Aggresief konijn met poep aan kont

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door GonGon, 5 jun 2018.

Tags:
  1. GonGon

GonGon Nieuw Lid

Lid geworden:
    5 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Gegroet forumleden,

Ik heb sinds een jaartje of 4 een konijn. Heel leuk natuurlijk maar ik heb er niet super veel tijd voor tegenwoordig. Doordat ze ook nog is dominant is, is ze ook nog is super aggresief. Je kunt het konijn niet oppakken of normaal aaien.

Nu zag ik laatst dat 'ie een grote bal poep aan z'n kont heeft hangen. Ik weet niet hoe ik dit weg moet halen aangezien je dr niet eens normaal op kan pakken. Wie o wie heeft goede raad?

Ohja trouwens.... ze ziet er exact hetzelfde uit als het konijn op de website banner. Mocht je het willen weten :wink:

2. Reyon

Reyon Snuffelaar

Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Leuk Bevonden:
    3
    Hey,
    Ik zou het wel even controleren en zo nodig wegknippen. Wat een manier is om het beestje toch op te pakken is in het nekvel beetpakken en dan op de rug draaien of eventueel een doek over de kop tegen het bijten en spartelen.
    Veel succes!

3. Boer Konijn

Boer Konijn Speurneus

Lid geworden:
    12 jun 2018
    Leuk Bevonden:
    0
    Ten eerste: het is echt belangrijk et te verwijderen: het is echt gevaarlijk, want het kan zekr nu het zomer is vliegen aantrekken, die leggen eitjes en de maden vreten zich naar binnen; een dood konijn binnen twee dagen. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom er poep blijft plakken, normaal gesproken is dat niet normaal. zeker niet als het regelmatig gebeurt. Een diernarts kan je meer vertellen. Even googlen op 'plakpoep' ook alvast.

in reactie op Reyon:
    Dat is dus geen prettige manier om een volwassen konijn op te pakken, echt alleen in een uiterst noodgeval, en dan nog direct de achterpoten en onderrug ondersteunen en zorgen dat het op geen enkele manier kan 'twisten', want dat kan een gebroken rug betekenen. Beter: Duw zachtjes (!) doch resoluut dwingend van boven met de hand op de 'schouders' de kop op de grond, dat is de manier waarop konijnen elkaar onderwerpen. Doorgaans zal het dan even rustig blijven zitten. Schep met je andere hand onder de kont terwijl je het met de eerste hand rond de schouders en borst oppakt, steunend op de hand onder de kont/achterrug, het konijn zit dan zeg maar half dubbelgevouwen op de hand onder de kont. Druk het direct vriendelijk zijdelings tegen je lichaam en het zal doorgaans handelbaar zijn op deze manier; hangend in de lucht voelt het zich heel onveilig, tegen je lichaam aan een stuk minder. Je kunt dan gaan zitten en het in die half zittende positie (van het konijn, een beetje achterover op je schoot leunend tegen je buik terwijl je het met een hand rond de borst zachtjes in bedwang houdt) rustig aan de achterkant schoonmaken. (zorg dat alles klaarligt: washandje en kommetje warm water, schaar. heel erg voorzichtig eerst eens voelen en kijken hoe het zit en niet direct beginnen knippen; meestal kun je het gewoon voorzichtig lospeuteren. Als je wel knipt weet dan heel zeker dat je precies ziet waar je knipt en het konijn rustig is. Zoniet kun je beter naar een dierenarts gaan.

4. Reyon

Reyon Snuffelaar

Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Leuk Bevonden:
    3
    Boer Konijn, ja dat dus, hihi.
    Dat bedoelde ik.. maar beetje lastig beschrijven. Bedankt voor de betere uitleg!

Laden...

Deel Deze Pagina