Allerlei vragen over vissen [beginner]

Discussie in 'Vissen' gestart door Rosa, 9 feb 2008.

1. Rosa

Lid geworden:
    25 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Hai,

Ik ben van plan om binnenkort (stuk of 5) vissies aan te schaffen. Omdat ik er helemaal geen verstand van heb stel ik hier maar wat vragen. ;)

1. Ik wil graag een vierkante vissenkom (niet van glas), want ik vind die ronde zo klein. Ik wil gewoon een vierkante bak, met een deksel. Hoe groot moet die ongeveer zijn voor 5 kleine vissen? Guppies of zo.
    2. Ik wil dus graag zo'n bak, gewoon met koud (kraan)water zonder pomp of zo. Wat voor soort vissen kun je allemaal in dat water houden? Guppies, goudvissen.. wat nog meer?
    3. Ik wil heel graag een keer een 'vissennestje'. Mijn vriendin heeft ook babyvissen en ik ben helemaal verliefd. :lol: Je moet dan dus gewoon een paar mannetjes kopen wat vrouwtjes dacht ik. Het is alleen wel zo, ik wil maar een keer babyvissen. Moet je dan daarna de mannetjes apart zetten van de vrouwtjes?
    4. Hoeveel vissen komen er ongeveer uit als er eentje zwanger is?
    5. Hoe lang is een vis zwanger?
    6. Ik wil graag ook nog (een paar) mossels erbij of zeeslakken. Kan dat? En wat voor dieren kun je er nog meer bij doen? Zeeslakken, mossels, of is dat alles?
    7. Het lijkt me heel leuk om een aquarium in te richten met plantjes en huisjes voor je vissen. Kun je die plantjes gewoon bij de dierenwinkel kopen? Want ik wil wel echte plantjes, geen neppe.
    8. Hoe vaak moet je een kom schoonmaken? En dan gewoon vers water erin en even met een sponsje goed schrobben of zo?
    9. Hoe oud word een vis eigenlijk?
    10. Hoe vaak moet je voeren?
    11. Zijn er nog belangrijke dingen die je moet weten over vissen?

2. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    1. Voor guppy's een bak van minimaal 30 liter,beter is een 60-bak

2.Een pomp (of filter) moet bij alle vissen,en voor guppen moet je toch verwarming hebben (ideaal is 24 garden voor guppen),als je goudvissen wilt,moet je een aquarium kopen van minimaal 1.50 meter lang

3.Als je guppen neemt,die kweken super veel,meer veel jongen worden direct na de geboorte opgegeten,en 1 keer laten bevallen gaat niet,want een vrouwtje kan van 1 bevruchting 5 keer bevallen (ze slaat de sperma op)

4.Bij guppen komen er gemiddeld 20-40 uit,maar het kan ook meer of minder zijn

5.28 dagen bij een gup

6.Zeeslakken gaat niet omdat guppen in zoetwater moeten(goudvissen ook),je kan er appelslakken in houden

7.Plantjes kun je in de dierenwinkel kopen (als ze vissen verkopen tenminste)

8.Elke maand 25%

9.Een guppy 1-2 jaar,een goudvis over de 20

10.Ik geef m'n guppen 3 keer per dag eten (en ook zorgen voor genoeg afwisseling,dus verschillende soorten droogvoer,gedroogd levend voer,en diepvriesvoer)

11.Als je een aquarium aanschaft,water in doen,filter laten draaien,verwarming aanzetten,planten erin,tetraSafeStart en dan 2-3 weken laten rijpen (dus zonder vissen laten staan)
    Na 2-3 weken gelijdelijk aan vissen inbrengen,maar aangezien het maar om 5 visjes zou gaan,kan je ze allemaal tegelijk nemen.

3. Rosa

Lid geworden:
    25 aug 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    Oke, bedankt voor de antwoorden... Maar ik snap het niet helemaal, want gewone vissenkommen zijn toch ook niet aangesloten? Ik zie heel vaak vissenkommen met guppen die niet zijn aangesloten..

4. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja,maar dat is neit leuk voor die visjes,de temperatuur kan serieus schommelen,wat zelf tot de dood kan leiden

5. stirreke

Lid geworden:
    31 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Vissenkommen zouden ze moeten verbieden, dus als je besluit met vissen te beginnen, dan zou ik het meteen goed doen zodat de visjes tenminste een leuk leven kunnen hebben: dus een 60 literbakje met filter en verwarming. Voor goudvissen idd 50 liter/vis, dus een bak van 250 liter water als je er 5 wil nemen en een zeer sterke filter, want zij vervuilen heel erg.

6. jeffrey-

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo,

Ik heb vandaag een ''Tetra Medica Gold0omed'' gekocht. Dat is een geneesmiddel voor koudwater vissen die bijvoorbeeld last hebben van: Ectoparasieten, bacteriën en schimmels; desinfecteert tevens aquariumwater efficiënt. Ik heb gisteren 3 nieuwe koudwatervissen gekocht. Ik vertrouw het niet echt of ze wel gezond zijn. Dus wil ik graag het middel er gewoon in gooien dat ze het anders sowieso niet krijgen. Is dit een handig idee??? Ik heb een 60 Liter bak. er zitten 5 vissen en en ik heb een vermoedde dat de bak een héél klein beetje te klein is. Kan iemand mij helpen met veel ervaring met vissen???

7. jeffrey-

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Inderdaad je hebt al veel ervaring met vissen ondek ik. Groetjes Jeffrey.

8. jeffrey-

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, ik heb erg veel ervaring en geef mijn mening over jou aanschaf:

1. Neem gewoon een glazen vierkante bak, vul die driekwart op kamer temparatuur. Laat het één dag zonder vissen erin weken zeg maar dat het op kamer temparatuur komt. een 60 Literbak. en als je persee een deksel wilt, neem dat een echt aquarium.
    2. Je kunt er alleen koudwatervissen in doen. Pomp is niet persee nodig maar is wel handig als je niet van schoonmaken houd. je vraagt gewoon in een dierenwinkel welke van het stel dat ze verkopen koudwatervissen zijn. Ik raad je aan neem geen warm water vissen. Dat zijn tropische vissen. Als je stroom uitvalt heb je echt een groot probleem.
    3. Begin er niet aan joh. Want het apart doen is zielig vind ik. Als jij getrouwd bent en je hebt één kind is het dan toch ook niet de bedoeling. Ook al heeft een vis een geheugen termijn van 5 seconde, het leeft!
    4. Dat weet ik niet.
    5. niet lang ik geloof drie weken ofzo op z,n langst. Dus dan komen er wel vaak kindjes!!!...
    6. Zou ik echt niet doen joh! Die maken er een lelijk aquarium van en het hoort er niet in. Vooral niet bij Tropische warmwater vissen. Tropische vissen zijn altijd warmwater vissen.
    7. Ja je kunt er leuke huisjes zeg maar en echte plantes maar ook neppe kopen in een dierenwinkel. Ik raad je aan een Intratuin en op nummer 1 : ''De woontuin''.
    8. Wat ik altijd doe is: kom met sop wassen, 3 keer goed uitspoelen, dat is voor dat er echt geen sop meer in is. Als het kan nog vaker hoor! alle huisjes, beeltjes, neppe plantjes enz. doe ik ook met sop en spoel ze ook goed om. de echte waterplanten spoel ik alleen goed af. daarna heb je een heel mooi schoon aquarium. Zelfs nog mooier dan met een pomp.
    9. een vis word heb ik ooit gehoord 5 jaar ofzo. en neem geen guppen maar vissen zo groot als echte goudvissen en dan maximaal 5 in een 60 Liter. per centimeter 3 Liter water dus als 1 vis 3 centimeter lang is heb je alleen voor die vis al 9 liter nodig. Maar doe er natuurlijk altijd meer in.
    10. Elke vis per dag 3 tot 5 korreltes voer is genoeg denk ik. Teminste ik doe dat zo en heb ze al heel lang! neem altijd korreltjes ( zien er uit als hele kleine balletjes) want volkken nemen ze niet echt goed op en daar word de kom/aquarium niet snel vies van.
    11. Verder heb ik volgensmij alles verteld.
    voor het lichaam te renigen als de vis ziek is doe een halfvol borrelglaasje zout erin. De niet zieke vissen kunnen er tegen. Zodra een vis niks binnen in zijn lichaam heeft, houd de vissen die beter zijn dan buiten de zieke vissen, het kan besmettelijk zijn. Bijvoorbeel parasieten gaan van vis naar vis. Elke vis is trouwens te redden tegen ziektes. Als je er maar op tijd bij bent. heeft een vis één van de volgende ziektes : ectoparasieten, bacteriën en schimmels, koop dan van het merk ''Tetra'' met de titel: '' Tetra Medica Gold0omed voor koud watervissen'' dit middel strijd al deze ziektes.

Voor de rest als je een vis koopt, let op de volgende dingen: Zwemt hij recht? ziet hij er actief uit? heeft hij een mooie schubben huid zonbder bijvoorbeeld wormen erin? kijk ook naar de andere vissen. Zitten er zieke vissen tussen en veel, ga dan naar een andere winkel of zoek een vis uit uit een andere bak. het kan dan namelijk zijn dat die vis die je wou, ook de ziekte heeft overgenomen. En ik zeg je: dierenwinkels hebben geen verstand van dieren. Ze laten je van allerlij kopen terwijl het niet nodig is. Alleen ''Tetra'' porducten zijn goed en lees dan waarvoor ze bedoeld zijn. Nederlandse handleiding is Tetra. Ik denk dat je nu veel hebt geleerd en neem gewoon vissen. Want zoals je nu leest en weet: vissen zijn hele nuttige dieren die meer kunnen dan jij denkt...

M.v.g. Jeffrey

9. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Je bak is idd beetje te klein,veel te klein. (je hebt het toch over goudvissen hé?)
    Verder zou ik dat geneesmiddel er niet zomaar ingieten hoor,moesten ze ziek zijn,moet je het juiste product gebruiken.
    1 dag?
    Een aquarium moet 2-3 weken rijpen (zonder vis dus)
    Als de stroom uitvalt,dan koelt het water niet ineens heel rap af,gaat heel langzaam,je mag nog een dag zonder stroom zitten,ze zullen niet dood gaan.
    Over wat heb je het hier,guppen of goudvissen?
    Bij guppen duurt dat ong. 28 dagen,bij goudvissen kan dat wat verschillen,die leggen meestal maar 2-3 keer per jaar
    Appelslakken kan je er perfect bijhouden,ze zijn juist nuttig omdat ze het niet opgegeten voer opeten wat anders zou beginnen rotten.
    Sop zou ik toch echt niet gebruiken,als er een klein beetje blijft aanhangen,of net niet goed genoeg afgespoeld,gaan ze er gwn van dood!
    Een gup word anderhalf-twee jaar gemiddeld,kan vroeger,kan langer.
    Een goudvis word al gauw 20 jaar (bij goede verzorging)
    En waarom geen guppen?Guppen horen thuis in een 6-bak,goudvissen niet!!
    1 gup heeft ong. 4liter water nodig (1liter water/cm vis) terwijl een goudvis 50!!! liter nodig heeft
    Je kan daar geen getal op plakken hoeveel ze moeten eten,de 1 eet wat meer dan de ander,je moet dat gewoon aanvoelen wnr ze genoeg hebben gehad.
    Vlokken eten ze ook,en van vlokken word je water niet sneller vuil hoor :S

10. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Oke, ik ben het helemaal met Kenzo eens. Ik geef mijn vissen vlokken en had eerst ook ander voer maar dat is nu op. Dus dat moet ik nog even nieuwe van halen. En je aquarium wordt er absoluut niet viezer van. Ik ben het dus helemaal met Kenzo eens.

11. jeffrey-

Lid geworden:
    23 feb 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Nou dat kan maar mijn vissen spugen soms stukjes uit en nemen er heus ook wel wat van hoor! En daardoor word mijn aquarium vies en ook omdat mijn pompje het niet goed doet. En fijn voor je dat je het met iemand anders eens bent!!!...

12. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Als je slakjes hebt,dan eten die het op,anders begint het te rotten,daarom zijn slakjes ZEER nuttig

13. wienusenmeliena

Lid geworden:
    1 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    officieel mogen de vissenkommen niet meer, een te kleine behuizing.
    zelf heb ik sinds kort een aquarium aangeschaft van 54 liter en die is 28 graden
    ik heb er guppen in en die doen het prima, heb nu 17 jongen.
    in koud water kunnen de guppen niet echt want het zijn warm water visjes.
    wat in koud water kan zijn goudvissen en sluierstaarten.
    en een vissenkom vindt ik ook zielig.
    ik voer mijn guppen;
    vlok voer en diepvries voer en mijn bak wordt daar niet vies van.

14. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    Idd,bokaal is veels te klein.
    28 graden is wel redelijk hoog voor guppen,ze leven langer als je ze wat kouder zet,24-25°C is ideaal.

Diepvriesvoer,krijgen mijne ook,zijn ze echt zot op :P

15. wienusenmeliena

Lid geworden:
    1 nov 2007
    Leuk Bevonden:
    0
    :-k ik heb ze terug gezet op 26 graden

16. Sheela-4ever

Sheela-4ever Dierenfanaat

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Re: Re:

Dan moet je zorgen dat je pompje het weer doet en dat je stofzuigers krijgt. Mijn vissen spugen het ook uit, volgens mij is het redelijk normaal (dacht ik toch zo) dat ze eten weer uitspugen. Als ik ongeveer een uur nadat ik m'n vissen heb gevoerd kijk, is m'n water weer helemaal helder en zwerven er geen stukjes eten meer rond in het water. Dus dan ligt het toch denk ik voor het grootste deel aan je pompje dat je geen helder water hebt.

17. Kenzo-cabana

Lid geworden:
    29 sep 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    E slakken eten ook de restjes op...

18. tashiej

Lid geworden:
    5 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    beste,

Ik heb een paar vragen over mn aquarium.
    1: mijn bodem is erg vuil en mn bodem eters doen er vrij weinig aan. (heb er steentjes in)
    2: ik heb een enorme hoeveelheid slakken in en ze blijven maar komen, heb er gister al een stuk of 50 uit gehaald.
    3: ondanks de hoeveelheid slakken doen ze niks anders dan paren en eten ze vrijwel geen alg van het glas af.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

groetjes

19. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Jij hebt heeeeeel waarschijnlijk van die rotte pestslakken zitten. Poelslakken zijn dat. Een enige goeie poelslak is een geplette pestslak :P .

Appelslakken kuisen wel maar als het je om de groene steentjes te doen is dan kun je beter ook japonica garnaaltjes nemen. Die kuisen de steentjes terwijl de appelslakken de rest opruimen ;) .
    Appelslakken kuisen ook alg van je ramen. Maar als je heel veel alg er op hebt omdat de zon aan je tank kan dan kun je beter een pleco kopen. (of een kleiner soort, afhankelijk van de grote van je tank) Over hoeveel liters hebben we het eigenlijk?

20. tashiej

Lid geworden:
    5 jan 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Over niet zo heel veel liter, 50 wel te verstaan.
    Ik heb er gister een aantal planten uitgehaald en er wat decoratie in gezet, en heb het water ververst, dat ziet er al een stuk beter uit nu, behalve de vieze bodem dan. Ik heb het aantal slakken nog eens gehalveerd en het zijn er nu nog iets van 30 tot 40. Ik word helemaal gek van die beesten.
    De stenen zijn niet zozeer smerig maar er ligt van alles op, mogelijk dat dat vlokvoer is dat aan het rotten is? Ik heb ze nu ook al 2 dagen geen vlokvoer meer gegeven.

Laden...

Deel Deze Pagina