Blindedarmkeutels niet eten

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door Noraenkonijnen, 7 sep 2011.

1. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    In het hok van mijn konijnen zag ik allemaal rare keuteltjes liggen de afgelopen dagen. Ik heb gisteren wat op internet gezocht en las (zag) dat het blindedarmkeutels waren (ik wist niet hoe die eruit zagen).

Ze aten ze dus niet op, aangezien ik ze zag liggen. Ik las dat konijnen blindedarmkeutels niet opeten als ze te veel biks krijgen. Maar dat kan bij ons niet want op advies van de dierenarts mogen mijn konijnen geen biks meer (nu krijgen ze hooi, water, wat groente en een droog broodje. soms een konijnensnoepje). Hiervoor hadden ze er nooit last van. Ik heb die dag geen konijnensnoepje gegeven (hoewel ik dat normaal ook niet iedere dag doe, ipv. snoepje dan groente). Vandaag heb ik nog geen één blindedarmkeutel zien liggen. Hebben jullie enig idee hoe dit komt?

Bij voorbaat dank, Nora

2. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat is de reden dat ze van de dierenarts geen biks meer mogen? Overgewicht, problemen met de spijsvertering?

Ik vind het vreemd om een konijn geen biks meer te geven maar wel nog brood en konijnensnoepjes; die twee zijn namelijk veel slechter voor een konijn dan een goede kwaliteit biks. In konijnenvoer (zeker gemengd voer maar ook in sommige biks) zit vrij veel suiker/koolhydraten en dat kan problemen met de spijsvertering geven waardoor een konijn ook zijn blindedarmkeutels niet meer eet. Maar dat geldt nog veel sterker voor brood en snoepjes.

Misschien is het een idee eens even helemaal terug te gaan naar de basis: hooi en water. En dan langzaam uitbouwen met groenvoer en nog weer later met evt wat brood of biks. Dan kun je goed in de gaten houden wanneer ze wel of niet hun blindedarmkeutels eten en zo kijken of het aan hun dieet ligt of niet. Maar als ze al onder behandeling van de dierenarts zijn altijd eerst met hem/haar bespreken natuurlijk!

3. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    De dierenarts zei het denk ik omdat een van mijn konijnen(Flappie)steeds iets te dik was (en zoveel tussendoortjes kreeg hij echt niet :eyes: ) en mijn konijn Wilka heeft ook nog een blaasontsteking gehad. Ze plast (plassen) ik weet niet welke van de twee eigenlijk) nog steeds af en toe rood. De dierenarts heeft het onderzocht en zegt dat het van de stress komt. Ik ga je tip opvolgen.

4. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Soms eet een te dik konijn de blindedarmkeutels niet omdat zijn vetrolletjes tezeer in de weg zitten :notes: ... Ik weet niet hoe dik je nijn is, maar let eens op of het hem nog goed lukt om bijvoorbeeld zijn eigen buik en zijn achterpoten te poetsen; heeft hij daar moeite mee dan komt hij misschien ook slecht bij zijn kont om de blindedarmkeutels op te eten.

Dat rood plassen, was dat echt bloed volgens de dierenarts? Als het bloed plassen puur van stress was zoals de dierenarts aangaf zou het na afloop van de stress ook over moeten zijn of minder moeten worden; als het aanhoudt is er kennelijk iets anders aan de hand.

Konijnen die veel gekleurde groente zoals worteltjes eten kunnen soms héél donker oranje -bijna rood- plassen zonder dat dat schadelijk is ofzo. Bloed in de urine is meestal zichtbaar als een soort marmereffect in de urine, dus niet helemaal egaal rood. Bloed uit de geslachtsorganen is vaak een aparte klodder bloed apart van de urine en de keutels. Door je nijn een paar uur op een lichtgekleurde handdoek of wat keukenpapier te zetten kun je de urine beter controleren dan in het strooisel. Ik zou proberen te achterhalen wie van de nijnen bloed plast. Bij een vrouwtjeskonijn dat bloed plast/verliest moet niet alleen op problemen met de urinewegen worden gecheckt, maar ook de baarmoeder. Helaas komt baarmoederkanker bij konijnen veel voor en bloedverlies is een van de symptomen.

Blindedarmkeutels niet eten is niet gezond maar ook niet direct reden voor alarm. Maar in combinatie met bloed plassen zou het kunnen dat een van je nijnen misschien toch meer onder de leden heeft. Hopelijk is er verder niks aan de hand maar ik zou ze wel goed in de gaten blijven houden en bij twijfel teruggaan naar de dierenarts!

5. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Soms eet een te dik konijn de blindedarmkeutels niet omdat zijn vetrolletjes tezeer in de weg zitten ... Ik weet niet hoe dik je nijn is, maar let eens op of het hem nog goed lukt om bijvoorbeeld zijn eigen buik en zijn achterpoten te poetsen; heeft hij daar moeite mee dan komt hij misschien ook slecht bij zijn kont om de blindedarmkeutels op te eten.

