Denk jij aan de dieren met kerst?

Discussie in 'Stemmen' gestart door DeNatuur.NL, 2 nov 2003.

?

Denk jij aan de dieren met kerst?

1. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  2. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  4. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  5. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  6. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  7. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
  8. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  9. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  10. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  11. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  12. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  13. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  14. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, bedoelde dat helemaal niet zo. Is gewoon mijn uitdrukking. Moet je zo niet opvatten, het was geenzins mijn bedoeling.

Ja, maar het aanbod is niet groot genoeg. Er zijn nog teveel mamas die géén melk hebben en moeders die al zogen hebben dikwijls niet genoeg voor 2 babies tegelijk
    Diesel

2. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of daar echt veel problemen bij zitten.

Maar er zijn nog andere dingen. Ik geloof dat nutricia een drankje heeft zonder koemelk, soja e.d. En dat is speciaal voor babies die allergien hebben. Of grote kans op allergien (erfelijk).

3. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuur NL en anderen, heb het verplaatst. Als Moderator zo goed wil zijn om het topic juist te zetten (hij staat 'verdoeme' in dierennieuws ipv in discussies...) kunnen we daar verder prakiseren.

Diesel

4. Angèl1981

Angèl1981 Dierenfanaat

Lid geworden:
    22 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet eigenlijk nooit vlees, altijd Vales, dus ik hoef er verder geen rekening mee te houden qua opeten want ik eet het dus zoal niet :wink:

5. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Naturalex,

Ik heb naar eer en geweten dat hele (overigens helemaal niet oninteressante) verhaal onder de link http://www.vegsource.com/veg_faq/comparative.htm, dat eigenlijk één grote vergelijking is tussen herbivoren, omnivoren en carnivoren samen proberen te vatten.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Carnivoren kunnen heel veel in een keer naar binnen schrokken, herbivoren moeten het eerst goed kauwen

Carnivorendunnedarm is 3 tot 6 keer de lichaamslengte
    Die van een herbivoor 10 keer de lichaamslengte

Carnivorenspeeksel bevat geen enzymen, ons speeksel bevat amylase

Carnivoren hebben een maaginhoud met een pH van 1 à 2 bij een gevulde maag.

onderscheid tussen foregut fermenters (letterlijk: voordarm- of maagvergisters, herkauwers dus) en hindgut fermenters (achterdarm- of dikkedarmvergisters)

Carn.: dikke darm neemt enkel water en zouten op en de bacteriën dienen enkel het rottingsproces

Herb: dikke darm neemt niet enkel water en zouten op maar produceert en absorbeert ook vitamines en kan vezels verteren

Beren zijn alleseters (omnivoren) maar kunnen itt mensen geen vezels verteren

Grappig: IJsberen (de enige zuivere carnivoren onder de beren) houden hun winterslaap in de zomer (geen zeehonden aanwezig) terwijl "gewone" beren zoals de grizzly zich in de winter terugtrekken omdat er dan juist geen saprijke vegetatiesoorten in bloei staan.

Beren kunnen niet alleen knippen en snijden met hun tanden maar ook malen
    Hun klauwen zijn echter typisch carnivoorachtig

De mens beschikt over amylase in het speeksel (carni's hebben dat niet) en hun slokdarm is nauw itt tot die van carni's en bovendien is de pH van een gevulde mensenmaag niet lager dan 4 al is de mensenmaag wel éénkamerig.

De menselijke dunnedarm varieert van 6,8 meter tot 9,3 meter en de dikkedarm kan hetzelfde als die van een herbi.

De mate waarin vertering en opname van metaboliten (wat zijn dat in vredesnaam, Naturalex???!!!) door de menselijke dikkedarm plaatsvindt is nog niet uitgezocht.

Conclusie:
    De mens toont zich overduidelijk een herbivoor.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Maarrrrrr.............wat ik me dan afvraag is dit:

Hoe komt het dat in Oost-Afrika er honderdduizenden jaren oude menselijke jagersresten zijn opgegraven?
    Die oermensen zouden dan toch hun instinct hebben moeten volgen en besjes moeten zijn gaan vreten in plaats van vlees, en niet te vergeten grassoorten, want hun blindedarm kon in tegenstelling tot die van ons, hoogstwaarschijnlijk cellulose verteren, dus hadden zij eigenlijk nog herbivoorachtiger moeten zijn dan wij, aangezien onze blindedarm slechts rudimentair, lees: als restaanhangseltje, aanwezig is.

Bovendien is de baviaan, een apensoort die toch erg op de mens lijkt, een typische vleeseter, nog sterker dan de mens dat is, en leeft hij op de savanne.

