De aanschaf van een knaagdier, punten om bij stil te staan.

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Marcha, 15 apr 2003.

1. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien loop je zelf al een tijdje met het idee rond om een knaagdiertje aan te schaffen. Dat is natuurlijk hartstikke leuk, maar bedenkt je wel dat er aantal dingen zijn die je van tevoren goed moet overwegen.

- Bedenk je ten eerste goed wat je van een dier verwacht. Ben je op zoek naar een knaagdier dat het fijn vind om geknuffeld te worden of heb je liever een diertje dat wat meer op zichzelf is? Zoek dit van tevoren dan ook goed uit, het komt helaas vaak voor dat bepaalde dieren de stempel ‘’saai’’ of zelfs ‘’vals’’ krijgen opgedrukt omdat ze niet aan de verwachtingen van mensen voldoen. Realiseer je tevens ook dat een hoop knaagdieren nacht- of schemerdieren zijn. Dit wil zeggen dat deze dieren overdag slapen en tegen de schemer of zelfs pas tegen de nacht wakker worden. Verzamel voor de aanschaf van een huisdier dan ook voldoende informatie over het betreffende dier zodat je niet voor verassingen komt te staan.

- Veel knaagdieren leven van nature liever in groepen of kolonies. Wanneer dit het geval is dan is een dergelijk knaagdier simpelweg niet solitair te houden. Wanneer je dit wel zou doen dan wordt het dier erg eenzaam en ongelukkig. Tevens zijn er aanwijzingen dat een knaagdier dat solitair gehouden wordt eerder ziek zou worden omdat deze een verlaagd afweersysteem zou hebben. Besef je dus goed dat je waarschijnlijk direct 2 dieren zal moeten aanschaffen. Wanneer je toch de voorkeur hebt aan een enkel dier, zoek dan van tevoren uit welk dier wel solitair te houden is. (voorbeeld: een hamster is solitair te houden)

- Zoals bij alle dieren zijn ook knaagdieren volledig afhankelijk van mensen. Bedenk je van te voren dat ze iedere dag gevoerd moeten worden. Uiteraard moet een knaagdier altijd over vers water beschikken. Daarnaast dient de kooi minimaal 1 keer in de week verschoont te worden. Dit is niet iets om te verwaarlozen, bij (bijvoorbeeld) ratten kan het laten vervuilen van de kooi zelfs luchtwegen problemen opleveren. Vooral wanneer het knaagdiertje door een kind verzorgd dient te worden is dit iets om toezicht op te houden. Veel kinderen vinden een huisdiertje leuk, maar helaas is het dier na een tijdje een stuk minder interessant geworden. Bedenk je dan ook of je er zeker van bent dat je kind de verantwoording aankan, anders zal de verantwoording uiteindelijk toch op de ouder terechtkomen.

- Ook knaagdieren worden wel eens ziek, in dit geval is een bezoek aan de dierenarts geen overbodige luxe. Wanneer je een knaagdier hebt aangeschaft dien je er ook voor te zorgen wanneer hij/zij ziek is. Bedenk je dan ook van tevoren of je dit er voor over hebt, ook dierenartsrekeningen voor knaagdieren kunnen hoog oplopen.

- Ten slotte is het van belang dat je je toekomstige huisdier op de juiste plaats aanschaft. Denk bijvoorbeeld eerst aan een opvang, deze diertjes zijn allemaal opzoek naar een goed baasje. Daarnaast zijn er ook een hoop knaagdierfokkers die gezonde en leuke knaagdiertjes hebben. Adressen van een knaagdierenopvang of fokker bij jou in de buurt zijn op het internet makkelijk op te zoeken. Schaf bij voorkeur geen knaagdieren aan die afkomstig zijn van een dierenwinkel. Deze dieren worden daar vaak in slechte omstandigheden gehouden en er is helaas nog steeds veel sprake van doorgefokte dieren afkomstig van broodfokkers. Maar natuurlijk zijn er uitzonderingen, niet alle dierenwinkels handelen op deze wijze. Let bij de aanschaf van een knaagdier uit de dierenwinkel in ieder geval op de omstandigheden waarin hij wordt gehouden: het dier moet in een schoon verblijf gehouden worden,dient altijd beschikking te hebben over schoon water, dient voer te krijgen wat voor dit dier bestemd is en dient levendig en vooral niet schuw te zijn. Let daarnaast altijd op de vacht en de ogen van het dier, deze geven veel prijs over de gezondheid van het dier. De ogen horen helder te zijn en de vacht dient te glanzen. (troebele ogen en een doffe vacht wijst op een gezondheidstoestand die niet helemaal in orde is)

Ter extra informatie staan hieronder de gemiddelde levensverwachtingen van de bekendste knaagdieren opgesomd:

Gemiddelde leeftijden:

- Goudhamster 2-3 jaar (3 tot 3,5 is relatief veel voorkomend)
    - Russische dwerghamster 1,5-3 jaar
    - rat 2-3 jaar
    - muis 1,5-2 jaar ( 3 jaar is tevens goed mogelijk)
    - cavia 5-8 jaar
    - konijn 5-8 jaar (10 jaar is redelijk vaak voorgekomen)
    - degoe 5-8 jaar
    - gerbil 3-4 jaar
    - chinchilla 10-15 jaar (20 jaar is ook voorgekomen)

2. Manon

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ben het helemaal met je eens!

Wat jij schreef vergeten een heleboel mensen voordat ze een dier aanschaffen. Ik merk ook vaak dat mensen dieren aanschaffen voor kindlief (zelf van 2 jaar!!) en het vervolgens weer afstaan omdat kindlief er niet naar om kijkt. Ik heb het idee dat mensen (sommige) dieren impulsief aanschaffen en zodra het teveel geld gaat kosten (denk aan ziektes etc.) er weer vanaf willen. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat mensen eerst eens naar een dierenasiel gaan/opvang etc. er zijn zoveel dieren die daar op een nieuw baasje zitten te wachten. en denk dan niet dat het alleen honden en katten betreft, maar ook hamsters, cavia's en konijnen (zie link verwijderd, kijk voor deze URL in de link sectie)

3. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas komen er nog steeds te veel mensen er na een tijd achter dat het dier of niks voor hun is, of te duur etc.... Vergeet daarom nooit:

Bezint eer ge begint

Verzamel voor het aanschaffen van een huisdier altijd genoeg informatie zodat je in ieder geval nooit voor verassingen komt te staan.

4. charlotte

Lid geworden:
    24 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Toppie dat je dit hier neerzet! Ik erger me altijd helemaal dood aan mensen die bijvoorbeeld een konijn aanschaffen omdat-ie-zo-lief-eruit-ziet of voor hun kindereen :eyes: Meestal komen ze moederziel alleen in een miniscuul hok en hebben die mensen er de ballen verstand van!!! Bah :pensive: :pensive: :pensive: Ook niet te geloven dat de meeste konijnen in Nederland de leeftijd van 2 nog niet eens halen :eyes: terwijl ze een jaar of 10 kunnen worden! Allemaal onwetendheid.... :cry:

5. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ontwetendheid is in dit geval ook meteen luiheid :angry: Als mensen voor het aanschaffen van een dier eens wat informatie zouden doorspitten dan zouden ze al een heel eind opweg zijn... :pensive:

6. Edith

Lid geworden:
    7 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0

Tja helaas gebeurt dit maar al te vaak, mensen gaan naar een dierenwinkel doen een impuls aankoop ze krijgen te weinig goede informatie mee over het dier ( laat staan het sexen van de dieren dat ze niet kunnen). Ik werk zelf in een knaagdierenopvang "Het Knagertje" in den haag. door dit gedrag van mensen, krijgen wij dagelijks dieren aangeboden door Dieren Ambulance De Wijs : Konijnen, Ratten, Hamsters, ChinChilla's Degoe's, Cavia's.
    Die op straat zijn gedump of dieren die achter blijven in een leeg staand huis. dit is echt te gek voor woorden
    Momenteel hebben wij in de opvang :
    7 cavia's
    40 gerbil's
    21 muizen
    12 degoe's
    8 ratten
    55 konijnen
    18 Hamsters

Dit zijn 161 dieren waarvan het grootste gedeelte op straat wordt aangetroffen. Dit is toch gewoon absuurt, dit omdat mensen niet goed na denken voor dat ze een knaagdier aanschaffen en al zeker te weinig informatie bevatten over bepaalde diersoorten waarvan ze niet weten hoelang een diertje kan leven welke verzorging ze krijgen en wat de kosten zijn voor het aanschaf van het voer, bodembedekking en dierenarts kosten.

Dus lieve mensen Denk eerst goed na en wees vooral niet terug houdend over het navragen van verzorging van een konijn en knaagdier dit bespaart u en het dier heel veel leed.

7. Hangoor

Lid geworden:
    12 jan 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Perfecte topic

Hallo, een perfecte topic! Ik heb voor de mensen die uiteindelijk beslissen een diertje te nemen een paar tips (voor konijnen). Ik hoop dat ik met deze tips voorkom dat vooral jonge diertjes lijden voor niets!

klik op de link hieronder voor de verzorgingstips

Voor link kijk in onderschrift

Succes met de aanschaf!

8. Sabrina

Lid geworden:
    11 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik merk steeds vaker dat mensen éérst het dier kopen en dan vervolgens informatie gaan zoeken...
    Dat vind ik niet kloppen!

Niet voor het dier maar ook niet voor het baasje... Stel dat je naderhand een fout hok heb gekocht, verkeerd eten hebt gegeven, het helemaal geen 'leuk' dier is voor die persoon, het dier al ziek was toen hij/zij hem kocht..

Het is echt niet moeilijk om even wat informatie op te zoeken. Gewoon de basisinformatie...

9. Mookey

Lid geworden:
    20 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    maar even voor de duidelijkheid: een konijn is geen knaagdier hoor.

Groetjes Mascha
    Moppie
    Tante Floor, Flappie, otje, Shuwi
    Kira. Fizzgig, Izrina, Mookey, Zorro
    Freddy, Curtis, Boober, Gobo, Mogwai
    Scrambler, Wicked en Rumpus

10. Idril Alcarin

Lid geworden:
    16 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien is het handiger om er "knagers" van te maken, ipv knaagdieren? :bulb:

11. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen weet hier heus wel dat een konijn geen knaagdier is :wink: Bij het schrijven van teksten (zoals bovenstaand bv.) is het af en toe wel eens vervelend om continu knaagdieren en konijnen te moeten schrijven, soms ontgaat het mij of de andere gewoonweg :wink: Hierop het forum is het inmiddels wel bekend dat een konijn geen knaagdier is en ik zie eerlijk gezegt het probleem ook niet zo om het gewoon zo te laten staan :wink:

Bij de subfora's knaagdieren staat overigens ook duidelijk als titel Knaagdieren en Konijnen ik denk dus dat het zo voor iedereen wel duidelijk moet zijn :wink: Verder svp ontopic blijven :warning:

12. reizele

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: De aanschaf van een knaagdier, punten om bij stil te sta

Wat goed dat je dit een keer aankaart. =D> Dit is ook de reden dat ik nooit mijn dieren wegdoe zonder een koopcontract. Contactverlies heb je eigenlijk nooit op die manier. Je adres ligt altijd nog wel ergens in huis. Als mensen er niet meer voor kunnen zorgen, dan wil ik gewoon graag mijn dieren terug hebben. Dat is niet altijd praktisch, maar ik heb liever een kooitje meer staan (zoals ik nu heb moeten doen omdat een kerel niet meer in de groep past, mss wel blijvend??) dan dat mijn dieren in de opvang terecht komen. Ik weet niet of het mag, maar ik heb een -knip- , waar ik nog heel graag een baasje of vrouwtje voor zou willen hebben, mag ik dat hier zo neerzetten? Als het niet goed is, dan haal je het maar per omgaande weg.

13. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Voor zo'n oproep hebben we het vraag- en aanbod gedeelte, onderaan de site :wink:

14. reizele

Lid geworden:
    28 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je wel. De advertentie is al naar jullie onderweg.

15. Hieleein

Lid geworden:
    18 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Men moet er inderdaad eerst over nadenken eer men een konijn koopt!
    Ik ga morgen een 2e konijntje bij halen bij mensen die het niet meer wouden, omdat hun kinderen er niet meer naar omkijken. :angry: Als ik het niet ging halen werd het vandaag geslacht! :angry:
    Hoe kunnen mensen dit doen, zelfs àls ik mijn konijn(en) weg zou doen, zou ik eerst vragen of iemand die wil enz o nee, dan naar het asiel!
    Maar ik zou ze nooit weg, NOOIT!

Mijn mama was onmiddellijk akkoord dat we dat konijn gingen halen! 't is een zwart mmannetje! :heart_eyes:

16. suuussje

Lid geworden:
    13 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Haai, ik wil eventjes zeggen dat cavia's dood kunnen gaan van de eenzaamheid.
    Ik heb dit a 2 keer gezien bij vriendinnen van mij en als ze alleen zijn en dan ook nog te weinig aandacht krijgen dat ze daar dus zelfs dood aan gaan. Ik vind het echt onwijs zielig dus ik hoop dat mensen nou eens inzien dat die beestjes ook sociale behoeften hebben! Ik vind het eigenlijk gewoon dierenmishandeling.

17. MinniiMouse

Lid geworden:
    16 nov 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    x

HiieJ -

Ik zit met dezelfde situatie.
    Ik wil dolgraag een albinomuisje, zo'n mooie volledig witte liefst.
    Vroeger, wanneer ik een diertje kreeg deed ik de eerste weken extra hard mijn best. Na die weken was ik het beu en liet ik m'n mama er voor op draaien en daarom moet ik eerst heel goed nadenken vooraleer ik mij een muis ga aanschaffen. Nu heb ik ondertussen al 3 jaar geen huisdier meer gehad en nu ben ik natuurlijk ook ouder en verantwoordelijker geworden dus ik denk, nee ik weet dat ik er helemaal klaar voor ben om een muis in huis te nemen. Ik ben nu heel veel informatie aan het opzoeken zodat ik al heel veel weet wanneer ik het dier in huis heb.
    Voorlopig krijg ik nog geen muisje, want we zitten hier in verhuis.
    We gaan in April ergens anders wonen en daarom mag het nu nog niet. Dat begrijp ik wel volkomen, maar er is nog een kans dat het er nooit van komt, m'n mama moet nog nadenken. Ik hoop dat ze gaat inzien dat ik verandert ben en dat ik wel kan zorgen voor zo'n diertje. Laten we hopen.

x kuZ*

18. Jokie1973

Lid geworden:
    3 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, wij hebben nu dus sinds kort een piepklein wit muisje. Omdat mijn dochter er graag een wilde hebben en ik zelf ook als kind muizen heb gehad, heb ik gezegd dat ze er een mocht uitzoeken. Krijg ik van zo'n muts te horen dat je muizen nooit alleen mag zetten!! Die van mij zijn altijd alleen geweest en ik heb nooit gemerkt dat ze iets tekort kwamen daardoor. Dus wij hebben 1 muisje...maar toch valt het tegen. Ik weet uit ervaring dat de verzorging van zo'n beetsje best meevalt...iedere dag schoon water en vers voer en 2 keer in de week een schoon kooitje (nu zeg ik tje, maar het is een flinke kooi voor zo'n frutje) En natuurlijk op zijn tijd ff uit de kooi. Maar wat ik even vergeten was is dat ik met de katten, het konijn, de kanarie en de goudvis erbij, wel ruim een uur bezig ben, want als ik een dier een schone kooi/kom/bak geef, dan moet de rest natuurlijk ook!!! Dus idd. denk goed na voor je aan een beest begint, want al zijn ze nog zo klein...ze vragen net zoveel verzorging en/of aandacht als ieder ander dier.
    Maar ik wil die kleine witte scheet voor geen goud meer kwijt hoor :wink:

19. aphro_ruled

Lid geworden:
    3 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0

Muisjes zijn echt wel groepsdieren hoor (kijk naar de wilde variant van onze tamme muizen, namelijk de huismuis) en horen dus niet allen te worden gehouden. Hier zitten zowel de mannen als de vrouwen elks met soortgenootjes in hun bak zonder ruzie te maken. Ik vind dat je je muisje dus echt wel iets tekort doet.

Dat muisje heeft misschien een paar uurtjes (in het beste geval) aandacht van een mens (wat dan nog geen muis is) en verder zit het alleen. Dus niet samen in het radje lopen, elkaar wassen, samen een holletje bouwen, samen slapen,...

Bovendien maken 2 muisjes niet veel meer vuil als eentje, ze kunnen best samen in een kooi die ook voor 1 muisje groot genoeg is, en ze worden zeker niet minder tam als je er twee neemt (daar moet je het dus allemaal niet om laten)

20. Jokie1973

Lid geworden:
    3 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien heb je toch wel gelijk...ik was altijd met mijn witte muizen in de weer en nam ze overal mee naar toe. Mijn dochter is er iets anders in. Die vind een half uur per dag het muisje uit zijn kooi meer dan genoeg, waarna ik me dan uit schuldgevoel weer gek genoeg laat maken om het beestje om de haverklap ff vrij te laten en met hem te spelen. Toen ik het las dacht ik zelf ook dat ie wel heel alleen is. Ik ga morgen even kijken of ik een huisgenootje voor hem kan vinden, want ik zag toevallig gisteren nog dat ze weer vollop jonge muisjes hadden. Misschien een leuk bruin muisje erbij. En idd. de kooi zal er niet veel viezer van worden en water en voer maakt ook niet uit.

Groetjes

Laden...

Deel Deze Pagina