Dieren uit de dierenwinkel

Discussie in 'Discussies' gestart door Annemarie, 31 okt 2003.

1. NicolevO

Lid geworden:
    8 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dieren hoor je niet te kopen in een dierenwinkel. Over het algemeen is het inteelt op inteelt wat ze daar verkopen, ze komen meestal van broodfokkers die alleen maar uit zijn op winst en niet kijken naar de gezondheid van de dieren. Vaak mannen en vrouwen door elkaar en naar ziektes of parasieten wordt niet gekeken. :thumbsdown:

Een moederdier wat net bevallen is en waarvan de kleintjes naar de dw zijn gebracht wordt meestal gelijk weer zonder bij te kunnen komen bij een man gezet om te zorgen voor de volgende ronde nageslacht en dat gaat zo keer op keer, de moeder raakt op een gegeven moment zo uitgeput dat ze geen gezonde dieren meer voort kan brengen en dat is wat er dan weer verkocht wordt. :raised_hand:

Ik heb me er in het begin dat ik aan ratten begon ook wel eens schuldig aan gemaakt maar het meerendeel van mijn ratten komt van fokkers, opvang of zelf gefokt en dan op een verantwoordde manier en alleen op gezondheid en karakter. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik vind dat dierenwinkels een vergunning moeten krijgen voor de verkoop van dieren en niet zomaar ieder dier kunnen verkopen wat er maar bestaat. Goed en verantwoord (gezonde) gefokte dieren, niet van de groothandel en anders niet. :pensive:

Ik adviseer ook altijd als mensen aan mij vragen waar ze een rat kunnen kopen te informeren bij goede fokkers of bij een opvang.

Zelf hebben wij ook een rattery met de naam La Madonna, wij fokker op zeer bescheiden schaal een a twee nestjes per jaar en soms nog minder als er gewoon geen geschikte fokdieren voor handen zijn.

2. Kuno

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik zou wel een diertje uit de dierenwinkel kopen.

er werd al in deze topic vermeld dat diertjes uit de dierenwinkel vaak nie de verzorging en aandacht krijgen die ze nodig hebben.

ik heb zoiets van jha dan koop je toch juist zo'n beestje uit de dierenwinkel.

alleeen al om het beestje nog een gelukkig leventje te geven,en hem te geven wat hij al die tijd gemist heeft.

3. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, want voor elk dier dat je uit die omstandigheden "redt", komen er weer andere zielige diertjes voor in de plaats. Op die manier houd je dus juist de vicieuze cirkel in stand.

Gewoon niet doen dus, in een asiel of opvangcentrum zitten nog genoeg zielige diertjes die ook recht hebben (of eigenlijk meer nog) op een lief baasje en een fijn huis.

4. NicolevO

Lid geworden:
    8 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Met het gevolg dat de broodfok in stand wordt gehouden. Dat is nou juist hun truck. Ze weten toch wel dat mensen die dieren kopen en als er weer een nestje van het een of ander dier verkocht is staat er in de achterkamer van die winkel weer een nieuw nestje klaar. :confused:

Ik las op het rattenprikbord ook zo'n verhaal. Meisje ziet een zielig mager ratje wat bestemd is als slangenvoer. Beestje is doodziek en ze koopt het en gaat ermee naar de da. Zij zegt, weer een ratje gered van de slangen en daarvoor heeft ze dan € 15 voor moeten betalen plus de kosten van de da. :cry:

Ze heeft dan deze rat gered van de slangen maar de verkoper lacht zich te pletter. Verdient ten 1e € 15 aan dat zieke beestje wat als voer bestemd was en heeft nog een voorraadje staan in de achterkamer. :thumbsdown:

Alleen daarom ga ik nooit een dw in om te kijken naar de dieren. Vaak ziek of er tegenaan, zwanger komt ook nogal eens voor en van goede voorlichting geven hebben ze ook geen kaas gegeten. :imp:

5. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook wel zielig dat die dieren daar maar de hele dag in een hok zitten en door ik weet niet wie allemaal bekeken en geaaid worden.
    Van een vriendin van mij die in een dierenzaak werkt weet ik dat de dieren op zaterdag gewoon heel veel voer geven zodat er niet iemand op zondag hoeft te komen om ze te verzorgen.
    Die diertjes krijgen dan helemaal geen aandacht of iets.
    Als ik zelf een konijn ofzo zou kopen zou ik er niet een uit de dierenzaak nemen maar dat is denk ik ook omdat een goede kennis konijnen, cavia's en hamsters fokt. Ik zou dan bij hen een diertje halen.
    Ik weet niet wat ik zou doen als ik niemand kenden die zlef die diertjes verkocht.
    :wave:

6. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Euh... gaan informeren bij dierenverenigingen? Internet afstruinen op zoek naar fokkers? Op verschillende fora informeren of mensen soms een nestje hebben of iemand kennen die goed bezig is met fokken? Naar asiels en opvangcentra gaan? Bij je dierenarts langsgaan (hangen ook veel folders)?

Dit is niet bedoeld als aanval, begrijp me goed, ik wil alleen maar demonsteren dat er nog zat mogelijkheden zijn om aan een dier te komen, ook als je niemand kent die het dier fokt dat jij zoekt (zoals bij mij het geval is, ik ken namelijk niemand persoonlijk die dieren fokt).

7. Lisa

Lisa Dierenkenner

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat weet ik best.
    1 van onze honden komt uit arabie, de ander uit turkije.
    2 katten komen uit een asiel, en 1 kat hebben we uit een nestje van iemand van internet (marktplaats) en mn paard komt ook van marktplaats. geen van die dieren komt dus bij iemand vandaan die we kennen.
    Alleen in het geval dat ik een van die knaagdieren zou nemen zou ik ze bij die kennis halen en ik heb er verder gewoon niet over nagedacht waar ik ze anders zou halen.
    Ik denk ook gewoon van internet of van een oproep bij een dierenarts ofzo.
    :wave:

8. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    vissen is geen verboden sport,als men normaal doen is er niks aan de hand.
    dieren verkoop,fokkerijen en alles wat er bestaat om kittens en puppies
    op commercieel gebied te verhandelen moeten ze verbieden
    Meestal mankeerd die beestjes wat
    neem een vuilnisbakke ras hond of kat
    let op met ratten en fretten of ze echt lief zijn en sociaal zijn
    er komen veel te veel in het asiel terecht

9. nimke

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dieren winkels

wij hebben 10 jaar terug 2 poesjes gekocht uit medelijden ze kosten
    toen in bf 1000 fr ze waren zeer ziek daarom .na bezoek dierenarts :see_no_evil:
    hebben ze alle twee aan het infuus gemoeten :flushed: .ik ben ook tegen
    dieren in de winkel .maar ben toch blij dat we het gedaan hebben
    :ok: wand we hebben al 10 jaar veel liefde terug gekregen van broer
    en zus zij noemen :notes: paga en pluis :violin: als het weer 10 jaar
    terug zou zijn deed ik het weer :heart_eyes: het zijn echte schatjes :dancer: =D> :dancer: =D>

groetjes aan alle dierenvrienden

nimke :wave: :wave: :wave:

10. Gamina

Lid geworden:
    17 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn cavia heb ik ongeveer 5 maanden geleden gekocht in een dierenwinkel. Ik had hem net een dag toen ik ontdekte dat hij schurft had. Ik weet dat het bij cavia's veel voorkomt en dat het risico dat ze schurft krijgen als ze bij elkaar zitten groot is. Maar toch....
    Ik kreeg van de dierenarts zalf (werkelijk een hel om aan te brengen). Toen de grootste schrik bij mij over was heb ik naar de dierenwinkel gebeld. Van de eigenaar van de dierenwinkel mocht ik een andere cavia uitzoeken of gratis anti-schurftspray meenemen. Ik heb natuurlijk voor het laatste gekozen en het is uiteindelijk wel goedgekomen. Maar toch kom ik niet meer in die winkel en ik zal ook nooit meer een diertje kopen in een dierenwinkel.

