2de hond reu of teef?

Discussie in 'Honden' gestart door kimmeke111, 27 mei 2010.

1. kimmeke111

Lid geworden:
    27 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Halo allemaal,

wij hebben thuis een Diuise herder. Ze wordt in augustus drie jaar. We zijn al meer dan een jaar aan het denken om een hond bij aan te schaffen. We zouden hier graag een oud duitse herdershond bijzetten.

Onze hond is een teef, heel onderdanig, heel lief voor onze drie kinderen, vreemden mogen haar niet aanraken, dat is van pup af aan altijd zo geweest. Wij hadden toen gekozen voor een teef omdat die beter zou zijn voor met kinderen, zorgzamer, dit kunnen wij alleen maar beamen, het is echt een schat van een beest, onze kinderen dragen haar op handen en zij onze kinderen. Ideaal dus.
    Nu had ik aan onze dierenarts gevraagd wat we er het beste konden bijzetten, hij zei een reu, omdat de hond zo onderdanig is, zal er een hond moeten bijkomen die dominanter is... Nu ja, wat denken jullie? Het pupje zal met onze hond overweg moeten kunnen en ook met de kinderen naturlijk

Bedankt alvast voor de reacties
    groetjes Kim

2. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ging voor een teef. Waarom? Omdat ik roedels van 1 sexe gemakkelijker vind om praktische redenen.
    Je dan bijvoorbeeld niet
    1-er 1 laten castreren (ik ben radicaal tegen castreren van teef of reu om andere redenen dan acute medische).
    2-je hoeft niet èèèèxtra oplettend te zijn tijdens de loopsheid tot castratie,
    3-indien geen castratie hoef je er niet 1 uit huis te plaatsen omdat anders beiden overstresst geraken, en
    4-teef en reu zitten anders in mekaar in het hoofdje. Teef ben je gewend, reu brengt weer een ander soort karakter mee.

Dat er een dominantere hond bij MOET komen vind ik klinkklare nonsens, en een stelling die gebaseerd is op niks. De meest timide honden kunnen wel eens heeeeel dominant uit de hoek komen als er een baby soortgenoot wordt bijgezet en die opgroeit.
    Dat teven beter zijn voor-, of zorgzamer zijn voor kinderen echter ook onzin. Dat is rasgebonden en niet sexe gebonden :wink:

3. moemoh

Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Eens met het laatste stukje, niet met het voorgaande. Ik vraag me trouwens ook af wat dominantie met het geslacht te maken heeft, ik ken dominante teven en reuen, en ook onderdanige.
    Ik heb zelf altijd het liefst een reu en een teef bij elkaar, omdat dat de kans op conflicten aanzienlijk verkleind. Teven kunnen zich naar reuen toe heel veel permitteren, het leidt zelden tot problemen. Natuurlijk gaan twee teven en twee reuen vaak ook heel goed, maar met een teef en een reu zit je gewoon het veiligst.
    En een reu castreren is in principe een fluitje van een cent, mocht jullie teef niet al gesteriliseerd zijn.
    Heb trouwens zelf de ervaring dat reuen vaak evenwichtiger zijn, maar daar zitten ook grote verschillen in. Je hebt gewoon bij beide sexen makkelijkere en moeilijkere types.
    Heb wel de indruk dat reuen vaak aan de riem wat moeilijker zijn dan teven, maar ik ken ook hier heel lastige teven en uiterst makkelijke reuen ....
    In elk geval: ik zou een reu kiezen, omdat dat bijna zeker goed gaat met jullie teefje.

Groetjes,
    Elsbeth.

4. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik kies gewoon waar ik op dat moment nood aan heb, wat de andere thuis ervan vinden, kan me eigelijk geen barst schelen.
    Ik neem honden voor mezelf, niet voor de andere honden.

Dus wat ik zou doen? geen idee, volgende is hier een teef (terwijl ik al een teef heb die niet met andere teven kan :innocent: ).

Maar goed, dat zou zomaar ineens kunnen omslaan dat er een reu in het nest mij teveel zou aanspreken om hem te laten zitten :eyes:

5. EllenP

Lid geworden:
    9 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zou gewoon afgaan op het geslacht wat je zelf het leukste vindt. Ik ben bijvoorbeeld gek van reuen en zal als er ooit een tweede hond bij komt, kiezen voor een andere reu. Alhoewel mijn ongecastreerde reu teefjes wel heel erg leuk vindt :laughing:

En om geen teefje te nemen maar een reu omdat die dominanter zouden zijn is natuurlijk niet waar. Ik ken genoeg heel dominante teven.

En ach als je er een hond bij neemt en waarschijnlijk is het een pup (?) zal het geslacht echt niets uitmaken. Het is je eigen begeleiding die telt.

Wel veel plezier met het uitzoeken van een nieuwe pup/volwassen hond.

Groetjes
    Ellen

6. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    De Op wèl. De bijwerkingen van castratie is echter géén fluitje.

7. kimmeke111

Lid geworden:
    27 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Super,
    bedankt voor de vele reacties,

ik moet zeggen, jullie zij het ook allemaal niet met elkaar eens hé :wink:
    Wat ik wel weet is dat ik supercontent ben van onze teef. En ja, ze is gesteriliseerd op aanraden van onze dierenarts. Langs den ene kant denk ik dat we beter een teef gaan nemen als er een tweede bijkomt. Bij mijn ouders hadden we ook een paar reuen en vanaf dat de vrouwkes loops staan oelalala :dancer: zenne,geen houden meer aan. Op dat gebied blijft een teef toch al gemakkelijker bij U denk ik.

We zullen er nog is over moeten peinzen

Bedankt alvast voor de reacties
    Groetjes Kim

8. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Vergis je niet in teven hoor: zij kunnen heel flink naar elkaar bitchen en kunnen ook flink vechten. Als ze gesteriliseerd zijn, is het vaak wel minde,r omdat de hormonen niet meer mee doen. Maar het kan ook mislopen. '

Je kunt eigenlijk nooit van tevoren voorspellen wat het beste werkt in jou roedel. Maar zoals Halifax al zegt: wat voor geslacht wil je zelf? Ik ben bijvoorbeeld een tevenmens. Ik heb nu dan een reu in huis (omdat ik daar toevallig verliefd op ben geworden), maar als ik meer als 3 honden heb, zullen de teven hoogstwaarschijnlijk in de meerderheid zijn. Terwijl mijn moeder juis een reuenmens is. Zij heeft 2 reuen en 1 teef. En mijn vader heeft dan 2 teven. Dus een roedel van 2 reuen en 3 teven. En er zijn soms conflicten tussen alle geslachten hoor. De teven bitchen eens naar elkaar. Een reu bitcht eens naar een teef en andersom. Maakt allemaal niks uit. Dat is toch niet te voorspellen.
    Dus ja, wat wil je zelf voor geslacht? Dat is het enige waar ik over zou nadenken.

9. kimmeke111

Lid geworden:
    27 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    oh, ik denk er hoe langer hoe meer aan om een teef te pakken.
    Een reu bakent ook z'n terrein af, een teef zal dat toch ni doen denk ik. Gewoonlijk is een teef ook altijd iet of wa kleinre gebouwd. Die van ons is een redelijk kleine. En dat vind ik persoonlijk mooier.
    'k peins da'k eruit ben

Allemaal bedankt
    Groetjes Kim

10. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Je vergist je. :wink:

11. moemoh

Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Hmm, heb kortgeleden de zevende reu hier laten castreren, en nooit problemen gehad, op wat incontinentie bij twee honden op latere leeftijd na, wat met tabletten goed te verhelpen was. Heb wél twee reuen later laten castreren in verband met prostaatproblemen, en weet ook dat veel reuen voorhuidontstekingen krijgen waartegen castratie helpt. Dus ik ben zeker niet tegen het castreren van een reu, en zou ook graag willen weten over welke problemen je het hebt, Diesel. Voorzover ik weet ken ik eerlijk geen enkele reu die problemen heeft gehad met de castratie. Maar het is nooit te laat om te leren ..... :innocent:

12. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Veel reuen voorhuidontstekingen krijgen? Tjèn, dan doe ik met al mijn reuen iets verkeerts want heb er in 37 jaar nog geen 1 gehad die dat heeft moeten lijden.
    Castratie heeft bijwerkingen, zo wie zo. Kan gaan van vachtproblemen en overgewicht, tot karakterveranderingen en incontinentie. Dat dat met een pilletje is op te lossen wil niet zeggen dat het dan ook maar een klein bijwerkinkje is wat gemakkelijk over het hoofd gezien mag worden.

Sommige medische urgenties kunnen niet verholpen worden zonder castratie, maar indien die niet aanwezig zijn ben ik radicaal tegen castratie. Van reu zowel als teef. Al zeker als dit onder de leeftijd van 2 1/2 jaar gebeurt, en héél zeker als dit onder de leeftijd van 1 1/2 gebeurt daar de groeischijven dan accuut verstarren en de hond niet meer volledig uitgroeid.

