"de donorshow"

Discussie in 'Chit Chat Archief' gestart door elsemieke, 2 jun 2007.

1. elsemieke

Lid geworden:
    23 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    De grote 'donorshow"van BNN, die de afgelopen tijd voor veel commotie heeft gezorgd, blijkt een promotiestunt te zijn.
    De stunt was bedoeld om meer orgaandonoren te werven.
    Wat vind jij van de manier waarop het in de media is gebracht?
    En misschien voor sommige mensen een persoonlijke vraag ben jij donor?

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Toen ik er voor het eerst van hoorde dacht ik echt van 'oh mijn hemel, hoe diep kan een mens (of land...) zinken'.

Maar achteraf vind ik het echt grandioos. Heel goed gedaan, en je kunt je afvragen of het op deze manier had gemoeten maar ze hebben in ieder geval op originele wijze hun doel bereikt: meer aandacht voor het tekort aan donoren. De mensen waren ook geweldig gekozen, die 3 kandidaten deden het echt fantastisch :ok: .

Vind het wel komisch dat al die buitenlandse pers erbij was. Vraag me alleen af of in het buitenland ook belicht is dat het uiteindelijk een stunt bleek, of dat ze alleen vooraf gemeld hebben dat er zoiets vreselijk verwerpelijks ging plaatsvinden en ze het achteraf niet hebben rechtgezet en nu de hele wereld denkt dat Nederland een raar land is (ach ja, dat dachten ze waarschijnlijk toch al). Net zoals toen met dat babytje dat geëuthaniseerd werd, stond opeens wereldwijd in de krant dat in Nederland alle babytjes met een handicap of afwijkinkje vermoord worden :confused: ... Ben bang dat dit weer zoiets is, dat straks iedereen denkt dat in Nederland donororganen via een spelshow op TV verloot worden...

En voor de volledigheid: ja, ik ben geregistreerd als donor, meteen gedaan de dag dat ik 18 werd. Plus ik ben bloeddonor en ben er over aan het denken me ook als beenmergdonor te laten registreren.

3. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Het begin was echt geweldig, toen wist ik dus nog niet dat het een stunt was dus had meteen een hekel aan die Liza toen ze ging selecteren op rare dingen. Oke, dat haar nier naar een niet-roker moest, nou ja, die eis zou ik persoonlijk niet stellen maar goed het was haar nier dus kon me voorstellen dat ze wil dat die gaat naar iemand die goed voor zijn/haar lichaam zorgt of iets dergelijks. Maar toen dat van 'het moet wel iemand zijn die een baan heeft' , ik zat echt met grote ogen te kijken: wat nou als iemand te ziek is om te werken, wat nou als iemand fulltime mama is ofzo, weet ik veel? En toen 'haar hobby's zijn chatten en puzzelen', 'nee, aan zo iemand wil ik mijn nier niet geven'. Ik heb echt met open mond van verbazing zitten te kijken van hoe is het mógelijk. Haha, ik laat me makkelijk voor de gek houden...

4. elsemieke

Lid geworden:
    23 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het ook een geweldige promotiestunt geworden.
    En helemaal mooi natuurlijk dat volgens mij zo'n dertigduizend mensen zich mogelijk gaan aanmelden als donor.
    Wel vraag ik me af waarom de meeste mensen eerst "wakker geschud"moeten worden ze actie ondernemen.
    Zelf ben ik ook geregistreerd als donor!

5. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik heb de show niet gezien maar wel wat opgevangen over de ophef erover.

Ik vind het wel goed dat het zo onder de aandacht is gebracht, misschien wat shockerend voor sommigen maar over zo'n zaken mag je wel eens een trap onder je kont krijgen.

Over het donor zijn: in Belgïe ben je automatisch donor en moet je juist expliciet laten weten dat je daar bezwaar tegen hebt.
    Voor mij is het goed, ze mogen alles van me hebben.
    Alleen mijn lichaam afstaan aan de wetenschap doe ik liever niet, dan eindig je als proefkonijn bij de studenten geneeskunde en om dan een beetje gedissecteerd te worden :raised_hand: .

6. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik wist dat het wel een hoax zou zijn. Ik had alleen niet verwacht dat de 3 kandidaten wel echte mensen waren die op een donornier zaten te wachten.
    Op zich een goede stunt natuurlijk.

Zelf heb ik een donor formuliertje in mijn portomonnee zitten. Echter wel er op aangekruist dat ik niets af sta. Jammer genoeg kan je er niet op aangeven dat je ook niets wilt hebben.

7. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Je weet dat je op het moment wel dood bent he? :wink:

8. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Laat ik het hopen :grinning: .
    Maar ik weet ook hoe ze met die lijken omgaan (heb zelf ook genoeg dissecties gedaan, op dieren dan) en no thank you, heb ik echt liever niet.
    Met een orgaan afstaan help je echt nog iemand.

9. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja? Je hebt meestal geen keus naar wie die gaat he... dus kan net zo goed naar iemand toe gaan die met dat orgaan niet veel doet en geen goed leven lijdt he..

Iemand die bijvoorbeeld na het krijgen van orgaan weer doorgaat met ongezond leven etc.

Als ik criteria kon en mocht stellen aan wie mijn orgaan zou krijgen, dan zou ik het nog wel overwegen (als ik niet ook andere redenen zou hebben).

10. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen heeft recht op leven, vind ik ! Maakt me niet uit wie,
    of het nou een kind is, of een alcohol verslaafde ..
    Als ik dood ben en ze hebben mijn nier nodig,
    het mag van mij. Zolang ik maar netjes in mijn graf kom.
    ( En als ze het niet goed gebruiken, dat moeten ze zelf weten.. )

11. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    En bijvoorbeeld Dutroux? ofzo. Ook die?

12. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb eigenlijk nog niets ingevuld over orgaan donatie.
    Op het moment neig ik naar het niet doneren, alleen aan vrienden of familie (als die keuze mogelijk is).
    En de keuze dat je je organen niet wilt afstaan aan iemand die rookt, daar kan ik volledig inkomen. Als iemand al mijn organen krijgt dan vind ik dat het niet iemand moet zijn die ondertussen andere organen aan het mollen is. Het klinkt hard, maar wat mij betreft verdienen die het dan niet.

13. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik ben nog geen donor maar ik denk wel dat ik het ga doen over 5 jaar.

14. Sheila

Lid geworden:
    18 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    ben het helemaal met jou eens zaza, een vriendin van me doet ook van die dingen en ze zegt dat er gewoon wordt gespeeld met delen van iemands lichaam daar.
    Dan denk ik ook laat maar :wink:

Maar donor zijn is een heel goed iets!

15. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Idd Sheila, vaak wordt er niet bepaald netjes omgegaan met die lijken (en ja je bent dood maar dan nog).

Mijn organen mogen ze gebruiken voor een ander, wat die dan doet met z'n leven moet hij/zij zelf weten. Voor mij is het genoeg dat ik dan gewoon iemand een 2de kans heb gegeven.
    Met het huidige tekort aan donororganen krijg je trouwens niet zomaar een orgaan, dus zo slecht zal dat orgaan dan ook niet terechtkomen.

Moest het ooit voorvallen dat een familielid ooit bij leven een nier bv nodig zou hebben, dan zou ik ook bereid zijn om een nier te geven (met 1 nier kan je ook verder).

Daarbij, ik ben van plan om minstens 80 jaar oud te worden, tegen die tijd gaan ze mijn versleten organen echt niet meer willen :grinning: .
    Het is gewoon het idee dat telt.

16. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Eigenlijk.. ik denk dat ik het net als mijn moeder ga doen, familie mag beslissen wat er gebeurd.. ik ben dan toch dood :eyes:

17. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat gevoel van dat een roker of een crimineel mijn organen niet mag, nee, dat heb ik niet.

Voor mij is elk leven even waardevol. Niet elke levensinvulling is even waardevol, maar om daarover te oordelen hebben we ons rechtssysteem. Maar het leven op zich is (wat mij betreft) altijd even waardevol. En een medische behandeling zoals orgaantransplantatie gaat over het leven op zich, niet over levensinvulling. Wie ben ik om te oordelen over de levensinvulling van een ander? En waar leg je de grens? Oke, Dutroux mag je orgaan niet, maar... iemand die eenmalig een winkeldiefstal heeft gepleegd toen die 15 was? Iemand die belastingfraude heeft gepleegd? Iemand die zijn auto wel eens heeft geparkeerd zonder een kaartje te kopen? Waar zou je voor jouw gevoel de grens willen leggen?

Tuurlijk zou ik liever zien dat een lief schattig meisje van 5 jaar oud mijn orgaan krijgt dan een criminele drugsverslaafde van 65 die de helft van zijn leven in de gevangenis heeft doorgebracht. Maar als het puntje bij paaltje komt, heb ik nog liever dat mijn organen naar die tweede persoon gaan dan naar helemaal niemand.