11. Dragonlady1

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tja ik vindt eigenlijk dat dierenwinkels hier wel erg dramatisch worden afgeschilderd. Er zullen er best wat zijn die niet zo goed voor hun dieren zijn, maar er zijn ook genoeg goede dierenwinkels, ik werk zelf ook in een dierenwinkel en we doen ook vaak aan opvang en verzorging van zieke dieren, zo heb ik maandenlang een paar keer per week een aantal dwangvoerklantjes gehad, of heb ik een aantal beestjes van klanten weer tot gezondheid verzorgt omdat het heel slecht met die dieren ging en ik er nu eenmaal meer ervaring mee heb. Zieke dieren gaan bij ons de winkel niet uit, behalve dan een paar kneusjes die we uit medelijden hebben overgekocht omdat ze door hun vorige eigenaar zo waren verwaarloosd, die ben ik er nu bovenop aan het helpen en ik hoop dat ik een geschikte eigenaar voor ze kan vinden, omdat ze door de lange verwaarlozing allerlei lichaamsdelen missen en misvormingen hebben, maar daardoor niet minder lief zijn. Het zijn dus niet altijd alleen maar de winkels die hun dieren verwaarlozen, als je ooit eens kon zien wat er allemaal ons word aangboden breekt je hart soms.....
    Cindy

12. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien is het verstandig om weer ontopic te gaan :ok: :wink:

13. animalspirit

Lid geworden:
    14 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dieren uit een winkel nog een klein berichtje,nu de film nemo uit is. Zijn er winkels die, aanbiedingen hebben aqariums met allemaal tropische visjes,net als Nemo, of zakjes nemotjes te koop hebben. :pensive:
    Gister een ouderedame gesproken heeft een half jaar geleden haar hondje verloren,voor haar verjaardag heeft ze een nieuw hondje gekregen van haar zoon,maar hondje had veel pijn op een gegeven moment, zij naar dierenarts en wat bleek, hondje had helemaal geen heup koppen,erge vorm van H.D. mevrouw dacht dat alleen bij grote honden voorkwam en niet bij kleinere ras,heeft eigenlijk half jaar garantie maar dierenzaak wil daar niet aan :imp: ,ze wil hondje ook niet kwijt. :pensive: :
    Maar weet wel dat het een boel geld gaat kosten. :pensive: :cry:

14. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, dat is dezelfde hype die ontstaat als bij 101 dalmatiers, e.d.
    De vissen als Nemo schijnen in australie al zeer verkocht te worden. Jammer is dat inderdaad. Mensen beseffen nooit iets als ze het in impuls doen.

Ik heb alleen gehoord dat de dierenbescherming waarschuwde dat die film kan zorgen dat ze clownvissen gaan verkopen en dat mensen die dan kopen uit impuls enzo.
    Ergens krijgen de mensen de boodschap in die film toch niet zo goed door. Of ze zitten half te slapen tijdens die film.

15. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mensen, je moet toch érgens een lijn leggen, je moet toch érgens beginnen! En als wij, als dierenliefhebbers, met z'n allen afspreken om GEEN dieren meer uit DW's te halen, NOOIT, dan geven wij een signaal af, hoe onbetekend het voor sommige mensen ook moge lijken.
    Juist WIJ moeten dat doen, juist WIJ moeten niet toegeven, juist WIJ moeten ons voorhouden dat dieren uit een dierenwinkel halen NIET goed is, welke excuses je er ook voor kan verzinnen. Ieder dier uit een dierenwinkel is er één te veel, terwijl veel van de dieren in de opvang JUIST uit de dierenwinkel komen. Ik zou bijna zeggen, hebben die dan niet DUBBEL zo veel recht op een liefdevol thuis, als je gaat kijken naar de - veel te vaak gehoorde - redenatie dat "alle dieren recht hebben op een eigen plekje, ongeacht waar ze vandaan komen"?

Hoe kan je toch, willens en wetens, na alle discussies te hebben gelezen, jezelf nog voorhouden dat het oké is om een dier uit de DW te halen? Hoe kún je? Hoe kun je jezelf voor blijven liegen dat het oké is om dat éne beestje te "redden", terwijl de volgende lading alweer klaar staat, wachtend op de volgende "onwetende" klant? Hoe kun je jezelf in de spiegel aankijken en zeggen dat het goed was, dat een dier uit de opvang halen niet een beter idee was?