Volgens mij is hij nu niet meer te dik, alleen de dierenart zei dat af en toe, maar dat was toen hij nog biks kreeg (nu mag hij dat niet meer van de dierenarts want hij zegt dat dat slecht is voor de darmen en dat konijnen uit hooi ook alle voedingsstoffen halen).

Dat rood plassen, was dat echt bloed volgens de dierenarts? Als het bloed plassen puur van stress was zoals de dierenarts aangaf zou het na afloop van de stress ook over moeten zijn of minder moeten worden; als het aanhoudt is er kennelijk iets anders aan de hand.

Eerst zei de dierenarts van wel, maar nadat Wilka behandeld was (ze had een blaasontsteking) heeft hij de plas echt getest (tenmiste, daarvoor deed hij dat niet voor zover ik gezien heb) en zei dat het geen bloed was maar dat het van de stress kwam. Ik heb geen idee waardoor die stress zou kunnen komen. Al hebben ze soms wel een beetje "ruzie" om het broodje dat ik ze af en toe geef, maar dat is al opgelost door ze tijdens het broodje eten te scheiden.

Konijnen die veel gekleurde groente zoals worteltjes eten kunnen soms héél donker oranje -bijna rood- plassen zonder dat dat schadelijk is ofzo. Bloed in de urine is meestal zichtbaar als een soort marmereffect in de urine, dus niet helemaal egaal rood. Bloed uit de geslachtsorganen is vaak een aparte klodder bloed apart van de urine en de keutels. Door je nijn een paar uur op een lichtgekleurde handdoek of wat keukenpapier te zetten kun je de urine beter controleren dan in het strooisel. Ik zou proberen te achterhalen wie van de nijnen bloed plast. Bij een vrouwtjeskonijn dat bloed plast/verliest moet niet alleen op problemen met de urinewegen worden gecheckt, maar ook de baarmoeder. Helaas komt baarmoederkanker bij konijnen veel voor en bloedverlies is een van de symptomen.

Wilka is gesteriliseerd, dus het ligt niet aan de baarmoeder. Of het is Flappie natuurlijk.

Blindedarmkeutels niet eten is niet gezond maar ook niet direct reden voor alarm. Maar in combinatie met bloed plassen zou het kunnen dat een van je nijnen misschien toch meer onder de leden heeft. Hopelijk is er verder niks aan de hand maar ik zou ze wel goed in de gaten blijven houden en bij twijfel teruggaan naar de dierenarts![size]

Lees de tekst twee stukjes (van de grote letters) terug.

6. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Fijn dat de plas echt getest is en het geen bloed meer is! En als ze gesteriliseerd is is het inderdaad niet de baarmoeder.

Dan is het dus puur het niet-eten van de blindedarmkeutels, en misschien dat dat met wat geëxperimenteer met hun dieet prima op te lossen is :ok: . Biks is inderdaad niet nodig voor een konijn;, hooi en water is de basisvoeding, groenvoer een mooie aanvulling.

Als het lukt is het natuurlijk op zich wel handig om te weten welk konijn rood plast en wie zijn/haar blindedarmkeuteltjes niet opeet, maar ik weet zelf hoe lastig het is dat te achterhalen als ze samenwonen :smiley: .

7. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef nu alleen hooi en water, over een tijdje vul ik dat aan met groen en daarna geef ik af en toe een konijnensnoepje erbij. Het is kijken bij welk voer ze de blindedarmkeutels wel en niet opeten. De laatste tijd heb ik trouwens geen blindedarmkeuteltjes meer zien liggen, dus ik denk dat het aan het dieet lag en niet aan de dikte van mijn konijn :notes: Die dagen hadden ze namelijk nogal veel groen en snoepies gehad, teveel dus :speak_no_evil:

8. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Vandaag heb ik weer een soort blindedarmkeutels zien liggen :pensive: en er zaten ook gewone keutels aan gekleefd. Gezien het formaat denk ik dat ze van Wilka zijn. Mijn konijn Wilka is ook al vaker ziek geweest en ze plast dus nog steeds roodachtig (het kan ook Flappie zijn maar ik denk dat zij het is omdat ze altijd al zo ongezond is geweest sinds ik haar heb).

Ik ga ze trouwens even apart zetten. Voor hoelang moet dat dan?

9. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe lang apart?
    Ik zou zelf doen tot je zekerheid hebt welk konijn het is en kijken of het met een tijdje verbeterd.
    Toch denk ik dat het verstandig is om wat urine te proberen op te zuigen met een pipetje/spuitje en dat te laten onderzoeken.

10. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    De dierenarts heeft het al onderzocht maar hij zei dat het van de stress kwam. Ik ga ze dit weekend (pas) apart zetten, dan heb ik tijd om een tweede hok neer te zetten.

11. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Gisteren heb ik naast hooi en water ook mintblaadjes uit de tuin gegeven. Vandaag lagen er al meteen veel meer blindedarmkeutels in het hok. Zucht! Als ik ze alleen hooi geef lijken ze zo hongerig altijd. Terwijl ik toch 3 of 4 handjes per dag geef. Iemand nog enig idee?

