beginner en wat vraagjes...

Discussie in 'Vissen' gestart door jalisaki, 27 dec 2013.

1. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,
    Ik heb een beginnersaquarium van 60x35x25.
    Ik heb hier sinds kort 4 sluierstaartvisjes in zwemmen. Ik weet dat het aquarium nu nog te klein is, maar binnen een jaar en een half ga ik alleen wonen en koop ik een 2-meterbak, dus dit aquarium is maar tijdelijk. Ik heb een filtertje en een verwarmingselementje. Deze staat op 24°C. Is dat te veel?
    Ik heb mijn aquarium een maand op voorhand laten indraaien en dan heb ik er pas mijn sluierstaartvisjes in gedaan, maar ik heb de waterwaardes nog niet getest. Ik heb me al wat verdiept in de waterwaardes enzo maar ik vind het zo moeilijk soms... Ik lees overal dat je om het water helder te houden wekelijks 1/4 van het water moet verversen. (met kraantjeswater?) Maar dan zijn de waterwaardes toch weer niet goed? Ik lees ook dat je het filtertje nooit moet uitkuisen tenzij het minder goed stroomt. Hoe vaak moet je dit dan doen? Ik heb in mijn filtertje een blauwe spons, geen watjes. Ik heb al gedacht om een tweede filtertje aan te schaffen om het water zeker proper te houden? Ik ga binnenkort ook een zuurstofpompje aanschaffen en watertesters. Ik geef mijn visjes ook 1x per dag korreltjes, is dit te veel? Ik merk ook dat er veel viezigheid in de kiezeltjes zit, laat ik dat zitten of moet ik de kiezeltjes ook reinigen?
    Alvast bedankt !
    groetjes

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Sluierstaart goudvissen houden van wat koeler water, dus ik zou langzaam afbouwen naar ca 20 graden.

De bodem en het filter werken samen om het water te zuiveren. Bij het verschonen ververs je of het water, of je spoelt je filter. Ik doe dit nooit tegelijk, zodat het water constant blijft. Je kan beter 2x per week weinig verversen dan 1x per maand bijna alles.

Voor mijn aquarium meng ik aquasafe door het water, want ik weet niet zeker wat voor leidingen er in dit oude huis lopen. De aquasafe bindt een aantal van de veelvoorkomende verontreinigingen uit leidingwater, zodat de vissen daar geen last van krijgen.

Bij het Googlen zag ik deze site, waarvan ik denk dat er veel goede tips op staan: http://goudvissenverzorgen.nl/goudvissen-verzorgen/huisvesting/

3. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke bedankt voor het antwoord!
    Ik had op enkele websites gelezen dat sluierstaarten beweeglijker zijn bij een temperatuur van 24 °C. Ik zal dit dus afbouwen naar 20 °C.

Voor het verversen, zou het eventueel goed zijn om én 2x in de week een deeltje van het water te verversen én een aquariumstofzuiger aan te schaffen om het vuil tussen de steentjes op te zuigen? Of is dit eigenlijk niet nodig?En zou het beter zijn om twee filters te laten draaien?

En hoeveel plantjes hebben de visjes eigenlijk nodig? Ik heb nu drie echte planten met grote bladeren.

En wat ik ook nog even wou vragen... Ze zullen dus nog 1.5 jaar in een te kleine bak zitten. Zullen ze zo hard groeien op deze tijd dat ze vergroeiingen krijgen of kunnen ze het hierin wel even redden?

Groetjes!

4. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik vind een stofzuiger zelf fijn werken. Ik haal bij het verschonen vooral water weg uit de hoek die het snelst vies wordt, dus de troep op en uit het grind gaat met het afvalwater mee. Je krijgt nooit alles weg en dat hoeft ook niet. De onderste laag van de steentjes verschoon ik (voor het zoetwater aquarium) eigenlijk nooit, de toplaag heeft wat vlokjes maar toont wel fris.

Qua planten: ik hou zelf van groen met wat vis, dus ik heb me nooit verdiept in wat er echt nodig is. Bij mij is het altijd zoeken naar de vissen en garnalen, die hebben verstopplekjes genoeg.

Over de groeisnelheid van vissen weet ik weinig. Ik heb altijd mijn vissen uitgezocht op volwassen grootte, dus dan kwamen sluierstaarten voor 80 cm niet in het plaatje voor. Als het past, dan zou ik vast je ogen open houden naar een grotere bak. Het verschil in ruimte tussen 60 cm en 80 cm is al enorm, dus als je over een half jaartje of zo gaat twijfelen over de grootte kan zo'n tussenstap best helpen.

5. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Dit is VEEL te klein voor 4 sluierstaarten! In een halfjaar zullen ze wel erg vergroeid zijn. Ik zou nu een verversingschema van 50% wekelijks zij dat de temperatuur van het water overeenkomt . Over de filter proper maken je neemt een maatbeker vult die met aquariumwater en knijpt daar de spons in uit. verder over een nieuwe bak voor 4 sluierstaarten zou ik reken voor zeker 200 liter.

Mvg Colour

6. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo jalisaki,

Ik lees dat je al heel erg je best hebt gedaan voor je sluiers, Top :ok: !

Ik wil de informatie die je al hebt gekregen aanvullen met heel specifieke info die geldt voor sluierstaarten.

Want 'onze' vissen hebben namelijk een speciale verzorging nodig :sunglasses:
    Ze zijn een kwetsbaar kweekproduct en daarom stellen ze andere eisen aan hun leefomgeving dan de meeste andere vissen.
    Ik ken mensen die hun hand niet omdraaien voor de verzorging van een 2 meter tropische bak maar die steeds weer problemen met hun goudvissen hebben, omdat het zulke 'moeilijke' vissen zijn :eyes:

Het is een lang verhaal.
    Veel plezier met lezen!
    En als er vragen zijn dan help ik je graag :wink:

Daar gaan we:

Voor je vissen heb je veel ruimte en veel schoon water nodig.

Sluierstaarten zijn veel moeilijker goed te houden dan veel mensen denken.
    De link die Plumeau je heeft gegeven geeft helaas niet de juiste informatie (sorry Plumeau) over de verzorging en over het aantal liters water dat nodig is per sluierstaart.
    Voor tropische vissen geldt wellicht nog de 1 liter per cm vis, maar voor sluierstaarten kan die regel echt niet! :thumbsdown:

Een goudvis heeft véél water nodig, minimaal 50 liter per vis om goed uit te kunnen groeien.

Als je dus echt serieus werk wilt maken van het houden van sluierstaarten, dan zal je een paar dingen 'moeten' aanpassen :wink:

---Je aquarium van 60x35x25 cm heeft een inhoud van 52 liter.

Dat is genoeg water om 1 sluierstaart een tijdje goed in te houden.
    Niet voor altijd want je vis groeit en heeft snel meer ruimte nodig.
    Je hebt met 4 vissen dus wel een flinke 'overbevolking' te pakken.
    Dit zal je gaan merken omdat het water erg snel zal vervuilen.

Het zou daarom goed zijn om minder vissen in je aquarium te houden (dus er twee wegdoen) of, nog beter, een groter aquarium aan te schaffen. 2e Hands sites hebben vaak aquaria vanaf 100 cm te koop voor weinig euro's, dan hebben je 4 vissen wel plaats.

---Het kleine filter dat je hebt is helaas echt niet sterk genoeg voor goudvissen. Ook twee van die filtertjes zijn samen niet sterk genoeg...

Ik raad je dan ook met klem aan dat je een goed sterk filter aanschaft, een z.g.n. buitenfilter dat je onder of naast je aquarium zet en dat een filtercapaciteit heeft van minimaal 6 keer de aquarium-inhoud per uur (dat is in het geval van de 60cm dus 6x50 liter = minimaal 300 liter). Deze capaciteit staat meestal op het filter of op de doos.
    Zo'n filters zijn via 2e hands sites vaak wel goedkoop te koop.
    Hoe zo'n filter word aangesloten en hoe het werkt kan de verkoper je vertellen, of anders zal ik dat graag doen als je vragen hebt.

---Ook met het sterke filter en een groter aquarium is het heel goed om wekelijks 50 % van het water te wisselen om de niet-meetbare stoffen die de vissen uitscheiden te verwijderen.

Dit wisselen doe je met een stuk tuinslang en een emmer. Water en viezigheid van de bodem af-zuigen in de emmer.
    Je kan bijvoorbeeld elke dag twee emmers verversen en steeds het vuil van de bodem 'meenemen', dan heb je per week ook voldoende verversing :wink:
    Wel weer aanvullen met water van dezelfde temperatuur en met een beetje waterverbeteraar er in.
    Kraantjeswater is nu eenmaal geen natuurlijk bronwater of slootwater, dus het moet een beetje worden aangepast om goed door de sluierstaarten verdragen te worden.

---Je kunt je waterwaarden goed controleren met een meetsetje.

Er zijn van die buisjes te koop met daarin 50 stripjes die per keer 6 verschillende waarden meten. (van verschillende merken)
    Je kunt dan zo'n stripje een paar seconden in je aquarium houden, de delen van het stripje verkleuren en je kan dan volgens de gebruiksaanwijzing de waarden aflezen op de bijgeleverde kleurenkaart.
    Niet 100% accuraat (er zijn nóg secuurder testen te koop) maar heel goed te gebruiken om problemen met de waterwaarden snel op te sporen en op te lossen.

---Je sluierstaarten hebben zeker meer voer nodig dan 1 keer per dag :end:

Je vissen hebben geen maag, kunnen dus geen voedsel opslaan om later te verteren en moeten daarom meerdere keren per dag gevoerd worden.
    3 keer per dag een hoeveelheid die ze in ongeveer 5 minuten opeten is goed.

Zorg dat de bodem zo glad mogelijk is.
    Geen dikke laag met grof grind, liefst een heel dun laagje dun grind of zand of zelfs helemaal geen bodembedekking.
    Dit zodat de vissen het voer kunnen pakken en het niet tussen de steentjes valt en verrot in het water.
    Dan heb je veel minder onzichtbare vervuiling.

---'Kamertemperatuur' is prima voor sluierstaarten.

Een graad of 18 is geen probleem. De vissen leven zelfs langer bij wat lagere temperaturen.
    Dus, tenzij het op je kamer vriest of je enorme temperatuurschommelingen hebt binnen een paar dagen, kan de verwarming gewoon eruit.
    Scheelt direkt op de stroomrekening :smiley:

---Je waterplanten zijn prima, maar neem minstens 1 bos waterpest erbij.

Dat eten je vissen heel graag en het is erg belangrijk dat sluierstaarten veel plantaardig voedsel eten om gezond te blijven.
    En als je een heel dunne bodemlaag hebt kun je de planten in een bakje poten (heb ik ook).

Ook gekookte doperwtjes zonder velletje zijn heel goed plantaardig voer voor je visjes (in stukjes geknipt voor kleine visjes).

Dus, samengevat:

Zorg voor veel en schoon water
    Koop een makkelijk meetsetje
    Voer je vissen goed
    Kamer temperatuur is prima (vanaf 18 graden)
    Geef ze plantaardig voer naast het gewone voer
    En blijf vooral zo goed je best doen voor je visjes :smiley:
    Ze zullen je erg dankbaar zijn!!!

Als je vragen hebt dan help ik je graag verder!

Veel plezier met je vissen,

Groet,
    FancyGoudvis

7. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Wauw, bedankt voor de uitleg!
    Ik heb er zeker veel van opgestoken.
    Een 2meterbak is voorlopig een beetje moeilijk, ik woon nog thuis en ik heb een heel kleine kamer.
    Ik wil wel uitkijken voor een aquarium van 80 cm, tot ik dan binnen een jaar en een half uit huis ga en een 2 meterbak aankoop. Kunnen de sluierstaartjes dan nog tot die tijd in een aquarium van 80 cm? En kan ik ze dan alle 4 houden en gaan ze hierin ook vergroeien ? Want ik zou ze echt liever niet wegdoen...

Voor de filter... Nu heb ik een binnenfilter, Sicce micron power filter. De capaciteit van het filtertje is 75 liter. Eentje bijkopen heeft dus geen enkel nut?
    Ik wil anders wel uitkijken naar een buitenfilter, maar ik denk dat deze vrij duur zijn? Ik koop ze dan liever nieuw of is tweedehands ook nog steeds dezelfde kwaliteit?

Bedankt voor de tip van het eten, dit wist ik niet... Ik ga ze in de toekomst dus telkens 3x een kleinere hoeveelheid geven. Zijn muggenlarven eventueel ook goed voor de visjes of is dit eerder voor tropische vissen?

