Degoes aanschaffen, vragen en tips

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door -janneke-, 5 jul 2007.

1. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste allemaal,

Na het overlijden van mijn ratjes heb ik het nu in mijn hoofd gehaald degoes te gaan aanschaffen. Ik heb ooit in een dierenwinkel gewerkt waar er drie zaten en ik vond het fantastische beesten. Op internet heb ik al gespeurd naar informatie, maar ik wil eigenlijk nog even wat ervaringen horen.

- Ik las op een website dat je vanwege het knagen geen traliekooi met een plastic onderbak moet nemen, omdat ze dat stuk zouden knagen. Is dat zo? Ik wilde ze eigenlijk in mijn rattenkooi gaan huisvesten, met hardplasticen onderbak..

- Ik las dat je als bodembedekking zaagsel, hennep of kattenbakkorrels kunt gebruiken. Maar er staat mij bij dat degoes graag graven, wat kan ik dan het beste als bodembedekker nemen?

- Wat voeren jullie je degoes? En hoeveel hebben jullie er? Ik neem er sowieso twee, maar ik vraag me af of drie beter kan zijn op een bepaalde reden.

- Ik lees dat ze 's nachts slapen, en dat is mooi, want ze komen op mijn slaapkamer. Maken degoes, buiten knaaggeluiden nog meer irritante geluiden?

Alle verdere opmerkingen en tips zijn van harte welkom!

2. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Van degoes heb ik weinig verstand, zeg maar geen.Maar ik vind het echt super dat je je zo goed voorbereid. Rest mij je nog 1 tip te geven, ga even langs bij de opvangcentra, en neem 2 herplaatsertjes.

Succes!

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf geen degoes, maar verzorg ze wel eens in de dierenopvang hier in Groningen, dus ik zal toch even proberen antwoord te geven op je vragen.

Ja, dat is echt zo. Degoes zijn, samen met gerbils, echt wereldkampioen sloop-je-kooi. Een plastic bak zijn ze op een paar dagen doorheen geknaagd, ook als het een gladde bak is waarvan je denkt 'daar krijgen ze geen grip op'. In no-time zit er een gat in groot genoeg om door te ontsnappen. Dus ik zou liever uitkijken naar een stevige metalen kooi (bijv terenziani (alhoewel ik die zelf erg onhandig vind) of een kamervoliere, eigenlijk voor vogeltjes maar voldoet doorgaans prima voor degoes als je 'm een beetje leuk inricht).

Ligt een beetje aan je kooi en aan je eigen voorkeur. Kattenbakkorrels graaft niet zo lekker, maar zaagsel en hennep enzo da's meer een kwestie van wat jou en je degoes goed bevalt, gewoon eens uitproberen dus. Overigens zijn degoes meer klimmers dan gravers, een mooie hoge kooi met allerlei klim-en-springmogelijkheden is belangrijker dan graafspul. Geef ze wel een zandbadje, daar wassen ze zich in.

De beste voeding voor degoes is voer met niet te veel koolhydraten en vetten, 'arm' voer dus. Héél veel hooi, aangevuld met bijvoorbeeld chinchillavoer (bij gebrek aan specifiek degoevoer :wink: ) is een goed dieet.

Het nadeel van 2 vind ik dat als er eentje doodgaat de ander meteen alleen zit. Als je er 3 of 4 hebt gebeurt dat minder snel. Maar aan de andere kant: degoes zijn over het algemeen niet echt problematisch met koppelen, dus je kunt er ook 2 nemen met de optie om later als dat nodig is een nieuwe erbij te zetten.

Hmm, ik had eigenlijk meer het idee dat degoes, net als gerbils, zowel overdag als 's nachts afwisselend slapen en wakker zijn. Maar dat durf ik niet zeker te zeggen. Buiten allerlei verschillende knaaggeluiden maken degoes geen geluid (tenzij ze ruzie hebben ofzo). Maar tralieknagen kan een behoorlijk irritant geluid zijn voor sommigen, anderen vinden het juist rustgevend.

Verder zou ik zeker overwegen degoes uit een opvang te halen. Zo geef je dieren een tweede kans.

4. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb sinds zonet een degoe aangeschaft
    we gaan morgen zijn nieuwe verblijf ophalen en het vrouwtje
    ik heb er al enorm veel info over gezocht,
    dus zal ik ook even helpen :wink:

degoes zijn dus enorme knagers en bijten in alles waar ze hun tandjes in kunnen zetten
    dus zeker geen plastic
    gebruik metaal of glas

wij hebben er nu zo'n mengsel van kleine houtblokjes etc inliggen

zeker niets met suikers of vetten voeren
    daardoor krijgt je degoe suikerziekte, wat ongeneeslijk is en waaraan hij snel kan sterven
    je kunt speciaal degoe voer kopen,
    of chinchillavoer
    zoals al werd gezegd veel hooi!

minstens een koppeltje
    ik begin nu met 2, maar er zullen er waarschijnlijk nog bijkomen
    vergeet niet dat je dus altijd kans hebt op jongen!
    het voordeel van degoes als ze gepaard hebben; het mannetje moet niet in een andere kooi geplaatst worden en zal zelfs bij de opvoeding van de jongen helpen
    de draagtijd duurt 3 maanden en de jongen worden kant en klaar geboren
    de ogen zijn open en na enkele uren zullen ze zelfs al het nest uit willen

degoes zijn dag en nacht actief
    ze slapen 5-20 minutjes per keer, zijn dan weer een hele tijd actief, slaapt dan weer even,...
    ze maken af en toe communicerende piep geluiden
    als ze ruzie hebben zal er wat meer aan te pas komen
    en als ze bang zijn gaan ze ook 'gillen'
    ook moet je zo'n rad bevestigen in de kooi, wat ook wel geluiden teweeg kan brengen
    dus in de slaapkamer plaatsen is niet echt een goed idee

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom ga je fokken met de degoes, doggygirl?

6. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoezo 'minstens een koppeltje'? Je kunt ook gewoon een groepje vrouwtjes of een groepje mannetjes nemen. Net zo gezellig, alleen gegarandeerd geen jongen :wink: . Vind ik eerlijk gezegd een betere optie, want waar ga je met alle jongen naartoe? De diverse opvangcentra zitten vol met degoes en aangezien degoes nou niet bepaald de meest gewilde huisdieren zijn (jammer, want het zijn leuke diertjes) zul je ze in je eigen omgeving ook niet snel kwijtraken aan vrienden en familie ofzo vrees ik.

7. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ow :confused:
    hier in de dierenwinkel hadden ze er al geen meer
    in het opvangcentrum ook niet
    we hebben dus een heel eind moeten rijden
    omdat er zoveel vraag naar is
    mijn vriendin fokt erin
    en die raakt haar jongen altijd meteen kwijt
    en het was eigenlijk niet mijn bedoeling om ermee te gaan fokken hoor
    maar iedereen raadt me aan een mannetje en een vrouwtje te nemen
    want als je een groepje mannetjes aanschaft en er niet genoeg vrouwtjes zijn, komt het tot vechten

8. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dus dan neem je maar een mannetje en vrouwtje, en dan kleintjes, ach.

Sorry, hier kan ik echt niet tegen. De opvang zit vol, ga niet zelf lopen fokken. En kom ook niet met de smoes dat ze goed terecht komen. Voor 3 degoes die jij of je vriendin goed terecht laat komen, hadden er 3 uit de opvang weggekunt.

Dus, even naar de opvang om een mannetje te halen.

9. -janneke-

Lid geworden:
    4 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ehm. Laat het ff duidelijk zijn dat het míjn plan niet was om te gaan fokken. Maar op zich ben ik wel benieuwd naar wat jullie aanraden qua mannetjes of vrouwtjes.

Ik lees dus dat je niet alleen maar mannetjes zonder vrouwtjes kunt nemen? Klopt dat inderdaad? Dan zou ik dus vrouwtjes willen. Bij ratten was er een duidelijk verschil: mannetjes ruik je vaak meer en zijn meestal rustiger en aanhaliger. Maar kun je bij degoes ook zoiets zeggen over verschil tussen de seksen?

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

10. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0

nou sorry hoor
    maar ik loop nu al 2 weken alle dierenopvangs en winkels rond
    en als ik naar degoes vraag is hun antwoord: "sorry, we zoeken er zelf de hele tijd naar"
    en ik heb trouwens al besloten om een vrouwtje in huis te halen omdat het aangezien haar jonge leeftijd problemen teweeg zou brengen
    maar een mannetje komt er zeker in huis
    ik snap niet wat je er zo erg aan vin
    (voor als je het nog niet weet, ik woon in belgie en hier moet je om aan degoes te raken echt enorme moeite doen!)

en je kunt mannetjes wel bij elkaar steken,
    maar het zou vechten teweeg kunnen brengen
    neem dan best mannetjes vanuit hetzelfde nest
    verschil tussen de geslachten kun je niet echt aan hun gedrag opmerken voor zover ik weet
    degoes stinken ook niet :smile:

11. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Goh, ik wist niet dat dat zo verschilde. De dierenopvang hier in Groningen stroomt werkelijk over van de afgedankte degoes en je kunt ze ook in elke dierenwinkel zo kopen, maar dat verschilt kennelijk nogal per regio.

12. doggygirly

Lid geworden:
    4 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    zo te zien wel :pensive:
    ook als ik op marktplaats kijk,
    staan er nog redelijk veel op
    kijk ik op kapaza, is het al veel als er 8 opstaan,
    en dan is het nog ver weg van huis, en men ouders willen zo ver niet rijden

Laden...

Deel Deze Pagina