Even samengavat:

-Als ik alleen hooi en water geef zie ik wel blindedarmkeutels liggen maar niet zo heel veel (een keer in de twee dagen of een keer per dag een stuk of twee)
    -Als ik er dus groente bij geef, zie ik de volgende dag weer veel meer blindedarmkeutels liggen. Een stuk of vier, denk ik.

12. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ze vandaag apart gezet. Allebei in zo'n klein hok naar hun idee... ze zijn het gewend om altijd vrij te mogen lopen in het rennetje :confused:

Gisteren had ik de konijnen nog wat mintblaadjes gegeven en ik heb vandaag geen blindedarmkeutels zien liggen. Ik gaf wel minder mint dan gisteren, dus misschien ligt het daaraan?

Nu is het verder maar afwachten welke van de twee het is die de blindedarmkeutels niet eet (en rood plast, of donkeroranje, nouja)!

13. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Hooi mogen konijnen onbeperkt, dus als ze daar misschien meer dan die 3 of 4 handjes van willen kun je dat gerust geven.

Met 4 blindedarmkeutels, bedoel je daar echt 4 kleine keuteltjes mee of 4 bergjes/trossen/porties? Want 4 losse keuteltjes is nog niet zo'n drama, ze produceren er véél meer dus dan wordt de rest kennelijk wel opgegeten!

Op zich is mint lichtverteerbaar dus dat zou eigenlijk niet zo'n verschil moeten maken :confused: . Moeilijk hoor, om te achterhalen waar het aan ligt! Misschien de komende dagen geen mintblaadjes maar iets anders geven om te kijken hoe ze daarop reageren, bijvoorbeeld wat wat brokjes? En kijken of je zo kunt achterhalen waar het aan ligt?

Tijdelijk in een klein hok is inderdaad niet leuk voor ze, maar wel voor hun eigen bestwil uiteindelijk om te achterhalen of er iemand iets mankeert :ok: !

14. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    @ellie: Ik bedoel vier keer een stuk of 6 aan elkaar gekleefde keutels. Ik had het trouwens een tijdje geleden nooit eerder gezien..?

De dierenarts heeft de urine al een tijdje geleden getest en zei dat het van de stress kwam. Alleen nu vraag ik me af: Waarvan komt die stress dan? Van elkaar, ze zijn altijd bang dat de ander het voer afpakt? Want toen ik Flappie nog alleen hield zag ik het (bijna)nooit (eens in de maand ofzo).

Ik heb al ontdekt dat ze allebei oranje plassen. Het is niet heel donker nu maar meer de kleur van wortels. Of is dit een min of meer "gewone" kleur van de urine? Ik heb ze trouwens gisteren wel wortelloof gegeven, maar geen wortels dus ik denk niet dat het daar aan ligt? Ze plassen ook gewoon gelig, hoor!

Ik heb bij geen van de 2 nog blindedarmkeutels zien liggen, dus ik wacht daar nog op om te zien welke van de 2 het is die ze niet opeet. :wave:

15. ~ellie~

~ellie~ Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat van die stress vind ik ook vreemd hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat een konijn daarvan bloed zou gaan plassen, plus inderdaad de vraag waar komt die stress dan vandaan? En 'gewoon' donkeroranje/rood plassen (geen bloed) komt door voeding en niet door stress of iets dergelijks.

Urine zo donker als worteltjes is best normaal hoor, wat donkerder of roder ook nog! Konijnenplasjes kunnen echt heel donker en heel roodachtig van kleur zijn, dat is normaal. Maar je mag er nooit sliertjes bloed of slijm doorheen zien, of druppels bloed naast de plasjes of de keutels. Hoe je het verschil ziet? Als het nog nat is bijna niet, maar urine droogt ook oranje/rood op terwijl puur bloed meer donkerbruin, bijna zwart, opdroogt.

16. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    De dierenarts heeft gevraagd of ik een plasmonster van flappie mee zou nemen (hij is namelijk een halve KILO afgevallen, zie topic te dun? van mij). Nu gaan ze het testen in het lab van de dierenartspraktijk. Daarvoor moet ik Flappie apart zetten. Dan kan ik gelijk kijken of de plas oranje of zwart/donkerbruin opdroogd. Ik denk van wel, heb nog nooit bijna zwart spul zien liggen, trouwens.

Ps. Als donkeroranje plas normaal is dan is het dus helemaal oké waarschijnlijk! :smiley: Maar het is wel raar dat ik voordat Wilka (mijn andere konijn) hier kwam veel minder van die plas zag liggen. Ik heb ze apart gezet en toen zag ik dat ze allebei die kleur plasten.

17. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ze zitten nu al een tijdje uit elkaar, ze plasten allebei oranje/rood en wilka at (een aantal van)haar blindedarmkeutels niet op. Ik heb nu een tijdje geen blindedarmkeutels zien liggen, maar misschien liggen ze in het hok, daar heb ik nog niet gekeken.

18. Noraenkonijnen

Noraenkonijnen Speurneus

Lid geworden:
    22 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Edit: In het hok lagen ook geen blindedarmkeutels :dancer:

Laden...

Deel Deze Pagina