En om het water schoon te houden, nu haal ik dus 2x in de week een klein deel van het water weg en doe ik er vers kraantjeswater bij. Hierin doe ik een aantal drupjes 'Hyper Bakto'. Dat zat bij mijn filtertje en zou goed moeten zijn om verontreiniging van nitraten en ammoniak tegen te gaan. Ik moet
    dus eigenlijk de helft van het water dagelijks verschonen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    groetjes

8. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo jalisaki,

het gaat vooral om de inhoud van het aquarium.
    Je hoeft dus niet direkt een 2 meter bak te kopen hoor!
    1 meter zou perfect zijn voor je 4 vissen.
    In zo'n meterbak kan gemiddeld 200 liter water en dat is genoeg.

---80 cm is nog steeds erg krap voor 4 vissen, maar kan wel tijdelijk als je dagelijks een deel verschoont.
    Ik zal het berekenen voor je:
    In een 80x40x40 cm bak zit ongeveer 128 liter (8x4x4).
    Dat is 12 emmers water (de 8 liter inhoud extra in de berekening raak je kwijt door planten, filter enzo).
    Wanneer je twee vissen in 80 cm/120 liter houdt dan kun je toe met elke week 50% water verschonen.
    Omdat je nu met 4 vissen, dus twee vissen 'teveel' zit, kun je het beste veel meer dan 50% verschonen.
    Mijn tip: Als je dagelijks 2 emmers water ververst (6 dagen) dan wissel je per week dus 6x2=12 emmers water = 120 liter = 100 % en dat is zeker voldoende om je vissen een tijd in een 80 cm bak goed te laten leven!
    Je zorgt in dat geval voor genoeg vers water en je sluierstaarten zullen zich heel goed voelen, prima groeien en niet vergroeien :grinning:
    Natuurlijk worden ze groot en hebben ze over een tijdje wel meer ruimte nodig...1 meter bak wellicht :laughing:
    En, twee emmer water heb je, na een paar keer oefenen, in zo'n 10 minuten ververst :wink:

---Over je filter.
    Je hebt een prima filter voor een tropisch aquarium. Die visjes vervuilen niet zoveel en vaak is er een dichte beplanting, die ook een deel van de vervuiling opneemt.
    Bij sluierstaarten kun je meestal niet zoveel planten houden omdat ze die opvreten :sunglasses:.
    Maar het is zeker wel nodig om het water goed van zweefvuil te reinigen.

Daarvoor kun je het beste een sterk filter aanschaffen.
    Je eigen filter is voor dit doel niet sterk genoeg.
    Daarnaast zit het filter in het aquarium en neemt daar kostbare ruimte in die je vissen hard nodig hebben... Twee binnen filters nemen nog meer plek in :pensive:

Een buitenfilter kun je vaak op 2e hands site kopen, en dat is prima.
    Ik zou zeggen, google eerst op nieuwe filters met minimaal 300 liter capaciteit. Bekijk de prijzen en hoe ze in elkaar zitten.
    Daarna kijk je op 2e hands sites en zoek je naar de nieuwste modelletjes 2e hands buitenfilters.
    Hoe nieuwer des te beter natuurlijk. Kijk welke je je kunt veroorloven.

Mocht je niet direkt een passend filter kunnen kopen, ga dan gewoon door met goed dagelijks verversen. Dan kun je gerust een aantal weken de tijd nemen om rustig te zoeken naar een passend filter (en groter aquarium).

Als je dan een tweedehands filter hebt aangeschaft, spoel het dan eerst goed uit met zeer heet water. Ook de bijbehorende slangen.

Dan doe je je oude filter materiaal er in (daar zitten helpende bacteriën in), samen met bij het merk passend nieuw filterschuim.
    En ook een portie keramische buisjes (nieuw huisje voor de helpende bacteriën).
    En klaar ben je!

---Muggenlarven zijn heel goed voor je vissen, maar let wel op,
    levende muggenlarven worden in de openlucht gekweekt en kunnen verschillende parasieten in zich hebben die je vissen ziek kunnen maken.
    Er zijn ook diepvries pakjes met bevroren muggenlarven te koop. Die zijn een stuk veiliger.
    Even een portie goed laten ontdooien en afspoelen (ze stinken maar dat is normaal).
    Hetzelfde geldt voor watervlooien en alle andere diertjes die tropische vissen ook eten.
    Wel met mate beestjes geven. 2 keer per week naast het gewone voer is genoeg.
    Als je dan ook 2 keer per week gepelde, gekookte doperwtjes geeft dan krijgen ze alles binnen wat ze nodig hebben :smile:

---Wat je schrijft over het verversen;
    twee emmers per dag zou ideaal zijn, ook nu al in je 60 cm bak. En dan toch graag uitzien naar een grotere bak, liefst 1 meter :wink:

Het middel dat je gebruikt is een bacterie 'helper'.
    Het zorgt ervoor dat er bacteriën in het filter gaan leven die helpen om schadelijke stoffen 'op te eten' uit het water, Is prima, maar hoeft niet zo vaak.

Als je dagelijks die twee emmers ververst, dan hoef je niet elke keer iets extra's eraan toe te voegen.
    Het water mengt zich dan zo goed dat de waarden redelijk constant blijven.
    Koop wel vast een flesje waterverbeteraar zoals aqua safe of easy life of zo en doe een keer in de week de aanbevolen hoeveelheid bij het ververs-water.

Als je veel meer water ineens ververst dan kun je best wel elke keer iets waterverbeteraar gebruiken.

Je hoeft niet dagelijks de helft te verversen hoor, als je maar voor je 60 cm en ook voor een 80 cm bak rekent op in totaal wekelijks wel 100% (dus 6 keer een deel, bv die twee emmers waar ik steeds over zeur :grinning: ) verversen.

Ik hoop dat je met dit antwoord iets kunt.

Als je nog vragen hebt dan help ik graag!

Groet,
    FancyGoudvis

9. Plumeau

Plumeau Moderator

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    fancyGoudvis: bedankt voor je uitgebreide uitleg :ok:

Mijn meer algemene kennis is voor goudvissoorten inderdaad wat beperkt.

10. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Postdoor fancyGoudvis op zo dec 29, 2013 12:24

Hallo jalisaki,

het gaat vooral om de inhoud van het aquarium.
    Je hoeft dus niet direkt een 2 meter bak te kopen hoor!
    1 meter zou perfect zijn voor je 4 vissen.
    In zo'n meterbak kan gemiddeld 200 liter water en dat is genoeg.
    -----------------------------
    Het gaat wel degelijk over de lengte van het aquarium je kan een een bak hebben van 60 hoog 60 diep en 60 lang is ook 200 liter ! Daarom is 1 meter gewoon het minimum . met hoogte zijn goudvissen niet zo veel ofwel het is vooral lengte dat ze nodig hebben en geen inhoud!

Mvg colour

11. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo Colour,

waar vind jij zo'n bak van 60x60x60 dan?
    Alleen op maat gemaakt toch?
    Dan kun je ook bakken van 100x30x40 noemen = maar 135 liter. Of 120x40x40 = 192 liter enz. enz. Allemaal afwijkende maten met te weinig liters voor 4 sluiers, en bakken die maar weinig mensen thuis hebben staan. :wink:

De meesten kopen de standaard bakken uit de winkel of van b.v. marktplaats.
    En bij die standaard fabrieks-bakken heeft een 1 meter bak ongeveer 200 liter inhoud.

Ik wil graag info geven waar iedereen die goudvissen heeft iets mee kan. :bulb:

Want over het algemeen word men bij de dierenwinkel totaal verkeerd voorgelicht over goudvissen en wat ze nodig hebben.

Die brood-nodige uitleg probeer ik hier op een prettige manier te geven. :smiley:

Dus, je hebt gelijk als je zegt dat een grote bak absoluut het beste is.
    Dat heb je kunnen lezen in mijn post. En ook in voorgaande posts.

