Denk jij aan de dieren met kerst?

Discussie in 'Stemmen' gestart door DeNatuur.NL, 2 nov 2003.

?

Denk jij aan de dieren met kerst?

1. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  2. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  3. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  4. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  5. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  6. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  7. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
  8. Ja, ik bid een extra keer

39 stem(men)
    100,0%
  9. Ja, ik eet vegetarisch/veganistisch die dag

0 stem(men)
    0,0%
  10. Ja, ik kies voor biologisch eten (eko-groenten of bio-vlees)

0 stem(men)
    0,0%
  11. Ja, bovenstaande drie

0 stem(men)
    0,0%
  12. Nee, het kost me te veel moeite

0 stem(men)
    0,0%
  13. Nee, ik vier geen kerst

0 stem(men)
    0,0%
  14. Anders, nl. ....

0 stem(men)
    0,0%
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De kerst enzo komen er weer aan.
    Deze dag is vol met plezier enzo. Tenminste voor sommige niet.
    Deze dag betekent dat er weer vollop gejaagd word voor wat wild wat op het menu gaat staan tijdens de 'gezellige' avond.

Naar aanleiding van deze dag is er veel dierenleed.
    ---------

Ik probeer dit jaar zelf om een van de kerstdagen geheel veganistisch te vieren. Ik eet dan natuurlijk altijd wel veganistisch, maar mijn ouders, broer en zus niet. Mijn broer zover krijgen word wel het lastigste.
    En als mijn oma komt, dan lukt het zowieso niet.

Maar ik denk bij deze dag al erg veel aan dierenleed. Niet meer dan normaal.
    Kerstdag hou ik al niet van, mede dat het een christelijke feestdag is (gedeeltelijk), maar met het dierenleed erbij is het helemaal niet leuk. Deze dat is voor mij meer somber dan leuk. Naast dat het eigenlijk standaard een saaie dag is.

Denken jullie hierbij aan het dierenleed bij deze dag en gaan jullie ook jullie eetgedrag aanpassen? Bid je een extra keer (voor de gelovigen) voor de dieren? etc.

2. .....en puppies?!

.....en puppies?! Dierenfanaat

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb voor bio gestemd.

In dit geval klopt het niet helemaal *biecht* :cry: , want de aanstaande kerst vier ik met een heleboel vrienden in een clubhuis, en dan eet ik gewoon mee;

helaas is de kans groot dat er geen bulkverpakkingen biologisch vlees op tafel komen, al zullen mijn vrienden er wel voor open staan als ik er over begin. (Misschien is er een mouw aan te passen, en kunnen we tegen gereduceerd tarief grootverpakkingen bij de bioslager lospeuteren.....).

Als ik zelf vlees koop, haal ik het voor zover mogelijk bij een biologische slager of van het scharrelschap.

Enkel als het ECHT niet verkrijgbaar is, koop ik "gewoon" (lees: dieronvriendelijk geproduceerd) vlees of doe ik het een dagje vegetarisch.

Met kerst gedraag ik me dus gewoon net als anders.

En wat dat christelijke betreft:

ooit heb ik me door een hovenier/botanicus laten vertellen dat al die zogenaamde "christelijke" feesten gewoon afgeleid zijn van voedselcycli en het wisselen der seizoenen;

een voorbeeld:

's winters moet je jouw inwendige kachel opstoken, en dat doe je met boerenkoolstamppot of met vlees.

De kerst valt bovendien net na de zonnenwende; de zogenaamde geboorte van Jezus (die waarschijnlijk gewoon 's zomers is geboren; de herdertjes lagen bij nachte, nietwaar??:wink:) staat gewoon symbool voor de terugkeer van het zonlicht; vandaar ook de kerstboom met lichtjes; dit is een oud Germaans gebruik dat niks meet het christendom te maken heeft; in Zweden wordt nog steeds "Lucia" gevierd.

Kerst is dus eigenlijk gewoon een aangekleed vreetfestijn.

Ook het carnaval heeft hier mee te maken (het voedsel was vroeger in februari nauwelijks beschikbaar, dus werd er een vastenweek van gemaakt, nadat de oude voorraden nog even flink aangeroerd werden; 5000 jaar geleden waren er tenslotte nog geen diepvrieskisten...)

