Dierentuin en circus

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 7 okt 2003.

1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Is dat misschien ook het probleem dat je maar blijft ontkennen dat stereotype gedrag ongewoon is? ... maar goed.. ik hou wel op.. misschien dat er nu weer eens door anderen inhoudelijk gediscussieerd kan worden.

2. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
  3. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
  4. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    ey! mijn vraag is nog niet beantwoord geweest!

Diegenen die stereotype gedrag niet zien als een gevolg van mishandeling, kunnen die me dan ff vertellen waarom dieren dan stereotype gedrag vertonen?
    En waar dit vandaan komt of wat dit veroorzaakt?

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Meld zich :grinning:

In het geval van huisdieren zie ik stereotype gedrag zeker niet altijd als gevolg van mishandeling. Er wordt hier wel veel kort door de bocht gereageerd en vergeet niet dat mishandeling een groot woord is. Vele huisdieren vertonen stereotype gedrag, het ene dier heeft hier naar mijn idee ook meer aanleg voor als het andere.

Mijn paard vertoond stereotype gedrag ten top, ze is namelijk een luchtzuiger. Medisch mankeert zij niks en dus is er geconcludeerd dat ze het uit verveling is gaan doen. Eenmaal een luchtzuiger altijd een luchtzuiger, ze zal het dus altijd blijven doen ongeacht de veranderingen die ik heb doorgevoerd.

Mijn paard is snel verveeld en heeft binnen no-time iets ontdekt om zich bezig te houden. Het luchtzuigen (lees, stereotype gedrag) is van de een op andere dag ontstaan terwijl er geen paard om haar heen hetzelfde gedrag vertoond. Mijn paard heeft in verhouding tot vele andere paarden een aardig goed leven. Ze staat overdag lekker buiten op de wei met vriendjes, heeft een mooie grote buitenstal, krijgt iedere dag verdoelde aandacht en ze krijgt goed voer en een behoorlijke verzorging. Toch zuigt zij lucht. Veel paarden in NL komen niet eens dagelijks buiten maar zij zuigen geen lucht, hoe kan dit? Mishandel ik mijn paard?

Ik denk het niet :wink: Naar mijn idee is het ook een stukje karakter. Ik heb zelfs het idee dat het erfelijk is. (opa doet het en zelfs haar eigen zoon vertoond exact hetzelfde gedrag)

*edit* Zoals jakkuros# zegt, stereotype gedrag is imo een vorm van verveling. Het ene dier heeft hier nu eenmaal meer aanleg voor als het andere, hier kun je als eigenaar niet altijd iets aan veranderen.

6. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Marcha, ik wil best geloven dat wat jouw paard doet, stereotype gedrag is, maar je zegt wel zelf dat zij één van de weinigen is... terwijl bv olifanten dat bijna overal doen. Zelf heb ik dit niet op vele plekken gezien gewoon omdat ik op niet veel plekken ga zien :smile:

Maar als we limburg vooruit mogen geloven (die zegt trouwens ook dat het geen vorm van mishandeling is), dan doen olifanten dit overal en zijn ze dus geen uitzondering zoals jouw paard.

Ik vind het wel een vorm van mishandeling. De verzorging van een dier gaat immers verder dan wat voeren en drinken geven en het hok regelmatig kuisen.
    Het gaat véél verder dan dat... zo ver dat circussen en dierentuinen niet tegemoet kunnen komen aan de noden van de dieren (vegetatie, klimaat, omgeving, RUIMTE).
    Door een dier te weinig ruimte te geven worden ze ongelukkig, ze kunnen hun natuurlijk gedrag niet uiten (niet voldoende ruimte om te bewegen en zich te verplaatsen!!! zoals in de natuur --> jaarlijkse trektocht van olifanten!).

Zelfs als lijkt het alsof ze het goed hebben voor de mens, als de dieren stereotyp gedrag vertonen is het gewoonweg een teken dat er iets mis is!!! En of dat nu wel of niet door de wet wordt herkend als mishandeling, het is simpelweg mishandeling.

Heb je al eens een filmpje van proefdieren gezien? Apen bv? Die draaien de hele tijd dezelfde rondjes in hun superkleine kooi.... vind je dit dan wel mishandeling of niet? (en ik bedoel niet de proeven zelf, maar het feit dat ze de hele tijd wiegen of ronddraaien doordat ze te klein zitten).

7. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Op mijn stal ja :wink: Heel veel paarden vertonen stereotype gedrag als luchtzuigen, kribbenbijten of weven. Stalgebreken noemt men dat. Ik denk dat vrijwel iedere paardeneigenaar weet wat stalgebreken zijn, dat zegt wellicht wel iets over hoeveel het voor komt.

Als er op een stal vele paarden staan met stalgebreken dan zou ik ernstig gaan twijfelen aan de stal opzich.

