Denk jij aan de dieren met kerst?

Discussie in 'Stemmen' gestart door DeNatuur.NL, 2 nov 2003.

?

Denk jij aan de dieren met kerst?

1. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  2. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  4. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  5. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  6. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  7. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
  8. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  9. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  10. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  11. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  12. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  13. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  14. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eowyn3003

Lid geworden:
    13 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee en ja, ik geef ze geen ehct ingepakt cadeautje, ik vind dat we wel al genoeg voor ze doen, en ze merken echt niet of ze nu een speeltje krijgen omdat hun ander kapot is of omdat het Kerstmis is, maar we geven ze wel een extra lekkernij, een wortel, been, hesp,...

Dus anders, wat er nog het meest op leek was nee wij vieren geen kerstmis, iedereen krijgt wel een klein geschenkje, maar het grotere "spul" is voor Nieuwjaar :laughing:

2. WillyWonka

Lid geworden:
    17 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben altijd vegetarier :grinning: , dus ook met kerst

3. zuwarah

Lid geworden:
    20 aug 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik doe niets speciaals voor mn dieren met kerst. Als mijn dieren iets nodig hebben, koop ik het gewoon, ongeacht welke dag. Als ik iets leuks of handig zie op een beurs of in een winkel, koop ik het gewoon. En een dier weet heus niet of het nou kerstmis is of niet, dus dat maakt in mijn ogen niet veel uit of je ze dan speciaal iets geeft. Ik probeer het ze het hele jaar door zo comfortabel en aangenaam mogelijk te maken, dat vind ik veel belangrijker :wink: .

4. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom moet je met kerst een uitzondering maken dan?

Kijk eens hier:

http://www.vegatopia.com/kerst2005/

5. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Doe je dit keer een uitzondering en doe je een dagje als veganist :stuck_out_tongue_winking_eye:

6. mdehond

Lid geworden:
    27 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet gewoon vlees, maar het gedeelde "het kost mij teveel moeite" is in mijn geval onzin. Ik eet altijd vlees en zou dat nu niet zomaar opgeven. Ik vind het nu eenmaal gewoon lekker...

7. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Veganistisch vind ik niet nodig, ik eet geen producten met gelatine, draag geen leer, koop geen kleding en meubelen met vogelveren, eet geen kaas met dierlijk stremsel, en eet nooit voedsel met vlees boullion.
    Natuurlijk zijn er nog andere dierlijke producten die verstopt zitten in eten (van die stiekeme E nummers) en ik ben zeker van plan te leren welke nummers ik op dat gebied moet vermijden. En wol koop ik ook niet meer tenzij het van goed gehouden schapen is.

Maar ik eet wel kaas, eieren en yoghurt. Allemaal van goede biologische bedrijven, die goed voor hun dieren zorgen (eieren van de kinderboerderij als het even kan). Ik eet de dieren die te oud zijn voor melk en ei productie niet op en probeer zo te stimuleren dat die dieren een normale oude dag krijgen. Zodra een boer de optie geeft om meer te betalen voor zijn producten zodat zijn dieren een goede oude dag krijgen sta ik vooraan.

Veganisme gaat voor mij dus net een stap te ver, net als het niet houden van huisdieren omdat er zoveel anderen zijn die hun dieren slecht verzorgen. Wat niet wil zeggen dat ik iets tegen veganisten heb...integendeel :smile:

8. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ligt eraan wat je goed vind.. ik ken gevallen dat er dieren met ontstekingen bij biologische boeren rondlopen.. want als ze die gaan helpen medische zorg, dan zitten daar weer allemaal regels aan vast enzo..
    Ook hoorde ik laatst van iemand die stage had gelopen bij bioboer dat daar ook gewoon kalfjes snel worden weggehaald.. en niet na de termijn van het keurmerk, maar gewoon daarvoor al.. dus hoe perfect is de biologische industrie?

