Buurtkat met kale plekken (?)

Discussie in 'Katten' gestart door Nerusai, 27 jun 2008.

1. Nerusai

Lid geworden:
    18 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Edit: Ik had dit misschien onder medisch moeten plaatsen, excuses.

(Ik woon in een goedkope, maar behoorlijk asociale/criminele buurt)

De buren aan beide kanten van mij hebben katten, en ik vind dat deze nogal verdachte kale plekken hebben ontwikkelt, ik vroeg me af of dit bijvoorbeeld mijt kan zijn? Voornamelijk omdat eerst de katten van een bewoner ze ontwikkelden, en nu ook de vetzak-kat van een paar huizen verder (eigenaar hiervan is in ieder geval goed aanspreekbaar mocht het iets zijn).

Fotos: (Helaas niet zo scherp, maar hopelijk zichtbaar, de plekken zijn eigenlijk ongeveer 80% minder behaard dan de rest van het lichaam; ik heb verder geen rode geirriteerde plekken kunnen ontdekken. Het leek ook niet gevoelig of anders dan normale huid, alleen kaal (Heb de katten niet heel erg lang kunnen vasthouden om het te onderzoeken, ze zijn aardig maar niet geduldig, haha))

Mocht het iets zijn dan heb ik de intentie om de eigenaars hier op te attenderen.

2. kellyD

kellyD Dierenkenner

Lid geworden:
    25 jul 2003
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb het topic even verplaatst.

Ik zie zo niet op de foto wat het is, kan een voedselallergie zijn, vlooienallergie, mijt, schurft, ouderdom enz. ( de huid ziet er gelukkig niet ontstoken uit)
    Maar je kan de buren er uiteraard altijd op attenderen, de kat heeft kale plekken en dat hoort niet.

3. Nerusai

Lid geworden:
    18 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Blijkbaar was ik hier niet duidelijk genoeg in, maar het lijkt de andere katten ook te treffen. De zwarte kat heeft een hele 'patch' waar je makkelijk tot op de huid kan zien, en het haar wat er nog zit is bruinig (maar dat kan gewoon vachtkleur zijn).

En de vetklep-kat (het beest is echt een monster) van de aanspreekbare buur, had het eerst dus niet, maar heeft dus nu een paar kleine plekjes.

En ik denk dat ik inderdaad wel even aanklop bij de aanspreekbare buur :smile:

4. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn die plekjes ( in eerste instantie) mooi rond en zo ja, groeit er dan in het midden inmiddels weer wat haar?

5. Nerusai

Lid geworden:
    18 okt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmmm, ik heb het ziekteverloop niet echt fantastisch goed in de gaten gehouden, maar dat lijkt inderdaad een adequate beschrijving, vooral omdat de plekjes bij de grote vette kat mooi rond en klein zijn (en kalig; bij deze kat verschenen ze het laatst), en bij de andere katten zijn de plekken erg groot (zoals te zien valt; en bij deze katten waren ze het eerst), en is inmiddels een klein beetje haar terug.

6. LenM

Lid geworden:
    21 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Grote kans dat het om ringworm gaat, een schimmelinfectie die besmettelijk is voor mens en dier!
    Dat is te behandelen, maar kost even tijd en inzet en er wordt voor de zekerheid altijd een eerst een kweek gemaakt.

Pas zelf ook even goed op met de katten, want jij kan ook besmet raken, als het idd om een schimmelinfectie gaat.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Emma_
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.416
  2. ZeroV4
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    2.426