Aaaauw!!!

Discussie in 'Katten' gestart door Chandler, 2 jun 2004.

1. Chandler

Lid geworden:
    21 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Auw!

Freggle, onze trouwe, lieve kat heeft me net alweer gegrepen. Het is de laatste tijd echt raak. Eerder schreef ik ook al een stukje hierover en dacht toen dat het speelsheid was, maar het is nu echt een stuk erger geworden.

Freggle is altijd al een behoorlijke knuffelkat geweest die nooit problemen heeft gegeven. Alleen toen mijn vriendin een kleine 2 jaar geleden bij mij kwam wonen sproeide hij nog wel eens in huis, maar dat is allemaal voorbij en opgelost. De laatste tijd doet Freggle (kater, 2 1/2 jaar) echter heel vreemd tegen mij.

Hij komt bij me zitten/liggen of komt aanlopen en wil graag aandacht. Dat geef ik hem vervolgens, waarbij ik bijna altijd met hem speel en/of hem aai. En dan gaat het vaak ineens mis. Zonder duidelijke reden grijpt hij met zijn nagels en tanden in mijn arm. In het begin viel de schade allemaal nogal mee, maar nu is het echt tot bloedens toe!! Mijn rechterarm (daar aai ik mee en die pakt hij dus) lijkt wel een rauwe biefstuk! :confused:

Niet leuk dus, naast het feit dat het ook nog eens behoorlijk pijn doet. Dit lijkt me dus haast geen spelletje meer. Of is het dat voor hem wel en vergis ik me? Hij vind het echt fijn als ik hem aanhaal en aan hem zit, maar plots komt dat gedrag. En het heeft bijvoorbeeld ook niet te maken met een plekje waar hij niet geaaid wil worden, want hij doet het willekeurig.

Hij weet ook dat ik het niet leuk vind, want ik geef hem vaak een tik op zijn kont als hij het doet. (Ik heb geen plantenspuit meer klaarstaan ;-)) Soms laat hij niet eens los voordat ik dat doe. En na de misdaad rent hij trouwens als een gek weg om zich te verstoppen. Hij weet dus echt wel dat hij fout zit. En toch... de dag erop doet hij het wer. Nu al 4 keer in 4 dagen!

Bij mijn vriendin doet hij het niet. En er is niets veranderd in huis of wat dan ook wat het zou kunnen veroorzaken. Het is altijd zo'n zachtaardige, lieve kat geweest, maar nu aai ik hem liever niet meer als het zo moet... Ook al komt hij 15 minuten later als de grote onschuld naar me toe en is het voor de rest van de avond goed.

Heeft iemand een idee waar zijn gedrag aan kan liggen en hoe ik het op kan lossen? Hij zal toch niet vals aan het raken zijn?! [-o<

Alvast bedankt,

Chandler

2. Eef_

Lid geworden:
    21 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan je denk ik helaas geen antwoord geven op je vraag, het eerst wat in me opkwam is dat je kat misschien ergens pijn heeft en daarom zo reageert, maar als ze willekeurig reageert en niet bij een bepaalde plek, is het dat misschien niet. Anders iets van dominantie? Eerst EIST hij je aandacht en dan krijg je een klap. dan zou je kunnen negeren als hij aandacht wil. (ik probeer wat te bedenken, maar ik heb meer ervaring met honden dan met katten :mask: ).

Het is in ieder geval wel heel vervelend, ik hoop dat iemand nog met een oplossing voor je komt!

groetjes,
    Evelyn

3. Chandler

Lid geworden:
    21 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Oh ja,

Wat ik in mijn ellenlange mail nog vergat... (Hehehe, sorry!!) Er is wel 1 ding anders sinds kort! Ik heb namelijk nog niet zo lang geleden behoorlijk wat energie en tijd gestoken in het voor de kat afrasteren van de tuin. Dit zodat hij wel in de tuin kan als wij erbij zijn, maar niet zomaar zelf uit de tuin kan banjeren. We willen hem in principe namelijk alleen binnen houden.

En hij is er gek op! Meneer vindt het heerlijk om een beetje door de struiken te banjeren, met zijn staart in de vijver te hangen en af en toe naar de vissen te kijken. Helaas bracht deze nieuwe vrijheid ook wat nadeel met zich mee. Namelijk verslaving... Verslaving voor Freggle om naar buiten te gaan. Hij dartelt nu namelijk regelmatig in de buurt van de deur terwijl hij aan te mauwen is (wat we na veel suspogingen en aanhalen nu maar gewoon negeren) en de eerste paar dagen stond hij om 04.00!!!! uur 's ochtends al tegen de slaapkamertuindeuren aan te tikken met zijn poot. (Of zou hij muisjes zien, die zitten er ook...)

Dat vroege opstaan is gelukkig voorbij, maar het mauwen als we thuis zijn na het werk blijft. Eigenlijk zo'n beetje sinds dat begon hangt hij ook met klauwen en tanden in mijn arm. Kan natuurlijk toeval zijn omdat hij het alleen bij mij doet, maar wie weet is dit nog nuttige info voor jullie.

Zo, nu houd ik er echt even mee op! :blush:

Groeten,

Chandler

4. Malou

Lid geworden:
    24 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat als je toch aan t afrasteren bent, het misschien een idee is om een kattenren te maken, zodat je tuin compleet is afgesloten.

Ik weet niet of zijn bijtgedrag hiermee van doen heeft, mijn katten willen liever niet dat ik aan de buik zit, en trappelen dan met de achterpoten mn hand weg.
    Doe ik dit niet dat happen ze even, maar niet gemeen, gewoon waarschuwend, plus dat k dan zelf uitlok (sjah ze pesten mij ook weleens :wink: :laughing:)
    Ik zou het kattenrengedeelte eens proberen, misschien dat hij daar heel anders door word.
    Speelt het echt sinds hij naar buiten is geweest?

Ben benieuwd.

Ik zou verder niks weten, ik heb dit soort dingen nog nooit meegemaakt bij onze katten.
    Dat ze een keer een tik geven oke, maar tot bloedens toe bijten niet..

5. Chandler

Lid geworden:
    21 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi! :smiley:

Bedankt voor jullie reacties! Dat van de kattenren is misschien wel een goed idee, maar onze tuin is helaas niet zo groot (mede door de vijver) waardoor er eigenlijk geen plek is voor zo'n ren.

Ik had het er net nog eens over met mijn vriendin en het is echt zo'n beetje sinds hij los in de tuin mag. Net heb ik hem gewoon weer een half uur heerlijk kunnen aaien en knuffelen nadat hij me eerder op de avond weer had gegrepen, dus ik snap er niets van.

En hij bijt natuurlijk niet zo hard dat je echt een hap uit mijn arm of hand ziet (misschien overdreef ik dat een beetje als het zo overkomt... :unamused: ), maar met zijn nagels maakt hij wel flinke japen in mijn arm en zijn hoektanden maken mooie perforatiegaatjes in mijn arm/hand. :smiling_imp: En dat bloed allemaal wel vaak, maar dat heb je vlug met zulke acties. Hij eet me dus niet op, maar mijn arm ziet er nu even niet meer zo fraai uit.

In ieder geval bedankt voor jullie tips en ik hoop dat er nog veel meer mensen reageren! :wave:

Groetjes,

Chandler

6. Yvonne12

Lid geworden:
    1 mei 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Chandler,

Misschien ook voor jou een weetje (kan bij iedereen anders zijn).
    Mijn zus heeft een kat die zat alleen op een flat en dus nooit in een tuin, alleen op balkon.
    Zij vroeg inderdaad ook veel aandacht maar naar 10 sec aaien gelijk aanvallen.

Nu zit ze tijdelijk bij mijn ouders omdat mijn zus aan het verhuizen is. Er is altijd iemand thuis dus heeft ze altijd iemand om haar heen drentelen. En als ze haar aanhalen en ze wil weer uithalen, dan niet je handen wegtrekken want dan denken ze: spelen !! nee rustif je hand zo houden en rustig tegen praten.

Heeft bij haar geholpen want je kan dr nu overal aaien en kriebelen zonder je arm onder de schrammen te hebben.

Succes ermee

Groetjes Yvonne

7. marith

Lid geworden:
    25 feb 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het een dominantie kwestie is. Herken het namelijk van Quinto. Die mag je ook alleen maar aaien als hij erom vraagt en je moet ook echt stoppen als hij je een keertje waarschuwend (dan nog zachtjes) bijt of zijn nagels in je zet. Doe je dat niet dan zal je het weten ook want dan heb je inderdaad je hand of arm tot bloedens toe open en niet zo'n klein beetje ook. Inmiddels accepteert hij van ons steeds meer maar bij mannelijke bezokers doet hij dit nog steeds. Alsof hij bang is dat ze hem dan 'de baas' zijn of zo. Wij hebben geaccepteerd dat Quinto zo zijn buien heeft en kunnen inmiddels aan hem zien wanneer je wel lekker met hem kan knuffelen en wanneer niet. Ik weet niet of je kat een roze neus heeft? Wij kunnen zijn bui namelijk heel goed aan zijn neus afleiden. Als Quinto superontspannen is heeft hij een witte neus, als hij gewoon rondloopt is zijn neus roze en hoe geirriteerder hij is hoe roder zijn neus is. Heeft hij zoals wij het noemen een 'clownsneus' dan moet je hem gewoon met rust laten.

Het buiten lopen kan die instincten best aangewakkerd hebben. Quinto reageert ook vaak heftiger als hij buiten op het balkon is geweest. Waarschijnlijk omdat ze daar andere katten/dieren ruiken en/of zien maar er niet op kunnen reageren.

8. Linnetje

Lid geworden:
    14 jun 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat Marith helemaal gelijk heeft en dat het de kwestie is van de baas spelen. Eerst eist hij je aandacht en dan krijg je ervan langs. Laat hem merken dat jij uitmaakt wat er gebeurd en wanneer hij de tuin in mag. Wil je hem aaien en haalt hij uit dan zou ik mijn hand weghalen en hem vervolgens compleet negeren. Laat je hem de baas spelen dan wordt dit van kwaad tot erger.

9. Chandler

Lid geworden:
    21 apr 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi, hoi!

Sinds Grover er is, is Freggle gelukkig weer helemaal zijn oude zelf! :smiley:

Groetjes,

Vincent

10. liefstevrouwtje

Lid geworden:
    7 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo, Wil julie ff laten weten dat Maffia mijn kater van 1 jaar dit gedrag ook toond.
    Ik zie het niet als of hij me pijn wil doen. En als hij me te hard bijt of krabt , dan zeg ik uh uh Maffia niet zo hard en dan bijt hij weer zachtjes. Dit heeft hij trouwens als kitten ook al gedaan. Maar nu hij niet meer uit de tuin mag, Meent hij dat hij me op de meest onverwachtse momenten mijn been moet omklemmen en zijn tandjes te laten voel. Waarom hij dit gedrag heeft van mijn been dat snap ik wel. En ik zeg ook seeds maar dat hij denkt dat hij een hondje is want die vertonen dat gedrag ook. Tja moet ik wel eerlijk verklappen dat we zoveel met hem mee gemaakt hebben dat hij hier ook als de Maffia baas door het huis loopt.
    Wij zien het dan ook gewoon als liefde van hem. Mischien wel gek maar ja we zijn dan ook gek met hem. Trouwens onze poes Divan doet het heel af en toe en zij is echt een lief poesje hier in huis. Denk toch dat het gewoon genegenheid is. Echt katten liefde. Ha, ha, ha.

11. liefstevrouwtje

Lid geworden:
    7 jul 2004
    Leuk Bevonden:
    0
    Sorrie, Mijn poes kijkt me nu boos aan en zegt me dat ze geen DIVAN is maar een Diva.

12. kitty4fun

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    gelukkig dat je kat weer lekker speels is zonder te bijten...
    het eerste wat ik daxht toenik je verhaal las was; die heeft de buitenlucht geproefd en wil meer.
    onze main ccon mag ook alleen onder begeleiding de tuin in.
    maar als ze de kans krijgt dan snikkert ze zo de deur uit als we even naar de container moeten ofzo en ze is dan ontzettend kwaad ( vooral op mij) dat ze weer naar binnen moet.
    ze bijt dan niet...maar laat erg goed vernemen dat ze het niet eens is met onze beslissing.

Deel Deze Pagina