Maar... het heeft volgens mij geen nut om te stellen dat een meterbak voor iedereen het minimum is.
    Vaak is er een middenweg te vinden die voor vis en eigenaar goed te doen is.
    Als je daar geen rekening mee houdt, dan loop je het risico dat veel mensen die zo'n bak niet kunnen/willen plaatsen afhaken en wegklikken.
    En dan wordt de rest van de informatie niet gelezen en komt niet meer ten goede aan de vissen.
    En daar doe ik het uiteindelijk voor, voor de Sluiers! :wink:

Groet,
    FancyGoudvis

12. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik stel 1m niet als minimum als gezelschap aquarium maar voor sluiers.
    Verder over dat er geen bakken zijn die zo hoog zijn en niet zo veel lengte hebben een Lido 200 van juwel is een vrij bekend aquarium (Exhibiting a width of 71 cm, a height of 65 cm and a special depth of 51 cm)
    Mvg Colour

13. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    al heel erg bedankt voor de vele informatie, ik ben heel blij dat me dit zo uitgebreid uitgelegd wordt want op internet of in dierenwinkels krijg je idd vaak de verkeerde of onduidelijke informatie. Ik ben aan het uitkijken naar een grotere bak en een betere filter.
    Ik heb vandaag een beetje waterkroos in het aquarium gedaan, de visjes eten hiervan. Is dit ook goed als plantaardig voedsel? Erwtjes ga ik binnenkort ook eens proberen. Ik zal hier binnenkort eens een fotootje van mijn sluiers op proberen plaatsen :smiley:
    Groetjes!

14. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo jalisaki,

geen dank hoor. Ik doe het heel graag :smile:
    Zelf ook klein begonnen en weet hoe weinig goede info er over deze vissen te vinden is.

Super dat je je vissen meer ruimte gaat geven! :tada:

Tot die tijd wel lekker vaak water verversen hoor :laughing:

En foto's zijn altijd erg welkom!
    (wie weet heb je wel een apart soort sluier waarover ik je nog véél meer kan vertellen :wink: :wink: )

Kroos zou ik eerst nog even goed wassen/afspoelen voordat het in het aquarium gaat. Dit natuurlijk weer om eventuele 'vervelende gasten' die op het kroos kunnen leven weg te werken.
    Als plantaardig voer is kroos prima.

En Erwtjes vinden ze zeker ook erg lekker.
    Als je zin hebt kan je eens bij mijn post 'voorkom ondersteboven goudvis' gaan kijken.
    Daar staat in hoe je je doperwten klaarmaakt voor je visjes.

Ik ben benieuwd naar je visjes!

Groet,
    Fancygoudvis

15. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    @ Colour,

haha, aan die Lido had ik dus niet gedacht nee, je hebt daarin gelijk.
    Toch zie ik vele malen liever twee sluiers in een lido 200 dan in een accubak of zo'n klein garnalenbakje :flushed:

Ik heb het ook over sluier bakken in mijn post hoor :smiley:
    Daar ging de originele vraag volgens mij over.

We verschillen kennelijk een beetje van mening over sommige zaken :wink:

Groet,
    Fancygoudvis

16. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    hier zijn wat foto's

Sammy

[​IMG]]

Robbie (zwarte moor) en Toby

En Henri !
    Sommige foto's zien er misschien wat raar uit omdat ze met een fish-eye camera zijn getrokken :smile:
    Groetjes!

17. Colour_Salute

Colour_Salute Snuffelaar

Lid geworden:
    25 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    1
    Wat voer je ze ?

Mvg Colour

18. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik geef ze 3x per dag een kleine hoeveelheid goldfish granules van Tetra korreltjes, en heb ze vandaag voor de eerste keer een erwtje in stukjes gegeven en dat was een succes! Voor de rest happen ze veel waterkroos op, maar ik weet niet of ze het echt opeten.
    Groetjes!

19. fancyGoudvis

fancyGoudvis Speurneus
    Magazine auteur

Lid geworden:
    5 sep 2013
    Leuk Bevonden:
    14
    Hallo jalisaki,
    wat een leuke visjes heb je! :smiley:
    Sammy en Toby zijn Demekins. Robbie ook, maar de zwarte worden (zoals je weet) vaak Moors genoemd.
    Toby lijkt op mijn Piranja, :flushed: zie avatar.
    Henri lijkt me ook een Demekin, maar de ogen zijn moeilijk te zien.
    Zijn kleur zal nog iets veranderen, het zwart zal wegtrekken als hij volwassen wordt.

Ze zijn nog erg jong en kunnen goed uitgroeien :smile:
    Nog wel een beetje mager, maar daar heb jij geen schuld aan hoor!
    Bij groothandels en dierenwinkels krijgen ze standaard veel te weinig te eten :pensive:

Je hebt al goed je best gedaan jalisaki. Ze zijn zeker dikker dan de meeste jonge sluiers die ik te zien krijg!

En als je zo goed doorgaat, dan zal je voor vele mooie verassingen komen te staan met je vissen :smiley:
    Blijven verversen en goed voeren is het devies :wink:

Kijk maar eens op YouTube bij Demekins, dan kan je zien hoe mooi ze kunnen zijn!
    Ik heb ook o.a demekins. Heb wat foto's in mijn album bij mijn profiel staan. :grinning:

De bolle ogen van je vissen hebben wel wat extra aandacht nodig.
    Doe maar geen scherpe of uitstekende voorwerpen (puntige decoratie zoals schip, stuk hout, kunstplant, rotsblok) in je aquarium.

De vissen zien niet zo goed als de meeste andere sluier varianten en daardoor zijn ze ook een beetje 'onhandiger' in het ontwijken van obstakels.
    Voedsel wordt ook vooral via de geur gevonden, niet zozeer met de ogen.
    De ogen worden helaas makkelijk beschadigd.

Het kroos dat je op je water hebt, is goed als afscherming van het felle lamplicht (bolle ogen zijn erg gevoelig voor sterk licht).
    Maar voor deze vissen is het niet goed om vaak aan het oppervlak naar eten te happen.
    Door hun lichaamsvorm kunnen ze de ingeslikte lucht niet zo makkelijk kwijt, en is er een risico op 'drijven'.
    Als groenvoer is dan een bosje 'waterpest' in dit geval toch beter, denk ik.

Het kroos kan zeker blijven.
    Het happen kun je ondervangen door ze een voer te geven waar ze lekker verzadigd van raken. (Dat ligt aan de ingrediënten van het voer)
    Het voer dat je hebt is ok, maar geeft niet voldoende verzadiging.

Saki-Hikari Fancy Goldfish voer is het beste dat er op de markt is. Je zou de groene zak of/en de paarse zak kunnen nemen.
    Eerlijk is eerlijk, het lijkt erg duur voer als je het vergelijkt met het huismerk van het tuincentrum.
    Maar je hoeft minder te voeren omdat het goed verzadigd en voedt, en daardoor doe je erg lang met een zak.
    Per dag ben je dan maar een aantal centen duurder uit dan met 'goedkoop' voer waarvan je veel meer gebruikt. En je weet zeker dat je vissen goed eten krijgen!

Als je interesse hebt mag je me wel even een PB-tje of mailtje sturen. Dan geef ik aan je door waar Saki-Hikari het voordeligst te bestellen is. :wink: (nee, ik verkoop het niet zelf hoor, haha)

Goed om te lezen dat je al doperwten hebt gevoerd :ok:
    Is heel gezond en helpt de spijsvertering.
    Geeft gerust een paar keer per week erwtjes, 2 a 3 stuks per vis. Als ze groter worden meer natuurlijk :laughing:

Ik vind echt dat je het heel goed doet!
    Als je binnenkort een grotere bak hebt en een sterk filter dan hebben je schattige vissen een super thuis!
    Prima :ok:

vragen?
    Ik help graag!

groet,
    Fancygoudvis

20. jalisaki

jalisaki Snuffelaar

Lid geworden:
    27 dec 2013
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi, ik heb nog een vraagje
    ik heb dus onlangs een luchtpompje gekocht, een RENA Air 100 voor een 100 liter aquarium.
    In de dierenwinkel vertelden ze dat het pompje heel stil zou zijn en dit staat ook op de verpakking maar ik vind dat het toch wel heel veel lawaai maakt, en er komen ook enorm veel luchtbelletjes uit en de visjes zijn er bang van. Er zit ook zo'n blauw tolletje in, wat moet ik daarmee doen? Ik geraak er niet echt aan uit op de bijsluiter. Kan ik het pompje zo afstellen dat hij geen geluid maakt en kan ik hem ook minder hard afstellen? Of koop ik beter een ander pompje?
    Groetjes!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. meow
    Reacties:
    4
    Weergaven:
    2.301
  2. blof
    Reacties:
    12
    Weergaven: