Buitenvogels

Discussie in 'Discussies' gestart door isiolo, 19 jul 2007.

1. isiolo

isiolo Dierenfanaat

Lid geworden:
    21 mrt 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Bijvoeren in de zomer of winter ?

Zin of onzin ?

Tegenwoordig lijkt de markt zich steeds meer te richten op
    het buitenleven van vogels, egels, eekhoorns en div. ander ongedierte. :eyes:

Echter is t niet een tikkeltje te commercieel ?

Zie Vivara of Vitakraft ?

2. nelly_555

nelly_555 Dierenfanaat

Lid geworden:
    5 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Bijvoeren in de winter snap ik nog wel, in de zomer is een beetje onzin. Is meer voor onze lol, dat we vogeltjes kunnen kijken in onze achtertuinen ofzo.
    En tuurlijk is het commercieel.

Kijk naar ons, wij kopen een bepaald bescuitje wat niemand bij ons thuis eet. Nee dit is voor een kauwtje wat 2-4 keer per dag bij ons in de tuin komt krijsen om haar favoriete bescuitje. Wel leuk hoor, is een tam beesie en heeft ook een eigenaar, maar ze vliegt gewoon vrij rond in de buurt. En de mussen profiteren van de kruimels die ze laat liggen :stuck_out_tongue_winking_eye:.

3. Chiva

Lid geworden:
    24 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Wij voeren wel bij in de winter, als het vriest....
    In de zomer bijvoeren is echt dom!!!!

4. ladydynasty

ladydynasty Dierenfanaat

Lid geworden:
    17 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    nee zomers voeren wij ook niet... in de winter weer wel... maar echt strenge winters hebben we hier niet echt meer, maar het blijft een leuk gezicht al die vogeltjes in het huisje te pikken :smiley:

5. rieneke

rieneke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    laat mij maar dom zijn dan :laughing:
    het hele jaar door voer ik een groepje turkse torteltjes.
    is natuurlijk helemaal niet nodig, maar ik heb er aardigheid in, het zijn zulke leuke vogels!
    het kost me zo'n 1 1/2 euro per week, dus dat valt alles mee.

6. Sarii

Lid geworden:
    11 feb 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het totale onzin. Je mag vogels alleen voeren als ze het echt moeilijk hebben zoals bijvoorbeeld in de winter als het echt erg vriest enz..
    Vogels dienen hun eigen eten te zoeken, en als je hen gaat voeren worden ze lui. Als je eens gaat verhuizen of je stopt gewoon met het voeren van de vogels, kunnen ze vaak zelf geen eigen eten meer zoeken omdat ze het altijd maar gewoon kregen van de mensen en dat is dus echt niet de bedoeling vind ik...

7. rieneke

rieneke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    ze kunnen nog prima hun kostje bij elkaar scharrelen hoor, ik geef ze een extraatje, voor de rest mogen ze zelf zorgen.
    ik werk in een vogelasiel, en ik krijg genoeg broodmagere vogels onder ogen.
    ik vind het een fijn idee dat dit groepje het wat makkelijker heeft.

8. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Mnjah... :eyes: . Ik 'sponsor' ook hele volksstammen tortels, kraaien, en bosduiven. Ze kanen lekker mee met mijn kippen en kalkoenen. Kan er ècht niet van wakker liggen. En t'is inderdaad wel een leuk zicht, zo'n half vogelbestand op je terrein.

9. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Wij voeren alleen soms in de winter van die vetbolletjes of pindaslingers. Maar dat is heel af en toe en ook niet het hele jaar door

10. lennart

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk is het een commercieel iets om met dure vetbollen in de zomer aan de gang te gaan. Maar wat is tegenwoordig niet mer commercieel? Bijna alle gelegenheden proberen ze tegenwoordig uit te melken. daaom vier ik ook geen dierendag, valentijn, vader/moederdag en zo. Dat vier ik wel op een andere dag.

In de winter heb ik wel altijd wat hangen. Pinda's oud brood, vetbollen met pitten die we zelf maken (is nog leuk ook om te doen!) en zo. Er is dan vaak minder voedsel voor dieren en op deze manier hebben ze het toch makkelijker voor ze.

Vroeger stonden we op een boscamping. Ik vond het geweldig als er dan eekhoorns en egels kwamen. Daarom gaven we soms een schoteltje melk aan ze. Maar dat was meer voor ons plezier en niet uit noodzaak.

Bijvoeren in de zomer is denk ik niet nodig, tenzij je echt midden in de stad woont. Daar heb je gewoon minder voedsel voor dieren. Over het algemeen denk ik dat ze zich gewoon kunnen redden.

gr lennart

11. LeeGer

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Doe dat alsjeblieft NOOIT meer! Egels en eekhoorns kunnen niet tegen de lactose in koemelk. Ze krijgen diarree en hebben grote kans daaraan dood te gaan.

12. mpk1962

Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik sluit me bij Lennart aan, NOOIT melk geven aan egels en eekhoorntjes. Daar kunnen ze helemaal niet tegen. Als ik lieg, lieg ik met permissie maar volgens mij mogen ze wel kattenmelk.

marianne

13. Flowie

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Als wij brood over hebben, verkruimelen we dat.. dan komen er vanzelf wel musjes op af. Eigenlijk voeren wij altijd bij, in de winter worden er hele vogelhokjes versiert met voer, en echt elk jaar weer komt onze stamvogel de roodborst weer, een familie koolmezen en pimpelmezen en nog aantal andere vogels.

Waarom zou het verkeerd zijn? :stuck_out_tongue_winking_eye: Als mensen vaker een tafelkleedje gebruiken en die na het eten buiten uitkloppen, zouden er vast wel meer mussen zijn.

14. LeeGer

Lid geworden:
    6 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Volgens mij een vergissing? Lennart gaf ze juist wel melk.

15. lennart

Lid geworden:
    10 mei 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja maar toen was ik nog kein he? Toen ik ze met mijn vader en moeder melk gaf.
    En ik wist niet dat ze dit niet mochten.
    Dit hoor ik nu voor het eerst. Bedankt dat jullie dit even melden!!

Oh ja, wij geven vogels ook wel eens in de zomer brood.
    Tegenwoordig weet de familie ekster dit ook en ze zitten op de schuur al te schooien! Ook kleine vogels zien we nu meer hier.

16. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Mussen zat hier. Hier gaan alle kapjes brood naar buiten.
    In de winter voeren we wel bij. We vinden het wel gezellig met die tortels bij ons in de tuin.

17. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik vind het gezellig als de beestjes bij mij op balkon zouden komen, maar ik voer principieel niet als er nog genoeg te eten is voor de dieren. Het natuurlijk voer is veel gezonder dan de commerciele troep :wink: Pas als het vriest of er komt een pak sneeuw, dan hang ik lekkers voor de vogels op.

Zodra ik een tuin heb wil ik wel het hele jaar vogels gaan lokken. Niet met vetbollen, maar met een moestuintje :wink: In ruil hoop ik dat ze genoeg laten zitten dat ik met ze mee kan snoepen :laughing:

18. rieneke

rieneke Dierenliefhebber

Lid geworden:
    6 aug 2005
    Leuk Bevonden:
    1
    commerciele troep?? ik voer de duifjes duivenzaad, niks mis mee.
    hier vlakbij op het station eten de duifjes patat.
    het natuurlijk voer is in de stad vaak ver te zoeken hoor.

Deel Deze Pagina