De pasen, de wederopstanding, had gewoon alles te maken met het eten van licht lentevoedsel (de inwendige kachel mag weer uit) en het kwijtraken van jouw afvalstoffen, en je dus fitter voelen.

Ook daar is door de christenen gewoon wederom een religieuze draai aangegeven door te beweren dat Jezus uit zijn doosje was opgestaan.

Ik vind deze theorie zeer aannemelijk!!!

:ok:

3. Mira

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb gekozen voor iets anders.

Bidden doe ik niet dus eerste valt al af.

Als ik al vlees eet eet ik sowieso biologisch en dan nog het liefst van de boer hier om de hoek omdat ik dan echt weet waar het vlees vandaan komt. Hier koop ik ook heel af en toe dan wat lekkers voor mijn eigen diertjes al extraatje.

Met kerst liggen er ook altijd wel cadeautjes voor de diertjes onder de boom.
    Niet dat ze het echt beseffen waarschijnlijk maar vind het wel erg gezellig gewoon om te geven hihi en zij natuurlijk om te krijgen (als het iets om te eten is natuurlijk hehe).

En voor de vogeltjes buiten heb ik sowieso altijd vetbolletjes hangen en deze hang ik ook altijd in het bos achter mijn huis.
    Te dicht kan ik ze niet hangen omwille van de buurkat maar daarom hang ik ze in het bos.
    Met kerstavond ga ik al een aantal jaar voor ik naar de familie "moet" eventjes alleen een boswandeling maken en neem ik hopen brood, appels, .. mee en ga ik gezellig de eendjes voederen, paardjes een appeltje geven....

Weet niet goed hoe het begonnen is maar even alleen het bos intrekken voor de grote drukte doet wel eens deugd en dan wil ik graag de diertjes ook iets geven die ik tegen kom op zo'n speciale avond.

4. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb "anders, nl..." gekozen. Met Kerst eet ik namelijk geen wild, maar wel vlees. (En laten we de vegetariër-vleeseter discussie hier niet opnieuw opstarten, oké?)

Ik denk wel aan al die konijnen (huisdieren) die plots verdwijnen, aan de katten en honden die ineens niet meer te vinden zijn en aan al het wild dat zo nodeloos geschoten wordt. Daarnaast denk ik aan alle mensen in de wereld en hoop en bid ik (hoewel ik niet eens echt gelovig ben) dat er toch een keer wereldvrede zal komen...

5. Kimba

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    beestjes

ik denk altijd een beestje, niet enkel met Kerst. Ik eet altijd vegetarisch, ook met kerst. Maar ik zal met Kerst wel nog iets extra doen...iets extra lekkers maken voor de vogels in de tuin bvb. En ook mijn beestjes krijgen met elke feestdag iets extra. Niet alleen met Kerst. Ze horen toch ook bij ons gezin!
    btw, heeft er iemend een idee wat je andere dieren mag geven in de winter, wilde konijnen enzo, want er blijven er in de winter veel dood op de weg in hun zoektocht naar iets lekker.

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: beestjes

Denk dat je wilde konijnen wel gewoon hun normale voedsel kan geven. Er was alleen iets met koolmeesjes die in de winter anders eten. Weet niet helemaal meer precies.

Op sites van natuur/dierenorganisaties staan vaak tips voor in de winter.

7. meepsel

Lid geworden:
    23 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    mn vriend en ik hebben met de kerst van mn schoonouders een hele kalkoen gekregen... voor zn 2en.. dat werd zo'n 3 dagen kalkoen eten.
    maar meestal eet ik niet echt speciaal.tenminste, thuis niet.gewoon groente, rijst/aardappelen en vlees. niet een hele kalkoen...

8. Kuno

Lid geworden:
    7 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb gestemd op anders nl...

ik eet gewoon vlees tijdens kerst.
    maar dat zijn de standaard dingen die ik altijd eet.
    zoals kip koe of varken.
    andere vlees soorten eet ik niet.

verder krijgen alle diertjes wat lekker van me en ook allemaal een kadotje onder de boom.
    en worden extra verwend

9. Annemarie

Annemarie Moderator
    Medewerker

Lid geworden:
    13 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik eet m'n gewoonlijke stukje vlees....niet omdat het teveel moeite is, maar omdat ik er dol op ben.

10. Foetsie

Foetsie Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    :confused: De laatste jaren werk ik beide kerstdagen.
    Wat eten betreft, eet ik die dag niet speciaal vegetarisch.
    Tis maar net waar ik die dag zin in heb. :wink:
    Maar standaard is wel warme choco met veel slagroom. :wave:

11. Eva

Eva

Lid geworden:
    12 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij vieren geen kerst.

12. pauline

Lid geworden:
    10 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    hier denken we elke dag heel veel aan onze dieren.
    feestdagen , dat is gewoon elke dag dus.
    kerst vieren , daar heb ik een ontzettende hekel aan.
    met een beetje mazzel vieren we hier dus niet echt uitgebreid kerst dit jaar.
    ik moet wel bekennen , dat als we het wel vieren , dat we dan meestal gourmetten of steengrillen :blush:
    maar iets speciaals doen ??
    nee hoor.

groetjes pauline

13. pammy

Lid geworden:
    20 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ....

Ik geef mijn eigen hondjes wat lekkers die dag en verwen ze extra.. Vlees eet ik al nooit en ik bid nooit.. dus die vallen al af.. Dus heb ik gekozen voor iets anders..

14. Poeker

Lid geworden:
    7 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef m'n katten veel knuffels en lekkers die dag

15. Poeker

Lid geworden:
    7 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    %20007.jpg?dc=4675447577881744069[/img]

16. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zag de topic en ik wilde al meteen uitgebreid gaan vertellen dat mijn diertjes altijd een cadeautje onder de boom kunnen vinden en dat onze hond ieder jaar de pakjes half opvreet... :grinning: Maar het bleek toch over iets anders te gaan :wink: :laughing:

Ehh..met kerst eet ik gewoon vlees, net als anders eigenlijk. Ook zoals Annemarie al zegt, gewoon omdat ik het lekker vind... Ik denk niet in het bijzonder met kerstmis aan het dierenleed, hier denk ik regelmatig aan.

17. nimke

Lid geworden:
    12 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    kerst

mijn lieke ( echtgenoot) had voor de kerst extra
    snoepjes bij voor de poezen en de hondjes
    voor de poezen melksnoepjes en voor de hondjes
    een kluif om hun gebit te ver zorgen

lief he ik heb ook iets gekregen hoor :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

groetjes nimke :wave: :wave: :wave:

ps wij hebben ook vlees gegeten meer chinees eigendlijk

18. Kruimel

Lid geworden:
    21 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    ik bid niet.

dus het is eigenlijk geen 1 ik weet wat het wel is denk ik. :see_no_evil:
    ik ben niet katoliek en ik bid nooit.
    maar ik eet gewoon lekker ook vlees enzo. :smiley: :eyes:

19. leyla

Lid geworden:
    18 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik eet nu al iets meer dan een maand geen vlees meer,maar ga met kerstmis toch maar eens een uitzondering maken.Ik koop wel altijd VEEL (heeeeeel veel om precies te zijn) cadeautjes voor mijn kat Tiger.Ze hebben dan die lekkere snoepjes die hij zo graag mag,en die verkopen ze anders niet.En dan nog wat speelgoed.Daar vliegt hij soms heel het huis mee door,hihihi!!!

20. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Religeus ben ik niet
    Vegetarisch eet ik altijd
    Biologisch eet ik altijd

Maar ik vier wel kerst, gewoon omdat het gezellig is, dit jaar met mijn schoonouders dus dan eten we ook echt allemaal vegetarisch en biologisch. Kadotjes doen we niet echt, ook niet voor de dieren, die hebben het altijd goed en krijgen sowieso regelmatig iets extra's. (enneh ook mijn eigen huisdieren eten allemaal vegetarisch en biologisch)

Dit jaar gaan we wel overdag naar de kinderboerderij waar ik vrijwilliger ben, ze houden een levende kerststal. Als het even kan zorg ik dan dat ik voor alle konijnen wat lekker groenvoer heb, dat krijgen ze nl. maar een keer per week, als ik er ben.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. ikkeirene
    Reacties:
    18
    Weergaven:
    4.425
  2. limburg vooruit
    Reacties:
    55
    Weergaven:
    11.434