En wat betreft dat roken, oke, dat is aanwijsbaar, als je rookt geef je kennelijk minder om je gezondheid. Maar hoeveel glazen alcohol per week vind je nog acceptabel? En moet iemand ook minimaal 3 keer per week een uur sporten, of is 1 keer per week een middag wandelen ook genoeg bewijs dat ze voor hun lichaam zorgen? En twee keer per jaar gaan parachutespringen, is dat wellicht ook een voorbeeld van roekeloos gedrag van iemand die kennelijk niets om zijn leven geeft? Er zijn veel manieren om goed voor je lichaam te zorgen, en ook veel manieren om te 'zondigen'. Ik kan natuurlijk niet met zekerheid weten hoe het bij anderen zit, maar mij lijkt niet dat er iemand is die nog nóoit in zijn hele leven iets gedaan heeft wat mogelijkerwijs zijn of haar gezondheid op een of andere manier zou kunnen schaden. En ik vind dus niet dat ik mag beoordelen op welke manier anderen van hun lichaam moeten houden of ervoor zorgen. Waar het puur gaat om het slagen van de operatie zijn het de artsen die dat beoordelen: iemand die nog steeds alcoholist is zal geen nieuwe lever krijgen. Maar daarbuiten? Mag een roker geen nieuwe nier? Mag een parachutespringende hartpatient (aj, lijkt me geen goeie combi :wink: ) geen nieuw hart? Nee, dat vind ik echt je reinste nonsens. Een roker zorgt minder goed voor zijn longen maar kom op zeg, wij niet-rokers zijn toch ook allemaal geen heiligen :confused: ...

Als je zegt ik ben geen orgaandonor want sommige mensen verdienen geen orgaan, dan straf je daar in feite de goede mensen mee! Want laten we wel wezen, er zijn nog altijd meer aardige mensen dan Dutrouxs :wink: . Dus de kans is groter dat je orgaan bij iemand terecht komt die wél zorgvuldig met zijn/haar leven omspringt!

18. DeNatuur.NL

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk kan je een hoop vragen stellen wat wel en niet etc. Maar dan is het lijkt me toch belangrijk dat een orgaan donor daar een keuze in kan maken waar zijn/haar organen terecht komen.

Als ik orgaandonor zou zijn, dan zou ik niet willen dat iemand mijn organen krijgt als die een slecht leven lijdt. Voor mij is het dan belangrijk dat zo iemand zeker niet rookt en drinkt (sociaal drinken.. dus heel af en toe een biertje op een familiebijeenkomst enzo is dan niet zo erg.. geen sterke dranken). En gaat voor een gezond dieet.

Je doet het namelijk om iemand te redden en een leven te gunnen en niet om iemands slechte levensstijl eventjes wat te verlengen lijkt me. En ik zou ook niet vinden dat iemand van 60+ ofzo een orgaan krijgt (voor levensverlenging), terwijl jongere mensen het harder nodig zoudne hebben.

Iig wil ik zeggen dat juist omdat je je orgaan wilt afstaan toch wel een bewuste keuze maakt.. dan lijkt me dat je de gevolgen van die keuze wel een goede plek wilt geven en de keuze een goede te laten zijn. Daarom vind ik op zijn minst dat mensen criteria moeten kunnen stellen wanneer ze willen.

De kans is denk groot dat je juist iemand een orgaan geeft die niet echt super met haar/zijn leven omgaat. :wink:

19. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Bedoel je hier mee dat iemand die een orgaan nodig heeft, het eigenlijk zelf gezocht heeft?
    In het geval van levercirrose tgv overmatig drankgebruik of longkanker tgv kettingroken kun je dat eventueel nog zeggen (en dan nog), maar voor een nier- of hartpatient geld dit toch vaak niet.

Volgens mij zijn niertransplantaties het meest voorkomend. En in het geval van nieren kan je zo gezond leven als je wil, dan nog kunnen die in staking gaan en dan sta je daar.

Nog een vraagje: wie geeft hier bloed?
    En als je bloed geeft maakt het dan ook uit wie het krijgt (bv een jongeman die een verkeersongeval heeft gehad en veel bloed verliest, het ongeluk is echter wel het gevolg van te snel en te roekeloos rijden: wel of niet bloed krijgen?)

En nog een vraag: vinden jullie dat donoren voorrang mogen krijgen als ze zelf een orgaan nodig hebben of omgekeerd, vinden jullie dat iemand die zelf geen donor wil zijn dan ook maar geen organen moet krijgen, moest het nodig zijn?

Deel Deze Pagina