2de parkiet erbij?

Discussie in 'Vogels' gestart door Nanoukpippin, 3 jan 2010.

1. Nanoukpippin

Lid geworden:
    1 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal!

Ik heb nu al een jaar een grasparkietje. Hij heet nootje en het is een actief beestje.
    Ik heb zo mijn best gedaan om nootje tam te maken, maar het is niet gelukt. Nu heeft hij niemand om mee te spelen en dat vind ik zo zonde voor hem. Nu overweeg ik dus om een leuk vriendje of vriendinnetje voor hem erbij te kopen, dan heeft hij iemand om mee te spelen.
    Nootje is een gezonde vogel die ik vaak laat vliegen in mijn kamer. Het enige wat minder is, is de "tik" die hij al vanaf het begin heeft. Als er maar iemand langs zijn kooi loopt begint hij heel raar heen en weer te lopen, steeds hetzelfde "dansje". Dit is al vanaf het begin zo en ik heb het er nooit uitgekregen.
    Denken jullie dan dat het wel een verstandig idee is om er nog een parkietje bij te nemen? Zo ja, waar moet ik dan op letten?
    En is het waar dat je een nieuwe parkiet de eerste twee weekjes in een aparte kooi moet houden voordat je ze bij elkaar kunt zetten? En hoe kun je ze het beste aan elkaar laten wennen?
    Nootje is een mannetje. Wat kan ik dan het beste erbij kopen? Een popje?
    Alvast heel erg bedankt!

Groetjes van Daisy en een vrolijke fluit van nootje.

2. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Hoi Daisy,
    Parkieten zijn echte gezelschapsdieren. In het wild leven ze in groepen van honderden stuks bij elkaar en dat geeft ze een veilig gevoel.
    Die tik die jij noemt, klinkt of hij wel toenadering wil maar het niet durft.
    Ik denk dat je er verstandig aan doet om hem inderdaad een vriendje of vriendinnetje te geven. Hij heeft dan een soortgenootje waar hij continu gezelschap aan heeft, ook als jij niet thuis bent.

Of je kiest voor een popje of een mannetje, maakt niet zo veel uit. Parkieten zijn heel sociale dieren en ze kunnen meestal toch wel met elkaar overweg. Alleen 2 popjes samen gaat niet altijd even goed.

Hoe je ze aan elkaar laat wennen, maakt niet zo veel uit. Het is wel verstandig om een nieuwe kooi in de buurt te hebben, voor de zekerheid. Maar het is niet altijd nodig.
    Toen ik een tweede parkietje kocht, was de nieuwe nog niet eens fatsoenlijk uit zijn doosje gestapt toen mijn oude er al naast zat om te kroelen en te kletsen en te doen. Ging vanaf het allerleerste moment perfect.
    Als je ervoor kiest om de nieuwe direct bij de oude te zetten, hou ze dan goed in de gaten. Als het niet goed gaat, haal dan een van de twee er uit en zet hem apart. Dan kan je de nieuwe kooi vlak bij de oude zetten zodat ze van een afstandje aan elkaar kunnen wennen.
    En even een praktische opmerking: als je 2 parkieten hebt, zorg dan ook dat je 2 voerbakjes hebt. Water maakt niet zo veel uit, maar ze eten graag tegelijk en dat kan niet als er maar 1 bakje in de kooi hangt :wink:

Voor je gelijk een nieuwe kooi aanschaft, vraag eerst even rond in dierenwinkels. Sommige winkels hebben een paar oude kooitjes staan die ze uitlenen voor dit soort dingen.

3. Nanoukpippin

Lid geworden:
    1 apr 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi hoi

Ik heb dus een tweede parkietje erbij gekocht. Het is een popje en het is een stikmooi beestje. Ik heb haar laten wennen aan de kooi voordat ik mijn mannetje erbij liet. Ze waren vanaf het begin al druk in gesprek met elkaar, dus dat was hoopvol. Nu is mijn mannetje helemaal dol op het popje. Hij probeert haar steeds kusjes te geven en te kroelen, maar zij wijst het elke keer af. Als hij haar een kusje probeert te geven pikt ze hem! Wat moet ik nou doen? Is dit normaal gedrag voor een tweede parkietje?
    Alvast bedankt!

Daisy

4. kekavo

kekavo Dierenliefhebber

Lid geworden:
    18 feb 2009
    Leuk Bevonden:
    9
    Niks aan de hand, hoor :wink: Dat is heel normaal gedrag voor een popje. Dat kunnen echte bitchjes zijn, ze zijn absoluut de baas in de kooi. En het mannetje schikt zich ernaar, hij blijft maar proberen om haar gelukkig te maken. Let maar eens op: als hij haar zit te voeren en het hof aan het maklen is, en zij geeft hem een knauw, gaat hij meestal met dubbel enthousiasme verder.
    Als zij een goede bui heeft en hij genoeg zijn best doet, dan laat ze hem vanzelf toe.
    Ze zal hem ook vaak wegjagen als hij ergens zit waar zij wil zitten (of toch maar niet). Ze scheld hem dan uit voor rotte vis (zo vind ik het klinken :yum: ). Hij gaat dan braaf opzij en kwetterd gewoon verder of er niks aan de hand is.
    Die mannetjes zijn wat dat betreft echte mietjes, ze laten zich alles vertellen zonder morren. en ze blijven er vrolijk onder :laughing:
    Heerlijk om te zien, dat samenspel tussen een koppeltje kietjes. Gezellig. Ik kan er uren naar kijken, zonder me te vervelen.
    Lief dat je hem een vriendinnetje gegeven hebt.

5. mks66

Lid geworden:
    16 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    :confused: :wink: Bij mij is nu ook zo ik heb in begin van December een nieuwe parkietje gekocht en mijn eerste parkietje pikt ook alleen de nieuwe ling doet helemaal niks pikt niet eens terug of kwettert niet eens
    en als de vrouwtje komt en wilt ze op de plek zitten waar de mannetje zit dan pikt ze het mannetje en dan gaat het mannetje ergens anders zitten

6. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Die vrouwtjes zijn echt krengetjes soms. Hier zitten de heren ook onder de plak bij de meiden :wink:

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. Ambervr
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    3.257
  2. guppy15
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    2.491