Aquarium wordt erg snel troebel

Discussie in 'Vissen' gestart door ×Melanie, 12 dec 2010.

1. ×Melanie

Lid geworden:
    5 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal.
    Sinds afgelopen hebben we een aquarium gekocht voor onze goudvis, welke ik van twee kinderen heb 'gered' die ermee dachten te kunnen overgooien :confused:. Afin, omdat ik niet veel meer had dan een vaas en ik het beestje een goed leven gun, hebben we dus besloten om hem twee vriendjes te geven en een mooi huis. Het aquarium is ongeveer 40x30x30. In het aquarium ligt een laagje grind, en er staat een rots in waar de visjes zich kunnen verschuilen.

Nu komt mijn vraag: hoe houden jullie het water helder? Vandaag was het water al zo troebel, dat ik heb besloten het maar te verversen. Is het normaal dat dit al na 4 dagen noodzakelijk is? De verkoper in de winkel vertelde ons dat het verschonen om de maand nodig was. Nu had ik er wel op gerekend dat dit wat korter zou zijn, maar 4 dagen? We hebben we een flesje 'waterfris' bij gekocht, waarmee het water helder zou blijven, maar helaas. Het is volgens mij geen alg, want het slaat niet groen uit. Het is meer een witte, troebele waas door het hele water.

Met het verschonen stuitte ik ook op een andere vraag: hoe doen jullie het met het grind? Gooien jullie dit weg? Of 'spoelen' jullie het uit? Ik heb het een beetje geprobeerd schoon te spoelen, maar toen ik het grind terugdeed werd het water weer ietwat troebel.

Er werd ons verteld dat een filter niet nodig was, en het er zelfs voor kan zorgen dat de watercirculatie te sterk wordt, waardoor de vissen niet fijn meer kunnen zwemmen.

Ik ben nog een beetje een leek op dit gebied, ik hoop dat jullie me kunnen helpen :ok:

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Je winkel heeft je OF bewust in de zak gezet, OF ze weten er dus geen ballen van. :persevere:

1- je hebt ALTIJD een adaquate filter nodig met koolstof patroon. Die enkele filters met alleen een stel watten erin zijn absoluut niet voldoende.
    2-elke goudvissoort heeft een tank nodig van minstens een meter lengte...
    3-dat de watercirculatie te hard zou kunnen zijn is klinker onzin die ze je verkocht hebben daar je je filtercapaciteit loet aanpassen aan de grote van je tank. Veel te sterke filter (voor veel grotere tank) in een te klein aquarium zetten zou bijv. dit probleem kunnen geven. Maar zelfs een iets te sterke filter kan absoluut geen kwaad. Het tegendeel zelfs, daar de meeste soorten vissen zelfs stroming prefereren.
    4- goudvissen zijn de varkens onder de vissen. Ze vervuilen op hun eigen het water zeer sterk. Mede daarom hebben ze een grote tank nodig alsook doordat ze veel in lengte zouden moeten kunnen groeien. Goudvissen groeien inderdaad wel naargelang ze plek hebben en blijven kleiner in een (te) kleine tank, maar gezond is dit niet echt.
    5- je mag nooit het volledige water verversen. 1/4 tot 1/3 per week is voldoende. Anders ga je de waterwaardes verprutsen. En dat is niet gezond voor de vissen.
    Het water tap je gewoon af en vervang je met kraanwater dat je eerst behandeld met een middel om er instant aquariumwater van te maken. En dan vul je je tank daar mee bij.
    Dit waterbereidingsmiddel heb je dus wekelijks nodig. Dat flesje om water zogenaamd helder te houden is weggesmeten geld, omdat het water er niet altijd helder mee wordt, en ten tweede, omdat de viezigheid die je niet kunt zien maar waar vissen wel van dood gaan er dus lekker in blijft zitten. Bij een gezonde tank heb je dat middel ook helemaal niet nodig.

Dat die winkel je ook nog durft vertellen dat je maar 1x in de maand water moet verversen is al helemaal van de pot gerukt :eyes: . Tanks tot 250 liter met max. capaciteit aan vis dient elke week voor een deel ververst te worden (zie hoeveelheid boven), tanks vanaf 250 en meer mogen 1x per 2 weken gedaan worden. Zit je aan een stuk minder als de max. capaciteit van vis dan kun je wat langer wachten. Maar jij zit er dus eigenlijk al over...

Grind wordt niet gedaan of gespoeld. Dat laat je gewoon lekker met rust. Er nestelen zich goede bacteriën tussen die je vissen nodig hebben. Als de bodem vervuilt wordt kun je dit stofzuigen met een aquarium stofzuiger. Die kosten echt niet zo duur hoor, tussen de 5-20€ naar gelang je een electrische hebt of eentje die door je pomp aangedreven wordt, en natuurlijk of het eentje voor een kleine tank is (korter) of eentje voor een grote tank (langere steel).

Heb je de steentjes goed afgespoeld nog voor je die in je tank deed? Ook al staat erop 'klaar voor gebruik' geven ze toch veel stof af en wordt inderdaad je water troebel. Kan geen kwaad, is wel een rotzicht. Met filter was dat probleem dus binnen de 2 uur opgelost. Als het aan de steentjes ligt tenminste. Maar bij jou is het 99 op 100 gewoon vervuiling omdat je tank eigenlijk over bevolkt is (ook al lijkt dat helemaal niet zo) en dan ook nog eens geen filter aanwezig is.

Ik ging bij die winkel een deel van mijn centen terug halen, want die quatsch die ze je wijs gemaakt hebben klopt dus voor geen meeeeeter....

3. ×Melanie

Lid geworden:
    5 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik had ook al niet alles geloofd van wat er verteld werd, maar als je het zo bekijkt ben ik wel een beetje 'opgelicht'. Of liever slecht voorgelicht. Nu moet ik ook wel eerlijk bekennen dat ik me niet zo heb ingelezen zoals ik normaal gesproken doe, maar het plan om vissen te nemen was er eigenlijk niet eens, het is me 'overkomen' zeg maar. Eigenlijk schaam ik me wel een beetje. :blush:

Maar nu? Het aquarium is er, meer plaats is er momenteel niet, zodra we op onszelf wonen is die er wel (en daar zijn we flink voor bezig). Is het een enorme ramp voor de vissen om nog ongeveer 3 maanden in de bak te blijven? Of is dit gewoon niet te doen? Dat het water vaker verschoond moet worden is voor mij geen probleem, hoogstens wat vervelender.

Ik zou er dus wel gewoon een filter bij kunnen kopen, dat is wel fijn. De steentjes heb ik overigens niet afgespoeld van tevoren, bedankt voor de tip.

Ik zal eens met mijn vriend overleggen, wat we ermee doen. Teruggaan naar de winkel lijkt me niet handig, ik vind namelijk dat de schuld ook grotendeels bij mij ligt.

4. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Neejong, daar moet jij je helemaal niet voor schamen! Da's die winkel hun schuld door hun shitty-uitleg. Niet de jouwe omdat hun advies volgde. HUN verkopen die spullen, je zou dus heeeeel zeker mogen verwachten dat ze weten wat ze in godsnaam verkopen.

Maar nu moet je een beetje nadenken over wat je wilt, want als je over 3 maanden wel plek hebt voor een grotere tank is dat voor je goudvisjes natuurlijk ontzettend leuk en een stuk gezonder MAAR!... Ik zal je de voor en nadelen van alle 2 geven en dan heb je nog maanden de tijd om te denken wat je wil doen :wink: .

Voordelen kleine tank
    1- alle onderdelen zijn goedkoper in aankoop (filter met luchtpomp ineen, of filter en luchtpompje appart en ev. een verwarmings element als je voor tropische visjes kiest)
    2- alle terug komende kosten zijn goedkoper (kleinere koolstofpatroon, minder filterwat, minder waterbereidingsmiddel, etc.)
    3- verbruikt minder electriciteit aan licht en filter.
    4- kunnen minder vissen in en kleine vissen/ garnalen/ slakjes en die zijn meestal een stuk goedkoper in aankoop voor als er eentje of een paar het loodje leggen en je er weer wilt
    aanschaffen.
    5- je junt hem gemakkelijker verplaatsen als dat moet.

Nadelen kleine tank
    1- het water wordt veel sneller vies als bij een grote tank.
    2- je hebt een beperktere keuze aan visjes.
    3- je zit heel snel aan overbevolking.

Voordelen grote tank
    1- je hebt meer plaats in je tank en kunt er sneller een echt aquarium van maken.
    2- waterwaardes schommelen niet zo, dus vissen blijven een stuk gemakkelijker gezond.
    3- water wordt ( als de waardes goed zijn en je een beetje kijkt ,aar wat voor bewoners je erin zet, en je je filtermateriaal goed onderhoud en wekelijks een deel ververst helemaal niet vies!
    4- je hebt veredel meer keuze in vissen/ garnalen/ kreeftjes/ andere waterbewonertjes.
    5- heb je van alles wat hierboven staat er in zitten en nog plaats voor een plecotje dan worden zelfs je ruiten en je steentjes niet vies omdat de tankbewoners die afkuisen :wink: .

Nadelen grote tank
    1- kost een stuk meer in aanschaf.
    2- je kunt hem zo maar niet op een kastje of schapje knallen omdat het ding een stuk meer weegt.
    3- kost meer in onderhoudt (electrisch vermogen is een stuk meer. Lampen kosten een pak duurder en die moet je 1x per 1-2 jaar vervangen, je hebt groter filtermateriaal nodig, etc)
    4- moet het ding verplaatst worden dan is dat niet zo simpel als bij een kleine tank....

Kortom, een kleine tank is een stuk goedkoper, maar een goed bevolkte grote(re) tank onderhoudt zijn eigen.

Ik heb bijv. Een tank van 210 liter, een tank van 60 liter en een tank van 24 liter.
    Die van 210 liter heb ik in 5 min. per week gedaan. Ander filterwat, 60 liter eruit, 60 liter erin en da's al. 1x per 3 weken een nieuw koolstof patroon er in, 1x per 6 weken een nieuw nitraat patroon erin, en 1x per 6 maand een nieuw filterspons, en om de ong. 3 maanden mijn planten wat snoeien.
    Die van 60 liter heb ik per week al bij al een kwartier tot half uurtje voor nodig. 15 liter eruit, ander koolstofpatroon, filterwat, 1x per 2 maanden nieuw filterspons met start-bacteriën erop. Ramen kuisen met een schraper, als het nodig is zo nu en dan de bodem stofzuigen, en 15 liter er terug in.
    Die van 24 liter is naar mijn zolder verbannen en die komt enkel boven als quarantaine tank voor ziek visje of als ik uit de tank een paar eruit vis voor te verkopen. Maar als dat ding wel draait ben ik er elke week een half uur mee bezig om hem netjes proper te houden. Er is gewoon veel meer schoonmaakwerk aan omdat die tank enkel vervuild wordt door de visjes erin maar te klein is om er visjes bij te zetten die de ruiten proper houden en de steentjes moeten dan ook altijd gestofzuigd worden. En dat vind ik persoonlijk zelf veel te veel tijd voor veel te weinig tank en nog minder vis erin....

Ik hoop dat je aan de info iets hebt :wink: .

5. nielo

nielo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    12 apr 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Niets aan toe te voegen, diesel heeft het goed geformulierd :ok:

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Ik heb er nog een derde optie aan toe te voegen: kijk eens in je omgeving of er iemand is met een vijver. Als je daar goed contact mee hebt en je vindt dat hij die vijver goed verzorgt, dan zou je eens kunnen overleggen of hij er nog drie bewoners bij zou willen.

Hartje winter is geen goed moment om vissen naar buiten te brengen, maar het is wel een optie die je mee kan nemen terwijl je over de toekomst van je vissen nadenkt. Er zijn tropische visjes die veel makkelijker in huis te houden zijn dan 'simpele' goudvissen, dus als je die bij een goed tehuis kwijt kan... :sunglasses:

7. ×Melanie

Lid geworden:
    5 jul 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn excuses dat ik helemaal niet meer gereageerd heb. :blush:

De tank is nog steeds dezelfde, maar we hebben inmiddels wel een filtertje met koolstofpatroon in het aquarium zitten en een klein luchtpompje, en het gaat al een stuk beter! De tank wordt eigenlijk niet vies meer (althans, ik heb de tank een week geleden ververst en het water is nog helemaal helder) en de vissen lijken het een stuk beter naar de zin te hebben. Ze vinden het geweldig om tegen de stroom in te zwemmen en zich erdoor mee te laten voeren. :ok:

Voor een grotere tank is nog geen plaats, maar in de toekomst moet er wel een grotere gaan komen.
    Bedankt!

Laden...

Deel Deze Pagina