Ik had het in mijn post ook enkel over huisdieren, ik denk niet dat je in die gevallen direct over mishandeling moet spreken.

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee niet helemaal correct. Verveling is een van de factoren die zorgen voor stereotype gedrag. Constante verveling is iig niet goed voor de dieren.

Het is goed als je dieren snel zich vervelen veel verrijking te creeeren voor de dieren.

Er zijn overigens vele studies gedaan naar stereotype gedrag van paarden.

Stereotypic Behaviour in the Stabled Horse: Causes, Effects and Prevention Without Compromising Horse Welfare
    Authors J. Cooper and P. McGreevy

9. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zeg niet dat stereotype gedrag alleen veroorzaakt wordt door verveling. Er zijn natuurlijk nog vele andere mogelijkheden, oa. stress etc. In het geval van mijn paard is het echter wel verveling.

Absoluut, als eigenaar probeer je dit natuurlijk ook. Soms vallen proberen echter niet zomaar op te lossen ondanks alle moeite die er voor gedaan wordt.

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nouja.. in principe kan je wel van mishandeling spreken. Meer verwaarlozing eigenlijk, want de eigenaar biedt niet een hoog standaard van leven aan voor het dier, waardoor die gedragingen ontstaan.

Het probleem zit hem in niet dat de huisdiereigenaren mishandelaars zijn ofzo.. maar dat niemand er dan ook bij nadenkt dat het gedrag wat ze zien stereotype gedrag is.

Ik pleit ook voor op zijn minst minimale huisvestingeisen voor houden van huisdieren, zodat mensen beter en bekender gemaakt kan worden wat een huisdier minimaal nodig heeft etc. Helemaal voorkomen van het gedrag kan je nooit, maar als we als samenleving een streven inzetten om dieren zo een hoog mogelijk welzijn te garanderen, dan kunnen we in ieder geval ergens op richten en degene die ernstig achterblijven in beter omgaan met de dieren enzo in ieder geval harden aanpakken.

Maar het liefst zie ik dat er gewoon niet meer gefokt wordt, maar dat laat nog even op zich wachten denk..

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk. Het belangrijkste is dat die moeite gedaan wordt constant.

12. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wil er dit nog even aan toe voegen: mensen die vinden dat dieren in zoo's het goed hebben, denken teveel in termen van mensen.

Daarmee bedoel ik het volgende:
    Toen we nog holbewoners waren, leefden we enkel om te overleven. Het overleven zelf maakte het leven erg druk en er was geen tijd voor andere dingen.
    Met de tijd zijn we zelf dingen gaan uitvinden om het leven gemakkelijker te maken. We hebben een evolutie meegemaakt van overlever tot wat we nu zijn: nu hebben we een doel in ons leven: werken, maar ook genieten, gelukkig zijn en alles doen om dat te laten gebeuren.

Bij dieren (en ik bedoel wilde dieren zoals olifanten en dergelijke, niet onze gedomesticeerde hond) is dat niet zo. Zij zijn gebouwd (brein en lichaam) om te overleven. Niet om gezellig spelletjes te spelen (hoort erbij hoor maar met deze spelletjes bedoel ik circustruucjes). Niet om de hele dag te liggen luieren omdat ze het eten al krijgen.
    Wilde dieren zijn gebouwd om zelf eten te zoeken en te verzamelen.

Velen denken: oh wat hebben die leeuwen in de zoo het goed, ze moeten niet zelf jagen en dergelijke. Dat is een foute denkwijze!!! Dieren willen niet op hun wenken bedient worden zoals wij.
    Nogmaals: they are made for survival!!!

Daarom zal het ook nooit lukken in een zoo of circus --> ze moeten er niet meer overleven, terwijl dat hun doel is. Dus hebben ze niets te doen en vervelen ze zich en gaan ze stereotype gedrag vertonen en zijn dus ongelukkig.

13. Tieske

Tieske Dierenliefhebber

Lid geworden:
    23 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja thans toch wilde ik het hebben over dat stereotype gedrag, als dieren dat zo fijn vinden, dat luilekkerland (zoals jij beweert) waarom vertonen ze dit dan?

14. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb alle recht mijn mening te geven. Mijn mening is dat er inderdaad sprake is van mishandeling, (geestelijke mishandeling), omdat een dier niet een optimaal leven krijgt.

Ja, en dat vind ik dierenmishandeling of dierenverwaarlozing.

Dat jij dat niet vind, dat mag je natuurlijk zelf weten.

15. ziralioness

ziralioness Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Kalm aan Limburg... ik weet zeker dat Marcha zelf kan reageren als ze aanstoot neemt aan de uitspraak van De Natuur... :wink:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. isiolo
    Reacties:
    12
    Weergaven:
    834
  2. kilianjh
    Reacties:
    1
    Weergaven:
    677