Cavia: Stuk tand afgebroken

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door TropicSmoothie, 2 apr 2009.

1. TropicSmoothie

TropicSmoothie
    Expand Collapse

Lid geworden:
    2 apr 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Dag lieve mensen van het Dierenforum, bij 1 van mijn cavias is een stuk tand afgebroken waardoor hij niet meer kan knagen. Ik geef mijn cavias elke dag een stuk peen, en merkte al gelijk op dat 1 van hun niet toehapte, omdat hij normaal de meest enthuasiaste is van het stel.

Door de peen te raspen lukt het hem wel om het op te eten, maar hoe moet het verder? Ik weet dat cavia tanden gewoon door blijven groeien, dus is het gewoon afwachten en hem nu makkelijk weg te kauwen voor geven? Enige tips over wat voor voer ik hem zou kunnen geven?

2. Trice

Trice
    Expand Collapse

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vriendin van mij had ook een caafje die regelmatig last had van een afgebroken tand. Het groeit wel weer aan. Wat betreft het voer, geef de peen inderdaad nog maar geraspt. Ik geloof dat het caafje van die vriendin geen moeite had met eten van hardvoer of hooi.

3. ~ellie~

~ellie~
    Expand Collapse
    Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hou de tandjes wel goed in de gaten. Niet alleen dat tandje groeit door, maar ook het tegenoverliggende tandje dat eigenlijk hoort af te slijten op het nu afgebroken tandje. Het kan zijn dat die nu te lang wordt of scheef afslijt. Als je merkt dat je caaf steeds meer moeite krijgt met eten zou ik zeker even naar de dierenarts gaan, misschien moet dan het overliggende tandje handmatig worden bijgeslepen totdat het andere tandje weer volgroeid is.

4. MissPiggie

MissPiggie
    Expand Collapse

Lid geworden:
    16 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Heeft hij verder geen moeite met het eten van brokjes of hooi, dan zou ik de worteltjes blijven raspen en voor de rest afwachten. Als de klachten erger worden zou ik even langs de dierenarts gaan.

5. CourtneyDiertje

CourtneyDiertje
    Expand Collapse

Lid geworden:
    23 jun 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het deel van her tandje wat over is te lang word, kan je bij de dierenarts langsgaan. Ik heb een keer op internet gekeken en er bestaat een soort tangetje dat het tandje een stukje af kan knippen. Of was dat bij konijnen? Nouja... Da's het enige dat ik weet.

6. Pluko1

Pluko1
    Expand Collapse

Lid geworden:
    6 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Gebitsproblemen.
    In de onder- en bovenkaak van een cavia zitten 2 snijtanden en 4 kiezen. Cavia tanden groeien doorlopend aan en slijten ook doorlopend af. Tenminste....als alles goed gaat. De snijtanden moeten tijdens het eten steeds schuin over elkaar snijden, waardoor ze goed scherp blijven en ook afslijten. Als de tanden verkeerd in de kaken staan of als een tegenoverliggende tand ontbreekt, kan dit afslijtingsproces niet of niet goed plaatsvinden. De tand kan dan tot een wanstaltige 'olifantstand' uitgroeien. De bek kan dan niet meer goed worden gesloten en de voedselopname wordt op den duur onmogelijk. We kunnen de tand afknippen, maar dit lost het probleem slechts tijdelijk op. Het knippen moet om de 4 tot 6 weken worden herhaald. Het eerste teken dat iets niet in orde is met de tanden, is dat de cavia zijn voer niet meer op eet en langzaam vermagert, terwijl het dier wel interesse toont voor het voedsel. Dit is altijd een reden om het gebit te controleren. Er bestaat ook een erfelijke vorm van deze afwijking waarbij de kaakstand verkeerd is. Dieren met deze afwijking moeten van de fokkerij worden uitgesloten.
    Let erop dat uw cavia goed kan blijven eten. Laat tanden niet zodanig groeien dat ze omkrullen en verwondingen in de bek kunnen veroorzaken. Voor het knippen van de tanden is altijd deskundige hulp nodig. Problemen met kiezen zijn vaak minder goed te verhelpen. Bij gebrek aan Vit. C worden cavia's lusteloos en zullen tanden en kiezen geel worden, los gaan zitten en uit vallen. Het is overigens een fabel dat tanden slijten van knaagstenen etc. Tanden en kiezen slijten door minstens 6 uur per dag hooi te eten. Hooi mag daarom NOOIT ontbreken.

Verkoudheid.
    Een gewone verkoudheid komt bij cavia's praktisch niet voor. Wel hebben de dieren soms luchtweginfecties (of longontsteking) waarbij altijd de hulp van de dierenarts nodig is.

Wormen.
    Cavia's die met producten uit het vrije veld worden gevoerd, lopen een klein risico om met wormen besmet te raken. Deze zijn niet altijd zichtbaar in de mest.
    Kenmerken van een wormbesmetting zijn een slijmerige mest met samen een doffe openstaande vacht. Raadpleeg in twijfelgevallen de dierenarts. Met een simpele wormkuur is het probleem vaak te verhelpen.

Kijk verder eens op http://www.kuufke.com en ga naar een speciale knaagdieren dierenarts met ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laden...

Deel Deze Pagina