Door melk en eieren af te nemen stimuleer je dat er kalfjes komen enzo die ook gewoon gedood worden. Kippen gaan na 1 a 2 jaar naar de slacht. En ook de melkkoeien gaan na een periode weg.. Bij biologisch is het iets van 6/7 jaar. Ligt wel per bedrijf anders. Maar 20 a 25 jaar halen ze zeker niet. Melk is de witte motor van de vleesindustrie. Dus naast je glas melk ligt eigenlijk een stuk koeienvlees. Zelfde voor eieren. Ook van kinderboerderijen die dieren regelmatig naar slacht brengen. De meeste dan..

Ik heb wat tegen dieren fokken voor onze behoefte (huisdieren hebben). Maar vind het goed als mensen de huidige dieren die door 'ons' tedoen er zijn gekomen een goed tehuis geven. Als dierenvriend moet je gewoon asieldieren hebben en nooit stimuleren dat er nog meer dieren bij komen.

9. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet dat dat de argumenten zijn om veganistisch te leven.

Maar waar het mij om gaat is dat melk en eier productie niet samen hoeft te gaan met dieren leed. Zoals zoveel zoogdieren kan een koe zeker twee jaar lang gemolken worden nadat ze een kalf heeft gehad, waarschijnlijk zelfs langer. Mensen en apen kunnen zeker 5 jaar na de geboorte nog melk geven.
    Door daarvan gebruik te maken zouden er veel minder kalveren geboren hoeven te worden, zo zou het aantal koeien gelijk kunnen blijven zonder dat er dieren hoeven te worden geslacht. Melk producten zouden dan veel duurder worden en de productie zou enorm verminderen, maar de producten zijn dan wel diervriendelijk.

Voor eieren is het nog makkelijker, kippen blijven tot op hoge leeftijden eieren leggen (op de kinderboerderij hebben we de kippen vooral voor de sier, ze worden dus gewoon zo oud als ze willen, maar blijven maar leggen) en door te voorkomen dat de eieren worden bevrucht loop je geen risico meer kuikens te hebben dan je nodig hebt. Als er meer hanen dan kippen uitkomen is dat geen groot bezwaar zolang de dieren ruim leven.

Ik wil niet zeggen dat het momenteel zo gaat, zeker niet, ik weet ook wel beter, maar het zou zo kunnen, en dat wil ik stimuleren.
    Uitzonderingen waarbij boeren of andere diereigenaars zich niet aan de regels houden zullen er altijd blijven. Maar als er goede regels worden gesteld en deze worden gecontroleerd zullen overtreders altijd een kleine minderheid vormen.

Met het fokken van dieren (huisdieren of boerderij dieren, of voor uitzetting in het wild) vind ik allemaal niet zoveel mis, als al die dieren vervolgens een goed huis krijgen. maar zolang asiels, opvangen en kinderboerderijen nog vol zitten met gedumpte en achter gelaten dieren kun je idd beter je dieren daar vandaan halen.

Enneh dit is allemaal helemaal niet aanvallend bedoeld, gewoon een prettige discussie en uitwisseling van standpunten en argumenten. Laten we niet gaan voldoen aan rechtse stereotypen dat de linkse hoek te idealistisch is om het eens te worden, zodat zij het vervolgens voor het zeggen hebben en dieren er helemaal slecht bij af zijn. :grinning:

10. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Lactatie periode van de koe is 10 maanden. Daarom moeten ze elk jaar kalveren. En kippen leggen in de vrije natuur veel minder eieren.
    Daarnaast gaat het niet om wat kan, maar om wat er nu gebeurd.
    De dieren hebben een bepaalde tijd en die worden afgemaakt daarna. Als je producten koopt dan stimuleer je dat. Hoe meer ei en melk, des te meer worden dieren vermoord. Dus ei en melk staat niet los van vlees.

