Betta splendens (kemp vis)

Discussie in 'Vissen' gestart door claudia-vis, 15 okt 2008.

1. claudia-vis

claudia-vis Speurneus

Lid geworden:
    11 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een nieuwe vis Betta
    deze vis is zeer moeilijk te krijgen in NL
    hij is rood met roze kleine streepjes ontzettend mooi
    hij is het echt waard om in je aquarium te houden

maar hij zwemt niet echt veel hoe komt dat pomp je aan of uit maakt geen verschil

groetjes claudia

2. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoe groot is je aquarium? Temperatuur? Waterwaardes? Vissenbestand? Hoe lang draait je aquarium al?

Betta's zijn dus totaal niet moeilijk te krijgen hoor :wink:

Je pompje dient ALTIJD aan te staan, mijn kempvis is ook neit zo zeer actief hoor :smile:

Hoelang heb je 'm al?

3. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    De kempvis varianten in dierenwinkels vind ik altijd wat sloom zwemmen in vergelijking tot andere vissoorten. Ze hangen een beetje in het midden van de bak, mits er geen soortgenoten in zicht zijn. Zo uit de beschrijving kan ik daarom niet opmaken of jouw vis zich normaal gedraagt voor de soort of dat hij echt te traag zwemt.

Reageert je vis goed op eten?

4. claudia-vis

claudia-vis Speurneus

Lid geworden:
    11 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb de vis nu van 3 uur 's middags. Op eten reageert hij best goed.

Ik ben allen een beetje bang dat hij morgen niet haalt. Is het verstandig om de lamp van mijn aquarium aan te houden?(aangezien hij in actie kwam als het licht uit was) Hij is nu nog in zijn eentje in het aquarium samen met een guppy mannetje en de rest hou ik nog even apart van hem. Ik weet niet of hij ziek is de bak is 60-30-30. Is groot genoeg voor 1 betta dacht ik.

groetjes claudia

5. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    60-30-30 is zeker groot genoeg, is normaal hoor, hij moet nog wennen aan de nieuwe omgevind enzo, je hebt zelfs al geluk dat ie al eet, soms duurt het hier 3 dagen voor ene nieuwe vis begint te eten...

6. Gupke

Lid geworden:
    11 okt 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Maak je maar niet druk, dat gedrag is meestal normaal...
    Maar wat zijn je waterwaarden? En heb je je aquarium wel 3 weken laten rijpen?
    Mannetjes guppen en kempvissen willen niet altijd samen gaan, de kempvis zien die als bedreiging door de felle kleuren en dan kunnen hevige gevechten ontstaan tot er 1 dood is...

7. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Ik heb dat verhaaltje ook al zeer veel gehoord, maar ik en nog 3 vrienden van me hebben goede ervaring met bettaman bij guppenmannen :smile:

8. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Zijn niet zo moeilijk te krijgen hoor, welke kleur wil je? Rood, blauw, groen, zwart, wit, roze, rood/blauw? 'Standaart' Betta of variatie? Ze komen zelfs vrij veel voor.

Maar het zijn tropische visjes. Dus heb je 1 de verwarming wel aanstaan, 2 op zo'n 26-28°, en 3 ben je zeker dat je verwarming genoeg cappaciteit heeft voor je tank?

Het zijn labyrint vissen, ze happen lucht aan het oppervlak. Maar je pomp mag je niet afzetten die moet 24 op 24 aan blijven staan.

Als laatste hebben Siamese kempvissen aangepast voer nodig. Dat geef je hem hoop ik.

9. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Bwa echt aangepast is het niet hoor, elke vis heeft levendvoer nodig (ik geef al mijn vissen persoonlijk 5 keer per week levend voer)
    Qua vlokvoer geef ik dan ook aan al mijn vissen TetraBetta, zijn ze allemaal zot van :smile:

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee? Haalt dan snel uw Bettaflokken en uw gedroogd voedsel voor andere vissen boven, je zult de verschillen in de ingredienten snel zien, alsook de voedingswaarden. De visje die geen voedingstoffen te kort komt is een gelukkig gezond visje, en bijvoorbeeld zinkend goudvissen voer volstaat niet voor een Betta Splendens, de gewone goudvissen vlokken ook niet. De algeneters zinkend voer volstaat niet, de ......... elk visje zijn optimale aangepaste voer zorgt er voor dat hij niks te kort komt :wink: .

nb, JBL Betta vind ik persoonlijk beter. :wink:

11. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja, maar de mijne krijgen 5 van de 7 dagen levend voer en dat is bij elke vis het voer in de natuur en dat krijgen ze bij mij, 2 dagen per week krijgen ze dan iets anders, 1x tetraBetta en 1x tetraphyll (= groenvoer)
    Dat is de voeding voor al mijn vissen en zijn allemaal supergezond/levendig...

12. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk, ik wil niet zeggen dat je je vissen compleet verkeerd voert, maar in de natuur eten verschillende vissen ook weer verschillend levend voer en naar gelang de soort al dan niet ook groenvoer. Groenvoer eten ze ook weer in verschillende maten. Schaal en schelpdiertjes worden dan weer niet door alle soorten vissen gegeten, krill ook niet.
    Een Betta Splendens vindt gewoon vlokken voer voor standaard goudvissen heel lekker, maar hij krijgt er niet alle voedingstoffen mee binnen die hij nodig heeft. Toch zal hij het er ogenschijnlijk goed op doen.... voor een tijdje, tot het tekort gaat opbreken.

Het hangt natuurlijk ook van de bevolking in je tank af. Als andere soorten constant gaan lopen met voedingstoffen die eigenlijk voor hen een aanvulling zijn maar voor andere soorten van vitaal belang, dan kom je vroeg of laat tóch met vissen te zitten die te kort komen. Of je nu droog of levend voert :wink: .

13. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

En bij mij krijgen ze 5 verschillende soorten levend voer... Dus als dat niet volstaat, en daarbij, een betta hetef mss zeer weinig groenvoer nodig, maar een vis moet niet elke dag optimaal eten hé, naar het schijnt is het zelfs goed om 2 dagen in de week de vissen geen eten te geven...

14. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Betta Splendens en betta imbellis hebben vooral krill (planktonkreeftjes). Voor het levend voer gaan ze eerder uit naar rode muggenlarven, artemia en cyclops. Ze zijn ook broodnodig nodig voor optimale kleurenpracht en goede ontwikkeling.
    Vissen geen eten geven doe ik niet aan mee. Een vis is een stroper, hij zoekt de ganze dag naar eten. Enkel als ze te vet zouden zijn zou ik 1 dag per week overslaan.

Maar nog maals, ik zei niet dat je je vissen niet sjuust voert, ik zei wèl dat elke vissoort zijn eigen aangepaste voeding nodig heeft. :wink:

15. caviagek28

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb nu een nieuwe betta man en die zit gewoon bij de guppen mannen in gaat super goed!

16. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hoop dat het bij jou ook goed gaat, maar het begin wil niet altijd iets zeggen. Het kan maanden duren voordat hij echt volwassen wordt en dan toch eens je guppeman van zijn staart ontdoet. Hetgaat ook wel afhangen van welke kleur staarten dat je guppemannen hebben en of er al dan niet tekeningen opstaan en hoe groot de staarten zijn :wink: .
    Hou hem maar goed in het oog en je zult het zien aankomen wanneer je bettaman zijn eigen friskie genoeg voelt om achter staarten aan te gaan.
    Hij is dan ook op zijn mooist als hij op jagerspad is. Net voor hij aanvalt is hij waarlijk de mooiste aanwinst in je tank :wink: .

17. Kimmy826

Lid geworden:
    15 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hee mensen van het forum?

Ik weet niet wat ik moet doen en wil echt niet dat die vis dood gaat. Ik heb een kempvis (man), maar hij is totaal niet actief. Wilt ook al niet eten. Heb ik hem apart gezet eet hij nog niet. Hij is echt uber dun. Wat kan ik doen? Het is nou iets langer als een week aan de gang, maar hij gaat wel achteruit moet ik zeggen. Als er niks is tegen te doen dan verlos ik hem liever uit zijn lijden, maar daar gaan me haren in me nek overeind van staan. Zo zielig :wink: :speak_no_evil: :cry:

ik hoop dat iemand mij een tip / advies kan geven.

Groetjes,
    Kimmy

18. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Welk voer geef je?
    Mijn betta moet eigenlijk enkel maar levend voer hebben, vlokken eet hij zelden...

19. Kimmy826

Lid geworden:
    15 dec 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Kempvissen voer :-) (TetraBetta)Ik gaf eerst guppyvoer, maar dat moest hij niet. Haha lekker logisch en toen gaf ik hem kempvissenvoer en toen had hij gewoon. Nou moet hij er niks van weten.
    Laatst heb ik mijn bak nog voorzien van witte muggenlarven. Toen zei mijn vriend al dat het niet goed ging, omdat hij heel veel moeite had om die beestjes uberhaupt te vangen.

dank u wel voor de reactie trouwens

20. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Raar...
    Maar heb dat ook voor gehad, komt denk ik gewoon omdat ze uit de dierenwinkel komen, daar zitten ze er ook altijd zo slecht bij...

Heb je je waterwaardes al getest? Hoe gaat het met de andere vissen die er bij zitten? (of zitten er geen andere bij?)
    Hoe groot is het aquarium?

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. fishifish
    Reacties:
    2
    Weergaven:
    2.493
  2. fishifish
    Reacties:
    9
    Weergaven: