Angst vreemde mensen.

Discussie in 'Honden' gestart door Faunaat, 12 nov 2007.

1. Faunaat

Faunaat Dierenfanaat

Lid geworden:
    4 okt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, hier even een topic over mijn hond Kalti.

Thuis heb ik een Border Collie X Boerenfox van bijna 2 jaar. Het is een ongecastreerde reu.
    Een schat van een hond voor ons en bekenden, maar een hel voor onbekende mensen.

Pas geleden ging ik met hem even langs mijn werk. Ik weet al een tijdje dat hij niets van vreemde mensen moet hebben. Maar goed, ik ga langs en natuurlijk willen mensen hem aanhalen. Heb duidelijk verteld dat hij niet mag worden aangehaalt omdat hij anders gaat happen.
    Ter info, als mensen hem willen aanhalen duikt hij helemaal in een, oren naar achteren en staart tussen zijn benen.
    Natuurlijk zijn er eigenwijze mensen en wilde hem dus gaan aanhalen. Vervolg, Kalti kruipt achter me. Ik heb ze duidelijk gezegt dat hij dat echt niet wilde, maar toch nog proberen. Toen sprong Kalti ineens achter me vandaan en probeerde eerst mijn collega te happen. Gelukkig kon ik hem net weg trekken aan zijn riem, want anders had hij dus echt gebeten. Nou ja, ze schrok wel even en vervolgens deed ze niks meer. Maar toen kwam er ook een andere collega bij staan en die wilde hij ook happen. Is dit dan nog steeds angst? Ik had het gevoel alsof mijn andere collega niks deed. Maar voor hem was het al een stressvolle situatie.
    Natuurlijk schaamde ik me dood.

Een ander voorval was toen een vriendin van me op bezoek kwam voor mijn verjaardag. Ging met Kalti haar ophalen bij de bushalte. Ook toen werd hij door een 'vreemde' aangehaald en probeerde hij te happen. Met staart tussen zijn benen enz. Ik heb duidelijk tegen haar gezegt dat ze hem maar even moest negeren. Toen we naar huis liepen kwam hij vanzelf bij haar snuffelen, maar zodra ze even haar hand bewoog schrok hij en nam hij een afstand van haar. Pas toen we thuis waren en ze toevallig zijn speeltje zag liggen en er mee ging gooien, was de angst compleet verdwenen en was ze de hele avond zijn beste vriendje.

Is dit echt angst-agressie? Ben soms bang dat ik een valse hond heb en ik schaam me daar echt voor. Binnenkort gaan we op vakantie en ik neem een vriendin mee die hij bijna nooit ziet. Ik ben echt enorm bang dat er dus wat gaat gebeuren tussen die twee. Hoe los ik dit op? Ik zeg al tegen de mensen dat ze Kalti moeten negeren, maar wat kan nog meer helpen.

Nog een dingetje waar ik me soms (eigenlijk altijd) ook wel aan irriteer.
    Als ik met hem over straat loop en hij een andere hond ziet, (die hij natuurlijk altijd ziet) wordt hij echt helemaal blij en 'wild', omdat hij dus naar die andere hond toe wil. Als hij bijvoorbeeld aan de overkant lopen, blijft hij ook echt de hele tijd naar die andere hond kijken totdat ze uit het zicht zijn. Staart omhoog enz en soms gaat hij dan een beetje zachtjes 'janken'. Wat is dit? Wilt hij dan zo graag naar die andere hond toe?
    Ik durf hem daarom ook nooit echt los te laten omdat hij als hij een hond ziet er altijd op af vliegt. Niet om te vechten, maar om even te onderzoeken en eventueel te spelen.

Hem lokken met eten/speeltje helpt niet en het commando "kom voor" (dus komen) helpt dan niet. Ik wil dat hij dat beter onder controle gaat krijgen, maar ik weet niet echt hoe ik moet beginnen. Ik heb al vaak geprobeert om het in stapjes aan te leren, maar zodra hij een andere hond ziet heeft hij een aandacht meer voor het snoepje/speeltje. Al gaat hij dan wel zitten als ik als ik het commando "zit" geef. Maar hij blijft dan wel voordurend naar de andere hond kijken. Verder dan dit kom ik niet en ik wil graag dat hij gewoon naast me kan blijven lopen, ook als er een andere hond voorbij komt.

Wie kan me helpen hiermee?
    Alvast heel erg bedankt. :smile:

Groetjes Faunaat

2. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Jou hond klinkt een beetje als mijn hond.
    Dat happen is allemaal angst. Als de hond zich echt bedreigd voelt en het gevoel heeft dat hij geen kant op kan, dan gaat hij uit zelfverdediging happen. Doet die van mij ook. Alleen angst-happen komt meestal zonder echt duidelijke waarschuwing. Jij als baas ziet die waarschuwing wel maar mensen zonder verstand van honden niet. Die menen namelijk dat een hond eerst gromt voordat hij bijt.

Bij mijn hond helpt het heel erg als mensen met hem spelen. Hij is helemaal gek op zijn flostouw en dat is echt zijn sociale link naar andere mensen toe. Als ze met flostouw gooien, dan accepteert Plinius de mensen. Hij laat zich nog niet aaien maar hij blaft iig niet en hij voelt zich niet bedreigd.
    Is er niet zoiets voor jou hond? Kunnen mensen hem niet "omkopen" met voer of een speeltje? Dus als je hem dan mee neemt naar werk, duw mensen dan wat lekkers of een speeltje in hun hand en laat ze met de hond spelen. Daarbij zul je mensen echt moeten aanpraten dat ze je hond helemaal niet mogen aaien. Geen hand uit steken ofzo. Pas als de hond rustig naar hun toe komt en klaar is met snuffelen, dan mogen ze mss aaien (dat kun jij waarschijnlijk het beste zien).

Is het niet mogelijk om die vriendin wat vaker te zien voordat je op vakantie gaat? Plinius die herkent mensen bijvoorbeeld heel goed. Hij is bang voor alle mensen behalve de paar vrienden die regelmatig over de vloer komen. Daar reageert hij altijd vrolijk op. Kun je niet, voordat je op vakantie gaat, een aantal keren met die vriendin afspreken en haar laten spelen met je hond? En het helpt vast als je haar vantevoren heel goed duidelijk maakt wat wel en niet kan met je hond.

Oh ja, en over die mensen die niet luisteren en toch je hond aaien: nog feller op reageren! Als mensen mijn hond willen aaien zeg ik eerst vriendelijk dat hij heel angstig is en niet geaaid wil worden. Als ze dan toch proberen, dan zeg ik iets feller dat hij bijt en niet geaaid mag worden en ga ik voor mijn hond staan. Als roedelleider moet jij je hond beschermen voor de eigenwijze koppige mensen die niet willen luisteren. Goed, je maakt er mss geen vrienden mee maar ja, welzijn van je hond is nu eenmaal belangirjk. Elke keer dat mensen hem wel aaien en hij zich bedreigd voelt, valt hij weer terug in zijn oude ritme.

Ik denk dat Diesel ook nog wel iets interessants hierover te zeggen heeft en vast kan zeggen of mijn advies wel een beetje oké is :smile:

3. nathalietjuh

Lid geworden:
    9 sep 2006
    Leuk Bevonden:
    3
    Gelukkig vind hij mij wel leuk!!!

4. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Of ik iets interessants heb om te zeggen zal ik je zelf maar laten beslissen hahaha, maar yep Fem, ik ga helemaal met je mee.
    Ja, het is angst, he-le-maal angst. Enkel wanneer hij zich een beetje zekerder voelt wil hij wel spelen. Mensen die dit soort signalen die overduidelijk zijn toch willen negeren hebben gewoon een plaat voor hun kop. Aan de ene kant, als ze gebeten worden, jammer dan, hadden ze hun verstand maar moeten gebruiken en hun poten thuis moeten houden. Je hebt het hen immers zelf nog duidelijk vertelt erboven op. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet goed voor je hondje. Je wilt niet dat ze zo angstig wordt dat ze in het vervolg maar gelijk gaat happen om de angst uit de weg te gaan. Hoe dan ook, de enige oplossing voor dit soort mensen is gewoon weg te gaan. Als een mens jouw hondje wil verpesten is dat hun probleem, maar laat het niet toe. JIJ moet nog altijd met je hondje verder. Daar trekken dit soort idioten zich ècht niks vanaan hoor. Dus willen ze niet luisteren, ga dan weg als ze hun tengels ècht niet bij willen houden. Beter je hondje in zo'n situatie 'redden' dan hem compleet te laten verpesten. Maar in eerste instantie zou ik het inderdaad ook zo aanpakken zoals Fem beschreef (ertussen gaan staan en nog eens duidelijk op hun neus drukken dat ik NIET wil dat ze aan mijn hond komen).

(ik heb je quote onderverdeeld om gemakkelijker antwoord te geven)
    1-'bedreiging 1' is weg, maar daar komt 'bedreiging 2'. Korte metten mee maken voor hij mij ook nog wil aaien.
    2-Yep, maar nu dacht hij 'ik waarschuw jou dus, voordat jij je tengels uitsteekt. Blijf gewoon weg man!'
    3-Als een hond scherp staat -ook al is dat uit angst- is het voor een hond al uiterst bedreigend als een 'bedreiging' naar hem kijkt. Ook al doet je collega niks, het oogcontact is voor de hond een uitlokking.
    4-Daar zeg je het al, je hond stond heel scherp op dat moment. Hij is net uitgevallen en nu komt er nog zo'n andere peanutklut naar hem toe.
    5- Niet doen, dat voelt je hondje. Hij voelt je frustratie en angst omdat je je voor l.l voelt staan. Je hondje voelt echter enkel frustratie en het beklemmende gevoel van angst van je. Hij snapt niet de reden waarom. Ze hebben het zelf uitgelokt, voel je er niet slecht over. Dit was gewoon een geval van wie niet horen wil moet maar voelen.

Als ik het in stappen onderverdeel zie je dan de evoluatie? Je hondje heeft tijd nodig om de kat uit de boom te kijken. Om te zien wat voor mensen hij nu precies voor zich heeft. Dit is iets waar andere mensen zich maar aan aan moeten passen. Een kind dat uiterst verlegen is ga je niet pushen tot hij compleet hysterisch wordt. Een hondje dat uiterst verlegen is moet je ook niet gaan pushen tot hij compleet van angst door het lint gaat. Hij heeft gewoon meer tijd nodig dan de gemiddelde hond. Maar hij is hierin zeker geen uitzondering hoor.
    Mijn jongens zijn ook geen allemans vrienden. De oudste vertoont dit gedrag niet meer sinds hij de oudste hond in huis is. Hij is nu degene die naar de vreemden gaat kijken, snuffelen en eventueel begroeten. Maar de jongste blijft lekker veilig op afstand uit zijn eigen totdat hij je helemaal vertrouwd. Als en enkel àls ik mensen zou toelaten om mijn jongens te pushen zoals ze bij jouw hondje op het werk hebben gedaan dan ja... dan durf ik erom te wedden dat er vroeg of laat ook accidenten zouden gebeuren. Een hond die aangeeft dat hij NIET wil dat er aan zijn lijf gekomen wordt ga je niet uitdagen. Dat is de grootste stommiteit die je in je hoofd kunt halen.

Inderdaad wat Fem al aangaf. Het ideaalste zou zijn dat meermaals voor je op vakantie vertrekt je vriendin dit zou kunnen doen;
    -ze belt aan, jij gaat naar de deur, heel vrolijk, heel blij en probeer Kalti mee te lokken naar de deur.
    -doe open en wees duidelijk blij met je stem en al. (niet roepen maar echt laten blijken dat je blij ben met een blije stem en een knuffel voor je vriendin)
    -Laat je vriendin heel eventjes naar Kelti kijken en een snoepje op de grond gooien in de richting van Kelti. (wel zeker zijn dat ze dit snoepje heeeel lekker vindt) Je vriendin na het gooien gelijk laten wegkijken van Kelti en het snoepje. Kelti mag het pakken wanneer ze wil.
    -Neem je vriendin mee naar binnen en om de minuut of zo een snoepje op de grond gooien naar Kelti. Probeer ergens dicht bij Kelti. Laat Kelti bepalen hoe dicht hij wil komen, niet kelti forceren om dichter bij haar te komen omdat daar het snoepje ligt. Hoe dichter hij komt hoe beter. En voer de snoepjes op naarmate hij dichter komt.
    -Nog voor ze Kelti aanraakt mag hij eerst snoepjes uit haar hand eten, dan proberen, langzaam zonder bruske bewegingen om Kelti aan de ZIJKANT van hij gezicht te aaien en op de bovenkant van zijn borst. Nog niet OP zijn hoofd of in zijn nek of buik.
    -Dan als hij duidelijk aangeeft dat hij haar wèl accepteert kan ze meer en meer aaien.

Probeer dit een paar keer te herhalen voor de vakantie. Als hij goed evolueert zal hij haar sneller en sneller accepteren omdat de bedreiging weg is en hij weet dat als zij als vreemde binnen komt dat er dan lekkere snoepjes volgen en niks anders.

Dit zou je trouwens ook elke vreemde die binnen komt kunnen laten doen. Ook degene die mee willen werken met je maar die hij maar 1x per jaar ziet of zo. Maakt niet uit. Elk snoepje dat naar hem toegegooit wordt door een vreemde (met jou toelating natuurlijk) is goed voor zijn zelfvertrouwen in vreemde mensen.

1-Ja, hij geeft de andere hond duidelijk te kennen en te horen (zachtjes janken) dat hij interesse heeft voor de ander.
    2-Als je geen goede recall hebt zou ik dit dus niet doen nee, tenzij in een gecontroleerde omgeving met een hond van wie je de baas heel goed kent.
    3-Dat kan alle kanten uitgaan. Hij wil er zo graag naar toe omdat hij dit 'wezen' begrijpt. Hij begrijpt zijn lichaamstaal, wat ze zeggen, hoe ze denken. Van mensen weet hij dit niet en snapt hij dit niet. Daarom denkt hij dat elke vreemde die zijn hand uitsteekt hem pijn gaan doen. Hij intrepeteert dit gebaar helemaal verkeert. Maar van honden snapt hij wel iets. En afhankelijk van de andere hond zijn gedrag zal de kennismaking overgaan in a-spelen, b-verlies aan interesse in de andere hond, c-machtsvertoon omdat hij de ander niet moet, of d-indien machtsvertoon niks uithaalt met de ander er om vechten. Maar hij wil er naar toe omdat hij dit wezen tenminste snapt en weet wat de ander 'zegt' tegen hem.

Woohohoow! Veel te snel, veel te veel.
    Recall leer je in criteria. (1-thuis in huis, 2-buiten in de tuin zonder/met minimale afleiding, 3-buiten de tuin in een gecontroleerde omgeving waar hij niet thuis is -waar hij niet weg kan-, 4-buiten in een gecontroleerde omgeving waar hij niet thuis is met afleiding -andere hond(en) etc-, 5-buiten in een niet gecontroleerde omgeving waar hij dus wèl weg zou kunnen als hij de benen zou nemen met afleiding)

Nah, hoe bouw je het op?;
    a-Nummer 1 moet vol-le-dig 100% zijn VOOR je naar nummer 2 gaat. Is die 100% dan naar 3, etc,etc. Zo bouw je het correct op.
    b-dàt wat jij als beloning in je handen hebt MOET absoluut MOET het allerlekkerste zijn wat hij wil hebben.
    c-een recall is een recall. Recall betekent 'hier komen' en niet meer of minder dan dat. Dus niet recall betekent èn komen èn zitten èn aandacht voor mij. Dat is trainen op iets anders. Maar eerst en vooral moet de recall 100% zijn voor je van hem iets anders kunt gaan verwachten anders gaat het verwarrend worden voor hem. Dan geraakt hij alleen maar afgeleid door alles wat er om hem gebeurt en verslapt inderdaad zijn aandacht voor jou.
    d-als hij gaat zitten als je het zegt maar steeds de andere hond in het oog houdt is toch niet erg? Je hebt hem geleert dat 'zit' inderdaad 'zit' betekent. Niet dat 'zit' betekent 'zit en kijk mij in de ogen'. Hij volgt dan je bevel op maar snapt niet dat jij wil dat hij zich op jouw focust en niet op de andere hond. Als je wilt dat hij op jou focust is dat een ander bevel.
    e-Naast je blijven lopen is 'volgen'. Dat is iets heel anders. Daar kun je pas op gaan trainen als je zijn recall onder de voet hebt. Eerst de recall, de rest kan daar op volgen. Hij is volwassen, dus flexi-training gelijk bij een pup gaat niet meer. Hij heeft immers al aangeleerde gewoonten. Nu is het criteria per criteria opwerken met de recall en dan trainen op het volgende dat je wilt zien gebeuren.

Laden...

Deel Deze Pagina