Binnenkatten naar buiten. Welke maatregelen?

Discussie in 'Katten' gestart door D&G, 18 apr 2007.

1. D&G

D&G

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb twee poezen van 8 jaar oud. IK heb ze vanaf dat ze baby waren binnen gehouden. Maar toen ze heel klein waren, wilde ik ze in eerste instantie wel buiten laten gaan, maar ik vond het doodeng, omdat ik erg bang ben dat ze onder een auto terecht komen of vermist raken, of dat andere mensen hen iets aandoen, dat gebeurd immers heel veel.

Daarnaast had ik toen meteen een vlooienplaag, ze prongen zelfs op óns. Nadat we ons hele huis hadden ingesprayt, hadden we besloten ze toch binnen te houden. Dat is altijd goed gegaan en ze weten niet beter nu. Maar één van de poezen, is er wel altijd nieuwsgierig naar geweest. Ik vind het eigenlijk best een zielig idee dat als ze over een x aantal het leven laten, ze nooit van het buitenleven hebben kunnen genieten.

Nu heb ik een dochter van 5 die sinds kort buiten speelt. Dus ik dacht, als ik dát durf, mijn kind buiten loslaten, waarom mijn poezen dan niet? Ook is het nu bijna niet meer te doen de deuren in de gaten te houden, met kinderen die in en uit lopen. Of met verjaardagen, als het mooi weer is en mensen gaan naar buiten en binnen, laten vaak de deur open staan, ze vergeten vaak dat we binnenkatten hebben. Af en toe werd ik daar tureluurs van.

Ik heb ze sinds een aantal dagen dus toch alsnog naar buiten laten gaan, en van te voren behandeld met een antivlooienmiddel (Bolfo gold). Ook heb ik een veiligheidsbandje gekocht met een belletje en een kokertje voor de naam, adres, telnr etc. Dat bandje gaat trouwens wel erg gemakkelijk weer los, kan ik niet beter een andere kopen? Want als ze het verliezen weet ik nog niet wat er met ze is gebeurd, mocht dat zo zijn. Ook zijn ze gesteriliseert.

Het gaat vreemd genoeg best goed volgens mij, ze komen gewoon weer terug, alhoewel mijn angst wel nog groot is, vooral één van hen is erg nieuwsgierig (een rooie poes, rooie en valen, zijn donderstralen ...)en loopt vaak bij ons aan de voorkant de weg op waar veel auto's rijden. Ziet ze een vogel midden op de weg...Er zijn daar al een aantal buurtkatten doodgereden. :pensive: Als ik haar in de achtertuin buiten laat, gaat ze er minder snel heen, dus ik laat haar liever daar buiten. En ik vind het ook prettiger hen alleen buiten te laten in de ochtend, wanneer het vrij rustig is op de weg.

Wie herkent dit en wat voor maatregelen kan ik nog meer nemen? Ze zijn het immers niet gewend. Waar moet ik op letten? Qua kwaaltjes die er nu meer bij zullen komen e.d.?

2. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
  3. D&G

D&G

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas kan ik dat niet lezen, ik heb geen speciale toegangsrechten (ik weet ook niet hoe ik daar aan kom).

Een kattenren zie ik niet zitten, hebben we de ruimte helemaal niet voor.

4. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
  5. D&G

D&G

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mwah, ik heb al behoorlijk wat ruimte in beslag genomen in de tuin met allerhande speelgoed van de kids, tuinset, vijver e.d. en ik wil ook nog wel iets ruimte over houden. In huis mogen ze al overal komen en ik hou al behoorlijk rekening met ze. Maar er zijn grenzen...:wink:

Een schrikdraad heb ik aan gedacht, maar dat kan niet door de schutting. Er zit een opening in waar ze door kunnen (latjes die kruislings lopen zeg maar) en als ik dat op één of andere manier af wil sluiten, dan gaan de buren geheid mekkeren (die het er toch al niet mee eens zijn dat wij onze poezen binnenhielden, hun poes loopt los buiten) en ze kunnen ook gewoon onder de poortdeur doorlopen.

6. miluta

Lid geworden:
    27 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Die grens zou bij mij zijn tot aan de laatste meter van de tuin :wink:. Je kan ook heel je tuin afzetten met gaas bijvoorbeeld :smiley:
    De eerste die in mijn gezicht durft te zeggen dat ze het er niet mee eens zijn dat mijn katten binnen zitten, die ...... (oei dat zijn hele nare gedachtes :laughing:). Anders gezegd: Ik heb schijt wat een ander daarvan vind en het intresseert me geen hol :grinning:

7. D&G

D&G

Lid geworden:
    18 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb je gelijk in hoor! Dat is ook níet de reden waarom ik ze nu af en toe buiten laat...: )

Ik kon me er ook altijd zo aan storen, als men 'het zielig' vond dat we hen binnen lieten. Ook van mensen die zelf katten hebben (gehad). Dat moet iedereen toch voor zichzelf bepalen? Ik heb dan ook sterk de neiging dit forum te laten zien, zodat ze kunnen zien dat ik zeker niet de enige ben! ....eh, nou ja, wás...

8. Larissa

Lid geworden:
    2 jan 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik persoonlijk zou ze niet naar buiten doen. Ze hebben het al die tijd toch goed gehad binnen?
    Maar als ze per se naar buiten moeten chippen, adrskokertje om en het liefste toc een kattenren.

9. granny

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Zelf bepalen oke, maar vaak zijn katten zo nieuwsgierig dat ze buiten een overlast voor anderen zijn wanneer ze vrij mogen loslopen. En dat neemt niet iedereen in dank af. Vaak met heel nare gevolgen.

Laden...

Deel Deze Pagina