Cavia jongen voelen in buik zeug

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door buckie, 17 aug 2006.

1. buckie

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nu heb ik mijn zeug bij de beer gezet (4weken geleden), maar ik wist toen niet of ze bronstig was (ze zitten nu nog steeds samen)
    ik heb me ook laten vertellen, dat je na 4weken de jongen al kan voelen in de buik van de zeug, nu heb ik vandaag mn cavia opgepakt en ik voel niets speciaals, is ze nu niet zwanger?? of kan ik de jongne pas volgende week ofzow voelen?

dankuu

2. fly

fly

Lid geworden:
    29 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat je pas zeker kan zijn als de jongen er zijn :) is ze ook nniet verdikt ofzo??

3. buckie

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    niet da ik weet...

4. fly

fly

Lid geworden:
    29 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik denk dat je moet afwachten , hoe lang draagt een cavia ??

5. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Vanaf de 5de week beginnen de jongen te trappen, dus dan kan je ze voelen

6. cindy1980

Lid geworden:
    3 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je twijfelt over een zwangere cavia moet je haar zo veel mogelijk met rust laten, zeker niet oppakken.
    Als je haar toch op moet pakken, pak haar dan onder de voorpoten met je wijsviger en duim en onder haar kont.
    Wees voorzichtig met je overige drie vingers.

Ik neem aan dat je je caafje wel een beetje kent, is ze dikker geworden in de afgelopen twee weken?

Als ze tam is kan je heel voorzichtig aan haar buik voelen, eveneens zonder haar in een hoek te drijven, alles zonder dwang ;).
    Caafjes zijn vrij gevoelig en hebben makkelijk een miskraam, dit kan al snel van stress.

De jongen liggen vaak met hun lijfje tegen de baarmoeder aan en je zou ze moeten voelen als ze zwanger is.
    Als ze al ver heen is moet je op deze manier al lijfjes kunnen onderscheiden.
    Waar een dikke cavia zacht is, echt de buik dus, hoor je harde "bulten" te voelen.
    Het beste voel je het aan de zijkant, niet onder de buik gaan frommelen, ook dat is zeer bedreigend.

Succes met je eventuele jonge spul, niets is zo leuk als een nestje wollige bolletjes :D.

7. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Vanaf 6 a 7 weken kun je de jongen soms zelfs zien: als je gedurende 5 minuutjes stilletjes naar de buik blijft kijken zie je af en toe een bult 'voorbij zwemmen'. Als je dat ziet weet je zeker dat ze zwanger is! (en het is minder vervelend voor de moeder dan voelen, maar je moet er dus wel wat meer geduld voor hebben).

Naarmate de zwangerschap daarna nog verder vordert bewegen de ukkies uiteindelijk weer minder: als ze groter worden is er minder plek om veel te bewegen en in de laatste periode van de zwangerschap zul je de kleintjes dus minder zien bewegen in de buik. Dus dat is normaal (toen ik dit zelf ooit bij mijn caaf constateerde schrok ik nogal: eerst zag ik de kleintjes volop bewegen en daarna niet meer, ik was bang dat ze soms gestorven waren ofzo, maar dat is dus niet zo, ze hebben dan gewoon te weinig plek om dan nog veel te bewegen).

8. beesje

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Soms voel je ze ook amper, als het er erg weinig zijn bv.

9. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kunt zelfs hebben dat als er maar 1 in haar buik zit je helemaal niets voelt en ziet en dan ploep is ie er gewoon. Heb ik ook al bij fokkers gezien

10. xX_Cindy_Xx

Lid geworden:
    7 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb ook zo vaak zwangere caafjes maar daar koni k de jongen echt goed pas voelen bewegen bij ongeveer 5 weken.

11. buckie

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ze weegt nu 200 gram meer dan 18 augustus

12. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    200 gram, da's best veel voor een cavia! Hoeveel weegt ze normaal, en hoe oud is ze?

Voor caafjes die nog in de groei zijn is het natuurlijk heel normaal dat ze aankomen, maar als ze al echt volwassen is is 200 gram wel zoveel dat dat toch wel op een zwangerschap duidt denk ik.

13. buckie

Lid geworden:
    22 okt 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    ze is van eind februari, en ze weegt nu 800gram

Laden...

Deel Deze Pagina