Caramel heeft staar

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Frenzy, 25 nov 2006.

1. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteravond kwam ik tijdens het voeren erachter dat Caramel staar heeft. 1 oog is wanneer het licht erin schijnt bijna compleet grijs. Het andere oog heeft een klein grijs puntje erin.

Ze ziet mijn handen ook niet aankomen. Dit betekent dus geen jonkies voor Caramel en ze blijft gewoon in de groep wonen.

Ze eet wel goed want ze heeft nog steeds een mooi figuur.

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Jammer zeg :pensive:
    Weet je al welke vorm ze van staar heeft?

3. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee dat weet ik zo niet, maar het is in ieder geval zeker dat ze niet in de fok gaat. Het ziet er wit grijzig uit als het licht erin schijnt. Weet ook haast zeker dat ze weinig tot niets ziet.

4. Stephan-

Lid geworden:
    7 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Wel balen zeg! Staar kan er ook blauw uitzien, maar dat is niet het geval bij jou.

5. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee het is echt een grijzige waas die binnenin het oog zit. Alsof iemand een teug van zijn sigaret heeft genomen en in een glazen bol heeft geblazen.

6. leyla

Lid geworden:
    18 jan 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij mensen kunnen ze dat toch verwijderen,kunnen ze dat bij konijnen niet? :confused:

7. Jolijn

Lid geworden:
    6 nov 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Caramel is denk ik een cavia....

Veel van de operaties die bij mensen worden gedaan zijn veel te kostbaar om bij huisdieren toe te passen, bovendien zijn cavia's veel kleiner en word de operatie daardoor veel moeilijker, ook reageren cavia's heel anders op mediceinen dan mensen, dus je kunt niet zomaar dezelfde procedure voor cavia's als mensen gebruiken.

8. Shiver911

Shiver911 Dierenkenner

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me eigenlijk ook af wat voor dier caramel is...
    Mijn ratje heeft ook staar sinds kort, maar staar doet geen pijn en kan verder volgens mij ook geen kwaad. Mijn beestje lijkt er in ieder gevel geen last van te hebben. Vaak hebben knaagdieren in gevangenschap genoeg aan 1 oog

9. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Caramel is 1 van mijn muizendames, vandaar dat opereren bijna geen optie is omdat een narcose dan weer een verhoogt risico met zich meebrengt. Ik houdt d'r nu eerst in de gaten of ze er last van heeft of niet.

10. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Veel dieren kunnen er goed mee leven als ze langzaam blind worden. Ogen zijn voor hun vaak minder belangrijk dan oren, neus en snorharen. Wel zou ik voor de zekerheid de inrichting van haar kooi elke verschoning zo veel mogelijk identiek weer terugplaatsen.

Tot nu toe heb ik een blinde cavia en een blinde hamster gehad. Beiden redden zich (na een korte aanpassingstijd) prima. Ze renden nog op volle snelheid als er ergens eten te halen was :wink: Dat je deze muis voor de fok uitsluit vind ik overgens wel een goede keuze, want het is en blijft uiteraard een handicap die je niet in volgende generaties terug wil zien komen.

11. Frenzy

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb het met een andere fokster erover gehad en heet meest aannemelijke (kijkend naar caramel haar leeftijd) is dat ze een ontsteking binnenin het oog heeft. Daar is door de dierenarts helaas niks aan te doen. Alleen een lensvervanging zou een optie zijn, maar ja vind maar eens een dierenarts die dat bij een muis wil doen en komt mijn meissie dan wel uit de narcose? Dus heb besloten haar gewoon zo te laten. Ze kan er gewoon mee oud worden en het is gewoon beetje beter opletten

12. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik denk dat het risico van een operatie zowiezo te groot is.. Of het gaat mis en je beestje komt er helemaal blind uit. Dan kan ze maar beter langzaamaan blind worden. Het is allebei niet leuk, maar als je dan toch moet kiezen......

13. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een konijn en die heeft ook staar. De pupillen zijn nu geel aan het worden maar het was grijs. Hij kan zich nog heel goed redden en hij huppelt nog als normaal door het huis.

Laden...

Deel Deze Pagina