13. Halifax

Lid geworden:
    16 nov 2008
    Leuk Bevonden:
    1
    Re:

Is ook een kwestie van opvoeden hé :wink: hier 2 honden die markeren (reu en teef :wink: ), toch denkt er geen één van de 2 aan van in de tuin hun poot te gaan opheffen. Buiten op wandeling doen ze wat ze willen (tenzij ik langs mensen hun huizen/tuin voorbij kom, ook daar geldt een markeerverbod maar dat doe ik maar zelden).

Maar als je een teef mooier vindt, moet je inderdaad daar voor gaan. Ze zijn idd meestal wat kleiner en fijner gebouwd. Maar 2 teven die vechten zijn ook echt wel geen pretje ! Ik zou toch ook al eens nadenken over het 'wat als... het fout gaat tussen deze 2'

14. kimmeke111

Lid geworden:
    27 mei 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    ja, halifax,

ik vermoed dat het evengoed kan foutgaan tussen een reu en een teef of 2 teven. Of ben ik dan zo verkeerd?

Bij ons is het meer dan 2hectare groot. Nu had ik een hoekje afgemaakt (alé ja, mijn schoonvader :notes: ) Ik had haar van het begin aangeleerd om enkel daar haar behoefte te doen. Het is de bedoeling dat de andere hond dit ook aanleert. Het hoekje is afgemaakt met hout. Als die daar telkens gedurende een aantal jaren zijne poot zou tegen opheffen, dan vrees ik dat da ni lang gaat meegaan :confused:
    We gaan er ook zo goed als niet mee wandelen. Onze hond krost een hele dag rond, beweging genoeg :ok: Natuurlijk op een ander zal ze nooit haar behoefte doen :see_no_evil: en dat is soms wel wat minder

15. moemoh

Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Leuk Bevonden:
    0

Nee, hoor, alleen als je uit bent op een voorhuidontsteking zou je dan iets verkeerd doen,je boft dat je er nog nooit mee te maken hebt gehad. Wat de vachtproblemen betreft heb je gelijk, zie dat je een groenendaler hebt, dus daar zou ik ook niet zomaar castreren. Weet uit de trimsalon hoeveel werk de vacht van zo'n gecastreerde hond geeft.
    Als je pertinent tegen castreren bent zul je dus beter twee honden van hetzelfde geslacht kiezen, en vaak gaat dat ook gewoon goed ...
    Groetjes,
    Elsbeth.

16. GekGeitje

GekGeitje Dierenkenner

Lid geworden:
    3 sep 2004
    Leuk Bevonden:
    2
    Re:

Ja, dat zie je verkeerd :wink: Een reu en teef kunnen wel vechten, maar meestal is erg snel duidelijk wie hoger staat in de rangorde en is het klaar. Áls 2 teven gaan vechten, dan is dat nog erger als vechtende reuen. Het hoeft niet perse zo te zijn dat ze gaan vechten hoor. Maar bij elke loopsheid verandert de rangorde. En als teven vechten, gaan ze door totdat er eentje neervalt en kunnen ze elkaar flink verwonden. Ik zie liever 2 vechtende reuen dan 2 vechtende teven.
    Maar zoals ik al zei: het hoeft echt niet fout te gaan. Bij ons thuis gaan de teven prima met elkaar om. Maar als het fout gaat, komt het wss ook niet mer goed tussen de teven. En dan kun je ze de rest van hun leven uit elkaar houden.
    Maar jou ene teef is al gesteriliseerd. Dat scheelt heel erg. Zonder de bitcherige hormonen, zijn ze niet meer zo erg. Ze kunnen dan alsnog bitcherig zijn, maar ze vechten dan niet bij rangorde-problemen. En de rangorde is veel stabieler, omdat de loopsheid de rangorde niet verandert. Want loopsheid, dracht en puppies veranderen de rangorde.

17. Diesel73

Lid geworden:
    23 sep 2005
    Leuk Bevonden:
    0

Ik heb GroenendaelerS, ja en dus meer dan 1. En daarvoor heb ik altijd Bouviers de Flandre gehad. Ook met een stevige onderwol. Que haar nog -tig keer erger als een Groenendaeler :eyes: maar swoit.
    En ja ik heb alleen maar jongens. En wel om deze redenen;
    1-ik hou van het reuenkarakter,
    2-omdat ik de reuen een mooiere bouw en vacht vindt hebben,
    3-omdat ik tegen castreren ben ZONDER dringende medische reden en het dan bewuste verminking van een hond vindt.
    4-omdat ik geen ongewenste puppies wil.

