Bang ratje

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door roxy123, 20 jul 2015.

1. roxy123

roxy123 Snuffelaar

Lid geworden:
    20 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb sinds een paar dagen twee ratjes van de intratuin. Een van de twee is totaal niet bang en kan ik echt alles mee doen maar de ander is wel heel erg bang. Ze is wel heel nieuwsgierig en eet wel uit me hand en wast soms me vinger. Soms vind ze het goed als ik haar aanraak maar meestal is ze erg bang. Op pakken vind ze al helemaal eng. Ze is vooral bang voor me handen want als ik voor de kooi zit komt ze wel heel nieuwsgierig kijken.
    Heeft iemand ervaring met een bange rat? heeft dit gewoon tijd nodig? tips?

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    In een tuincentrum zijn handen echt eng: de medewerker pakt zo af en toe een rat op voor controle of voor een verhuizing en dat is alles wat ze van handen weten! Dat er eentje toch tam is, daar heb je enorm veel mazzel mee.

Ik zou het bange ratje rustig de tijd geven. Ga veel bij de kooi zitten en deel regelmatig wat lekkers uit. Niet door de tralies, want kan dan je ze aanleren om dingen er eerst doorheen te trekken en dan pas te bekijken. Zo'n gewoonte is erg pijnlijk als ze het per ongeluk met je vingers doen :wink: Gebruik ook de tamme rat als lokmiddel: als die een lekker plekje in een mouw ontdekt, dan wil de tweede dat toch ook bekijken.

3. roxy123

roxy123 Snuffelaar

Lid geworden:
    20 jul 2015
    Leuk Bevonden:
    0
    Helaas is het bange ratje vandaag overleden. Gister werd ik wakker en was ze (wat nu eigenlijk een hij blijkt te zij) heel sloom. Ik keek het die dag aan maar merkte al gouw dat er iets mis was met de blaas. Hij had erg veel pijn en er kwam een beetje bloed mee bij de urine. Eerst dacht ik aan een blaasontsteking. In de ochtend heb ik gelijk een afspraak gemaakt en kon gelukkig snel terecht. Na onderzoek bleek hij last te hebben van blaasgruis en was hij verstopt. Met spoed moest hij geopereerd worden anders zoi de blaas kunnen knappen. Er kwam veel gruis uit de blaas en een steen van een halve cm. Helaas na de operatie is hij alsnog overleden.

In intratuin zijden ze dat hij rond de 8 maanden was maar volgens de dierenarts is dat erg jong voor zoon steen. Ik denk dat het bange misschien een rol heeft gespeeld met pijn. :pensive:

Gelukkig is de andere rat super gezond, tam en lief. Nu nog een nieuw vriendje vinden....

4. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Wat triest :pensive:
    Ik zou niet meer naar die winkel gaan, maar via een goede opvang een ratje halen. Laat daar gelijk ook het geslacht controleren van je andere ratje, want vermenigvuldigen gaat zeer snel bij deze diertjes.

Laden...

Deel Deze Pagina