Bijtende Ratten

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door moedernatuur, 10 dec 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moedernatuur

Lid geworden:
    24 nov 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik was laatst in de dierenwinkel om voer te halen voor mijn beesten.
    En aangezien we binnenkort ook twee ratjes willen halen keek ik even bij de kooi van de ratjes.

Ze leken allemaal erg nieuwsgierig en ik liet ze even aan mijn vinger snuffelen. Nu hadden ze allemaal de neiging om te gaan bijten.
    Misschien een stomme vraag maar; is dit normaal gedrag bij ratten ?
    Want ik wil dus echt geen bijtende rat. Ik haal ze ook sowieso niet in de
    dierenwinkel, ik wil naar een opvang gaan.
    Maar deze leken ook aardig jong, en ik dacht dat ie juist nog niet zo bijterig waren. Of dachten ze gewoon dat ze wat te eten kregen ...?

Of komt het gewoon omdat ze nog niet in de hand opgepakt waren ofzo?

Groetjes Claudia

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Er is een groot verschil tussen bijten en bijten...

'Proeven' is heel normaal bij jonge ratjes. Net zoals een jong kind alles in de mond wil stoppen, wil een jonge rat dat ook :wink: Je voelt dan wel de tandjes, maar meer als een herinnering aan hoe scherp die zijn dan dat het pijn doet.

'Bijten' is een ernstige fout. Dat wil je niet in je ratjes hebben als beginner (zo sprak ik uit ervaring :pensive: ). Bij het echte bijten verschijnen er ineens wat druppels bloed uit je hand...

Bij een goede opvang of een goede fokker zal je geen bijters meekrijgen als beginner! Proevers wel, want die zijn heel normaal :wink:

Groetjes,
    Lara

3. frutsel

Lid geworden:
    15 aug 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Misschien komt het ook omdat je je vinger door de tralies deed.
    Dat heb ik wel vaker gezien bij ratjes, omdat ze vaak door de tralies heen hun eten krijgen (in de dierenwinkel dan).
    Als je gewoon je hand in de kooi steekt door een deurtje, blijkt vaak dat ze eigenlijk helemaal niet bijten.
    Tenzij het natuurlijk echt bijten was, als aanvallerig.

4. Marcha

Marcha Dierenkenner

Lid geworden:
    15 apr 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt :wink: Heel veel ratten doen dit. Of het echt enkel aan een slechte opvoeding ligt betwijfel ik, volgens mij ligt het ook voor een deel aan het niet zo goede zicht van ratten. Mijn eigen ratten doen het bijvoorbeeld ook. Wanneer ik mijn vingers door de tralies heen steek zullen ze zeker bijten, dit terwijl ik ze nog nooit door de tralies gevoerd heb :confused: Wanneer ik ze gewoon oppak en vasthoud zullen ze echter nooit bijten. Ik denk inderdaad dat ratten een vinger door de tralies vaak verwarren met een lekkernij :wink:

Even :warning: maar dat vind ik hartstikke goed van je :ok:

5. veryhappynancy

Lid geworden:
    2 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Volkomen mee eens. Ratten denken vaak dat je vingers een lekkernij is, het is in iedergeval heel nieuw voor ze en ze willen weten wat het is. Hun manier om te proeven en onderzoeken is voelen met hun tanden. Dat doen mijn ratjes ook. Ratten doen het vooral als ze gevoerd worden door de tralies, je leert het ze het dan aan.

Ratjes bijten bij het oppakken niet! Dan zijn ze tam, het is puur voor onderzoek.

6. Duister

Lid geworden:
    22 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Heel goed van je dat je de ratten bij een opvang gaat halen!

Wat dat bijten betreft: zolang er inderdaad geen speldeprikjes met bloed verschijnen, is het normaal gedrag, vooral bij jonge ratten. Maar ook oudere ratten kunnen dit blijven doen, hoor. Zo heb ik een rat die altijd iets te enthousiast is als je bij de kooi komt en gelijk denkt dat hij een snoepje krijgt. Dus "bijt" hij even in je vinger. Eerst schrok ik daar wel van (hij komt uit een opvang, dus ik kende hem nog niet zo goed), maar later snapte ik dat hij gewoon een snoepje of gewoon eten verwachtte...

Nu ik hem een tijdje heb, doet hij het veel minder. Ook een kwestie van gewenning, denk ik.

Laden...
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina