agressieve kat..

Discussie in 'Katten' gestart door Moustipluis, 23 feb 2012.

1. Moustipluis

Lid geworden:
    23 feb 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    Raad gevraagd..

Mousti is nu 2,5jaar. Toen ik hem net haalde als jong katje uit het asiel was hij superlief. Ik liet hem al snel castreren om het 'territorium afbakenen' te vermijden en natuurlijk om geen kleine poesjes te kunnen maken met onbekende poezen Tegen mij is de kat nooit agressief of aanvallend geweest, tot ik zwanger werd.
    Ik wist zelf niet eens dat ik zwanger was, maar de kat blijkbaar wel. Hij moest niks meer van mij weten.. dat is nu een jaar geleden ongeveer.
    In dat jaar gaat het van kwaad naar erger. Hij begint me aan te vallen als ik niet oplet (plots een paar klauwen en tanden in mijn been, arm,..) en de laatste tijd komt hij heel bedreigend naar me toe.

Hij maakt zich supergroot, al z'n haren recht omhoog, wijde pupillen, en een heel dikke staart.. en zo komt hij naar me toe geslopen..ook al zie ik hem, hij sluipt gewoon door. Hij laat zich niet wegjagen door mij op geen enkele manier. Daarop roep ik op m'n vriend die hem gelukkig wél kan wegjagen. In het begin deed hij dit enkel 's avonds en 's nachts, maar tegenwoordig dus ook overdag. (vlak voor ik mij hier neerzette met m'n laptop weeral) Vorige nacht stond ik bovenaan de trap met m'n kindje in m'n armen, te wachten tot m'n vriend zijn flesje had gemaakt, toen kwam Mousti ineens razendsnel de trap opgelopen (om aan te vallen)! Ik schrok me dood en heb nog net op tijd het traphekje kunnen dichtdoen.

Ik heb dus zóveel schrik gekregen van m'n eigen kat dat het écht niet meer leuk is!! Ook niet onbelangrijk, ik verzorg hem. Eten, drinken,...
    Ik geef hem zoveel mogelijk aandacht (hij krijgt heel erg veel eten en drinken omdat hij anders continu miauwend achter mij aanloopt - maar telkens een paar brokjes bij natuurlijk) en als ik hem wil aaien loopt hij weg.
    Waarschijnlijk is hij jaloers op m'n kindje .. maar ik kan er niks aan doen..hij kan niet buiten omdat we hier op een drukke straat wonen dus hij loopt zich binnen waarschijnlijk te vervelen..

Oja..volgende week gaat m'n vriend voor zijn werk naar het buitenland en zit ik 2 dagen alleen met de kat. Ik weet nu al niet hoe ik dat moet gaan aanpakken want ik kan mijn benedenverdiep niet ontwijken (flesjes voor N.) Ik kan de kat ook niet afzonderen ergens want 't is hier een duplex en alles is open. (behalve de bovenverdieping die is afgesloten met een traphek)

Iemand kattenraad?

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Vanaf het scherm is moeilijk in te schatten of het gedrag boze agressie is (als in 'rot op uit mijn territorium') of speelse agressie. Dat maakt een groot verschil in hoe de kat benadert moet worden. Ik raad je daarom aan om een gedragsdeskundige erbij te halen, die het dier thuis observeert.

Indien het gedrag voortkomt uit speelse agressie, dan betekent dit dat de energie van deze kat naar een betere 'prooi' moet worden geleid. Een speeltje aan een hengel bijvoorbeeld, waar je de kat een paar keer per dag fanatiek achteraan laat hollen.

3. netje42

Lid geworden:
    4 sep 2012
    Leuk Bevonden:
    0
    kat met een trauma

Mijn Bendit is nu 3 jaar toen hij klein was hebben ze bendit van de trap geschopt en is op een fiets terecht gekomen,vanaf dat moment kreeg bendit een ander gedrag,niet naar mij ik kan er alles mee doen hij probeerd wel de baas te zijn maar ik laat zien dat ik niet bang ben van bendit,als ik bezoek krijg loopt bendit langs de benen van de mensen te kroelen(geur af zetten denk ik)en dan opeens haald bendit flink uit naar die personen en blaast heel erg om een waarschuwing te geven van raak me niet aan,ik moet dan altijd lachen maar keur het gedrag niet goet.laatst was mijn zwager bij mij op bezoek en bendit lag boven op de rugleuning van de bank waar mijn zwager zat ik zeg nog tegen mijn zwager kijk uit bendit licht achter jou kijk uit als je naar achteren gaat zitten mijn zwager eigenwijs hij doet niets en gaat naar achteren zitten en mee haald bendit uit met zijn nagels over het hoofd van mijn zwager er zat een flinke krap op zijn hoofd en bloede flink deze keer lachte ik niet heb bendit in zijn nekvel gepakt(zoals een moeder kat dat ook doet)op mijn schoot vast gehouden en gemopperd tegen bendit(wat dat betreft verstaat bendit mij)en ging naar mijn zwager terug om vervolgens weer kopjes te geven ik moet dan tegen bendit praten dat hij geen lief poesje is en kijkt mij dan aan en ik zeg wat heb bendit gedaan bendit is een stout poesje ga maar gouw een kusje geven dan is bendit weer lief en geeft vervolgeng mijn zwager een likje over zijn hand maar zodraa hij of iemand anders opstaat om naar huis te gaan gebeurd weer het zelfde ik weet niet waar dat gedrag aan licht als ik met bendit alleen ben is het een normaale kat mijn moeder is bang van bendit en zegt dat mijn kat een pitbull is en zegt telkens doe die kat toch weg maar hoe meer ze dat zeggen hoemeer ik van bendit ga houden een kind doe je ook niet weg na opnormaal gedrag,ik ben een kind verloren 18jaar geleden heb daar geen keuze voor gemaakt het overkwam me gewoon(wiegendood)maar nu kan ik mijn keuze maken hou ik bendit of doe ik hem weg,ik heb toen besloten om een kat te nemen wat voor gedrag hij ook toond hij blijft bij mij tot aan de dood. een echte dieren vriend.

4. lolgirl

lolgirl Dierenliefhebber

Lid geworden:
    21 mei 2007
    Leuk Bevonden:
    1
    @netje42

Misschien een waterspuit/waterpistool proberen?

Zodra je denkt dat je kat dit gedrag zal vertonen, spuit je met water naar de kat toe.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Cassie
    Reacties:
    9
    Weergaven:
    1.384
  2. Juniarti
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    843