dagelijkse verzorging

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door appelsientje, 9 sep 2007.

1. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou, niet zozeer een 'speciale' dierenarts, maar wel naar een goede dierenarts die genoeg over konijnen weet. Helaas weet je dat vaak niet vantevoren, maar moet je een beetje rondbellen.

Alle dierenartsen leren wel wat over konijnen in hun opleiding, maar de meeste dierenartsen zien in de praktijk toch vooral honden en katten. Konijnen zitten echt heel anders in elkaar dan een hond of kat en het is belangrijk dat je dierenarts precies weet hoe en wat.

Vaak kun je met wat rondbellen een heel eind komen. Als je belt en vraagt hoeveel het kost om je konijn te laten inenten, en de dierenarts reageert met 'Goh, ik wist niet dat konijnen ingeënt moeten worden', dan zou ik nog even verder kijken. Of als je informeert naar de castratie van een konijn en de dierenarts zegt dat je konijn nuchter moet zijn (wat bij honden en katten inderdaad zo is, maar bij konijnen absoluut niet, een konijn mag NOOIT vasten) dan kun je ook beter op zoek naar een andere dierenarts. En op internet staat ergens eens lijst met konijnkundige dierenartsen, is geen speciaal keurmerk ofzo, maar gewoon gebaseerd op de ervaringen van konijneneigenaren.

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is iig wel heel handig om van te voren uit te zoeken welke DA bij jou in de buurt veel van konijnen wet. Wanneer je dan een spoedgeval hebt hoef je niet op het laatste moment nog een DA te vinden.

Ik zat bijvoorbeeld zelf ook bij een hele goede DA, alleen vond ik dat ze qua konijnenkennis te beperkt is. Dus ben ik verder gaan zoeken en zo ben ik terecht gekomen bij de kliniek die Kismo al meerdere malen goed geholpen heeft.

3. moppiz

Lid geworden:
    19 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    even een vraagje :back: tussendoor.ik geef mijn konijn niet elke
    dag groente,maar om de dag.als ik haar elke dag groente
    geef,komt ze alleen maar aan de dunne.als ik haar maar een
    paar keer per week een beetje groente en fruit geef,heeft ze
    daar geen last van.is het zo erg voor de darmen dan,als ik haar
    om de dag groente en fruit geef?want mij valt op aan mijn
    konijn dat als ik haar elke dag groente en fruit geef,ze vaker
    last heeft van haar darmen,dan wanneer ik haar maar af en
    toe wat geef.

4. appelsientje

Lid geworden:
    26 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    moeten ze in de winter ook loslopen

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe bedoel je? Het hok uitkomen?

Ja, de konijnen moeten iedere dag even lekker een paar uurtjes de benen strekken. Let alleen wel op dat je ze in de winter niet buiten laat rennen als je de konijnen binnen gehuisvest hebt, in verband met het grote temperatuur verschil.

6. Jippia

Lid geworden:
    13 aug 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    De dagelijkse verzorging van al mijn knagers (4 caafs + 1 konijn) bestaat uit:
    's morgens korrels (ca twee tot drie eetlepels per dier) + flinke pluk hooi + water als dat op is + een blaadje witlof of iets anders.
    's Avonds bij thuiskomst mag het konijn uit zijn kooi. Hij kan er zelf in- en uitspringen. Dan krijgen ze hun avondmaaltijd: groente en fruit. De cavia's krijgen per duo ongeveer 50 gram voedsel dat rijk is aan vitamine C, zoals paprika, broccoli, boerenkool en peterselie, 50 gram bladgroente, bijvoorbeeld andijvie, witlof en sla, 50 gram wortel of rode biet en 50 gram fruit, bijvoorbeeld appel, peer of pruim.
    Het konijn krijgt ongeveer hetzelfde, maar dan 20 gram, dus 20 gram appel of ander fruit, 20 gram wortel, 20 gram andijvie of sla (1 blaadje), 20 gram witlof en 20 gram broccoli of boerenkool. Venkelgroen en dille lust hij ook. Die krijgen ze als ik wat over houd. Ze krijgen een nieuwe pluk hooi en water als dat op is.
    's Avonds om half elf krijgen ze allemaal een paar kleine stukjes brood, want daarmee krijg ik het konijn weer terug in zijn kooi (hij springt in zijn kooi omdat hij weet dat hij dan brood krijgt). Voor ik naar bed ga controleer ik nogmaals water, hooi en caviavoer en vul het zonodig aan. Water, hooi en caviakorrels worden telkens aangevuld als ze op zijn. Als ik 's middags thuis ben, krijgen ze een knabbeltje, bijvoorbeeld van Best for your friend (bij Super de Boer, Edah en Jumbo).

Ik heb twee aparte bakken: eentje van cement, voor de korrels, en geglazuurde voor het groenvoer. In Apeldoorn bestelden we wel eens lagagne bij een pizzakoerier en die kwam in een rode, geglazuurde ovenschaal. We hebben er drie van, één voor elke kooi. Werkt perfect en is goed schoon te maken.

Eten en drinken is eigenlijk de enige verzorging die dagelijks plaatsvindt wat het konijn betreft. Kooi schoonmaken gebeurt één keer in de week. Drie cavia's moeten regelmatig gekamd worden, dus dat doe ik dan ook. Jaap de sheltie heeft een stoer, halflang kapsel, zodat hij zijn haar niet telkens onderplast. De tessels knip ik hooguit bij een zeer warme zomer als het in huis ook heel warm wordt (dat was in onze flat wel het geval). Ik kam er babyolie doorheen, zodat het wat minder klit en minder kans heeft om te vervilten.

De groenten- en fruitmengsels zijn met zorg samengsteld zodat ze zoveel mogelijk alle voedingsstoffen binnenkrijgen en niet kieskeurig worden, al hebben ze zeker voorkeuren.
    Voor de gevoelige konijnenmaag is het ook goed om aan verschillende soorten groenvoer gewend te zijn. Hij vindt het heerlijk. De ene keer begint hij eerst aan zijn stukje appel, de volgende keer aan zijn blaadje sla. Bij de fokker kreeg hij dat allemaal niet, maar ik heb hem er vanaf het begin al aan gewend en hij doet het er prima op.

Mirjam

Laden...

Deel Deze Pagina