Aquariumgrootte

Discussie in 'Vissen' gestart door Aeruna, 13 apr 2012.

1. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal,

zoals jullie mss wel gelezen hebben in een vorige post ik heb sinds een kleine 2 maand een grotere aquarium waarin ik sinds een kleine week 24 guppies in heb zitten ( 18 vrouwtjes, 6 mannetjes)en 1 ruitenkuiser die bij het aquarium was van zo'n 12cm lang.

Nu heb ik eens de afmetingen genomen van het aquarium (ja ik weet het, eerst moet je weten hoeveel liter erin kan en dan pas visjes... Had er ook maar 16 om te beginnen, maar teveel mannetjes dus heb ik vrouwtjes moeten bijkopen) .

Ik kom op 150cm lang, 45 hoog, 30 diep. Met mijn gebrekkige wiskunde knobbel heb ik uitgerekend dat dit zo'n 200liter is (ben ik juist?), nu vroeg ik me af, kan ik er nog visjes (platy) bijdoen of zit ik al aan mijn maximum?

Kwestie van na te kijken of ik een nieuwe bak ga bijkopen of niet :smile:

2. Marlon

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of er ergens een regel bestaat hoeveel vissen je in een aquarium mag doen....?

Maar ik denk dat je zelf wel kan beoordelen of er genoeg visjes in zitten of niet :smiley:
    Toch?

3. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Jah, maar ik wil er niet per ongeluk te veel bij zetten dat ze doodgaan xD
    En omdat er verschillende topics zijn waar ze zeggen 1cm vis per liter water en anders is het dierenmishandeling, wou ik het eerst ff nakijken om zeker te zijn.

4. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Dierenmishandeling is het niet maar het is beter om er te weinig in te doen dan te veel

5. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    De vuistregel 1cm vis per liter wordt vaak wel gehanteerd, maar natuurlijk gaat dit niet altijd op.

Je kan moeilijk een goudvis van 20cm in een 20 liter bak houden. Daarbij kun je vele vissen ook niet zomaar bij elkaar houden, ivm territorium, schoolvissen, etc

Als je een bak van 200 liter hebt en je hebt alleen een algeneter en 16 guppen, kun je er best wel wat platy's bij doen. Zorg wel voor een goede inrichting met planten, zodat de vissen zich goed voelen.

Ben benieuwd naar foto's

6. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Voorlopig heb ik er maar een paar plantjes instaan, ik wou eigenlijk ze laten uitgroeien, maar ik heb de indruk dat ze al aan het afsterven zijn -_- Het zou me dus niet verbazen moesten het geen warmwaterplanten zijn. Mijn zuurstofplantjes doen het wel goed, maar jah, die woekeren enorm xD
    Bij mijn oud aquariumpje van 60 liter had ik 4 platies en zo'n zuurstofplantje, om de maand moest ik die serieus bijsnoeien omdat heel mijn bakje volzat ermee (maar zo had ik natuurlijk wel kleintjes van mijn platies ^^)
    Ik ben voorlopig gewoon aan het uitkijken voor rode platies via 2dehands en kapaza, der zijn erg veel mensen die visjes of nakweek verkopen derop ^^

7. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik zou zeggen laat je goed informeren over de juiste planten en bodem voor planten.
    Je hebt je aqua ook in laten draaien?

Een paar plantjes in een grote bak? Wat is een paar?

Ik heb in m'n 60 liter bak denk ik al wel 4 à 5 verschillende planten en dan zijn ze nu al wel uit gegroeid tot meer dan 10 stuks. En verwijder en snoei regelmatig.

Op m'n site heb ik wel foto's http://www.nonsyszoo.come2me.nl

8. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Een paar = 2 zuurstofplanten, 5 'gewone' planten. Wat me al veel te veel gekost heeft van Tom&Co >.>
    Ja, goed ingedraaid, De bodem is netjes bedekt door grind, maar nu merk ik dat sommige blaadjes er slecht uit te beginnen zien, dus volgens mij heeft die vrouw in de winkel mij geen warmwaterplanten verkocht. Nja, ik wacht nog even om te zien of ze zich herpakken en anders deruit ermee voordat ze alles vervuilen

9. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik krijg tranen van in mijn ogen. Jouw aquarium is echt schitterend, de mijne lijkt wel héél kaal ernaast x_x Ik denk dat ik nog steeds te veel denk in termen van een 60liter bak en vergeet dat ik me nu echt wel mag uitleven met versieren. Al de beeldjes die erin zitten, zaten al in de bak.
    Toen we het huis kochten, was die bak onverlicht en zat er slechts 1 (aggresief) goudvisje in en een ruitenkuiser van een 15tal cm. Ik heb die helemaal leeg gemaakt, grind gewoon weggesmeten want het was al zeker in geen 4 jaar gekuist... En alles afgeschuurd met gloeiheet water (de decoratiestukken zelfs in kokend water even mee laten koken).

Derna laag aarde, laag grind, water ingedaan en dan plantjes. De vissen zijn er 2tal weken erna bijgekomen, dan heb ik het verwarmingselement erbij ingedaan (was ik bijna vergeten) en sinds vorige week blijven er maar kleine gupjes bijkomen (die heb k een bakje apart gezet en ga ik doorgeven aan vrienden).

Ik zou eigenlijk liever zo'n waterpomp met ingebouwd verwarmingssysteem willen hebben dat ik in mijn bak kan hangen, dan word het water gelijkmatiger opgewarmd.

Als ik nu jouw aquarium zie zou ik liever de visjes er even terug uit en alles opnieuw doen, maar dat gaat niet meteen en ik zou ze liever gerust laten dat die visjes niet overstressed raken.

10. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
  11. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Toen we er waren en ik even beteuterd keek naar de maat van de bakken, is de prijs nog gedaald naar 50 euro xD Ze zijn lekvrij en hier kan ik al heel wat kanten mee op. Eerst goed uitkuisen (er zaten guppen en schildpadjes in) en al de decoratie ook goed afwassen en dan kunnen we er een déftig project van maken \o/

12. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Kan hem niet meer zien omdat hij er al afgehaald is. Maar je gaat nu nog een aqua klaar maken? Dacht dat je net een nieuwe had. In ieder geval veel succes

13. Aeruna

Aeruna Speurneus

Lid geworden:
    4 okt 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb er net eentje in elkaar gestoken, de extra aquaria ga ik voorlopig niet gebruiken, maar ik ga sowieso eentje in mijn studeerkamer zetten en eentje in mijn kamer (die we al hadden komt uit in de woonruimte waar ik bijna nooit zit)
    Het zijn er 7 waarvan 3 een deksel, dus ga ik de rest wss of doorverkopen of voor iets anders gebruiken. Met de katten durf ik geen 'open' aquarium te houden.

Deel Deze Pagina