2 zieken in 1 week, edit 10 aug

Discussie in 'Knaagdieren en konijnen' gestart door punkie_pluisje, 15 jul 2010.

1. punkie_pluisje

punkie_pluisje Dierenliefhebber

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Eerst kwam ik een dinsdag erachter dat Snoopy waarschijnlijk een tumor heeft :pensive: Op zijn ballen aan de bovenkant, dus rugzijde is er iets aan groeien. Sowieso bal zelf waar het op groeit is haast 2 keer zo groot als de ander.
    Waarschijnlijk speelt dit al even, maar het viel nu pas omdat nu niet meer zo warm is en de ballen weer naar normale toestand zijn gegaan.
    Het jammere is die bult zit deels op zijn rug maar groeit richting zijn achterpootje. Ik heb zelf al besloten als hij niet meer met dat pootje kan staan door die bult dat hij ingeslapen wordt. Misschien is hij dan zelf overleden aangezien Snoopy nu rond de 2,5 jaar is (misschien is hij al 2,5 jaar want ik weet geen geboortedatum alleen wanneer hij uit de dierenwinkel is gehaald). Maar Snoop is tot nu toe nog zichzelf qua gedrag en hij sliep sowieso al aardig veel, maar wat wil je op die leeftijd?

Gisteravond had ik Bram, toen hij wakker was, in de ren gezet. Na een half uurtje ging ik hem eruit halen zodat Rick nog wat zou rondlopen. Bram lag in een hoekje, niet vreemd hij gaat altijd slapen in de ren. Maar toen hij ging lopen zag ik dat er iets serieus mis was, hij draaide zijn koppie maar ook zijn lijfje draait telkens naar links waardoor hij omdondert. Ik vermoed dat hij een hersenbloeding heeft gehad :pensive:
    Arme Bram die begreep er helemaal niks van en wilde alleen maar lopen, maar hij bleef telkens omvallen. Hij heeft nog wel even in zijn nest gelegen waar ik hem had neergezet, maar toen had hij zijn zinnen erop gezet om in zijn radje te lopen. Maar hij slaapt bovenin in een andere kooi en moet in de kooi waarin het radje staat ook nog van 50 cm naar beneden. Hij wilt nooit over de brede trappen naar beneden lopen, maar over de smalle wilgenbrug. Dat ging maar net goed, vandaar dat ik er over na zit te denken om hem maar in een lage kooi te zettten. Dan krijgt hij wel weer stress van het verhuizen naar een andere kooi, maar die is een stuk lager en hopelijk veiliger.
    Ik ga vanavond maar eerst eens kijken hoe hij nu wakker wordt...

2. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    Arme beestjes :pensive:

@ Bram: met dit weer en alle tocht van ventilatoren zijn verkoudheden heel algemeen en die kunnen op het evenwichtsorgaan overslaan. Ik zou dus (in overleg met de DA!) met spoed proberen of een AB hier vat op kan krijgen...

3. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb geen ventilatoren, maar wel eens mijn raam open. Maar de hamster staan aan de andere kant van de kamer en daar voel ik niet de luchtstroom van het raam.

Ik ben wel van plan om naar de dierenarts te gaan als het vanavond niet verbeterd zou zijn, maar hij kan nu al lopen zonder om te vallen. Maar hij wiebelt nog aan alle kanten en wil eigen nog het liefst slapen, dus ja ik weet niet echt of ik hem morgen naar de dierenarts zal nemen.

4. Sjenien88

Lid geworden:
    8 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

Ik wou toch even vragen hoe het nu gaat.
    Hoe gaat het met je hamsters en hoe gaat het met jou?

Sterkte

5. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bram is nog steeds wiebelig en bij het wassen van hemzelf valt hij nog wel om. Gister op bed hem ik hem overeind gehouden en hij accepteert dat want hij bleef doorgaan met wassen. Maar ondanks het moeilijke lopen staat hij toch nog telkens voor het deurtje om eruit te mogen. Dan kan je zien hoe sterk zijn wil is :ok:
    Antibiotica geven is denk ik niet handig, vorige keer was hij erg ziek geworden van de antibiotica en ook sinds drinkt, plast en ruikt hij meer. Volgens de dierenarts kan hij er niet tegen.

Snoopy was gisteravond niet zo lekker geloof ik, hij liep gister de hele tijd rond met zijn oogjes half open.
    Vanmiddag stond hij met ogen goed open heen en weer te lopen langs de tralies (ja ik heb ze verpest, ze bedelen een beetje :eyes: )

Vanwege de hitte hebben ze ook allebei koelelementen gekregen, deze leg ik onder de kooi zodat de kou langzaam in de kooi kan trekken.

6. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Weer een update, als Bram wakker word wiebelt hij nog heel erg maar als hij eenmaal goed wakker is dan loopt hij al vrijwel normaal. Alleen zakte hij eerst door de linkerhelft van zijn pootjes, maar nu gebruikt hij rechtervoorpootje minder :confused: Maar als dat de enige blijvende schade is, is hij er goed vanaf gekomen.

Ik ben met Snoopy langs de dierenarts geweest. Maar toen ik daar was was Snoopys bult weg er zit alleen een kale plek en een mini wondje, misschien toch verwond geraakt na zijn gevecht met een muis die in zijn kooi was geklommen :confused:
    Zijn voortandjes waren wel kort, en de ondertandjes daardoor langer. Maar ze staan nog wel goed op elkaar en de dierenarts vond het niet nodig om de ondertanden wat korter te knippen.

7. Sjenien88

Lid geworden:
    8 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat een opluchting moet dat voor je zijn geweest?

Maar ben je nu al met Bram naar de dierenarts geweest? Of ga je dat nog doen of niet?

Ik ben in elk geval blij dat dat het beter gaat en hoop dat het nog beter met ze zal gaan.

8. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re:

Ik denk dat de dierenarts weinig aan Bram kan doen, helemaal nu hij bijna weer gezond is.

Ik was wel opgelucht dat het loos alarm was, maar vond me wel een beetje voor lul staan bij de dierenarts :blush:

9. Sjenien88

Lid geworden:
    8 jul 2010
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: Re:

Hoezo voor lul staan, persoonlijk vind ik zelf dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn.
    Er zijn genoem mensen die denken: Tis maar een dier, daar ga ik verder geen kosten aan spenderen.
    Dat jij met hem naar de dierenarst bent geweest ook al was het al weg is toch geen ramp, zelfs de dierenarts kan zien dat je om je dieren geeft zo. ( en niet alleen omdat je hem moest betalen)

10. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    De symptomen doen mij ook wel aan E. Cuniculi denken. Ik zou denk ik toch een bezoekje aan de dierenarts brengen als hij nog steeds wiebelig is.

11. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Bram heeft sinds kort een schilferige huid, de losse schilfertje in het haar haal ik eruit en tot nu toe vind Brammie het niet erg.

De grote zwarte stip is zijn geurklier :wink: maar er omheen is helemaal kaal. Gelukkig is hij langhaar en valt zijn haar van een niet kale plek erover :sunglasses:

Wat ik er tot nu toe over heb gevonden is het ouderdom, dus ja het is officieel een oud manneke van nog geen 2 jaar (hij is over 2 maanden 2 jaar)

12. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou dit kan ook wel mijt zijn of schurft. Ik zou even langs de dierenarts gaan en er even naar laten kijken. Stronghold is erg goed daarvoor. Na 4 weken herhalen en dan moet het over zijn.

13. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: 2 zieken in 1 week, edit 2 aug

Maar is het bij parasieten niet zo dat alle 3 de hamsters hier dan dezelfde klachten gaan krijgen?

14. JoBoris76

Lid geworden:
    13 sep 2003
    Leuk Bevonden:
    0
    Re: 2 zieken in 1 week, edit 2 aug

Dat zou ook kunnen. Ik heb niet zoveel verstand van hamsters eerlijk gezegd. Misschien kun je even contact opnemen met de dierenarts en het vragen voor de zekerheid??

15. Plumeau

Plumeau Moderator
    Medewerker Magazine auteur

Lid geworden:
    29 mei 2003
    Leuk Bevonden:
    77
    De 1 is gevoeliger dan de ander, dus zelfs als dieren bij elkaar zitten dan hoeven ze nog niet allemaal verschijnselen te tonen als er mijt heerst.

Ik zou even een afkrabsel van de huid van je hamster onder de microscoop laten leggen. De kale plekken kunnen door parasieten komen, maar ook door de warmte, door de leeftijd, een allergie, etc. Als het geen mijt is en de hamster geeft wel aan dat de plek jeukt, dan zou je met wat Calendula zalf de jeuk kunnen verzachten. Gebruik dan een heel dun (bijna onzichtbaar) laagje, 1 tot 2 keer per dag. Dit is alleen wat symptoombestrijding, dus als je DA een middeltje heeft om de bron aan te pakken dan gaat dat uiteraard voor!

16. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben bij de dierenarts geweest en zijn kaalheid zijn eigenlijk 2 grote cirkels om zijn geurklieren heen. Dit samen met de hoeveelheid plassen en de geur van zijn urine duidt het erop dat zijn bijnieren op hol is geslagen, ook wel Cushing genoemd.

Bram was wel weer lekker bezig, omdat de dierenartskliniek naast mijn flat staat had ik hem met zijn slaapkooi naar de dierenarts gebracht. Maar meneertje bleef lekker slapen, hij sliep half in de hand van de dierenarts en sliep daarna weer verder :laughing:

17. punkie_pluisje

Lid geworden:
    11 mei 2005
    Leuk Bevonden:
    0
    Hmm, ik moet het even kwijt.
    Pff Bram gaat echt hard achteruit qua uiterlijk en hij voelde net nogal zwakjes aan. Hij wil nog wel rondhobbelen en dat doet hij ook, maar zijn spierkracht neemt duidelijk af.
    Nu worden ook zijn achterpootjes goed kaal en dit weekend heeft tie amper zijn vachtje nog verzorgd. Met enigzins mopperen van Bram heb ik het toch eventjes gedaan :wink:

Met Snoopy gaat het stabiel, slapen in zijn nest in de kooi en dan rondje door zijn kooi en dan slapen in zijn zandbak. Zo wisselt meneer steeds :sunglasses:

Ik weet dat de beestjes geen eeuwig leven hebben, maar als ze tegen hun eind komen vind ik het altijd moeilijk om aan te zien.

18. Nonsy

Nonsy Dierenfanaat

Lid geworden:
    14 feb 2006
    Leuk Bevonden:
    1
    het is altijd vervelend als dieren oud en ziek worden.. heel veel sterkte..

Laden...

Deel Deze Pagina