Nee, de koeien komen juist dan nog te veel hoor. Die dieren kunnen zelfs 25 jaar worden. Als ze een paar jaar zouden worden dan zou het wellicht nog zo gaan. Maar er is geen balans.
    Ik weet niet wat je dan onder diervriendelijk verstaat. Hoort bij vriendschappelijk dat je die vriend (de koe) als object hebt voor productie van iets wat mensen willen hebben (de melk). Is het juist om iets 'vriendelijk' te noemen terwijl je de andere uitbuit?
    Daarnaast.. waarom zo nodig melk? Ongezond (http://www.zuiveloffline.nl) voor je.

Wil je het 'diervriendelijkst' dan moet je kippen redden uit bioindustrie en deze een betere plek geven. En dat je dan een eitje pakt.. dat kan dan beter dan dat als je kippen koopt/houdt voor de eieren/sier.

Stimuleren gaat snel door iets niet te steunen wat nog niet perfect is. Dan denken ze juist.. he.. de mensen vinden ons diervriendelijk enzo.. dus hoeven we niets te veranderen. Indien men juist niet gaat afnemen, dan zorg je dat ze meer gaan denken..

Het leek meer te zijn dat het meer gewoonte is dan uitzonderingen.

Waarom vind je het dan niet verkeerd? En is het dan ook niet verkeerd om dieren wat nu in het wild leeft uit het wild te halen en daarmee te gaan fokken?

Hoezo denk je dat ik links ben? (tenminste dat maak ik er uit op). Ik vind niet dat je dierenrechten ofzo in linkse hoek meteen moet plaatsen. Ik ken iemand die is wat meer extreem rechts en die komt erg voor dieren op.
    En zelf ben ik nou ook niet bepaald links qua bepaalde onderwerpen. Op politiek fora word ik sneller rechts ingeduwd.

Met discussies is niets mis :smile:

11. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ........... :confused: , Helloow Natuur NL, ja maat hier is Diesel weer :wink: ....
    Vertel me eens;
    Je zegt dat je tegen fokken bent door inmenging van de mens en voor het menselijk plezier. (Juist?) Dus je bent ook tegen mensen die rashonden kweken, sierkippen, zebravinken etc. Juist? Nu;
    als in jouw utopia (denkbeeldig eej, probeer mij in jouw leefwereld en beweegredenen hier in te beelden :ok: ) alle dieren vrij leven om te doen wat ze willen, dat zit je op gegeven moment met overdaad van sommige soorten die gaan domineren. Ik heb het nu over de soorten die gedomesticeerd waren en dan op een gegeven moment verwildert zijn. Ze zijn er, je kunt ze niet meer wegdenken. Of je moet ze in kooitjes houden dat ze niet meer kunnen kweken en zo uitsterven, maar dat kan je bedoeling toch ook niet zijn, wel? Sterilisatie mag denk ik ook niet bij jou. Hoe ga je de natuur dan in evenwicht houden? Dieren gaan ook in mindere of meerdere maten evolueren, net als de mens een goede 40.000 jaar geleden. Wat gaan we dan doen? Wat te doen met bijvoorbeeld als katten niet meer gesterilizeerd worden, 5 miljard katten wereldwijd meer? De rassen zijn er, sommige zullen uitsterven sommige domineren. Kijk maar naar de Dingo, een huishond die terug verwilderd is en nu als wilde hond overleeft. Wat als die massaal gaan vermenigvuldigen en wolven naar uitsterven brengen? Dat wat? Pech voor de wolf? Of toch ingrijpen. We leven in de tijd van nu, en kunnen de tijd niet terug draaien....

Diesel

12. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Laat ik het anders proberen uit te leggen, ik vind er niets mis mee om "gebruik te maken" van dieren.
    Daar mee bedoel ik bv het afnemen van melk van een koe, het eten van eieren van een kip, en het scheren van een schaap om de wol, het houden van een konijn voor de gezelligheid. Zolang dit gebeurt op een diervriendelijke manier. En met diervriendelijk bedoel ik dat je het dier de ruimte en verzorging moet geven die hij nodig heeft om aan zijn behoeftes te voorzien.

Een koe moet dus beschikken over een aantal soortgenoten (liefst van verschillende leeftijden en sexen zoals in natuurlijke kuddes normaal is) een gevarieerd stuk grond, goede voeding en medische zorg waar dat nodig is. De dieren mogen niet worden geslagen of anders mishandeld (ook niet psychisch) en mogen alleen worden gedood wanneer dat in hun eigen belang is. Ik vind niet dat wanneer je ergens gebruik van maakt je dat noodzakelijkerwijs ook uitbuit.

In zo'n situatie kunnen koeien dus eigenlijk maar 1 kalf in hun leven krijgen, anders komen er te veel koeien (niets mis mee om er via medische wegen voor te zorgen dat het merendeel van de kalveren dames zijn), tijdens de lactatie periode kan er gemolken worden en die melk kan worden gebruikt en verkocht. Dat levert dan dus dure producten op, die weinig worden gegeten.

Dit is niet hoe het is, maar wel hoe het kan, wanneer mensen gaan inzien dat andere diersoorten net zo waardevol en belangrijk zijn als wij. Nu is zo'n situatie als ik beschrijf nog een uitzondering, als het al bestaat. Maar als het aan mij ligt word dit de regel. Ik doe wat ik kan op theoretisch niveau om dit mogelijk te maken, gelukkig voeren weer anderen acties uit.

Dieren zijn niet zomaar door mensen tegen hun zin in gedomesticeerd. Het was een proces wat zowel van onze kant als van hun kant in gang werd gezet. Natuurlijk geeft dat ons niet het recht alles met deze dieren te doen wat we willen, we moeten veel meer rekening houden met hun behoeften dan we nu doen. Maar ik vind het ook niet gepast onze handen van gedomesticeerde dieren af te trekken en ze "vrijheid" te geven. Ik vind dat we wel degelijk verantwoordelijkheid hebben over huisdieren. (en ook wel een beetje over alle andere dieren, we beinvloedden ze immers allemaal bv. door de luchtvervuiling)

Het fokken van dieren ter voorkoming van uitsterving is weer een hele andere discussie, lijkt me leuk die te voeren maar niet in dit draadje (ben toch al een beetje bang dat deze gesloten gaat worden). Met fokken vind ik op zich niets mis als voor alle dieren een goed huis is geregeld, maar het heeft ook zeker mijn voorkeur een dier uit een asiel (of iets dergelijks) te halen, uit de bioindustrie is natuurlijk helemaal mooi, zolang zo'n boer er ook maar echt verlies aan lijd (dus niet kippen van hem kopen, maar....euh...meenemen zonder vragen)

En links is idd niet helemaal de meest slimme term, waar ik op doel is dat het nogal eens voorkomt dat idealisten ruzie maken om de kleine verschillen onderling waardoor het erop neerkomt dat diegenen met als enige ideaal zelfverrijking er het beste vanaf komen, en daar is geen enkele dieren idealist gelukkig mee.

13. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    jep

Zoals ik eerder ooit gezegd heb is het niet wenselijk dat door mens gefokte dieren in de natuur terecht komen en daar zorgen voor overlast.
    Daarom moet je tussen 2 kwaden kiezen. Huisdieren dus laten verdwijnen. Niet meer doorfokken. Meeste dieren komen dus nog van gewone fok.
    Dan sterven de dieren na een tijd gewoon uit. Dieren die verwilderd zijn in het wild die moeten daar ook niet zijn. Misschien dat in sommige gevallen dieren die verwilderd zijn al een plek hebben gekregen binnen de natuur en een balans hebben gevonden, maar dan moet men wel goed zien of het echt in goede verhouding is. Maar zoals je noemt met die dingo. In australie zorgt de dingo en ook 'verwilderde' geiten enzo problemen.
    Dus dat lijkt net als met de konijnen daar die geimporteerd waren enzo problemen te geven.
    Als er iets diervriendelijker is dan castratie ofzo, dan is dat natuurlijk de beste optie. Maar in mijn ogen is het wel noodzakelijk om dieren niet meer een product van de mensheid te maken.

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Jolijn, ik geef je hier helemaal totaal, gelijk. De wolf besliste ook uit eigen overweging dat leven bij mens-achtigen wel héél voordelig voor hem was.

Natuur NL.....ik ben het op sommige punten totaal niet met je eens knul, ik denk dat wat jij (en anderen natuurlijk die om die redenen veganist zijn) graag zou willen gewoon niet te doen is, niet nu en niet in de toekomst, het kan niet, er zijn te veel haken en ogen, wat de 1 dan een oplossing vindt gaat voor een ander weer niet door de beugel. In geval van melk bijvoorbeeld; wat te doen met babies die nog geen 6 maanden zijn (baby begint pas tussen de 4-6 maanden met vaste voeding, moest je dit niet weten :wink: ), van wie de mama niet zelf genoeg melk heeft èn die geen soja-poeder verdragen als babypap? Die moéten dan wel grijpen naar baby-pap gemaak van koemelk derivaten. Je kunt baby toch moeilijk laten verhongeren? Dit is maar 1 van de zoveel dingen die dan boven gaan komen. Sommigen verdragen geen koemelk en zijn geholpen met soja, mààr er zijn er ook die allergies zijn voor soja en dergelijke. Haken en ogen knul, er zijn er te veel, de dieren in het wild kunnen uitstekent zonder de mens, maar de mens niet in àlle gevallen zonder de dieren. Maar....ik heb bewondering voor je 'vuur' waarmee je je standpunten verdedigd. Eerlijk waar :ok: .

Diesel

15. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ok..dan weet ik hoe je er over denkt...

Nee, domesticeren betekent gewoonweg in onze geschiedenis dat mensen dieren hebben gehaald uit het wild en deze hebben 'beheerd'.
    Alsof de dieren hebben gezegd dat ze gebruikt mochten worden etc etc..
    Nee zo is dat niet gegaan. Hoe het vroeger precies gegaan is weet men ook niet echt. Daarnaast is het geen symbiose van harmonie, maar meer een parasitaire vorm. Dat is dus als 1 van de 2 partijen de andere uitbuit. En daarvan is hier het geval.

Zoals ik zei is het niet juist en niet gewenst om gedomesticeerde dieren 'vrijheid' te geven.

dat inderdaad :wink:

Ah.. nou.. voor mij is er geen zelfverrijking ten kosten van de dieren inderdaad. En ik vind het idd niet erg leuk als andere over de rug van dieren geld verdienen. En ja.. ik vind het ook jammer dat bepaalde groepen gewoon ruzie maken met elkaar vanwege hun trots.. zie je inderdaad nog weleens. Maar goed..ook intern moeten er wel discussies zijn, maar ik vind het jammer dat bepaalde partijen niet op 1 lijn staan. En sommige niet samen willen werken.

16. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De wolf besliste echter niet dat deze maar tot hond gevormd is... dat deze gevangen is genomen, tam gemaakt... etc.

knul klinkt wel heel... tsja.. eh.. alsof je doet alsof ik een of ander kind ben...

Het is een kwestie van tijd. Veganisme is de enige oplossing indien we door blijven groeien qua wereldbevolking. Men wil eten hebben en als vlees blijft enzo.. dan is er niet genoeg grond...
    Daarnaast.. is het iets wat wel komen gaat. De vleesmaatschappij gaat toch eens inzien dat het anders moet. Ik gok dat vogelgriep over gaat slaan en dat mensen dan misschien gaan nadenken.. maar goed.. de ideale wereld zoals ik het zie is niet iets van korte termijn.

Wat denk je dat nu de oplossing is voor als ze geen soja en koemelk verdragen? Juist.. gewoon donormoedermelk. Ik geloof dat dat in NL ook is. Dat moeders melk aftappen en deze gebruikt worden voor andere kinderen.

De mens moet leren zonder de dieren te kunnen. Dat is geen probleem. Het is alleen een kwestie van nadenken. En koemelk is veels te slecht voor kinderen.. zou ik al niet geven vanwege de nadelige gevolgen.
    Daarnaast... in de huidige maatschappijen stoppen moeders veel te snel met borstvoeding. Hoe langer een kind borstvoeding krijgt (niet te erg overdrijven natuurlijk) des te beter de ontwikkeling en betere weerstand e.d.

17. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ondanks het feit dat ik veel sympathie koester voor jouw gedachtengoed, denk ik dat dat nooit zal gaan gebeuren; met 6.500.000.000 exemplaren is de mens een regelrechte plaag geworden, en wil het evenwicht tussen de mens en de overige diersoorten hervonden worden, dan zal er eerst een epidemie en/of een wereldwijde oorlog uit moeten breken zodat er bijvoorbeeld maximaal nog maar 1.000.000 mensen overblijven.

Het veganisme is onnatuurlijk; als dat niet zo was zou de mens over plooikiezen beschikken zoals een koe of een hert en zou de mens over meerdere magen beschikken.

In plaats daarvan heeft de mens één maag en knobbelkiezen en lijkt de mens heel erg op het varken, een typische omnivoor (melk drinken als volwassene is trouwens wel onnatuurlijk, vandaar de vele melkallergieën).

Bovendien zou als iedereen binnen het tijdsbestek van bijvoorbeeld tien jaar veganist zou worden (die zes en een half miljard mensen dus) het gebruik van gengemodificeerde mais, sojabonen en andere gemanipuleerde granen onafwendbaar zijn, daar de aarde om voldoende natuurlijke producten te leveren om de bevolking te voeden, zo groot zou moeten zijn als Jupiter of Saturnus.

Persoonlijk sta ik dan ook beslist niet verbaasd dat mensen steeds rechtser en gewelddadiger worden, ook de moslims, daar het gewoon opruimtijd is, hoe hard het ook klinkt.

Pas als de Derdewereldoorlog heeft plaatsgehad, en als er dan niet te veel radioactieve straling meer is (na enkele honderdduizenden of miljoenen jaren) zal de natuur zich herstellen indien moeder natuur daar geen stokje voor steekt in de vorm van te sterke klimaatsverandering.

Aangezien onze wetenschappelijke informatie dan echter ook is vernietigd, zal de nieuwe mens (of een ander "intelligent" dier) weer de zelfde fouten gaan maken.

18. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh... dat komt wel een dezer dagen.. vogelgriep.. ik ben er zeker van.. of een andere ziekte uit de bioindustrie.

Nee, veganisme is eigenlijk niet onnatuurlijk. In de huidige samenleving is dit echt totaal zonder dieren dood te maken. Zou je echt het verplaatsen naar de natuur, dan zou dat betekenen dat je dieren doden direct niet kan mijden, omdat je gewoon groen eet enzo welke niet gewassen is. Dan kom je bij de groep apen als bonobo's en chimpansees (hoewel deze ook wel eens jagen :pensive: , maar of dat komt door territoriumdrift is de vraag wat beantwoord moet worden. ).
    Maar verder is het niet onnatuurlijk dat een dier geen vlees eet enzo. In de natuur noemt men dat eerder gewoon 'vegetariers'.
    Maar lees deze eens:
    http://www.vegsource.com/veg_faq/comparative.htm

Nee, want als iedereen veganist zou zijn, dan zou er genoeg veeteelt grond beschikbaar komen waarop soja e.d. gemaakt kan worden.

Voor 1 kg vlees = 10 kg soja
    Met 10kg soja kan je 20kg tofu maken. Zie je het verschil?
    Als je ziet hoeveel eten er nu al naar vee gaat. Daarvan kan je de hele wereld bijna voeden. In afrika zouden ze iig erg blij zijn als dat bij hun kwam ipv bij het vee wat weer in die bekken verdwijnt van de westerlingen.

Na de derde wereld oorlog zou de volgende oorlog met knuppels en stenen gaan toch? :smile:

19. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Discussies graag voeren in... "Discussies" .

20. MarijkeE

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Anders nl Ik hou niet zo van wild

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. ikkeirene
    Reacties:
    18
    Weergaven: