chinchilla's

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door miet, 8 mei 2006.

1. miet

Lid geworden:
    7 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi allemaal
    ik wil graag chinchilla's houden maar
    1.hoeveel kost zo'n dier
    2.waar kun je het halen
    3. hoe moet je het verzorgen(eten,drinken,verversen,...)
    4.alles wat je erover weet mag je vertellen.

groetejs Miet :wave:
    probeer zoveel mogelijk vragen op te lossen!!! :ok:

ik hou heel veel van dieren dus je moet niet vragen of het diertje wel genoeg liefdee zal krijgen.

P.S.ikheb nog 1vraagje in mijn kamer is het meestal warm is dat een probleem voor die chinchilla's :back: :back:

2. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je op dit forum zoekt naar "chinchilla" kun je heel veel info vinden over deze dieren.

3. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Zeg ga eens googelen! Ik zal hier een heel verhaal schrijven, maar je mag zelf ook wel eens wat zoeken.

1. Ja chins moeten rond de 18/20 graden zijn, boven de 30 is gemakkelijk fataal.
    2. Zo'n dier 50 (voor een standaart) tot 250 euro, voor een black homo of een mooie pink white. Je moet ze wel minstens per twee houden (als je geen jongen wilt twee wijfjes want mannetjes vechten.)
    3. Niet in een dw! Bij een serieuse hobbyfokker of een opvang.
    4. De kooi moet eens in de week uitgekuist worden en als hij erg groot is eens in de twee weken. Water moet regelmatig in een drinkfles ververst worden en samen met goed kwaliteit kruidenhooi constant ter beschikking zijn. Voor twee dieren een handje biksjes met ertussen evt. wat algemeen knagervoer of caviavoer. Als snoepje zijn lofty's van vitakraft erg gezond maar verander de aangeraade hoeveelheid 1 tot 3 eetlepels maar in 1 tot 3 stuks.
    5. De kooi moet ong 80 cm tot 1 m op 50 cm tot 70 cm zijn. De hoogte, zo hoog mogelijk met zitplekjes. Plastiek in of aan de kooi is uit den boze. Chins kunnen tam worden, sommige worden dit echter nooit.

Ik heb ervaring met chins, je mag me altijd pm'en.

Freyja

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Er is hier op het forum inderdaad al een hele hoop over chins gepost, met de zoekfunctie moet je aan heel wat bruikbare info kunnen komen :wink: Denk eerst goed na voordat je aan chins begint. Het zijn nu eenmaal aparte dieren met een ''gebruiksaanwijzing'', verdiep je er goed in en je komt er vanzelf achter of ze bij je passen :wink: Een chinchilla is nu eenmaal geen konijn of rat, als je een dier verwacht met een zelfde soort karakter dan zul je waarschijnlijk spijt krijgen van je beslissing. (zoals helaas vele mensen :eyes: ) Om maar even antwoord te geven op je vragen:

1: Op marktplaats kun je er gratis halen, in DW's vragen ze vaak rond de 50 euro voor een standaard kleur. De prijzen varieeren enorm, bepaalde kleurslagen zijn ontzettend duur.

2: Ik zou je iig afraden om je chins uit een DW te halen. De knaagdierenopvang zit over het algemeen vol met chins die een goed huisje zoeken. Ook op marktplaats is er heel wat te vinden. Wil je toch graag jonge chins ga dan naar goede fokker.

3: Als je echt aan chins wilt beginnen zou ik je hier eerst maar eens in verdiepen :wink: Chins dienen speciaal chinvoer te krijgen, dagelijks een zandbadje te krijgen en uiteraard gewoon altijd vers water tot hun beschikking te hebben. Op het forum valt met de zoekfuntie heel veel meer info te vinden.

4: Ik heb zelf de ervaring dat chins zich beter voelen in een koelere omgeving. Wanneer het ergens 30 graden is liggen ze wel degelijk op apen-gapen. Een temp. tussen de +- 15 en 20 graden is ideaal.

5. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    dat mannetjes vechten is echt absolute onzin! :confused: weet niet hoe je aan die informatie komt maar dat klopt dus niet.

6. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Is niet altijd zo maar m'n vriendin, een hobbyfokter heeft ervaren dat mannetjes vlugger zullen vechten als vrouwtjes. Dit hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
    Maar het het is dus geen absolute onzin! :wink: En het klopt dus in dit geval wel het wel. Ik weet het niet want ik heb tot nu toe alleen koppels gehouden.

7. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    elk geslacht kan vechten. jij typt het alsof het absoluut niet kan 2 mannetjes samenhouden. maar dat gaat prima hoor.
    maar er mogen geen vrouwtjes in de buurt zijn.

dat het misschien toevallig bij iemand wel is gebeurd kan gewoon toeval zijn

8. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    zo bedoelde ik het mss helemaal niet?!

9. marcella

Lid geworden:
    4 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    nou dan is dat blijkbaar niet duidelijk genoeg, maar het is niet zo handig om verkeerde informatie te geven :wink: er blijven misverstanden ontstaan over dat onderwerp.

10. Kiara hamster

Lid geworden:
    16 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Iedereen goed je knaag dieren verzorgen! =D> :see_no_evil: :yum:

edit Annemarie: graag wat minder smilies gebruiken ipv allemaal tegelijk

11. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Het aanbieden van dieren kan via PB en via vraag en aanbod onderaan deze pagina.

Ik ga dus wat knippen in dit topic...

12. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    owh ik bood het niet aan zei alleen dat wij ze ook nog wel in de opvang hebben zitten :pensive:

Laden...

Deel Deze Pagina