Bandages

Discussie in 'Paarden' gestart door Nouzie, 14 nov 2007.

1. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Na mijn topic met peesbeschermers heb ik nu eigenlijk ook een paar vragen over bandages gekregen...

1. Wat is het belangrijkste verschil tussen een werkbandage en een stalbandage?
    2. Waarom bandageert men eigenlijk?? is het ook een bescherming van de benen?? of gewoon voor de sier??
    3. Je hebt fleecebandages weet ik, maar zijn er nog meer soorten stof bandages?? zo ja, welke? en waarvoor dienen die dan? en wat zijn daarvan de voordelen??

Ik hoop dat iemand een antwoord weet op deze vragen..

Liefs Nouzie :nail_care:

2. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    1) Het woord zegt het al, een werkbandage word gebruikt tijdens het rijden, een werkbandage bestaat ook altijd uit elastieke bandage's (nogmaals, fleece bandage's zijn geen werkbandages, als deze met het rijden gebruikt worden is het leuk voor de kleurtjes), bij verkeerde bevestiging kunnen ze erg afknellen. Stalbandage's zijn langer, wel van fleece en worden ook altijd omgedaan met onderlappen. Stalbandage's hebben meerdere doeleinden, kom ik bij 2 op terug.
    Ik kan even geen plaatjes vinden van correct gebandageerde paarden, Misschien heeft iemand die hier wel, en anders maak ik morgen wel even foto's.

2)Zoals ik al zei, fleecebandage's zijn echt voor de sier, alhoewel er mensen zijn die glashard blijven beweren dat ze ook ondersteuning bieden. Ik weiger dit echt aan te nemen, het verstikt, het word alleen maar warm. Elastische bandage's bieden steun en nog wel iets bescherming, maar op buitenrit kies ik toch echt voor peeskappen, Stalbandages zorgen ervoor dat de benen mooi slank blijven, er komen geen stalbenen. Ook worden de stalbandage's gebruikt als het been is ingesmeerd met bijvoorbeeld etherische olieen, die vaak optimaal werken onder iets warms.

3)Wol, fleece, katoen en natuurlijk elastisch. Wol en fleece zijn mijn inziens nog altijd stal en transportbandage's, maar dat was al duidelijk denk ik :smile:. Katoen kom je bijna niet meer tegen, werden ook als werkbandage gebruikt. En dan natuurlijk elastische bandage's.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo!

3. Nouzie

Lid geworden:
    14 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Geweldig!! Dank je wel :smile: :ok: :ok: :ok: :ok:

Hoe komt het dat je dat allemaal weet??

Gewoon uit ervaring??

4. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    In het vorige topic is al het een en ander uitgelegd over bandages en de uitleg van Irma is ook heel duidelijk.

Ik rijd meestal met bandages, maar zonder onderlappen.

Hier even een foto van werkbandages zoals wij ze gebruiken, deze zijn niet elastisch (van de elastische heb ik geen foto's):

http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/me/rijfotos037.jpg

5. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Ok, en dan mag jij me nu dan eens gaan overtuigen van het nut van fleecebandage's als werkbandage's.

6. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    En dat mag jij dan wat vriendelijker vragen.

Het is niet omdat jij bandages ondingen vind, dat het verboden is om ze te gebruiken.

Ondersteuning geven ze idd niet, heb ik nergens gezegd, maar gewone peesbeschermers geven ook geen ondersteuning.
    Bescherming geven ze wel, idd minder dan peesbeschermers maar toch iets.

Dit is nu een foto van gewone fleecebandages, maar in het vorige topic heb ik al gezegd dat ik tegenwoordig die halfelastische gebruik (ben je ook geen fan van, weet ik), alleen heb ik daar geen foto's van.

Voor gewoon dressuurmatig werk in de piste maakt het imo niet uit of je bandageerd (voor mijn part in verschillende kleurtjes) of peesbeschermers omdoet.

7. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Kalm aan, omdat er geen knipoog achter stond betekend het niet gelijk dat ik je aanval, ik was gewoon echt benieuwd naar de motivatie.

En ik verkondig alles wat ik zeg niet als de waarheid, echter wel als mijn mening. En als iemand met goede argumenten kotm kan ik deze prima bijstellen en heb ik weer wat bijgeleerd.

De reden dat ik ook niet wegben van fleecebandages voor bescherming is simpel. Peeskappen zijn hard en dik, of ze nou van leer of kunststof zijn. Als een paard daartegenaan komt met z'n achterhoeven, zie je wat krassen, meer niet. Als een paard tegen een dun lapjes fleece aankomt, bied dit mijn inziens echt geen bescherming.

Nogmaals, alles wat ik zeg ik gebaseerd op eigen ervaringen en logica. Heb je goede argumenten, ben ik graag bereid om ze aan te horen. Ik wil niemand mijn mening opdringen, maar geef slechts antwoord op een gestelde vraag.

8. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik geef je 100% gelijk dat peesbeschermers meer bescherming bieden dan bandages.
    Moest ik een eigen paard hebben, of zelf bescherming kopen dan zouden het meer dan waarschijnlijk ook eerder peesbeschermers zijn dan bandages (zijn immers idd steviger en handiger) :wink: .
    Uit eigen ervaring weet ik echter dat bandages niet compleet nutteloos zijn, ze geven wel íets bescherming.

En voor gewoon dressuurmatig werk in de piste is de bescherming van bandages imo vaak al voldoende.

Laatst bv ook gaan buitenrijden (kort ritje, over vlakke baan en wat zandwegen), het paard moet zowieso bescherming om vermits ze achter strijkt en af en toe geen blijf weet met haar benen.
    Ik had haar dus rondom gebandageerd. Bij terugkomst bleek er in 1 van de achterbandages een scheurtje te zitten (was evenwel niet afgezakt). Waarschijnlijk had ze zichzelf eens wat harder getrapt, misschien uit nervositeit (veel boeren op het land met grote machines en wat verderop waren ze aan het schieten) wie weet.
    Op haar benen had ze evenwel geen enkel wondje of schrammetje.
    Ja, peesbeschermers hadden me een kapotte bandage bespaard, maar de bandage heeft me (of het paard) evengoed wondjes bespaard.

Een andere merrie die ik rijd, tikt zichzelf wel eens aan, bij haar is het wel een kwestie van luiheid/attentie/moeheid; als je haar goed actief krijgt tikt ze ook niet meer aan. Ze krijgt ook vooraan bandages om. Hoewel ik haar dus soms echt hoor aantikken, heeft ze nooit wondjes of schrammen, loopt ze nooit kreupel od van een verstapping en zijn de bandages ook nog nooit afgetrapt/afgezakt.

De motivatie waarom wij bandages omdoen? De paarden die ik rijd hebben zowieso bescherming nodig (jong en/of strijken). Voor het strijken zijn strijklappen idd beter, maar een bandage is nog altijd beter als niets.
    Ook voor het mennen (vlakke baan) krijgen ze voor bandages om. Voor zwaarder werk (rally's of langere tochten, zowel onder zadel als in koets) krijgen ze wel 3in1 beschermers om.
    Waarom dan bandages en geen beschermers voor het gewone pistewerk? Omdat bandages imo hiervoor ook voldoende bescherming bieden.

Ik ga niet beweren dat bandages beter zijn dan peesbeschermers qua bescherming, want dat zijn ze niet, ben ik ook met je eens.
    Maar ik ben het niet met je eens dat een bandage geen enkele bescherming geeft, indien goed bevestigd is het niet compleet nutteloos.

9. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Dan haak ik toch weer even in op het buitenrijden met bandage's. Ik heb meerdere malen meegemaakt bij stalgenoten dat er een takje tussen de bandage bleef steken, of dat het klitteband los ging. In de bak heb je nog 4 muren, buiten is het niet te overzien wat er gebeurt als er 1 los gaat, of afzakt.

