar wil toch even op deze statement reageren:

Het gaat er niet altijd om wat het dier doet/leert, het gaat er ook om in wat voor situatie de mens het dier stelt. Erg spectakulair om een kooi met leeuwen EN tijgers te zien... Beetje jammer alleen dat deze dieren elkaar van nature niet tegen komen. Daarbij is de tijger nog eens een harstikke sollitair dier. Het kan (buiten paartijd) al niet met soortgenoten overweg gaan, laat staan met katten van een andere soort...
    Ze kunnen dan nog wel kunstjes uitvoeren die voortkomen uit "natuurlijk" gedrag, maar de hele situatie is niet natuurlijk, en dat feit moet niet over het hoofd gezien worden.

2. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach naieve dierenvrienden...

3. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

ja, echt wel... tijgers lopen godganse dagen door hoepels met vuur te springen in de savanne
    en geiten lopen altijd met tutu's rond in de weide,
    en olifanten... altijd staan die rond te lopen in kleine cirkeltjes om elkaars staart vast te houden
    om maar te zwijgen van de fietsende aapjes in clowns-pakken in de jungle

een dier kan iets niet doen wat het van nature niet kan.... kom nu, de mens fokt het dan wel zodanig dat het wél kan hoor. Een koe kan van nature geen 10 kalveren per jaar opvoeden, 7 jaar aan een stuk. Doch, onze huidige melkkoeien doen dit thans wel hoor. Een dolfijn kan van nature niet door een hoepel springen, doch onze dolfijnen doen dit wel (en nee, ze kunnen dit niet van nature uit, want in de natuur zijn geen hoepels, en waren er wel, dan gingen ze niet gaan denken van 'tiens, daar zou ik wel eens doorspringen)

4. sweet_apple

Lid geworden:
    24 mei 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Enkele dagen geleden zag ik op de Duitse televisie een circus in Monte Carlo (Monaco).
    Ik heb expres goed gekeken naar de reacties van de tijgers, en ik zag dat er eentje echt heel erg kwaad werd;
    Enkel doordat de dompteur met zijn zweep dreigde, hield het beest zich koest.
    Ik vond dat best wel iets van dierenmishandeling in zich dragen, hoe subtiel ook; Een tijger hoort gewoon niet in een circus thuis.
    Ik weet niet of het nog in sommige landen gebeurt (er zijn tegenwoordig opvangcentra voor afgedankte circusdieren) maar een aantal jaar geleden, werden afgedankte circustijgers en -leeuwen naar het slachthuis gebracht.

5. BengelJengel

Lid geworden:
    6 jul 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben tegen circussen
    altijd maar dat reizen en trucjes laten doen die tegen hun instinct in gaan

dierentuinen daarintegen.. ligt aan de omstandigheden
    ik zie ze het liefst in hun eigen omgeving de natuur
    maar aangezien de mensen het nodig vinden die omgeving te vernielen zit er soms niks anders op

maar ouwehands het beren&wolvenbos vind ik geweldig, die beestjes hebben het daar top!
    beter kunnen ze het niet treffen

maar ik heb wel al een keer een dierentuin gezien waarbij ik dacht dit vind ik niet leuk dus hier ga ik absoluut niet meer heen!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    828
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    668