aan de teugel - Bbrevet

Discussie in 'Paarden' gestart door lotted, 19 apr 2010.

1. lotted

Lid geworden:
    19 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    hallo!
    ik zou binnenkort voor mijn B-bevret willen gaan,
    maar heb nog niet helemaal door hoe je je paard aan de teugel laat lopen?
    ook tips voor een B-brevet zijn altijd welkom :wink:

2. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Aan de teugel laten lopen is niet zo makkelijk als het klinkt, het is trouwens ook geen doel op zich! Wanneer je een paard goed van achteren actief laat lopen brengt hij zijn achterbenen verder onder. Daardoor zakt hij wat in de hals en zoekt een paard de hand van de ruiter op, als je dit vast kunt houden heet dit aanleuning. Het paard wordt dan nageeflijk (gaat kauwen op het bit en ontspant zich) en dan komen je hulpen pas goed door. Dit begint dus met actief voorwaarts rijden (niet harder!) en komt vooral niet door aan de teugels te gaan plukken! Aanleuning is er nooit in een keer, je moet er iedere keer weer aan werken. Het begint vaak met een paar passen en dat moet je zien uit te bouwen. Dit is niet goed te leren via de computer, een instructeur kan je hier veel beter bij helpen! Succes!

Wil je wat meer vertellen over het B-brevet, ik neem aan dat het iets uit België is? In Nederland kennen we het (volgens mij) niet, ik ben benieuwd wat je er voor moet doen!

3. lotted

Lid geworden:
    19 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

hallo,
    ja het is in België,
    Voor het B-brevet moet je een soort van 'test' rijden &
    dat moet met witte broek, kostuum... De jury zegt dan wat je moet rijden en daarbij moet je paard bijna constant aan de teugel lopen anders slaag je niet...

4. zaza

Lid geworden:
    13 okt 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Shirley heeft al een goede uitleg gegeven over aan de teugel. Je kan zoiets idd niet uitleggen met gewoon woorden, om het te kunnen zul je moeten leren voelen op een paard met goede begeleiding ernaast.

Ik heb zelf m'n b-brevet ergens in m'n kinderjaren gehaald maar blijkbaar is het serieus veranderd.
    Wij moesten eerst een theorie-examen doen (kenmerken van paard en verkeersregels etc) en dan een praktijkexamen. Daarvoor moesten we een simpel dressuurproefje doen waarbij het vooral belangrijk was dat je je paard in alle gangen onder controle had en kon sturen. Je moest dus wel bvb goed op de letter rijden maar aan de teugel moest bij ons niet. Ik heb het dressuurproefje met een geautomatiseerde kameel gedaan die zo stijf was dat ook de gevordere ruiters daar geen aanleuning bij verkregen. Maar beestje was wel zo braaf om op de minste hulp netjes op de letter in de gewenste gang en richting te gaan. Daarnaast moesten wij ook nog 2 hindernisjes nemen van 60 cm. Brave kameel kon niet springen, dus dat heb ik met rodeopony van stal gedaan. Beest was al met meerdere ruiters bokkend door de piste gegaan en ook bij mij waren de gangen beetje 'enthousiast' :stuck_out_tongue_winking_eye: . Maar ben mooi blijven zitten en pony heeft hindernissen laten staan, ook al ging hij er op een aparte manier over.

@shirley: b-brevet is hier soms verplicht om op buitenrit te mogen gaan bij maneges en ik denk dat je dat ook eerst moet kunnen voordat je wedstrijden mag rijden.

5. lotted

Lid geworden:
    19 apr 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    bij ons is het ook zoiets (theorie - praktijk : dressuur/springen
    alleen moeten we bij het dressuurproefje wel het paard aan de teugel laten lopen.

6. Shirley2danmaar

Lid geworden:
    30 dec 2003
    Leuk Bevonden:
    1
    Aaah! Nu begin ik te begrijpen wat jullie met het B-brevet bedoelen! :bulb:

Volgens mij is het net zoiets als wat wij hier het ruiterbewijs noemen. Dan moet je ook een proefje rijden en 60 cm kunnen springen. Volgens mij zit er ook een theoriestuk in en moet je laten zien dat je je paard buiten onder controle hebt. Dan mag je inderdaad ook buitenrijden in bepaalde gebieden en ben je (mits je een cap draagt) buiten ook goed verzekerd.

Maar je kunt beter een paard ontspannen laten lopen met de neus iets voor de loodlijn, dan hem gespannen naar beneden dwingen. Menig ruiter heeft er moeite mee om zijn paard een proef lang lekker nageeflijk te laten lopen, ik neem aan dat ze hier wel soepel mee omgaan voor het brevet.

7. Trice

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    0
    Klinkt inderdaad als een ruiterbewijs, maar daarvoor hoeft je paard toch niet aan de teugel? Jammer dat ze dat nu 'verplicht' hebben, mij lijkt juist de controle over het paard belangrijker dan of je het paard naar beneden (door correct te rijden/dwang) kunt krijgen :confused:

Hier in NL hebben we ook de FNRS die richt op wedstrijd rijden. Je moet dan een paspoort aanvragen en beginnen in proef F1, als je die 2 keer met winstpunt hebt bereden mag je naar proef F2, en zo maar door. De B categorie loopt tot F12, daarnaa is de F13 te vergelijken met een L proef. Na de F12 zou je ook wedstrijden kunnen rijden op regionaal niveau. Een mooie opstap voor mensen die op een manege beginnen met wedstrijd rijden.
    Naast het dressuur heb je ook het vaardigheid, caprilli/springen, western, voltige.
    Maar ook voor buitenritten is het paspoort geschikt. Als je het meeneemt naar een erkende FNRS manege en je maakt daar een buitenrit kun je dat ook laten noteren in het paspoort. Maar ook het ruiterbewijs zelf kun je laten opnemen in het paspoort. Multifunctioneel dus!

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. vlekje_lover
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    1.819
  2. keltje
    Reacties:
    7
    Weergaven:
    1.578