Overigens krijgen mij paarden op het strand 9 van de 10 keer geen bescherming om, terwijl het juist daar fijn zou kunnen zijn. De reden hiervoor is ook weer simpel, in de zee word alles nat, een beetje zand ertussen en je hebt tot bloedens toe open geschuurde benen.

Edit: Geschuurde benen, geen gescheurde benen :grinning:

10. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    *gvd, typ ik een hele lap tekst, is er ineens stroompanne, opnieuw dan maar*

In de winter of bij regenweer wordt bescherming evengoed nat en kan er ook zand onder komen, iig toch bij de gelukkigen die enkel een buitenbak ter beschikking hebben.
    Kan trouwens zowel bij bandages als bij beschermers gebeuren.
    Ik ben al meerdere malen beginnen rijden met een zwart paard en bv rode bandages om te eindigen met een bruin paard en bruine bandages, enkel onder de bandages was er dan nog enig zwart te bespeuren. De bandages zijn dan idd doornat en vuil, maar het paardenbeen dat eronder zat is nog proper.
    Wel kan ik me voorstellen dat een natte bandage niet echt comfortabel is voor een paard (zwaarder, strakker), maar of het hen ook dermate stoort weet ik niet.

Voor buitenrijden (aka boscrossen) zijn bandages idd misschien niet zo praktisch. Echt problemen heb ik er tot nu nog niet mee gehad

11. Irma-Utixo

Lid geworden:
    30 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hihi, even voor alle duidelijkheid, bij Utixo heb ik enkel een binnenbak :wink:. En bij Irma wel een buitenbak, maar ook een binnenbak. De buitenbak daar is zeer goed gedraineerd, en als hij erg nat is, is het nog niet te vergelijken met het strand. En een correct gebandageerde bandage met onderlap laat minder ruimte over voor zand en water, dat is waar, maar dan ehb je weer het evrhaal dat ik niet met bandage's naar buiten ga :wink:

12. shesannie

Lid geworden:
    15 apr 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    hmm kom ik dan ook maar even met mijn vele kennis :stuck_out_tongue_winking_eye:

Is het nodig bandages of wat dan ook te gebruiken met gewoon recreatief buiten rijden?

13. Benfan

Lid geworden:
    1 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Het nadeel van bandages vind ik dat ze wel correct moeten worden aangebracht, dus niet te strak, niet te los, van boven naar beneden en niet andersom gerolt om het been. Slecht aangebrachte bandages (en dat gebeurd snel, correct bandageren is moeilijker dan 'even een lap erom draaien) brengen ze alleen schade toe aan de benen van het paard). Zeker als het nat weer is zou ik ze niet gebruiken, het water zorgt ervoor dat de bandages strakker gaan zitten (zeker als ze opdrogen). Zou aanraden gewoon beesbeschermers te gebruiken, die geven wel de bescherming die je zou willen. In het laaste nummer van Amazone staat een heel stuk over bandageren... is zeker interessant om door te nemen. Maar, het is altijd beter om zo min mogelijk bescherming te bieden, als het niet nodig is zou ik het ook gewoon niet gebruiken.

@Sheshannie, ligt aan je paard :smile: maar zou gewoon peesbeschermers aanraden. Makkelijk in gebruik waardoor ze de kans dat je het verkeerd gebruikt verminderen.

14. bartruys

Lid geworden:
    28 aug 2012
    Leuk Bevonden:
    0
  15. isabellebelbel

Lid geworden:
    14 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind van die Wikkel fleece Bandages er zo zielig uitzien..
    Ziet er net uit of die benen half afgekneld worden
    En dan zie je ook nog dat ze hun benen opvallend hoog gaan optillen .. :cry:
    Ik vind het bij somige paarden erg ondiervriendelijk (is dat een woord?) uitzien..

16. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    niet bij sommige paarden... bij alle paarden is het dieronvriendelijk.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. vlekje_lover
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    1.574
  2. Marcha
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    2.405