Cavia: rare beweging met mond

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door stamper, 30 aug 2012.

1. stamper

stamper Dierenfanaat

Lid geworden:
    3 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste,

De vorige dagen merkte ik dat mijn twee caafjes af en toe een rare beweging maken met hun mond.
    Het lijkt of er iets blijft plakken en ze het precies terug los willen krijgen of een vieze smaak in de mond hebben.
    ze doen hevig hun mond open en dicht en je ziet ook duidelijk hun tongetje.
    Het duurt toch wel altijd een paar minuutjes voor het door is.
    Ik vind het heel moeilijk om juist te beschrijven wat ze doen met hun mond.
    ik heb het al bij beide caafjes opgemerkt deze week, maar ze hadden het wel op verschillende tijdstippen

Hopelijk weten jullie wat het is en wat ik eraan kan doen?
    Anders zal ik proberen om de volgende keer als ze het doen een filmpje te maken en dit dan te tonen.

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Als het niet uitsluitend gebeurt na het eten van plakkerige dingen (zoals witbrood, dat mogen ze niet hebben) dan denk ik dat ze haken op de kiezen hebben. Daar blijft het eten dan aan hangen en dat is inderdaad frustrerend. Het maakt het ook moeilijk om te kauwen, wat leidt tot darmproblemen en (op iets langere termijn) kan het ook leiden tot niet meer kunnen eten...

Mijn advies is om naar een DA te gaan die ervaring heeft met knaagdiergebitjes. Die zal eerst kijken of er inderdaad haken zitten en zo ja, een afspraak maken voor het kort slijpen van de kiezen onder narcose. Bij cavia's groeien alle tanden en kiezen nonstop door, dus is het heel belangrijk dat die goed op elkaar passen en dat er veel mee gekauwd wordt (hooi!).

3. stamper

stamper Dierenfanaat

Lid geworden:
    3 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok bedankt!

Laden...

Deel Deze Pagina