Ik heb toch het gevoel dat er bepaalde dingen "vergeten" zijn in het betoog van Vegsource die eveneens essentieel zijn. :back:

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Een goede vraag is of lichaam bepaald wat voor dieet je volgt of niet.. Herbivoren kunnen ook vlees eten. Dus tsja..
    Maar goed.. het is een vraag die je kan stellen over vroeger. In den beginne was er een mensensoort. Deze heette de africanus australis oid.
    Deze was vegetarier en leefde in afrika. In die tijd (geen idee hoe het toen gegaan is) ontstonden er ook andere mensensoorten (of die leefden er al?). De homo erectus en sapien natuurlijk.. De homo erectus trok naar het noorden en daar was het kouder. Deze vond het vuur uit en de hakbijl.
    Deze is toen ook gaan jagen denk ik in de koudere gebieden omdat die geen voedsel vond en wilde overleven. Misschien dat deze het jagen af hadden gekeken van roofdieren en dit ook maar gingen proberen.
    En later is dit denk richting afrika meegenomen. Neemt niet weg dat ons lichaam in principe nog steeds ingesteld is op plantaardig voer, maar dat we in tijden van nood wel vlees kunnen eten.
    De jagersresten kan duiden op een korte periode waarin dieren werden bejaagd omdat het voedselarm gebied was geworden ofzo. Het zegt niet helemaal over dat ze elke dag aan het jagen waren ofzo.. wellicht alleen in een kleine periode.. of 1 keer in de zoveel jaar.
    En dat we ook weleens restanten van dieren opaten.. maar dat we voorheen niet echt jagers waren.

Ik denk dat we ons niet moeten vergelijken met bavianen. De verschillen tussen de apensoorten lijkt me wel goed aan te tonen dat er ook heel veel verschil heeft gezeten in de mensen soorten. Ik denk dat we ons nu het beste met bonobo/chimp kunnen vergelijken. Vooral vegetarisch.. chimpansee jaagt weleens (of dit door leefgebied verkleining komt lijkt me een goede vraag). En bonobo is echt vegetarisch, maar zal wel insecten ofzo binnen krijgen of restvlees eten denk als die dat tegen komt. Per jaar krijgt die minimaal dierlijke dingen binnen, gewoon omdat die het niet doelbewust eet.

Ik denk dat we het moeten houden op dat we vegetarisch (veganistisch) moeten eten, maar dat we in tijden van nood (dus nu niet) best ook vlees kunnen eten/verteren ter overleving, maar dan vooral om overleving..
    Het eten van vlees, drinken van melk etc.. zorgt nu voor kanker, hart- en vaatziekten enzo.

7. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    En als dat nu eens 1 van de weinige dingen is die je mag drinken en het wel MOET drinken om noodzakelijke stoffen binnen te krijgen?
    Je mag antwoorden op;

Waar het nu nog altijd staat, maar toen gaf je geen antwoord dus....

Diesel

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Eh.. ik ben geloof even de weg kwijt... naar welk topic is het hier afgesplitst?

9. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    'allergieën discussie van 'stemmen' topic'. Staat vanaf toen dus in discussie :wink:
    Bleven over en weer gaan bij een topic in stemmen board. Zei toen; ik heb het verplaatst.

Diesel

10. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet jou wel gelijk geven dat het als volwassene drinken van melk van een andere diersoort dan de mens dubbelonnatuurlijk is;
    Het enige mensenras waarvan de meerderheid niet allergisch is voor melk, is de blanke en dat zegt genoeg, al betekent dat ook dat er wel degelijk evolutie heeft plaatsgevonden waardoor het lichaam van de blanke zich wel heeft aangepast aan melk.

En wat vlees betreft:

Hoe komt het dat wij - als volgens Vegsource zijnde zuivere herbivoren - "hind fermenters" zijn, die enkel maar lichtverteerbaar plantaardig voedsel kunnen verwerken?

Er mist toch een schakel, dunkt me, al is het natuurlijk wel waar dat wij zoals Vegsource dat terecht opmerkt niet met beren (die omnivoren zijn) te vergelijken zijn.

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het blanke ras nog steeds niet tollerant is hoor.. want het gaat niet zozeer over allergien, maar ook over uitingen van stoffen die zich ophopen of op lange termijn schadelijk is. En dat is nog ook bij blanken.. denk aan osteoporose wat gewoon veroorzaakt word door zuivel. En waarschijnlijk kanker.. enzo. Ik denk dat we nog steeds intollerant er voor zjn.. maar dat we wel meer weerstand hebben gekregen tegen uitingen in allergie.

Wat is zwaar plantaardig voedsel?

Ja, wellicht wel. Ik denk dat er gewoon vele factoren zijn die bepalen wat dieren eten. Genetische factoor, omgevingsfactor en noodfactor zijn er denk een aantal van. Wellicht meer. Het is natuurlijk erg gissen...
    Maar 1 ding is sowieso een feit en dat is dat de mate waarin we als maatschappij vlees enzo consumeren ongezond is.

12. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt als een bus; ook bij blanken heeft voor zover het mij bekend is zo'n 35% een allergie voor melkprodukten, is het niet voor de lactose dan is het wel voor het koemelkeiwit.
    Het is dan ook te hopen dat er ook eindelijk eens bij de fabricage van al die slankheidsprodukten wat meer rekening mee wordt gehouden want die staan werkelijk stijf van de dierlijke eiwitten.
    Helaas geldt daar enkel maar de wet van vraag en aanbod en houdt dat type bedrijven de bio-industrie maar wat graag in stand.

Celluloserijk plantaardig voedsel.

Zelfs daar slaan de geleerden elkaar de hersens nog steeds over in;
    De éne wetenschapper beweert dat ALLE vlees ongezond is vanwege bepaalde vitamines (één of ander B-vitamine geloof ik) en vanwege het inderdaad ruimschoots aanwezige verzadigde vet in vlees,

de andere beweert dat alleen het eten van varkensvlees slecht is vanwege het feit dat varkensvlees een histaminevrijmaker is ("branderig" zoals dat ook wordt genoemd),
    sommig allergologen zeggen juist dat je weer beter varkensvlees kunt eten dan rund omdat kalveren meer chemische troep krijgen toegediend,

en zo zijn de heren al jaren aan het steggelen, en dat zal nog wel even zo doorgaan. *zucht*

Wel wordt er door het Voedingscentrum veel minder vlees geadviseerd dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden, dus de anti-vleeswetenschappers lijken stapje bij stapje gelijk te krijgen.

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok.. maar zoals? Volgens mij valt het toch aardig mee.. bij het bakken enzo gaat er redelijk wat van kapot zodat het makkelijker al verteerd... maar dan nog.. er zijn heel wat raw food personen die geen problemen er mee hebben met verteren van diverse plantaardige voedsel.
    Rawfoodist die ook rauw vlees at ging uiteindelijk wel dood... maar dat is ook wel logisch...

Of het komt doordat er minder koeien zijn gekomen omdat de koeien nu meer melk geven dan vroeger :smile:

14. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het Voedingscentrum daar zijn adviezen vanaf laat hangen kan het beter gaan fuseren met het Voorlichtingsbureau Vlees, je weet wel, dat lobbyclubje van die kwijlerige reclames dat altijd zo veel geld toegeschoven krijgt uit Brussel. [​IMG]

15. bulldogmiep

Lid geworden:
    24 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    om maar even tussen door te komen

ik denk wel aan dieren met de kerst maar ga daarom niet stoppen met vlees eten of zoiets

er ligt voor ieder dier dat we hebben een pakje onder de boom :smile:

16. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Oftewel... eigen dieren eerst....

17. Irene82

Lid geworden:
    2 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een hekel aan kerst. De opa van mijn man is een aantal jaar geleden overleden met kerst. Dus we doen er zo min mogelijk aan.
    Vegetarisch ben ik niet. Ik ga ook bij andere mensen eten dus kan hun niet vertellen wat ze me voor moeten zetten.
    Noah krijgt al extra aandacht met kerst want die is 2e kerstdag jarig :grinning:

18. bulldogmiep

Lid geworden:
    24 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik weet niet of die voor mij is :confused: bedoelt maar wilde toch even reageren .

mij eigen dieren komen eerst ja want die heb ik altijd thuis dus ,
    die kan ik ook het eerst de aandacht geven als ik wakker word of ben .

we gaan met de kerst ook altijd met de hondjes van mijn schoonouders wandelen (dus andere dieren ) .

en ik ben ook maar een mens ik kan ook niet alle het leed wegwissen van al die dieren die verwaarloosd worden.
    ik wou graag dat het kon ,
    maar ik heb al een begin gemaakt met willem 2 jaar geleden hij was ook heel erg verwaarloosd voor dat hij bij ons kwam.

ik heb vorig jaar een zwerf kat op genomen die zwanger was van 7 kittens die heb ik ook opgenomen in mijn huis en de kittens opgevoed .

ik doneer ook aan goede doelen meer kan ik op het moment ook niet sorry maar ik doe toch mijn best, naar mijn idee.

19. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doelde vooral op de zin dat je het niet uit in geen vlees met kerst, maar dat je vooral je 'eigen' dieren verwend. Al is het maar 1 van de kerstdagen dat je vegetarisch eten maakt. Dat scheelt tig keer meer dan een geldbedrag geven aan een of ander doel.
    En als alle dierenliefhebbers dat doen... en als je dan toch zo nodig vlees moet eten... doe dan gewoon biologisch.. het is niet veel beter, maar ja.. het geeft tenminste enigzinds signaal af.....

20. .....en puppies?!

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het maakt wel degelijk 300% verschil uit of je biologisch vlees koopt of "gangbaar", lees: martelvlees!

Om te beginnen worden skalbiggetjes niet onverdoofd of zelfs helemaal niet gecastreerd,
    verder wordt er geen gebruik gemaakt van groeimiddelen en hebben de dieren veel, maar dan ook echt VEEL meer vrijheid en komen zij buiten.

Helaas wordt biologische veeteelt in tegenstelling tot martelkamervlees niet vanuit Den Haag en Brussel gesubsidieerd en is het DUS gedoemd een zieltogend bestaan te leiden en als een nachtkaars uit te gaan.

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina