Boeken/sites biologische veehouderij

Discussie in 'Algemeen' gestart door Kenzo-cabana, 10 mei 2010.

1. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hallo,
    Ik ben op zoek naar zoveel mogelijk sites, boeken, etc over biologische veeteelt en alles wat er bij komt kijken, waar ze echt heel erg diep in detail gaan.
    Ik heb al uren, dagen gezocht en gelezen, maar word van niets wijzer, steeds enkele bladzijden tekst waarin staat dat dieren ook gevoelens hebben, dat ze meer uitloop moeten hebben, etc.
    Maar ik wil cijfers, diepe uitleg, welk ras neem je best dat resistent is tegen veel ziekten, de voeding moet ook biologisch, hoe teel je deze zelf of waar kan je ze kopen, waar moeten ze aan voldoen, wat is de kostprijs per dier voor de biologisch boer en hoeveel is het duurder.
    Hoe zit het met subsidies, ....
    Heel veel vragen waar ik dus niet vele over vind.

1 boek heb ik gevonden op internet, maar dat is 1 van 1994 dus ga ik maar niet kopen.

Mvg,

2. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Is er niet ergens bij jou in de buurt een Biologische boer?
    Ik denk dat je daar ook veel aan hebt, gewoon heen gaan en vragen of je diegene het één en ander mag vragen over biologisch veehouderij. Vooral op vragen als subsidies kostprijzen van dieren en voeding enz denk ik dat je daar meer kans op antwoord hebt dan in een boek. Sowieso varieren de prijzen enorm en een boer kan je misschien de meest actuele prijzen geven.

Veel succes!

3. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Er zijn hier heel veel boeren in de buurt, maar allemaal op de 'slechte' manier.
    Er is 1 biologische boerderij, maar deze handelen vooral in groenten en fruit, hebben enkel kippen voor de bio-eitjes, voor de rest geen dieren.

Ik ga nog wat verder zoeken op internet en hopen eens iets tegen te komen dat me kan helpen :smile:

4. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Wat ik een heel goed boek vond was: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html Heel veel info per diersoort over de houderij en waarom het zo gebeurd. Je hebt er ook nog eentje over akkerbouw en groenteteelt.

Enkele sites met meer wetenschappelijke info ipv reclame:
    http://www.biologischeveehouderij.nl/
    http://www.biokennis.nl/Pages/default.aspx
    http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ema=PORTAL

Vooral de eerste is goed. In het linkermenu vind je ergens het internethandboek biologische varkenshouderij. In pfd-bestand. Daar staat echt veel info is.

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Dat boek is al 16 jaar oud, de informatie is dan toch niet meer up-to-date? Ofwel? In mijn 1ste post laatste zin had ik het dus over dit boek.

Dankje voor de sites! :smiley:
    Die 2de en 3de had ik nog niet gezien! :smiley:

6. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    De precieze aantallen kloppen dan mss niet (qua hoeveelheid oppervlakte enzo), maar dat moet je ook niet in een boek opzoeken. Daarvoor gebruik je sites :wink:
    Dat boek bevat heeeeeel veel achtergrodninformatie die nog altijd hetzelfde is. Waarom moeten kippen kunnen scharrelen, wat doen varkens als ze niet kunnen wroeten, waarom wordt het eten geteeld zonder meststoffen, hoe gedragen koeien zich in de natuur en wat is het verschil met bio-industrie. Het gaat echt over de diersoorten zelf, het gedrag,e het waarom en dat is nog altijd niet verandert. Die basis is hetzelfde. Voor de getalletjs over hoeveel dagen ze buiten moeten zijn en hoe groot het oppervlakte moet zijn, hoef je geen boek aan te schaffen. Daarvoor kijk je op de stie van het ministerie of één van de sites die ik gaf en klaar is kees. Daar vul je ook geen heel boek mee :wink:

7. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ok, ga die dan eens bestellen.
    Bedankt voor de moeite :smiley:

8. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Voila, het boek is bestelt :smile:

9. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Heb alle oppervlakten enzovoort, maar 1 ding stoort mij. Max 2 koeien per hectare.
    1 hectare zijn 2 voetbalvelden, dus 1 koe per voetbalveld, vind ik toch wel heeeeel erg ruim gemeten.
    Om te leveren aan 1 tamelijk draaiende slagerij moet je elke maand 1 koe leveren.
    12 koeien per jaar, moeten 3 jaar oud zijn.
    Je moet dus plaats hebben voor 15 moederdieren (er mogen dan 3 kalveren sterven) en nog eens 36 jongen (12 die geslacht mogen worden, 12 die nog maar 2jaar zijn en 12 die 1 jaar oud zijn)

48 koeien moet je kunnen houden, is 24 hectare.... 24 hectare?! Kost je ene fortuin om dat te huren/kopen...
    En dan heb je nog geen weides om te hooien.. Dus reken maar op 30 hectare.
    Je verdient hiermee slechts 1000 euro mee per maand, daarmee kan je de grond niet afbetalen/huren..
    Nu snap ik waarom er zo weinig overstappen.

En dit terwijl kippen en varkens dan weer ontzettend weinig plaats krijgen.. Enkel met deze kan een leefbare winst gemaakt worden.

Deel Deze Pagina