Ik kies een ras uit op karakter en kwaliteiten. Dan op uiterlijk, dan pas op geslacht. Voor mij is het altijd een bewuste doordachte keuze en geen impuls aankoop. :wink:

18. MPD

MPD

Lid geworden:
    27 feb 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb de voorgaande antwoorden even globaal gelezen en wilde toch even meekleppen hoor!

Hier een reu en twee teven, geen van allen geholpen. Niet dat het wat uitmaakt, hoewel het lastig is als de loopstijd opkomt, maar dan gaan ze apart. Reu heeft dan alle ruimte boven en de hallen en de dames de tuin en beneden. Andersom kan niet, want de meisjes slopen weleens wat voor de lol!!!

Eerlijk gezegd zou ik liever kiezen voor een reu...of een teef....haha eigenlijk kan ik niet kiezen! Het is allebei leuk en heeft zo zijn voor en nadelen. Maar idd met ongeholpen teven heb je altijd het probleem dat reutjes er overheen willen. Wat betreft dominantie, daar zou ik idd oppassen met het bijzetten van een dominante andere hond. Onze Tara was ook altijd onderdanig, maar daar is tegewoordig niets van over. Dat zegt dus helemaal niets. Wat ik het allerbelangrijkste vind is hoe ze omgaan met mensen en andere dieren, ik heb graag dat iedereen elkaar aardig vind en dat werkt beter lijkt mij. Zo is het allerbelangrijkst; hoe reageren de honden op onze dochter of andere kinderen en kleine dieren, zoals de berg katten die we hebben? En dat zit goed!

Wat betreft vechten, of chagerijnen tegen elkaar, tja, dat doen ze weleens. Ze zijn met drie, dus logisch. Het is eenmaal gebeurd dat ze met zijn drieen vochten en dat heeft een halve minuut geduurd, daarna gaat iedereen uit elkaar. Soms is er gewoon even knorren tegen elkaar, als mensen zijnde heb je ook weleens woorden, denk ik dan maar. Zolang niemand gewond raakt en ze elkaar nog uit de weg willen gaan, ze nog samen spelen, eten en slapen en elkaar poetsen, zit het wel goed :wink:

Maar met een teef ben je wel meer bezig, vind ik. Naar mijn ervaring he, ik heb altijd reutjes gehad in mijn leven en een enkele maal een teef en nu is de situatie zo en reuen hebben me altijd meer aangetrokken. Nouja, misschien komt het juist omdat ik er nu twee heb, al is het Tara haar eigen pup. Ze zijn fel op elkaar hoor, teven! En ja, ze proberen toch iedere keer weer hoger in rang te komen, dat kun je gewoon duidelijk merken!

Om maar in de verwarring te blijven: ik zou het dus echt niet wéten, wat het beste is. Ik denk dat je de pup moet nemen, heel ouderwets misschien, maar zo zie ik het altijd graag, die naar JULLIE toekomt. Zo hebben wij de eigenaren van het nestje pups deels geselecteerd, welke we vorig jaar hebben gehad. Met 1 pup was dat niet gebeurd en dat ging ook fout. Helaas...maar gelukkig werd ook deze snel herplaatst bij mensen die hij wel leuk vond en vice versa. Er moet toch een klik zijn? Zo ook met oudere honden, onze reu kwam ook op mijn man af in het asiel. Van alle honden leek hij het allerminst aantrekkelijk en toch kon mijn man het niet over zijn hart verkrijgen. nouja...je komt er vast wel uit :dancer:

19. kara

kara Dierenfanaat

Lid geworden:
    20 mrt 2006
    Leuk Bevonden:
    17
    Wat leuk dat je een oud duitser er bij gaat nemen.

Zijn geweldige honden. Wij hebben er zelf 2. Moeder en dochter.

En qua grote...een teef kan zeker ook heel groot worden. De mijne zijn dan klein maar ik ken een odh die te groot is.

Laat je in ieder geval goed informeren over de odh en bij welke fokker je haar/hem vandaan haalt.

Laden...
Vergelijkbare onderwerpen
  1. carlalalala
    Reacties:
    8
    Weergaven:
    1.320
  2. roxie123
    Reacties:
    5
    Weergaven:
    1.284