Cavia erbij?

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door 2Muizen2, 6 aug 2008.

1. 2Muizen2

Lid geworden:
    3 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu ruim 5 maanden een kortharige cavia (vrouwtje)
    Eerst was ze er schrikachtig en bang, maar nu
    went ze steeds meer aan me en houd ze van de vele aandacht die ze krijgt.

Toch weet ik dat het misschien beter is voor haar zelf als ze niet meer alleen zit. Daarom
    zit ik er over na te denken om een cavia erbij te kopen.
    Nu weet ik dat het soms heel goed kan gaan en soms niet. Liever neem ik dit risico wel, aangezien
    het heel leuk zou zijn als het allemaal goed gaat.
    Nu is mijn vraag; Wat voor een cavia kan ik het beste aanschaffen? Zou het dan perse ook een kortharige moeten zijn of maakt dat totaal niet uit? Oftewel; kun je verschillende rassoorten gewoon bij elkaar zetten?
    Nog wat; De leeftijd... Mijn cavia is dus ruim 5 maanden. Kan ik het beste een cavia nemen die nog heel jong is ( rond de 6 weken ) Of een wat oudere? ( 1 á 2 jaar? ) Of is dezelfde leeftijd gewoon het beste?

Verder nog een vraagje over de kooi. Wat vinden jullie de minimale maat voor 2 cavia's?

Hoop dat jullie antwoord op mijn vragen hebben :smile:

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Een vrouwtje of een geholpen mannetje erbij lijkt me geweldig voor je cavia :smiley: Cavia's zijn groepsdieren, dus alleen zitten is verre van ideaal. De vachtsoort, kleur en leeftijd van het nieuwe kooigenootje zijn niet belangrijk, het is gewoon even kijken met wie het klikt. Aangezien je cavia lang alleen heeft gezeten, zou ik zelf kiezen voor een geholpen mannetje. Dat is de makkelijkste combinatie bij een volwassen vrouwtje. In de opvangen zitten er meerdere te wachten op een lief baasje :wink:

Als minimum maat wordt doorgaans 100 x 50 cm geadviseerd. Zelf ben ik een liefhebber van nog groter, want binnen een week is zo'n standaard kooi best smerig en veel mensen komen er niet aan toe om vaker te verschonen.

3. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    idd ik ben het eens met plumeau
    cavia's zijn idd groepsdieren en gaan zich ook snel vervelen als ze alleen zitten
    daarom zal het idd beter voor haar zijn een een maatje te hebben
    hoe groter het hok hoe beter het is
    je hoeft dan niet in een korte tijd hun hok te verschonen
    maar als het moet gebeuren is het wel meer als in een kleien hok
    maar je hebt wel meer tijd over bij een gotere hok

4. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Goede keuze om voor een soortgenoot voor je cavia te kiezen. :ok: Minimale maat voor twee cavia's vind ik 100 x 50/60 (konijnenmaat).
    Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt of je nu een hele jonge cavia neemt of een wat oudere. Zeugjes zijn meestal heel goed te koppelen. Je kan eventueel voor de zekerheid voor een jonkie bij een (hobby)fokker kiezen.

5. Wildwings

Lid geworden:
    13 aug 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hartstikke goede keuze, cavia's zijn van nature dieren die in kolonies leven en zijn dus gelukkiger samen! Twee zeugjes zou ik zelf niet gauw doen als ze niet samen zijn opgegroeid, dat kan op vechten uitdraaien. De veiligste keuze is een gecastreerd mannetje, dat gaat eigenlijk bijna altijd wel goed met een zeugje.

6. De Lieverdjes

Lid geworden:
    10 jun 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry Wildwings, 2 zeugjes die niet samen zijn opgegroeid kunnen perfect samen gaan maar je hebt wel een kans dat het niet kan, Maar diezelfde kans heb je eveneens met 2 beren of een zeug en een castraat. Hangt gewoon van hen karakter af...

7. caviagek28

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Goed idee om een maatje voor je cavia te kiezen! :ok: Ik heb hier 2 gladharen lopen 1 peruvian en 1 borstel en dat gaat perfect samen. Ze zijn allemaal zeugjes. Ik heb 2 opvang cavia's er tussen lopen en deze zijn egt zo lief en leuk! Dus als je een maatje voor je cavia erbij wilt kan je het beste een uit de opvang halen. In de opvang zitten veel leuke cavia's op een baasje te wachten.

8. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Ben ik het mee eens.
    Toen mijn huidige oudere zeugje bij mijn gecastreerde beertje kwam (nadat zijn vriendinnetje was overleden), was het de eerste paar weken echt niet leuk. Ze viel hem op sommige momenten zomaar aan, beet naar hem, dulde hem niet als zij daar geen zin in had, etc. Terwijl het beertje de grootste goedzak is die je maar kan bedenken. Sinds april heb ik er een derde cavia bij, een zeugje en ook dat was de eerste week echt hommeles met het andere zeugje (het kleintje werd min of meer geterroriseerd door haar en heeft aan de tweede dag ook een scheur in het oor overgehouden). Het beertje besneufelde de nieuweling eens en vond het wel even interessant, maar accepteerde haar eigenlijk gelijk.
    Het oudere zeugje is qua karakter dus veel minder makkelijk met nieuwe cavia's kan je wel zeggen, in tegenstelling weer tot het beertje, die vind echt alles prima. Uiteindelijk gaat het prima hoor, maar het zeugje accepteert gewoon niet iedereen gelijk hihi.

9. 2Muizen2

Lid geworden:
    3 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor jullie reactie's :smile:

Misschien dat ik aankomende woensdag opzoek ga naar een nieuwe cavia.
    Nu is mijn vraag; Hoe hebben jullie dat gedaan met het koppelen?
    Gewoon een andere kooi erbij gekocht, ernaast gezet met de nieuwe cavia en aan elkaar laten wennen? Of hebben jullie ze op nuteraal gebied gezet, ze op die manier een tijdje aan elkaar laten wennen en toen samen in het hok gezet?

Graag hoor ik jullie ervaringen en adviezen aangezien ik over koppelen verschillende dingen lees.

10. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zet ze altijd direct na aankomst bij elkaar, het liefst in een net verschoond hok. De laatste keer heb ik het hok niet verschoond voordat ik de derde bij de andere twee zette. Vervolgens hou ik het van een afstandje in de gaten. Ik doe eigenlijk weinig bijzonders of extra's dus en dat gaat prima. :smile:

Ga je de nieuwe cavia bij een dierenwinkel kopen? Je kan eventueel ook bij een opvang kijken, mocht je daar nog niet opgekomen zijn. :smiley:

11. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Meestal mag de hele boel in 1x samen los bij mij. Ik leg ter afwisseling enkele blaadjes andijvie neer en zet 1 of 2 verstopplekken met meerdere uitgangen neer. Verder mogen ze het lekker uitzoeken. De meest relaxte variant die hier heeft plaastgevonden was dat de 2 cavia's elkaar negeren tot ze uiteindelijk samen in 1 huisje belandden en toch uit moesten zoeken wie aan de kant zou gaan voor wie. Even duwen en toen en gingen ze saampjes andijvie eten. Een andere variant was de nieuweling net zo lang opdrijven tot ze er zeker van waren dat die zijn plek echt nooit meer zou vergeten (pech meiden: Bobo kwam heel sneaky toch aan de macht :wink: ). Meestal is het een beetje brommen, bokken, rennen en dan samen eten. Tijdens het loslopen wordt de kooi met afwasmiddel uitgesopt en gevuld met hooi en een van de doorloophuisjes.

Of Lars en ChaCha gelijk met Dolly los zullen mogen hangt ervan af hoe gestresst ze zijn na de rit vanuit Limburg naar Utrecht. Ik heb een reservekooi. Zelf vind ik het prettig om de keus te hebben om de koppeling te stoppen als het echt niet gaat, dus als je ergens een goedkoop hokje kan vinden (desnoods voor hamsters: als het beestje maar languit kan slapen voor 1 nacht) zou ik die bij de hand houden. Zet ze echter niet te snel uit elkaar: vaak lijkt het zielig, maar na 1x koppelen zijn ze er doorheen en kunnen ze van elkaar gaan genieten.

12. 2Muizen2

Lid geworden:
    3 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga denk ik bij een dierenwinkel kijken, opzoek naar een vrouwtje.
    Dus volgens jullie kan ik, mits ik eerst de kooi goed verschoon, ze zomaar bij elkaar zetten?? Aangezien ik van andere juist weer hoor dat ik de nieuwe cavia aan mijn cavia( die ik dus al een tijdjeheb) moet laten wennen, dus niet meteen in het hok erbij zetten.

Ik denk dat ik maar afwacht hoe het gaat. Eerst ga ik de kooi goed verschonen, maar zet ze misschien eerst samen op een nutraal gebied. Kijk ik hoe ze op elkaar reageren, geef ze wat lekkers en een schuilplekje en dan kijk ik hoe het gaat. Mocht het nou na een tijd echt absouluut niet goed gaan, zet ik de nieuwe dus maar apart. Gaat het wel goed kan ik ze dus met een gerust hart samen zetten zonder dat ik om de 5min moet kijken of ze beide nog wel leven? :wink:

Nu nog even een vraag. Moet ik voor de nieuwe cavia dan een apart huisje erin zetten?

13. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, ik zet ze altijd direct bij elkaar, omdat ik het overbodig vind om ze eerst gescheiden van elkaar te laten zitten. Daarnaast kunnen ze door twee traliekooien ook niet echt goed contact hebben (ze moeten het ook door hebben dat er aan de andere kant een cavia zit).
    Ik zet trouwens express bij de eerste kennismaking geen huisje in hok, om te voorkomen dat ze zich bijvoorbeeld bezeren als ze elkaar opjagen of dat de huidige cavia de nieuweling juist niet in het huisje wil hebben. Maar dat moet je zelf ook een beetje aankijken, wat jij denkt dat beter is in de situatie.
    Let er wel op dat je niet geneigd bent te snel te willen ingrijpen als je denkt dat het niet goed gaat. De huidige cavia zal misschien willen duidelijk maken wie er de baas is of andersom misschien en dat zullen ze toch even duidelijk moeten maken (dat kan snel bepaald zijn of enkele dagen, een week etc. duren). :wink: Zolang er geen bloed vloeit, is het goed zeg ik altijd maar hihi.

Succes en ben benieuwd of je een leuk vrouwtje kan vinden.

14. Benedictus17

Benedictus17 Dierenkenner

Lid geworden:
    23 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij onze konijnen is het koppelen altijd heel moeizaam, maar bij onze cavia's gaat het gewoon zo:
    Hok verschonen, huisje schoonmaken, bakje en bekertje schoonmaken. En dan gewoon samen in het hok stoppen en ze vechten het vanzelf wel uit. Het is nooit een probleem en ze maken elkaar eigenlijk nooit af. Wel een beetje ruzie, maar dat doen ze nu nog wel eens. :grinning:

15. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb je inmiddels al een tweede cavia? Daar ben ik wel benieuwd naar. :smiley:

16. remy_boy

Lid geworden:
    14 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    1
  17. 2Muizen2

Lid geworden:
    3 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorry voor mijn erg late reactie.

Ik heb er idd een nieuwe cavia bij :smile: Een langharige (vrouwtje) Liep rond in de dierenwinkel en kon het niet laten om haar te kopen.
    Ik heb ze eerst een beetje aan elkaar laten wennen op een deken, dus niet in de kooi. Ze begonnen meteen aan elkaar te snuffelen, elkaar een beetje opjagen maar daar bleef het ook bij. Na een tijdje heb ik ze beide in de kooi gezet, die ik voor de zekerheid maar even beneden had gezet zodat ik goed op ze kon letten. Toen ik er zeker van was dat alles goed ging heb ik ze dus ook weer boven op mijn kamer gezet.
    En tot nu toe gaat alles nog goed. Ze hebben nog nooit echt gevochten, eten samen graag uit 1 bakje, springen en huppen als 2 dolle apen achter elkaar aan, dus wat mij betreft gaat alles goed :smiley:

18. Fabsje

Fabsje Dierenfanaat

Lid geworden:
    12 dec 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Super!! Leuk dat je dat toch gedaan hebt :ok:

19. caviagek28

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat leuk dat het zo goed gaat! :ok:

20. Elysa

Lid geworden:
    17 jan 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Mijn konijn is vannacht overleden en mijn cavia (ongecastreede beer) is nu heel zielig dat zijn maatje dood is. Aangezien ik er geen ander konijn wil bij zetten omdt dit vrijwel nooit goed gaat (konijn en cavia heb ik samen gekocht omdat t al dikke vrienden waren). Nou is mijn vraag: wat voor caaf kan ik koppelen met mn beer?

Laden...

Deel Deze Pagina