20 liter bak te klein?

Discussie in 'Vissen' gestart door manonn91, 10 aug 2011.

1. manonn91

manonn91 Dierenliefhebber

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo allemaal,

Voor het eerst heb ik een aquarium aangeschaft. Ik heb eerst altijd vissen gehad in een vierkante bak, die nog iets kleiner was als mijn huidige (20 liter, 35 bij 25 bij 25).

Voordat ik mijn bak kocht, zocht ik op internet naar informatie over de ruimte die vissen nodig hebben. Ik las toen veel over bepaalde regels en kwam bij elke 'regel' uit op genoeg visjes voor mijn doen (een stuk of 5?)

Nu las ik net op een forum dat een bak van 20 liter veel te klein is voor vissen!? Ik wil graag tropische zoetwater vissen houden in mijn bak (Neontetra of Platy's of Guppys), maar zou het wel heel erg jammer vinden als dit nu ineens niet meer zou kunnen. Ik heb namelijk niet zo heel veel ruimte voor een nog grotere bak?

In mijn bak is een filter en verwarmingselement aanwezig.

Kan iemand me verder helpen?

alvast heel erg bedankt!

2. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ik vind t indd een kleine bak. Je zou er een paar endler gupjes in kunnen doen of een paar kleine garnaaltjes. Maar zeker niet te veel. Ik heb zelf ook een klein aqua, maar dan van 60 liter en eigenlijk vind ik dat de minimale maat. Ook ik heb endler gupjes.

3. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Zoals nonsy zegt, enkele guppy's, of je kan er ook enkele platy's in doen, je hebt ook kleine kuisertjes en die kan je dan gebruiken in plaats van zo een grote. In zo een kleine bak zou ik niet te veel versiering zetten, wat dat maakt je aquarium steeds kleiner

4. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Veel soorten kan je niet kwijt in nanoaquariums, neons moeten baantjes kunnen zwemmen ondanks het feit dat ze klein blijven zijn ze dus niet geschikt. Molly's en zwaarddragers worden veel te groot. Net als de meeste andere beginnersvissen.

Een nanoaquarium is zeer mooi om naar te zien,maar als je ooit besluit om groter te gaan heb ik 1 tip: ga zo groot mogelijk. Dit natuurlijk naar beschikbare ruimte en uw budjet. Een aquarium van 60 cm. (54 liter) is goed, een aquarium van 80cm. (108 liter) is beter maar een aquarium van 1 meter (240 liter) is een must.

Enkele soorten voor de nanoaquarium zijn:

endler guppy's
    platty's
    rasbora espei (soort kegelvlekbarbeel)
    vuurgarnalen
    glasgarnalen

Het spreekt voor zich dat dit aquarium dan moet verwarmd worden tot 25°C en dat er een klein pompje op staat. Dit moet je 3 weken laten werken voor je de vis er in zet; Meer dan 6 vissen kun je in zulk aquarium niet kwijt, als je voor garnalen gaat,zorg dat het aquarium goed gesloten is boven.

5. manonn91

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal,

Alvast heel erg bedankt voor de reacties! Ik was ook niet van plan er meer dan 6 in te doen. Ik zat zelf te denken aan twee guppies en twee platy's aangezien die in paartjes in een aquarium moeten. Graag zou ik er dan ook een garnaal in willen.

Is dat dan wel te doen in zo'n kleine bak? Dan ben ik al heel blij!

Later wil ik zeker wel voor groter gaan maar daar heb ik op het moment helaas de ruimte nog niet voor. (Ik woon nog thuis).

Zodra ik op mezelf zit zou ik graag een grote bak willen, en de bak die ik nu heb houden als tank voor jongen ofzo? Tot die tijd wil ik toch wat ervaringen opdoen en me gaan verdiepen in andere vissoorten (combineren), waterwaardes, en in het onderhouden van zo'n aquarium.

Nogmaals, bedankt voor de reacties!
    Groetjes Manon

6. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    De garnaaltjes die er in kunnen, horen in groepjes te leven. Daarbij zou ik ook vissen van t zelfde geslacht doen, of je moet alle jongen er steeds uithalen. En wel mooie inrichting en planten, ondanks dat t aqua klein is, hebben vissen dit wel nodig.

7. manonn91

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoi allemaal,

de vissen worden zeker van hetzelfde geslacht. ook nog jongen in een kleine bak is veel te veel.

verder is de inrichting al klaar. er staan genoeg plantjes etc in. natuurlijk niet te veel maar genoeg. ik laat hem nu ong 2 tot 3 weken indraaien.

maar is 2x platy, 2x gup man en 2x (dwerg)garnaal een goed bestand of toch te veel?

sorry voor de vele vragen.

grtjs

8. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    garnalen best in iets grotere groepen, 3 of 5 stuks

9. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Ja ik zelf heb altijd geleerd groepjes van minimaal tien dieren. Maar ja de bak is wel klein, ik zou zekers voor minimaal vijf gaan. Opzich hebben ze niet heel veel ruimte nodig. Wel voor mossen zorgen, want daar zijn ze gek op.

10. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Hier zitten Platty's en guppy's met 1 man en 2-3 vrouwtjes

11. manonn91

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de reacties weer!

Gister even het water laten testen, alles was goed behalve de kh waarde? die was te laag.

Verder las ik iets over de danio galaxy of rasbora galaxy, naam is geloof ik niet helemaal bekend. Maar deze vissen kunnen in groepjes van 6 of 8 en worden maar 2.5 cm groot. Zou ik er daar misschien zes van in kunnen doen of is dat ook al te veel!?

Het lijken me erg leuke visjes!!

Pff nog twee weken wachten! Duurt lang........

gr

12. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    dan ga je nu het beste een product kopen om die te verhogen. En je koopt ook het beste direct een conditioneringsmiddel, dat moet je toevoegen als je nieuwe vissen koopt of het water ververst

13. manonn91

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat heb ik al gedaan! Ga ik nu 5 dagen toevoegen, en dan eens kijken of het veranderd is.

14. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Je moet het product 3 dagen laten inwerken, daarna moet je je water opnieuw controleren. Als het nog te laag is terug bijvoegen en zo totdat de waarden goed zijn, als je er ineens een heel pak indoet zullen je waterwaarden misschien te hoog worden en dan moet je terug producten toevoegen.

15. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey, de KH waarde moet goed zijn,maar vooral de GH is belangrijk. Vergeet nu echter niet dat je uw KH na iedere waterverversing in het oog moet houden.

Dit zijn mooie visjes waarvan je er gerust 6 in uw aquarium kan zetten, er is maar 1 probleem, deze vissen vast krijgen; Je zal ze in bijna elke winkel kunnen bestellen,maar dan is dit meestal per 10, en dat is te veel voor uw aquarium.
    Verder is het een zeer leuk en vredig visje, nu kan je uw waterwaardes compleet aanpassen aan deze soort, dat is het voordeel aan een soortaquarium (wat nanoaquariums meestal zijn).

Een goed begin is de basis voor een hobby die vele jaren kan duren,wat maakt 2 extra weekjes dan uit. Heb er ooit 2,5 maand over gedaan om mijn aquarium op punt te krijgen, en die staat intussen 2 jaar zonder ooit 1 dag problemen gehad te hebben.

Edit: 2 taalfouten aangepast!

16. manonn91

Lid geworden:
    10 aug 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor de reacties! Ik heb om advies gevraagd bij een speciaalzaak en daar raadde ze dat product aan. Hij heeft me ook precies verteld hoeveel en hoelang. Daarna laat ik het water dus weer opnieuw testen!

Verder heb ik een winkel gevonden hier in de buurt die de rasbora galaxy op voorraad heeft! Alleen schrok ik wel van de prijs, 5,50 euro per stuk of 5 voor 22,50!!

Verder heb ik nog een vraag, ik heb gekleurde steentjes in mijn bak, maar ik constateerde dat de kleur van de steentjes loslaat? Ik denk niet dat dit heel erg goed kan zijn voor de vissen! Nu vroeg ik me af of ik de bodum moet/kan vervangen of dat het beter is om hem nu nog 2 weken zo te laten, aangezien er ook bacterien in de bodem zitten?

Gr

17. Bassetje

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Leuk Bevonden:
    0
    Gekleurde steentjes horen niet thuis in een aquarium, sorry. Het is leuk om naar te zien,maar daar houd het dan ook mee op.

In warm water gaat de kleur af, dit kan negatieve gevolgen hebben voor uw vissen.

In het slechtste geval kan je helemaal van 0 beginnen.

het beste is dat je donker grind neemt voor aquariums, dan komen de kleuren van uw vissen mooi tot zijn recht.

Over de vissen,ik wist dat ze niet goedkoop waren, je neemt er dan ook de duurste soort uit. Je kan beter voor een andere rasbora soort gaan, die zijn vaak veel goedkoper en even mooi!!

18. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Neem geen zand, mijn aquarium is hierdoor kapot gegaan, steentjes nemen die inderdaad niet gekleurd zijn, je hebt nu echt hele mooie steentjes die van nature geel zijn, die leg ik in mijn aquarium, maar dat zit wel in een zak met geel, zwart, bruin,... Maar het is natuurlijk en het ziet er ook zo uit

19. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    Sorry, maar heb altijd zand in mijn aqua's en er is er in al die 15 jaar nog nooit een kapot gegaan...

Voor bepaalde vissen moet je zelfs zand hebben...

20. jeffrey rahoens

Lid geworden:
    29 dec 2010
    Leuk Bevonden:
    3
    Misschien, maar mijn aquarium was wel 18 jaar oud, en door de druk van het zand heeft hij het begeven. Het zal wel de combinatie zijn van de 2. Bij mij lag er wel 8cm zand in omdat er planten in staan

Laden...

Deel Deze Pagina