Natuurlijk kan ik nu doorslaan en zeggen dat je alleen maar dieren uit de opvang moet halen, maar ik begrijp best dat je af en toe een dier wilt hebben dat nu eenmaal een bepaald karakter heeft of een bepaalde kleur/vorm, omdat je ook wel eens betrokken wilt zijn bij het uitkiezen en de verwachting van wat het zal worden (als het nest nog niet geboren is). Dat is niet fout, zolang iedereen zich er goed van bewust is om goed te informeren voordat je bij een fokker gaat kopen (zoals ik zelf aan den lijve ondervonden heb).

Laat je niet verblinden door je GMP ("Get More Pets", de algemene versie van "Get More Rats"). Het is zo goed als een verslaving, maar een verslaving is te overwinnen, als je maar erkent dat je een ongelooflijk zwak hebt voor die lieve (kraal)oogjes en dat leuke snuitje en die schattige oortjes en... en...
    Onderken het, zeg een mantra of lijfspreuk op, wapen je desnoods met een stalen hart of neem een vriend/vriendin mee die er wel tegen bestand is, maar ga niet meer onvoorbereid een dierenwinkel in!

Staal je hart, verhard je emoties, stop ze diep weg, maar voorkom dat je weer valt voor dat lieve snoetje. En kijk nog eens naar die foto van de rattenopvang van bijvoorbeeld Babette (Stichting Ratjetoe) hieronder. Kijk eens op de talloze opvangsites. Kijk eens naar DIE snoetjes. En neem dan de goede beslissing en adopteer.

(P.S. Dit is niet persoonlijk gericht tegen iemand, dit is mijn algemene tirade tegen iedereen - ook mijzelf - over het vooral niet kopen bij DW's.)

16. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Daarom is nu de discussie over (sport)vissen opgesplitst. Graag hier weer ontopic!!!

17. Prowler

Lid geworden:
    20 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    wheeee zomaar is mijn offtopic weg :pensive:

gelijk heb je hoor Annwmarie :wink:

hahaha

Groetjes

Jeroen

18. Megan

Lid geworden:
    18 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    I weet niet, maar volgens mij zijn dieren uit de dierenwinkel en dan heb ik het over cavia's vooral, nooit echt goed! Mijn cavia had zoiezo al een ziekte want hij was ook veel te klein en die van mijn vriendin was al zwanger zonder dat ze het wist ...

19. Rich@rd

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn mening over dit

We zijn er inderdaad allemaal zelf schuldig aan. Als je toch ziet hoe de meeste dieren erbij zitten in de dierenwinkels en toch kopen we er dieren. Er gaat naar mijn mening niets boven een dier dat gekweekt is door een liefhebber. Voordelen te over natuurlijk. Je voorkomt wildvang, je weet waar het dier vandaan komt en je kan altijd nog een navraag doen.
    Handelaren zitten nou eenmaal anders in onze liefhebberij. Zij moeten er van leven, wij van genieten. Die twee lopen mank met elkaar in dit geval. :confused:

Spam, reclame voor je eigen site kan in profiel, linksectie of handtekening. Je bent hiermee overeen gekomen tijdens de registratie.

20. Xena

Xena Dierenliefhebber

Lid geworden:
    28 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Behalve dan het feit dat de dierenwinkeldieren heel vaak betrokken worden van broodfokkers, vind ik ook de ondeskundigheid van het personeel in dierenwinkels zeer laakbaar. Ik let vooral op fretten, omdat ik daar iets meer van weet dan van knaagdieren, vogels, vissen, slangen e.d.
    Gezien en gehoord, met name bij zaken zoals Intratuin:
    * fretten op hooi, zonder eten en drinken (commentaar verkoper: het zijn toch knaagdieren, dus op hooi! Ze krijgen elke avond een bakje eten. Ja, zo gooien elke keer hun drinkbakje om. Ik kan wel aan de gang blijven ... Dit in een "echte" dierenwinkel!)
    * fretten zijn heel geschikt voor kinderen
    * fretten zijn heel makkelijk te houden en kosten weinig tijd
    * je kunt ze verzorgen net als konijntjes
    * het zijn net hondjes
    * ze hoeven niet met meerdere in een kooi te zitten
    * deze kooi (voor een cavia of een heel klein konijntje!) is heel geschikt
    en zo kan ik wel doorgaan.
    In sommige dierenwinkels vinden ze me niet meer zo lief :confused:

Laden...

Deel Deze Pagina